Noen spørsmål rundt min TW700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd: Epson EMP-TW700

Jeg trenger hjelp til å finne ut 2 saker på min Epson TW700 før innleveringstiden går ut. Jeg fikk ingen respons på dette i en annen tråd.

1. Er i tvil om deinterlacingen er i orden på min TW700. Jeg synes det er veldig liten forskjell med og uten. Det er kanskje ikke fornuftig at denne ikke skal virke, men likevel. Finnes det en måte for meg å teste at denne er i orden?
      Legger til at jeg har testet med DVE og har oppdaget på kapittel 13 bilde 5 (et bilde med masse vertikale smale linjer) at med deinterlacer i film eller video så blir det masse støy/prikker som svømmer rundt til høyre på bildet. Med deinterlacer i off ser linjene fine ut. Med progressiv fra Pioneer DV-575 ser dette testbildet helt fint ut. Håper noen kan teste dette på sin TW700. Også interessant å vite resultat av dette med test på andre projektorer.
    2. Min TW700 er på en hylle på bakvegg og jeg er avhengig av nesten full vertikalshift ned og nesten ingen horisontal shift. Når jeg setter på projektor menyen så ser jeg en tydelig rød pixiel forskyvning på toppen av all tekst og meny linjer. Hvis jeg løfter bildet vertikalt med lens shift forsvinner denne røde pixel forskyvningen mer og mer. Er dette akseptabelt og noe jeg må leve med?. Kan jeg regne med at det vil være tilsvarende feil på en annen TW700?. Dette testes lett ved å slå på menyen til projektoren og så bruke valget for å flytte menyposisjonen rundt i bildet samt endre lens shift.

Setter veldig stor pris på hjelp/kommentarer på dette så raskt som mulig.

På forhånd takk!
    PS: Kanskje på tide med en offisiell TW700 tråd?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Det er ikke deinterlacing du "tester" med det bildet, det er skalering.

2. Det må du bare leve med så lenge du ligger helt i grenseområdet på optikken. Hvorfor snur du ikke projektoren i stedet, da må du vel neppe benytte så mye linseforskyvning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ok at det er skaleringstest, men hvorfor så stor forskjell på bildet ved å bruke deinterlaceren til pioneer spilleren (DV-575) og projektoren sin deinterlacer?. Med projektor mye støy og prikker og med pioneeren helt stabilt og fint. Finnes det andre tester jeg kan gjøre?Har du mulighet Gorm til å gjøre samme test på TW700 (om du har den enda)
    2. Fordi jeg ønsker projektoren så stille som mulig og viftehastigheten øker ved takmontering/opp ned. Bemerker også at forkyvningen er til stede med lens shift i nøytral også, men en pixel forkyvning er vel innenfor produksjons toleransen, stemmer det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg veit ikke hva som "regnes som" akseptabelt. Jeg har litt forskyvning av det røde over de andre på min Mitsubhishi HC5000 også. Og jeg ville aldri visst det hvis jeg ikke gikk nærme bildet og sjekket tekst eller sjekket ved spesielle testbilder. Fra vanlig titteposisijon er bildet skarpt og fint når jeg ser film. Så... hvor synlig det er på din veit jeg ikke. Men - spør deg selv- hva skal du bruke projektoren din til - se film eller testbilder? Med mindre du synes bildet er uskarpt på film eller sjenerende på noe annet vis så er det kanskje greit?

Hvis de-interlacingen ikke funker så bør du bytte - bør jo tenke på evt. brukt/bytte verdi hvis du skal kvitte deg med den en gang. Ikke heldig med noe som totalt ikke funker. Men om det bare er dårlig de-interlacing fra Epson'n så får du heller stole på at avspilleren din greier deinterlacingen bedre evt. Men jeg kjenner ikke projektoren så kan ikke si hva man skal forvente fra den.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med pixelforskyvningen er mer et generelt spørsmål og det plager meg ikke under filmtitting eller spilling. Jeg ser det fra min sitteposisjon kun når jeg slår på menyen siden den er så sylskarp og optikken er så god på TW700.

Det med deinterlaceren er verre da jeg per idag kun har PS2 på projectoren på et lite "kinorom" i leiligheten. PS3 skal inn der så snart den kommer. Resten av utstyret er i stuen. For å si det sånn så vil jeg bare vite om min TW700 er lik som andre TW700. Det jeg reagerer på er at ifølge Gorm så skåret den TW700 som han hadde fullt på HQV test og han sa han opplevde forholdsvis stor endring i bildet med og uten deinterlacing. Jeg tror det blir vanskelig å få sett på en annen TW700 siden jeg ikke har funnet noen som har denne utstilt i butikk i Bergen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer det at den "makset" HQV testdisken, men det betyr jo ikke allverden. HQV disken er jo laget for å fremheve HQV-bildeprosessores fortreffelighet. Det er ikke en vanntett testprosedyre. ;-)
    Forøvrig skjønner jeg ikke hva du engster deg over, for så tette linjer som dette er da ikke noe du noen gang kommer til å se i film/video sammenheng?
    Det som betyr noe er hvordan projektoren takler film og video, og da er det kapittel 17 du skal kikke på (i tillegg til resten av filmsamlingen din).

Den TW700 jeg har her hjemme "feiler" også på det testbildet du refererer til (når den fores med 576i over komponent), i likhet med de fleste andre 720 oppløste projektorer. Dette er imidlertid noe svært få vil erfare, siden de aller fleste bruker en progressiv DVD-spiller som sender ut 720p over HDMI/DVI.

Jeg ville heller lagt energien i å finne en bedre avspiller, for du finner neppe noe DVD avspiller på markedet som er særlig mye dårligere enn PS2.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Gorm, da har jeg fått svaret jeg ville vite. Nettop at min TW700 nok er som andre TW700. Når det gjelder PS2 ved jeg at den ikke er så bra på DVD. Slik det er nå bruker jeg projektoren omtrent 90% til spilling med PS2 på et lite rom og de aller fleste spillene er interlaced. Derfor er det jeg maser litt om dette. Film tar jeg stort sett i stuen på mitt store surround anlegg. Jeg satser på at PS3 kommer i mars og rapporter viser at det er en veldig god Blu Ray spiller og jeg regner med at den takler DVD fint også. Mulig jeg kjøper meg en OPPO å leke med i mellomtiden til Epsonen. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson TW700 og sde

Hvilken lerretsbredde ville dere anbefale med en sitteavstand på 210cm (kan muligens økes til 250cm). Vil et 190cmbredt lerret bli for stort? Og hvordan blir det med sde på en slik sitteavstand med en Epson TW700?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at fyllingsgraden er like stor som på TW600. 190 cm bli alt for stort på 210. Prøv 77" eller mindre.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at fyllingsgraden er like stor som på TW600. 190 cm bli alt for stort på 210. Prøv 77" eller mindre.
    SDE er nok litt forbedret fra TW600, men 190cm bredde fra en sitteavstand på 210cm er nok å håpe på mye. Du bør over 1.5X lerretsbredde. Dersom du da skal ha 190cm bredde vil det bli 285cm, og det er minimum anbefalt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    160cm bredde på 250cm sitteavstand burde vel funke da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    160 cm bildebredde fungerer fint på den sitteavstanden. Det blir tilnærmet samme forhold som jeg har til mitt lerret (rett over 1,5x).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS!!

Vær sikker på at du tar hensyn til projektorens kasteavstand. TW700 er ganske longtrow, dvs den kan ikke lage så store bilder på korte avstander. Du sier at du kan øke sitteavstand til 250cm. Hvis du har tenkt å ha projektoren inntil bakvegg på samme avstand sitter du igjen med ca. 210cm (dybde på projektor+linse+kabling) fra linsen og til lerret vegg. Da klarer den maks ca 68" diagonalt som er en bredde på 150cm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke no problem. Jeg har ytterlige 2,5m bakom sofaen, så prosjektoren har i underkant av 5m kastelengde totalt sett.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du støyen på denne?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes den er veldig stille i Theatre Black 1 og 2. De andre modene så øker viftestøyen ganske mye, men ikke veldig høyt da heller. Under film og spill med passe volum så er det ikke lett å høre den annet enn under stille partier. Ser du er i Bergen, du kan jo få høre den hos meg en dag hvis du vil.

Jeg har den montert rett over hodet mitt på en hylle

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •