Hjelp - hva gjør jeg her?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Hjelp - hva gjør jeg her?

Voksen mann (60) som er glad i film og over gjennomsnittet opptatt av god billedkvalitet. Har med stor interesse (men etter hvert med større forvirring) fulgt med på diskusjonen rundt div PJ'er. Bl.a. Pd mTwo - BenQ 8720 og Sony VW50 "Pearl". Klar over at det her diskuteres tekn/optiske detaljer av "proffer", men jeg blir helt ØR av tankerekkene deres.
    8720 "knuser" jo mTwo (som jo "knuser" det meste av rimeligere PJ'er), VW50"knuser" 8720 - men likevell er det "en haug av feil" med VW50!?
    (også så mye justeringer da! - både for 8720 og "pearl"). Det er til og med "nødvendig" med en egen VP til 20K for å få et veldig bra bilde!?
    Hvor dårlig er da min 1,5 år gamle LG? - som JEG synes gir BRA bilde med DVI- kabel fra Dennon 3910 (valgte LG som best den gang i direkte sammenl. med BenQ 8700 og Panasonic AE700).
    Jeg ønsker å kjøpe en best mulig HD-PJ, men det synes håpløst for meg som "vanlig bruker" å føle med på diskusjonen deres. Opprinnelig ville jeg kjøpe Pd mTwo, men så ble BenQ 8720 mer aktuell pga sterkt prisfall og gode tester.
    Men så kom det mange negative merknader til denne også. Så blir "pearl" skrytt opp i skyene og jeg "bestemte" meg for den. Men, jammen er det masse "galt" med den også!
    Kanskje bør jeg kjøpe meg en LG AN110 e.l. - som kan brukes "rett ut av esken" (jfr Hjemmekino no 2/06) og holde meg langt unna denne nettsiden?
    Jeg har vel kanskje ikke gode nok øyne til å se alt det dere ser en gang?
    (jeg bruker ikke briller! - og trenger det heller ikke)ops:

Moderator edit:
    Jeg flyttet dette innlegget ut Sony "Pearl" tråden, for jeg syns innlegget har relevase nok til å "stå på egne ben".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av filmØR
    Voksen mann (60) som er glad i film og over gjennomsnittet opptatt av god billedkvalitet. Har med stor interesse (men etter hvert med større forvirring) fulgt med på diskusjonen rundt div PJ'er. Bl.a. Pd mTwo - BenQ 8720 og Sony VW50 "Pearl". Klar over at det her diskuteres tekn/optiske detaljer av "proffer", men jeg blir helt ØR av tankerekkene deres.
    8720 "knuser" jo mTwo (som jo "knuser" det meste av rimeligere PJ'er), VW50"knuser" 8720 - men likevell er det "en haug av feil" med VW50!?
    (også så mye justeringer da! - både for 8720 og "pearl"). Det er til og med "nødvendig" med en egen VP til 20K for å få et veldig bra bilde!?
    Hvor dårlig er da min 1,5 år gamle LG? - som JEG synes gir BRA bilde med DVI- kabel fra Dennon 3910 (valgte LG som best den gang i direkte sammenl. med BenQ 8700 og Panasonic AE700).
    Jeg ønsker å kjøpe en best mulig HD-PJ, men det synes håpløst for meg som "vanlig bruker" å føle med på diskusjonen deres. Opprinnelig ville jeg kjøpe Pd mTwo, men så ble BenQ 8720 mer aktuell pga sterkt prisfall og gode tester.
    Men så kom det mange negative merknader til denne også. Så blir "pearl" skrytt opp i skyene og jeg "bestemte" meg for den. Men, jammen er det masse "galt" med den også!
    Kanskje bør jeg kjøpe meg en LG AN110 e.l. - som kan brukes "rett ut av esken" (jfr Hjemmekino no 2/06) og holde meg langt unna denne nettsiden?
    Jeg har vel kanskje ikke gode nok øyne til å se alt det dere ser en gang?
    (jeg bruker ikke briller! - og trenger det heller ikke)ops:
    Haha, ja sånn føler jeg det og!! Bra innlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FilmØRs beskrivelse av forvirring er det ikke vanskelig å kjenne seg igjen i!!! Måtte le når jeg leste dette. Veldig på kornet! :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen kan være å bli med på "Projektor 2007" som avholdes i slutten av februar (se egen tråd). Da kan en i ettertid være med å forvirre alle de som ikke var der, basert på hva en har sett med egne øyne. ;-) Det er mye lettere å forstå en del av "fenomenene/artefaktene" som beskrives, hvis en faktisk har sett dem selv. Mye av "problemene" som beskrives i disse trådene er også betydelig overdrevet. Jeg har sagt det før, og nevner det igjen; kjøp ikke projektor basert på andres uttalelser, men bruk heller disse innspillene som rettesnor for hva du bør titte nærmere på. Egne erfaringer er det som gjelder. Finner en ikke en bestemt projektor i butikkdemo, så prøv å finne noen her på forumet som har den stående/hengende i hjemmekinoen. De aller fleste syns bare det er hyggelig å få vise frem AV-utstyret sitt, det er jo tross alt en liten hobby for de fleste av oss. Å støvsuge forumer som dette for informasjon fører som regel bare til forvirring, om en ikke bruker informasjonen sammen med litt egne inntrykk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Løsningen kan være å bli med på "Projektor 2007" som avholdes i slutten av februar (se egen tråd). Da kan en i ettertid være med å forvirre alle de som ikke var der, basert på hva en har sett med egne øyne. ;-) Det er mye lettere å forstå en del av "fenomenene/artefaktene" som beskrives, hvis en faktisk har sett dem selv. Mye av "problemene" som beskrives i disse trådene er også betydelig overdrevet. Jeg har sagt det før, og nevner det igjen; kjøp ikke projektor basert på andres uttalelser, men bruk heller disse innspillene som rettesnor for hva du bør titte nærmere på. Egne erfaringer er det som gjelder. Finner en ikke en bestemt projektor i butikkdemo, så prøv å finne noen her på forumet som har den stående/hengende i hjemmekinoen. De aller fleste syns bare det er hyggelig å få vise frem AV-utstyret sitt, det er jo tross alt en liten hobby for de fleste av oss. Å støvsuge forumer som dette for informasjon fører som regel bare til forvirring, om en ikke bruker informasjonen sammen med litt egne inntrykk.
    Jeg er veldig enig med deg Gorm,det beste er å se selv:-)
    Mvh bigtor

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmør, jeg er også kun en bruker og ikke en ekspert på teknologien - bruker tips og vink (f.eks. Gorms utmerkede guide til DVE og andre) for å løse konkrete problemer, men har ikke tid, kunnskap eller glede av å forsøke å optimalisere bildet. Har imidlertid hatt fire projektorer og har nå 8720 og jeg kan ikke forstå annet enn at du vil bli fornøyd dersom du får en som er i orden og uten lyter. Faren med å følge for mye med her er at jo man begynner å se etter feil, så litt selvdisiplin må man ha!

Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, men jeg må også si at dette forumet også kan fungere utmerket som problemløser og rådgiver for oss som er AV-teknologiske amatører som er mest opptatt av film med et bra bilde og bra lyd (slik vi opplever det) - uten at vi behøver å forarge oss over at det kan bli bedre. Og det beste er at ekspertene som oftest svarer på naive og dumme spørsmål uten å hovere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synsing, verdens fineste hobby..

Jeg er ny her på forumet, selv om jeg har vanket her lenge som uregistrert, og jeg har samme opplevelse som deg - tar man alt man leser her for god fisk havner man på dypt vann

Men det handler vel om språk og subjektiv opplevelse, eller synsing på godt norsk. Når den ene modellen knuser den andre i sortnivå, og årets modell er suverent bedre enn fjorårets etterlater det jo visse forventninger til oss som leser her. Men det er jo sånn det skal være. Alt er relativt.

Det er vel ingen tvil om at teknologien skrider fremover, og at de som tilvirker prosjektører forbedrer sine produkter. Men når 15% forbedret kontrast blir en revolusjon, handler det mer om markedsføring enn noe annet. Og når markedsføring blander seg med målbare størrelser som kontrast får man jo gjerne litt forvirring.

Jeg tror at for eksempel lavere lysutbytte fra pære over tid (som noen ganger visstnok skjer så gradvis at man nesten ikke legger merke til det) etterfulgt av pærebytte vil gi nesten like stor wow-opplevelse som anskaffelse av ny prosjektør. Men så er da bransjen snedig nok til å la pærene koste like mye som det koster dem å lage en prosjektør.. Så det enkleste er gjerne å kjøpe en ny en.. med revolusjonerende bedre sortnivå som knuser fjorårets modell ettertrykkelig.

For ordens skyld: Dette var synsing

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del synsing her på forumet i tillegg til de mange gode og seriøse testene. Mange skriver veldig positivt om det de selv har endt opp med (forsvare kjøpet kanskje?) og noen uttaler seg om produkter de aldri har sett eller hørt.
    Tror som Gorm sier at det ikke er vanskelig å få en audiens hos en eller annen med det aktuelle utstyret du vurderer om du legger ut en post med sånn cirka hvor i landet du befinner deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •