Problemer med Benq PE5120

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Problemer med Benq PE5120

Hei!
    Utstyr:Benq PE5120
    Dreambox 7000s
    Pioneer DV-490

Har nettopp pusset opp kjellerstua og kjøpt inn prosjektor og ny DVD spiller.
    Har også en Dreambox som jeg skal bruke til å se fotball og annet snaks på

Kjører komponent ifra DB og HDMI med overgang til DVI-I på DVD inn i prosjektoren. Begge kablene er 10m og av rimelig god kvalitet ca 1000,- stk.
    Eneste jeg ikke har er lerret enda.

Sak 1:
    Men når jeg satte på en DVD og kikket en stund så la jeg merke til noen glimt ( varte i ca 1/2 sek) som kom regelmessig. Disse var mest synelig når det var mørke sekvenser i filmen og igjennom det hvit på teksten. Dette skjedde også når jeg så på film via Dreamboxen. Disse glimtene var av typen RGB farger og det var veldig plagsomt når jeg først så dem

Sak 2:
    Når jeg så på fotball på Dreamboxen så virket det som at prosjektoren ikke greide å følge med i bevegelsene når spilleren løp. Det ble veldig utydelig og " grøtete" bilde.

Så mitt spørsmål er : Er det Prosjektoren som ikke duger eller er det jeg som ikke duger

Håper på mange gode råd og tips ifra dere

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB flimmer er det nok ikke noe å gjøre med. Enten så ser du det eller så ser du det ikke. Er du følsom for "regnbuer" så er det desverre ikke noe du kan gjøre annet enn å bytte til en LCD projektor eller en litt dyrere DLP projektor med raskere fargehjul og evt med fler segmenter.

Spørsmål nr2 er vanskelig å svare på siden du ikke sier i hvilken grad dette skjer. Merket selv at ting kunne bli litt grøtete på min gamle 6100 (rimelig lik 5125) under raske panoreringer ,men ikke noe som var veldig plagsomt

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyld ikke på BenQ'en din :-D

Som CDF nevner så er du nok følsom for regnbuer. Om du klarer å se filmer uten tekst, så skal det eliminere problemet ganske mye.

Har selv aldri sett fotall på 5120, men har fått det intrykket at budjett PJ kan ha litt problem under raske panoreringer. (har selv aldri sett noe til det..)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fotballen så er det slik at når det zommes ut og spillerene blir mindre så blir beina til spillerene bare en del av matta de blir fadet ut til grøt.
    Dette er jo spes ved løping. Tror nok det er som dere sier at PJ ikke er rask nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du sier om fotball høres ut som om du hare et støyfilter aktivert, enten i projektoren eller i tuneren din. En annen årsak kan være at TV-sendinger ikke tåler å blåses opp for da ser man hvor dårlig bildet er.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 6100, og joda den sliter litt med kjappe panoreringer. Så er vel noe du må leve med akkurat det

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg mot formodning vil bytte ut denne PJ og kjøpe LCD til 10000-15000,-.
    Vil jeg da bli kvitt regnbueffekt og bli kjappere på panoreringer?
    F.eks : PT-AX100

Er veldig fersk på dette så jeg synes det er greit å få råd ifra folk som eier foskjellige PJ isteden for å lese tester på nett

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tthomas

Er veldig fersk på dette så jeg synes det er greit å få råd ifra folk som eier foskjellige PJ isteden for å lese tester på nett
    De aller fleste HD ready LCD PJer ligger jo i intervallet 10-15k så der her du mye bra å velge i. Feks Hitachi TX300, Epson TW700(forbedring av TW600).

Har selv TW600, og som alle LCDer er den fri for regnbuer. For meg som regnbueplaget var valget enkelt, det var kun svært dyre DLPer som ikke ga regnbuer. Panoreringer er heller ikke noe problem i 720p fra OPPODV971H via HDMI (da gjør ikke PJen skalering/deinterlacing, noe som akkurat den ikke er så god på). Hvis du skal skalere/deinteralce et lavoppløst signal fra en Dreambox er TX300 et godt alternativ.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    De aller fleste HD ready LCD PJer ligger jo i intervallet 10-15k så der her du mye bra å velge i. Feks Hitachi TX300, Epson TW700(forbedring av TW600).

Har selv TW600, og som alle LCDer er den fri for regnbuer. For meg som regnbueplaget var valget enkelt, det var kun svært dyre DLPer som ikke ga regnbuer. Panoreringer er heller ikke noe problem i 720p fra OPPODV971H via HDMI (da gjør ikke PJen skalering/deinterlacing, noe som akkurat den ikke er så god på). Hvis du skal skalere/deinteralce et lavoppløst signal fra en Dreambox er TX300 et godt alternativ.
    Hva med Panasonic sine PJ`er`? Er som sagt ingen ringrev på dette så hva betyr eller hva er OPPODV971H?
    Så du mener at jeg vil få et bra bilde ved å se på fotball på f.eks TX300?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Panasonic sine PJ`er`? Er som sagt ingen ringrev på dette så hva betyr eller hva er OPPODV971H?
    Så du mener at jeg vil få et bra bilde ved å se på fotball på f.eks TX300?
    Panasonic er ikke blant mine favoritter pga smoothscreen teknikken, samt at lensshift funksjonen (gjør plassering av PJ enklere) er nokså begrenset.

OPPO er en rimelig men bra DVD spiller som skalerer vanlig lavoppløst PAL DVD opp til 1280x720 progressivt. Den er en god match mot en PJ som ikke er så sterk på deinterlacing/skalering, TW600 i mitt tilfelle.

Mener å huske at TX300 er brukbar på deinterlacing, men jeg anbefaler å lese gjennom / søke gjennom den dedikerte TX300 tråden her på forumet.

Hvis du virkelig er gira på fotball på storskjerm tror jeg du har mye å hente ved å kjøpe en god HD ready LCD projektor i prisklassen 10k+.

Lykke til !

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også vurdere å teste regnbue-følsomheten din på andre DLP-prosjektorer. Jeg klarte ikke å se ett minutt film med 5120. Men med Benq sin w100 (til skarve 6000) ser jeg fint lite til dem. Av og til, ja, men oppleves ikke problematisk.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    Du kan jo også vurdere å teste regnbue-følsomheten din på andre DLP-prosjektorer. Jeg klarte ikke å se ett minutt film med 5120. Men med Benq sin w100 (til skarve 6000) ser jeg fint lite til dem. Av og til, ja, men oppleves ikke problematisk.
    Jeg har hatt 5120 selv og den er dessverre en av værstingene når det gjelder RGB. Forøvrig flott bilde på den, men den er som sagt ikke helt snill når det gjelder regnbue-effekten. Jeg har idag PE 8720 og rgb-flimmer er en saga blott. Hvis du har tenkt på å kjøpe deg ny i den prisklassen du nevner anbefaler jeg denne på det aller sterkeste. Panoreringene skyldes nok dessverre prosjektoren din.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig skulle jeg si at jeg var enig med bulle17 når det gjelder at du bør teste andre DLP-prosjektorer:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Forøvrig skulle jeg si at jeg var enig med bulle17 når det gjelder at du bør teste andre DLP-prosjektorer:-D
    Støttes !
    Selv opplevde jeg DLP projektoren OptomaH57 som helt fri for regnbuer. Den var litt dyr for meg den gangen med sine 20k....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg så regnbuer umiddelbart da jeg så dlp for første gang, men jeg vendte meg faktisk raskt til det og på slutten av min periode som dlp eier så fant jeg det lite plagsomt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Har bestillt meg en panasonic PT-ax100 idag, så nå gleder jeg meg til Fredagen:-P

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestillt meg en panasonic PT-ax100 idag, så nå gleder jeg meg til Fredagen:-P
    Grattis med ny prosjektor, men du skulle ikke gått ifra DLP;-)

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Projektor

Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Grattis med ny prosjektor, men du skulle ikke gått ifra DLP;-)
    Spør Vettmann ..hvorfor han mener det... har selv en og er 100% fornøyd..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •