Projektor eller plasmaskjerm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor eller plasmaskjerm?

Vel, min hjemmekino består av Philips 32" Widescreen-TV, HK hjemmekinoforsterker, HK DVD-spiller, Philips videospiller og B&W høyttalere, og jeg er fornøyd med alle komponentene.

Jeg sitter ca to og en halv meter unna TV-skjermen, så størrelsen er helt grei, men i det siste har prisene på projektorer falt mye og jeg vurderer å kjøpe meg en projektor til ca 10000 kr. I tillegg har vi jo plasmaskjermer på 42", som for øyeblikket er for dyre, men som om et par år kanskje blir aktuelle. Siden jeg maks kan sitte tre meter unna skjermen/lerretet, så er det kanskje unødvendig å kjøpe en projektor da bildet blir for stort, hvis dere skjønner hva jeg mener. Dessuten er vel bildekvaliteten (oppløsningen) på en 42 tommers plasmaskjerm bedre enn bildet til en projektor til 10000 kr (PTAE300 eller X1). Andre ulemper med projektorer er jo at den ikke har tuner og at det blir en del ekstra kabelsurr. Det er lekrere med en nesten usynlig skjerm på veggen, for å si det sånn.

Hvor stort bilde kan jeg ha med en projektor når jeg sitter tre meter unna lerretet? Bildekvalitet er viktigere for meg enn et par ekstra tommer, og det skal ikke være sånn at jeg må vri på hodet for å få med meg Gandalf i høyre bildekant.

Som dere skjønner, så har jeg ikke all verdens med kunnskap om projektorer og plasmaskjermer, men jeg er sikker på at jeg vil ha ekte kinofølelse i stua. :wink:

Har dere noen råd til en noe usikker hjemmekinoentusiast? :?:

Æsj, denne skulle ha vært under kategorien "Digitale Projektorer opp til 30000,-". Kan en moderator flytte innlegget?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk så er oppløsningen på PTA-E300 høyere enn de aller fleste 42".

Vil vel heller ikke si at det er med kabelsurr med en projektor.

Størrelse er heller ikke noe problem. På den avstanden får du ikke så stor bilde uansett. Kjører du f.eks 60" rammelerret mot en PTA-E300 får du et mins like lekkert system som en plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tommelfingerregel sier at avstanden til bildet bør være 1,5 til 2 ganger bredden. Med avstand 3 meter får man da mellom 68" og 91" for et 16:9 bilde.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips: Bruk "Projection Calculator" for den projektoren du kunne tenke deg, så ser du lett bildestørrelsen du får på en gitt avstand. Nyttig verktøy.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •