Gåen projektorpære

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gåen projektorpære

En kompis har en DLP projektor (BenQ8700 tror jeg) som sakte, men sikkert begynte å støye mer og mer (noe galt med vifta). Han gadd ikke levere inn PJen til service (reklamasjon) før pæra gikk. Når projektoren ble henta igjen funka PJen supert, så supert at bilde også fungerte. Fikk han ny pære?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis pæra gikk og han leverte den til service fikk han nok ny pære ja.

De foretar også en rens vanlighvis.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å se på timetelleren på pæra det.har di bytta den har di nok resatt timeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timeren var ikke resatt, men jeg gjorde det. Den gamle lampa hadde forresten gått ca 3800 timer. Greit å få ny pære på servicen når de skal fikse viftestøy!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du sa han ikke gadd å levere den før pæra gikk?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Synes du sa han ikke gadd å levere den før pæra gikk?
    Det stemmer (slappfisken orka ikke skru ned PJen fra taket når den fortsatt funka). Det er vel ikke vanlig å få ny pære når den går?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de tok det kanskje som følgefeil pga. gåen vifte?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke formålet med denne tråden? Er projektoren innlevert med gåen pære, for så å returnere med en fungerende pære, så er det vel innlysende at den er byttet. Hva er egentlig spørsmålet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som å bli tauet til verksted og si at vindusviskeren ikke fungerer, de fikser nok motoren også før du får dra.

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiking
    Det blir som å bli tauet til verksted og si at vindusviskeren ikke fungerer, de fikser nok motoren også før du får dra.
    AAAAAIIIII, den satt i sikringsboksen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg skjønner ikke formålet med denne tråden? Er projektoren innlevert med gåen pære, for så å returnere med en fungerende pære, så er det vel innlysende at den er byttet. Hva er egentlig spørsmålet?
    Jeg vet ikke så mye om PJ pærer, så det jeg lurte på var om det er slik at når en PJ pære går så kommer den aldri tilbake (som en lyspære med glødetråd (mulig det er glødetråd inni PJ pæra og?)).

Ellers syns jeg bare det var litt artig å skaffe gratis ny pære ved viftereparasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Jeg vet ikke så mye om PJ pærer, så det jeg lurte på var om det er slik at når en PJ pære går så kommer den aldri tilbake (som en lyspære med glødetråd (mulig det er glødetråd inni PJ pæra og?)).

Ellers syns jeg bare det var litt artig å skaffe gratis ny pære ved viftereparasjon.
    En PJ pære er rimelig lik en glødepære, bortsett fra prisen. Så da den ryker så er det over og ou for pæra.

Og hvis han leverte PJ med ødelagt vifte så er han heldig som fikk ny pære. Kanskje det gikk på garantien.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom viften stopper, tenner heller ikke pæren.
    Hvis pæren er byttet fikk kompisen din sjokk over hvor lyssterk projektoren plutselig hadde blitt. Sjedde ikke det, er nok ikke pæren byttet. Grunnen til dette er at en pære med så mange driftstimer har redusert lysstyrken til langt under halvparten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er pæra garantert byttet. Vet ikke om han merka lysstyrken (bryr seg ikke så mye om AV), men jeg merket det godt. Vifta fungerte hele tiden, servicen var bare pga viftestøy.

Da er det bare en ting jeg kom på nå (som jeg egentlig alltid har lurt på). Hvorfor blir lysstyrken i en pære redusert når de bruker glødetråder? Burde ikke pæra være like sterk helt til den går eller blir tråden tynnere og tynnere til den ryker?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å svare bryskt, men hva spiller det for rolle? Slik er det jo bare...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo bra å være litt nysgjerrig da.. Slikt ein lærer av..

Glødetråden blir sakte men sikkert "oppspist" av bruk, om eg ikkje tar feil det ein del av prosessen som lager lyset pære avgir.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke glødetråd i disse HID UHP lampene som brukes i dagens projektorer, men en metallisk gass under høyt trykk som det dannes en lybue i. Lysbortfallet kommer av at metall gassen og elektrodene i hver ende av lysbuen forandrer seg over tid, og den angitte levetiden er når lys intensiteten er redusert til 50% av når lampen var ny. I starten av den lille videoen på denne siden sees denne lysbuen ganske tydelig.

Den eneste måten jeg ser det kan være mulig å få en gammel lampe til å lyse sterkere, måtte vært hvis projektoren har forskjellige watt instillinger og med å gå fra sparemodus > Høy modus eller lignende. Vanligvis skiftes vel ikke lampen hvis det er kjøleviften som er problemet, men det kan jo tenkes at den gamle lampen røk mens de testet projektoren (de har det med å ryke når de kjøres med lav lysintensitet pga slitasje), og det er derfor den fikk en ny lampe, nermest på verkstedets regning.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Hehe, spiller ingen rolle for meg. Bare nice to know!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Skjønner ikke helt at det ikke skal diskyteres rundt de prinsippielle og tekniske forholdene for projektorpærer, det er vel tross alt et diskusjons forum og en teknisk tråd dette...

Kjenner man bedre til arbeids prinsippene, er det etter min mening lettere å optimalisere oppsettet, og bruke tingene på en fornuftig og god måte, så de har lettere for å oppnå en lengst mulig levetid.

For en projektor pære vil det blandt annet være å sikkre gode kjøling med rene luftfiltere så lenge lampen er i drift og oppvarmet, unngå hyppige på og av bruk og oppstart situasjoner, som introdusere mer termiske spenninger. Se til at lampen av og til får "rensket opp prosessene internt" og får f.eks kjøres på normal effekt og ikke bare spare modus hele tiden som kan føre til noen uheldige avleiringer. Unngå situasjoner der projektorern prøver å starte en halvt oppvarmet pære, noe som faktisk kan skje i enkelte tilfeller der temp senorene og kretsløpene som skal hindre dette blir lurt og lampemodulen blir deffekt og umulig å starte opp igjen hvis projektoren til å prøve å gjøre det osv.

Jeg ser egentlig mest fordeler, med å kjenne bedre til mye mye den teknologien man benytter i hjemmekinoen, den eneste bakdelen måtte vel være at når man kjenner teknologien, vil man ofte ha lettere for å se etter feil og begrensinger som ligger i den og man blir kanskje litt for kresen etter hvert, og man vil f.eks ergre seg over begrensingene.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da, beklager grettent svar Holder meg unna forumet neste gang jeg har hatt en dårlig dag
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •