Hvordan få bedre bilde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få bedre bilde?

Har Hitachi-300, som har 1280x720. Sammen med denne har jeg Denon 1930 og Denon 1905.

Er ikke helt fornøyd med bilde og skulle gjerne hatt det litt skarpere. Hvordan kan jeg få bedre bilde uten å bytte ut utstyret? Tenkte også å unngå å kjøpe HD DVD nå, nå som jeg har mange vanlige DVD'er jeg gjerne vil utnytte bedre.

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kordan kobler du dette sammen? Oppløsning ut fra dvd?

Du kan jo sikre at du bruker beste overføring, og sjekke om dvd eller projector fikser deinterlacing, oppkovertering bedre enn den andre etc.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Har Hitachi-300, som har 1280x720. Sammen med denne har jeg Denon 1930 og Denon 1905.

Er ikke helt fornøyd med bilde og skulle gjerne hatt det litt skarpere. Hvordan kan jeg få bedre bilde uten å bytte ut utstyret? Tenkte også å unngå å kjøpe HD DVD nå, nå som jeg har mange vanlige DVD'er jeg gjerne vil utnytte bedre.
    Det tolker jeg som at du ikke har brukt noen form for kalibreringsverktøy?
    DVE (Digital video essentials) og The calibrator er to mye brukte DVDer til denne jobben, søk og du skal finne.. :-)

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE burde vært obligatorisk. Skaff deg DVE så får garantert et mye bedre bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor-DVD har jeg koblet sammen med HDMI. Når det gjelder deinterlacing, så aner jeg ikke helt hvor jeg finner ut om PJ eller DVD fikser dette.

Har DVE og har sett gjennom den, men jeg er nok ikke kunnskapsrik nok til å utnytte denne.
    Så hvis det er en guide, kommer jeg kanskje lengere.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor-DVD har jeg koblet sammen med HDMI. Når det gjelder deinterlacing, så aner jeg ikke helt hvor jeg finner ut om PJ eller DVD fikser dette.

Har DVE og har sett gjennom den, men jeg er nok ikke kunnskapsrik nok til å utnytte denne.
    Så hvis det er en guide, kommer jeg kanskje lengere.

http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har Hitachi TX200 og kjører HTPC med VGA (1:1 pixelmapping) og DVD med HDMI (oppskalert til 720p) og begge deler er sylskarpt. Er du sikker på at fokusen er optimalt innstillt? Sitter projektoren 100% rett mot lerretet? Det siste slet jeg litt med for å få til, men til slutt ble det skarpt over hele bildet. Å stille optimal skarphet er enklest med (HT)PC og tekst over hele bildet.

John Roger

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan velger jeg HTPC med VGA?

Jo, vil påstå at PJ er direkte på lerret. PJ skrår litt nedover, men dette er fikset med(husker selvsagt ikke navnet).
    Festet er ikke langt nok, så PJ må skrå litt.

Klarer ikke fokusere noe bedre.. vurderer sterkt en bedre DVD nå..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var en som sa til meg at fidelity hadde testet kabler på stereoanlegg å merket ikke forskjel. men når de prøvde på tv hadde det hvis vært noe forskjel. men vet ikke om det stemmer. er no bare til å prøve seg frem.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker keystone? Keystone forringer ofte bildekvaliteten. Svitsj litt mellom 0 og 1/-1 for å se om det er forskjell... Projektoren oppererer best når den står rett framm, helt vannrett...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keystone, var det. Merker ikke stor forskjell på egentlig. Ikke nok til at jeg er fornøyd.

Men hvis jeg prøver HTPC med VGA, kan det hende det blir bra. Men vet ikke helt hvordan jeg gjør det.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keystone, var det. Merker ikke stor forskjell på egentlig. Ikke nok til at jeg er fornøyd.

Men hvis jeg prøver HTPC med VGA, kan det hende det blir bra. Men vet ikke helt hvordan jeg gjør det.
    Du har trolig kommet frem til mye av årsaken selv her i tråden til at du egentlig ikke synes oppsettet ditt er skarpt, dvs bruk av keystone.
    Aner en liten selvmotsigele og en mulig aha opplevelse hvis du revurderer at du er fornød med bruk av keystone og samtidig angir at du ikke er fornøyd med skarpheten i oppsettet.

Det kan riktignokk være andre faktorer med skalering, riktig fokusering og avspillt kildemateriale osv også, men det går pr deffinisjon ikke ann å få til det beste ut av oppsettet og f.eks 1:1 pixcel mapping når man samtidig bruker digital keystone.

Bruker man digital Keystone, slik den er konstruert på disse projektorene, kompenseres feil i formen i bildet på lerretet med at man i stedet forandrer formen på bildet internt i projektoren, og dermed beveger seg bort i fra å ha et rektangulært bildet internt på den rektangulære bildebrikken, men foretar forskyvinger der som gjør at projektoren må plassere 1280x720 bilde punkter innenfor f.eks 1280 pixceler langs den ene langsiden av rektangelet og kanskje bare 1200 langs den andre. Vertikalt blir det også uheldige justeringer og pixel oppløsning som ikke går opp med 720 punkter.

Den riktige måten å justrere din projektor på hvis man ikke helt treffer innenfor lerretet når den peker 90 grader rett på og bunnplata er i "water" er, å bruke Lens shift, dvs justere og flytte linsen fysisk i forhold til det interne bilde inne i projektoren og dermed bruke linsens optiske egenskaper og forskyving til å flytte bildet på lerretet. Hitachi-300 har så vidt jeg husker, ganske gode lenshift justerings muligheter, så går det ikke å få plassert bildet riktig med hjelp av disse, er det vel mer å anbefale å flytte pojektoren fysisk riktig i forhold til lerretet, enn å bruke den dårligste nødløsningen å tilte og vinkel og kompensere bildeformen med Keystone.

Husk også på at med å vinkle projektoren, får man forskjellige kastelengder i bildets fire hjørner, noe som også kan gå utenfor det skarphets området linsa kan gi, slik at man kanskje ikke får stillt fokusen skarpt i hele bildeflaten samtidig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Du har trolig kommet frem til mye av årsaken selv her i tråden til at du egentlig ikke synes oppsettet ditt er skarpt, dvs bruk av keystone.
    Aner en liten selvmotsigele og en mulig aha opplevelse hvis du revurderer at du er fornød med bruk av keystone og samtidig angir at du ikke er fornøyd med skarpheten i oppsettet.
    Det er liten eller ingen forskjell på 0 og -/+ 4 keystone. Jeg er ikke fornøyd med skarpheten verken med eller uten keystone.

Hvordan får jeg da kjørt HTPC og 1:1 pixelmapping hvis jeg klarer å flytte PJ, så jeg slipper keystone?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •