Projektoroppheng, lerret og kabler ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer CarpeDiem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektoroppheng, lerret og kabler ++

Legger nå inn mitt første innlegg på Forumet :-D . Har vært innom mange forskjellige tråder og lest mange innlegg. Det er tydelig mye erfaring og kunnskap her, så etter en del leting og avgjørelser skal jeg nå bestille min første projektor med tilbehør. Det blir en Epson TW700. Rommets lengde er drøyt 6 meter, med sitteplass ca 4 meter fra lerret. For å finpusse før bestilling av resterende utstyr trenger jeg svar på noen (for meg) vesentlige spørsmål. Mye av dette finnes rundt på Forumet, men finner ikke alltid frem og ønsker å samle dem her:

1. Lerret størrelse: Tenkte å gå for en Adeo Greyvision Plano Delux, men er usikker på bredde 200 eller 220 cm. Vil bli mest brukt til film/konsert DVD, men nok også til spill. Anbefalinger? Har god styring på lys fra utsiden, men det er hvitt tak og lyse vegger (lys grå)

2. Hvor i taket er det best å plassere projektoren i forhold til sittepunkt med tanke på støy og forstyrrelser: foran, rett over eller bak sittepunkt? Med TW700 sine justeringer samt zoom og tele funksjon i linse, kombinert med rommets lengde, står jeg ganske fritt til å velge.

3. Hva er anbefalt oppheng til en TW700? Med lens shift trenger jeg et oppheng som stikker lite ned fra taket og som ikke har all verdens justeringsmuligheter. Hva med Vogel sitt oppheng?

4. Jeg har et dedikert anlegg til musikk og trenger en ny billedkilde til projektoren. Anbefalte DVD spillere? Er det et alternativ å gå for en DVD opptaker? Kjekt mht TV signaler og visning av TV bildet via projektor. Eller er bildekvaliteten (fra DVD plate) i en DVD opptaker ikke god nok for et stort bilde på nærmere 100”?

5. Dersom jeg ønsker TV signaler til projektoren, hvilke andre muligheter finnes (av god kvalitet) enn å gå via DVD opptaker? Hovedsakelig for sportsbegivenheter og konserter.

6. Anbefalt HDMI kabel fra DVD kilde til projektor? Blir omtrent 12 meter. Fungerer Supra sin OK?

7. Skal også trekke en komponent kabel i eksisterende rør på 20mm, sammen med S-video kabel og en digital lydkabel. Får neppe gjennom RCA pluggene. Noen motforestillinger mot å kjøpe kabel og plugger separat (eller ferdig terminert kabel og klippe av i ene enden) og lodde på nye RCA plugger etter trekking? Alternative gode (nok) kabler/plugger?

Ble rene avisinnlegget dette her. Beklager bryet, men det kribler i fingrene og jeg vil gjerne gjøre det meste riktig med en gang og ”være med i gjengen”. Flott om dere kan komme med synspunkter og erfaringer på alle eller deler av innlegget. Takk på forhånd!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!!

Jeg kan sikkert hjelpe litt med mine erfaringer i alle fall.
    1. Lerretets størrelse avhenger litt av hvor langt du har tenkt å sitte fra det. Jeg har ca 4 meter til lerret og et lerret på 93".
    2. Jeg har valgt å plassere min projektor litt bak sitteposisjon for å unngå å få evt støy rett over hodet.
    3. Jeg handlet et universaloppheng fra Hjemmekinospesialisten nettdata.no - Norges beste AV SHOP. Fungerer utmerket. Det gjør helt sikkert Vogel også som er et annerkjent merke.
    4. Oppo har en svært god DVD-spiller til en billig penge. Skal du ha HDMI derimot så er jeg litt usikker. Søk litt på forumet. Det er flere enn deg som har spurt etter DVD med HDMI.
    5. Jeg har en receiver som jeg kan koble flere bildekilder til. Fra receiver sender jeg bildet til projektor.
    6. Jeg har 12 meter Supra og den fungerer helt fint. Jeg ble anbefalt den selv.
    7. Aner ikke, men termineringer er viktige.

Newcomer CarpeDiem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Takk for raskt og informerende svar. :-D

Har noen kommentarer tilbake.
    1. Er du fornøyd med ditt lerret på 93” eller skulle du ønske du hadde et på 100”?
    2. Når det gjelder projektorens plassering: spiller det noen rolle for bildets kvalitet om man plasserer projektoren nærme eller langt fra lerretet så lenge det projiserte bildet blir likt; eksempelvis 93”? Vil det være sjenerende på andre måter enn med støy å ha projektoren mellom sittestilling og lerret?
    5. Spørsmålet var mer i retning av hva jeg kan/bør benytte av kilde for å få TV-bilde til projektoren. Det må nødvendigvis være en dings med et TV-kort, og da er alternativene kanskje DVD opptaker eller PC med TV-kort. Hva vil fungere best og er det eventuelt andre og bedre løsninger som ikke er altfor dyre?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lerret.

Jeg sitter på ca 4m i min hjemmekino og har 109" Adeo Plano lerret. Dette er en glimrende størrelse i forhold til avstanden. Jeg ville ikke hatt noe mindre enn 100"
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CarpeDiem
    Flott! Takk for raskt og informerende svar. :-D

Har noen kommentarer tilbake.
    1. Er du fornøyd med ditt lerret på 93” eller skulle du ønske du hadde et på 100”?
    2. Når det gjelder projektorens plassering: spiller det noen rolle for bildets kvalitet om man plasserer projektoren nærme eller langt fra lerretet så lenge det projiserte bildet blir likt; eksempelvis 93”? Vil det være sjenerende på andre måter enn med støy å ha projektoren mellom sittestilling og lerret?
    5. Spørsmålet var mer i retning av hva jeg kan/bør benytte av kilde for å få TV-bilde til projektoren. Det må nødvendigvis være en dings med et TV-kort, og da er alternativene kanskje DVD opptaker eller PC med TV-kort. Hva vil fungere best og er det eventuelt andre og bedre løsninger som ikke er altfor dyre?
    1. Jeg er fornøyd. Lerretet kunne sikkert vært 100" også, men i så fall ville jeg fått mindre rom til sidevegger for frontene mine. Dessuten er det greit at jeg slipper å sitte å flakke med blikket for å få med meg alt. Blir et spørsmål om smak, behag og lommebok. Mulig sitteavstand hos meg er nærmere 3,5 meter enn 4.
    2. Jeg vil ikke tro støy er noe problem fra dagens projektorer. Avstanden til lerret kan vel ha litt betydning for lysutbyttet, men jeg tror ikke dette er vesentlig.
    5. DVD-opptager er vel ikke noen dårlig løsning. Selv har jeg et reise-TV som jeg kobler til receiver med scart-til-kompositt. Jeg planlegger å bygge meg en skikkelig HTPC med tid og stunder, og da skal jeg ha dual TV-kort i slik at jeg kan ta opp en kanal mens jeg ser på en annen, evt picture-in-picture.

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Det med sitteavstand og størrelse på bilde er veldig individuelt, prøv å merke av på veggen størrelse på lerrettet så du får et visst intrykk av hvor stort det kommer til å bli. Du bør ikke ha så stort lerret at du må flakke med blikket for å få med deg hva som skjer som pnerbye påpeker. Hvis du har mulighet til å flytte sofaen nærmere/lenger fra lerrettet så kan du jo justere sitteavstand perfekt etter du har kjøpt lerret og pj da...

5: Når det gjelder tv signaler på pj så vil jeg si at det enkle er det beste: Bruk en vhs spiller som tv-tuner, det gjør jeg og bildet blir greit nok.. Tv signaler er ikke akkurat bra uansett... Tv kort i pc fungerer det og. Jeg ville kjøpt dvd spiller i stedet for opptaker med mindre du virkelig har lyst til å ta opp tv sendinger... Det blir for dumt å bruke penger på dvd opptaker bare for tv-tuneren sin skyld...

7: Det å terminere kabler er ingen kunst.. Du behøver en loddebolt og kunnskaper om denne.. Hvis du gjør det riktig blir det ingen forskjeller fra ferdigterminerte kabler.

Håper innlegget mitt hjalp deg og LYKKE TIL!! Hjemmekino er morsomt!!:-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor mange skruehull må jeg bruke?

Jeg har en stor Epson som veier 6 kg. Den har hele 5 små skruehull. Jeg har kjøpt festebrakett som jeg bare når 3 hull av gangen.

Hva skal jeg nå gjøre? Jeg tenkte å kanskje skru en skrue med en ståltråd i et fjerde hull og feste tråden et sted.

Er det vanlig at projektorene kun holdes oppe av noen små skruer? Det er jo det som er det svakeste leddet. Det hjelper ikke at delen som sitte ri taket sitter fast, hvis delen som festes til projektoren ikke sitter fast...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •