Oppskalering til 720p og 1080p !!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Oppskalering til 720p og 1080p !!

Hei

Når PJ oppskalerer (uten bruk av egen scaler) fra standard DVD leiefilm i butikken til bruk på f.eks 720p eller 1080p prosjektor, er det slik at bildet vil bli bedre på en 720p enn f.eks på en 1080p pga at det er mindre avstand i oppløsningen i utgangspunktet ?

Tilsvarende lurer jeg på om f.eks analoge TV signaler vil bli lettere å få "brukbare" på 720p enn 1080p , eller er det uvesentlig ?

Mvh.

Tommy, Stavanger

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du spør etter er egentlig:
    Vil en 1080p med intern skalerer gi bedre eller dårligere bilde enn en 720p projektor med intern skalerer, så lenge kilden er lavoppløst og begge projektorene er like bra på alle andre punkter. Har jeg forstått deg rett?

I så fall er min mening at disse to bør kunne se ganske like ut.

Uansett er kilden begrensende faktor, og jobben til skalereren er i begge tilfeller å tilpasse bildeformatet til projektoren uten å tilføre artefakter.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det du spør etter er egentlig:
    Vil en 1080p med intern skalerer gi bedre eller dårligere bilde enn en 720p projektor med intern skalerer, så lenge kilden er lavoppløst og begge projektorene er like bra på alle andre punkter. Har jeg forstått deg rett?

I så fall er min mening at disse to bør kunne se ganske like ut.

Uansett er kilden begrensende faktor, og jobben til skalereren er i begge tilfeller å tilpasse bildeformatet til projektoren uten å tilføre artefakter.

mvh
    Knut

Ja, du forstår meg rett.

Saken munner egentlig ut i at jeg lurer på om jeg skal kjøpe 720p DLP nå, eller vente til 1080p kommer ned i pris og fikk en gang høre at det er enda mer vrient å få noenlunde brukende bilde av lavoppløst materiale på en 1080p enn på en 720p og at så lenge bruket mitt fortsatt vil være DVD leiefilm og TV signaler så er 720p mer enn god nok. MEN jeg sliter litt med tanken på å kjøpe 720p nå så lenge jeg føler at HD DVD / Blu Ray er det HOTTE. Men dersom en 1080p ikke har større problemer med intern oppskalering av lavoppløst materiale enn en 720p så heller jeg mer mot å vente enn å hive meg på 720p og måtte nedscalere når jeg en gang i fremtiden får HD DVD / Blu-Ray.

Hva synes dere ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Ja, du forstår meg rett.

.... og fikk en gang høre at det er enda mer vrient å få noenlunde brukende bilde av lavoppløst materiale på en 1080p enn på en 720p og at så lenge bruket mitt fortsatt vil være DVD leiefilm og TV signaler så er 720p mer enn god nok.
    Akkurat det stemmer nok ikke helt. Jeg vil påstå at bildeprosesseringen jamt over holde mye bedre kvalitet/standard i 1080 projektorene, enn tilsvarende er for 720 projektorene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Så det betyr ikke noe at det er lavoppløst materiale? Av 720p DLP prosjektorene hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for HC3100, men syntes det virker litt dumt å investere i den så lenge 1080p er såpass i skuddet samt at det snart kommer DVD spillere kompatibel med både HD-DVD og Blu-Ray. Da ville det vært dumt å ha en 720p når 1080p filmene tar over kjøpemarkedet i Norge også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sammenligningen er ikke så enkel. Det er som regel ikke snakk om å velge mellom to teknisk like projektorer der den ene har 720p og den andre 1080p.

Det er vel heller snakk om en relativt dyr 720p projektor og en relativt billig 1080p projektor slik at prisen blir i samme leiet? Og siden "alle" nå går ut og skal ha "full hd" så kan det godt være at man får mye bilde for pengene ved å velge 720p. Spesielt om en stor del av bildene kommer fra standardoppløste kilder.

-k

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Akkurat det stemmer nok ikke helt. Jeg vil påstå at bildeprosesseringen jamt over holde mye bedre kvalitet/standard i 1080 projektorene, enn tilsvarende er for 720 projektorene.
    Finnes det noen oversikt over hvilke prosesseringschip'er forskjellige komponenter bruker? Eventuelt noen tommelfingerregler for hvilke komponenter som har best skalering?

Har en halvgammel projektor og en halvgammel DVD-spiller og lurer på om jeg vil ha noe igjen for å investere i en DVD-spiller med oppskalering, eller om man like gjerne kan kjøpe en ekstern scaler først som sist.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •