Kjegleformet på den ene siden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjegleformet på den ene siden

PJ er vinklet nedover, så jeg er nødt å bruke keystone. Justerte etter den ene siden. Når jeg setter meg ned, ser jeg at den er kjegleformet på den ene siden. Justerer litt til venstre, litt til høyre, litt opp, litt ned(bruker tilten Hitachi-300) og igjen keystone.

Men like forbannet, ene ene siden er vannrett, den andre er kjeglet.

Kan det være lerrete som henger litt mer mot med på den ene siden?

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det like gale når du ikke bruker keystone eller?
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den kjegleformet på begge sidene. Klarer ikke se om den da er mer kjeglet på den ene siden.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    PJ er vinklet nedover, så jeg er nødt å bruke keystone. Justerte etter den ene siden. Når jeg setter meg ned, ser jeg at den er kjegleformet på den ene siden. Justerer litt til venstre, litt til høyre, litt opp, litt ned(bruker tilten Hitachi-300) og igjen keystone.

Men like forbannet, ene ene siden er vannrett, den andre er kjeglet.

Kan det være lerrete som henger litt mer mot med på den ene siden?
    For det første; prøv å unngå bruk av keystone. Dette forringer bildet en god del, selv med bare den minste justeringen.

Det er viktig at du vatrer opp projektoren og bruker linsejusteringen for å flytte bildet. Dessuten er det viktig at projektoren står vinkelrett på lerretet (dvs at det er like langt fra hvert projektorhjørne og frem til lerretet om du skjønner).

Gjør du dette skal de fleste av problemene dine forsvinne vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke projektorfeste som justerer høyden, så sliter litt med tanke på å unngå keystone.

Har tenkte å lage hylle og sette den på, men hvordan vet jeg om PJ er vinkelrett på lerrete? Andre måter enn å bruke øyemål?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor snakker vi om her? Kan ikke projektorfestet tiltes?

Et målbånd er en god start.... ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er nødt til å bruke slike bildeforingende justeringer pga det fysiske oppsettet, er det selfølgelig bare å gjøre det, bare man også er klar over at dette langt i fra er optimalt. Når det gjelder å sette projektoren i water, finnes det en del billige og greie snekker og måle verktøy som kan brukes fysisk på projektoren eller f.eks kan sende ut et watret lazer lys som er praktiske å sjekke projektor oppsettet med. Selve bunnplata skal være i water, og med f.eks projektoren stående på et plant underlag som er i vater, skal projektoren stå i water når de justerbare føttene helt innskrudd.

Når det gjelder de trapes problemene du beskriver pga feil vinkling av projektor mot lerretet, så ser det ut til at det bare er beskrevet vertikale keystone justering side48 i brukermanualen og ikke noe høyre eller venste skev justeringer eller noe annet for å rette opp dette. Grunnen til det tipper jeg er fordi man har en så god horisontal lens shift på denne projektoren, at det er bare å vri projektoren i stedet slik at den peker 90 grader rett mot lerretet og bruke lensshiften til å flytte bildet til høyre eller venstre hvis ikke lina peker rett mot en vertikal senterlinge på lerretet.

Ser du har en tråd om forbedringsforslag for skarpheten i bildet ditt også Haugen, og vil vel bare også i denne tråden si det andre har skrevet tidligere om hvor viktig det er å ikke bruke disse bilde redusernde justeringene som keystone og heller sikkre en riktig plassering og eventuellt justere med lens shift skal bildet flyttes . En så god projektor som PJ-TX300 fortjener vel egentlig at man bruker litt tid på å gjøre dette riktig, ellers er jeg redd man lurer seg selv, og egentlig ikke får sett hele potensialet i denne projektoren, for eksempel på ekte 720P kildemateriale
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hobbyplate er innkjøpt. Økonomien bunnskrapa for å få en 3930 og god tid blir snart satt av til å prøve og sette PJ vinkelrett mot lerret.

PJ henger nå så høyt at lenshift ikke klarer å vinkle mot lerret, derfor keystone.

Nå hobbyplaten kommer opp, blir det forhåpentligvis andre boller
    Håper bare det lar seg gjøre.. henger nemlig noe bak på veggen og den bedre halvdelen synes vel jeg har nok i hus :/

Får godsnakke litt med henne

Takker og bukker for svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •