Heimelaget projektorfeste.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heimelaget projektorfeste.

Eg har ett klassisk gutterom på omlag 4x3m i størrelse. Der inne vil eg sette opp ett lite oppsett med anlegg og projektor. Anlegget kom opp i forige veke og er fornøyd med det. Det er primert ett rom for å høre på musikk så surround er ikkje prioritert.
    Eg har deretter planer om å bruke ett gammelt tegnebrett til lerret (55"). Pga. av sitteplasser og utgansgsdør så må projektoren festes i taket. Dette er er noke eg ikkje vil spy ut penger på så eg tenkte å lage festet til projektoren.

Eg har laga ett forslag men trenger ideer som er bedre
    Vil ha ein god løsning slik at eg kan regulere fremre del av festet slik at lerret kan forandre plass og størrelse uten for store forandringer med festet.

Er glad for ALLE svar.
    Mvh. Håvard.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En projektor kan ikke henge i vinkel, men må henge vannrett. Noen projektorer har til og med sperre innvendig som ikke lar projektoren slås på om den ikke er vannrett.

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

projektorfeste

Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Eg har ett klassisk gutterom på omlag 4x3m i størrelse. Der inne vil eg sette opp ett lite oppsett med anlegg og projektor. Anlegget kom opp i forige veke og er fornøyd med det. Det er primert ett rom for å høre på musikk så surround er ikkje prioritert.
    Eg har deretter planer om å bruke ett gammelt tegnebrett til lerret (55"). Pga. av sitteplasser og utgansgsdør så må projektoren festes i taket. Dette er er noke eg ikkje vil spy ut penger på så eg tenkte å lage festet til projektoren.

Eg har laga ett forslag men trenger ideer som er bedre
    Vil ha ein god løsning slik at eg kan regulere fremre del av festet slik at lerret kan forandre plass og størrelse uten for store forandringer med festet.

Er glad for ALLE svar.
    Mvh. Håvard.
    Når projektoren din blir stående slik får du da brukt fjernkontrollen på den?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montér heller projektoren riktig vei (det vil si vannrett og opp-ned)! Da slipper du å kaste bort oppløsning og bildekvalitet på ekstrem bruk av keystone

Projektorfestet mitt er en 2mm aluminiumsplate som er like lang og litt bredere enn projektoren. Har knekt plata 90 grader foran og bak (kun snakk om 3mm som stikker opp) slik at den blir dønn stiv i den lengste retningen. Plata ble først skrudd fast i projektoren og så ble hele vidunderet skrudd fast i taket. Kan legge ut et bilde av projektoren og festet på min hjemmekino hvis du vil se.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    En projektor kan ikke henge i vinkel, men må henge vannrett. Noen projektorer har til og med sperre innvendig som ikke lar projektoren slås på om den ikke er vannrett.

Heh, her trur eg du tar feil. Eg har nemlig hatt projektoren liggande opp ned i alle mulige vinkler for å få ett passende bilde...
    Det er vel derfor keystone funksjonen er innlagt i produktet
    Eller er det at det er skadelig for projektoren å ligge i vinkel du tenker på?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av plumbtek
    Når projektoren din blir stående slik får du da brukt fjernkontrollen på den?
    Ja, eg får brukt kontrollen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være skadelig for projektoren i noen tilfeller. Keystone er en uting som blandt annet reduserer oppløsningen på bildet voldsomt om du har så ekstrem vinkel. Det beste er om du monterer projektoren opp-ned og vannrett i en høyde som gjør at bildet kommer på rett plass.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Montér heller projektoren riktig vei (det vil si vannrett og opp-ned)! Da slipper du å kaste bort oppløsning og bildekvalitet på ekstrem bruk av keystone
    Men ka skal eg gjøre når vinkelen på lyset som projektoren sender ut er so heftig at du bør enten ha ett veldig høgt tak eller bilde i gulvet viss den skal ligge vannrett...?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse:
    Vinkelen på festet blir motsatt ettersom eg sjølvsagt legger projektoren opp-ned... :-?
    Men den kan fortsatt ikkje ligge vannrett.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har for lavt tak så har du kanskje ikke noe valg, men så ekstrem vinkel som du har i tegningen din vil jeg ikke anbefale.

Jeg lagde et feste en gang som lot projektoren henge helt oppunder taket. En NEC HT1000 med veldig mye offset. Det var en plate som jeg festet til projektoren, og så roterte jeg hele festet på plass på noen allerede monterte skruer i taket. Jeg brukte aluminium men det går å bruke kryssfiner i stedet. Men klart, har du veldig lavt tak har du ikke noe valg og må vinkle litt med mindre du vil bytte projektor.

Bilder av festet.
    http://www.enrarot.net/images/ht1000-02.jpg
    http://www.enrarot.net/images/ht1000-13.jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=tahustvedt]Hvis du har for lavt tak så har du kanskje ikke noe valg, men så ekstrem vinkel som du har i tegningen din vil jeg ikke anbefale.

Ja, det er greit.
    Eg tok turen ut i stuen og såg litt på saken og fant fort ut at vinkelen på bildet er en "smule" overdrevet...
    Eg skal ordne det slik at vinkelen blir minst mulig.
    Takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hehe...

Hvilken projektor er det forresten?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Benq PB-6240
    Ein "ok" projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvorfor skal den monteres opp-ned?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal henges opp ned fordi når projektoren står rett vei vannrett, så går lyset på skrå oppover (for å treffe evt. ett lerret). Og når denne skal henges i taket og vi vil at lyset skal gå ned og treffe lerretet, så må den snues.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vi har den BenQ'en i et av klasserommene på skolen, kan ikke huske at den har så sykt offset at du skulle være nødt til å vinkle projektoren for mye ved montering opp-ned. Selv har jeg en Toshiba MT-200 som er kjent for sitt ganske saftige offset, men ved å holde seg til normale bildestørrelser så passer den perfekt. Jeg synes det er en fordel, for da slipper jeg å ha projektoren hengende ned fra taket som ei lysekrone

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, skal ikkje ha noken lysekrone nei. Og det stemmer at det ikkje er so veldig masse offset på den så det blir vel ein brukbar vinkel på det. Trur ikkje projektoren skal ta stor skade av det. Rekner med eg skal greie å mekke sammen ett slags feste. Skal sjå litt på det til helgen...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvard16
    Trur ikkje projektoren skal ta stor skade av det.
    Det går nok bra med projektoren, poenget er som tidligere nevnt at bildekvaliteten forringes. Du kutter en del av oppløsningen og bildet må omskaleres til trapesform. Keystone bør kun brukes dersom normal plassering og evt lens shift ikke klarer jobben.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Håvard.

Jeg sitter å funderer på akkurat det samme som deg. Jeg har idag et projektorfeste som går alt for langt ned og jeg må lage et nytt som plasserer den nærmere taket.

Her er min tanke:
    Lage en firkantet metallplate og sveise 4 stk gjengestenger fast i hvert hjørne. Størrelsen på metallplata og gjengestengen må være slik at ihvertfrall bredden er større en selve projektoren.
    Lengden på gjengestengene kan tilpasses senere og ideen er da å lage en treplate, f.eks. en hobbyplate, kappe ut hull til knapper i midten samt hull i hvert hjørne slik at tre-plata kan bli tredd over gjengestengene som skal henge 90 grader rett ned ifra metallplate og tak.
    Når tre-plata er tredd over kan den festes med mutter/vingemutter el. lignende.

Det som jeg synes er positivt her er at du vil få 4 punkter som du kan mer eller mindre justere selv slik at du får den vinkelen du ønsker.

Hvordan dette fungerer i praksis vet jeg ikke da det er på "planleggingsstadiet" enda, men jeg tror det er noe som kan brukes.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0