Bedre skarphet på plasma enn projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre skarphet på plasma enn projektor

Plasmaen er en Panasonic TH-42PA50E og PJ er Hitachi HD LCD PJ-TX300.

Når jeg sammenlikner Plasma og PJ, samme DVD er bilde på Plasma klarere. Kjører HDMI mellom PJ og DVD, og RGB mellom Plasma og DVD.

Pj'en skal ha bedre oppløsning enn plasmaen, så hvorfor opplever jeg at det ikke er like skarpt på PJ?

Har stilt på skarphet, har sjekket at DVD kjører ut riktig oppløsning. PJ'en nedskalerer.

Er det noen innstillinger jeg ikke har prøvd, som kan ha innvirkning på skarphet?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen

Når jeg sammenlikner Plasma og PJ, samme DVD er bilde på Plasma klarere. Kjører HDMI mellom PJ og DVD, og RGB mellom Plasma og DVD.

Pj'en skal ha bedre oppløsning enn plasmaen, så hvorfor opplever jeg at det ikke er like skarpt på PJ?

Har stilt på skarphet, har sjekket at DVD kjører ut riktig oppløsning. PJ'en nedskalerer.

Er det noen innstillinger jeg ikke har prøvd, som kan ha innvirkning på skarphet?
    Jeg så akkurat det samme på hifiklubben.. de skulle demonstrere en mange ganger så dyr dvd- spiller enn den jeg hadde, men bildet på min panasonic pv-60 var MYE skarpere med min billige dvd spiller. De brukte en prosjektor til 15000.
    Grunnen er vel sannsynligvis at lerret har helt andre størrelser vil jeg tro.. Det sier seg jo selv at bildet blir mindre skarpt når den må "dra" ut pixlene over ett stort lerret. eller??

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen er vel sannsynligvis at lerret har helt andre størrelser vil jeg tro.. Det sier seg jo selv at bildet blir mindre skarpt når den må "dra" ut pixlene over ett stort lerret. eller??
    Det er hovedårsaken ja.. Når bildet er mange ganger så stort skal det mye til for å opprettholde samme skarphet som på en "liten" skjerm.
    Dette må en bare leve med.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her sammenligner du en plasma skjerm med en bilde diagonal på 42" og som har 852x480 oppløsning, mot en projektor med ikke opgitt bilde størrelse og 1280x720 oppløsning.

Det som også er viktig å merke seg er at du bruker et DVD medie som gjerne har en 576 (pal) eller 480 (NTSC) linjers oppløsning, man kan også ofte fra film til fil pga oppløsning og mpeg komprimerings algoritmer se store bildemessige forskjeller når dette skal tilpasses skjermens oppløsning.

Skarpheten er egentlig ikke hvor tydelig man kan se pixcel oppbyggingen i skjermen, men hvor tydelig man får opptegnet konturene og informasjonen som skal være i bildet i følge kildemateriale og som vises på skjermen. Man kan også få en tilsynelatende skarpere opptegning hvis man har en synlig rutenett fra sitte possisjon som egentlig ikke skal være en del av bildet, og en 42" , med 852x480 oppløsning skal man vel sitte ganske langt unna for ikke å tydelig se det sorte rutenettet rundt hver Pixcel.

Synes det derfor kan være litt vanskelig å bedømme bildeskarphet på denne måten du beskriver da det kan variere volsomt på forskjellige DVD utgivelser også, samt at skjermstørrelse og sitte avstand er faktorer som betyr mye for opplevelsen.

Skarpheten til Pixcel strukturen som man ser på lerretet på en 720p LCD projektor er også avhengig av hvordan brukeren setter opp dette sammen med de optiske kvalitetene i linsa og egenskapene til lerretet osv, og dette sammen med at man jo ser rett på pixcel strukturen på en plasma skjerm er nokk med på å få frem en oppfattet bilde skarphet som er bedre enn det man lett kan få intrykk av når man sammenligner de tekniske data for disse.

Sett på noe 1:1 pixcel mappet 720p kildemateriale på TX300 og kjør ned det projiserte bildet til 72" eller der om kring, plasser sitteavstand 1,5-2x bredden fra begge skjermenheten og se om ikke projektoren kommer litt bedre ut da

Edit: er ellers litt usikker på hva du mener når du skriver "PJ'en nedskalerer".

Betyr det at du kjører en høyere oppskalert oppløsning fra DVD spilleren som PJ må nedsakere igjen for å få et 1280x720 oppløst bilde.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den bør jo det?
    En projektor til 15k bør ganske greit kunne hamle opp med en plasmaskjerm, forutsatt riktig sitteavstand?
    I alle fall etter hva jeg har opplevd.

"Correct me if I´m wrong"....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Her sammenligner du en plasma skjerm med en bilde diagonal på 42" og som har 852x480 oppløsning, mot en projektor med ikke opgitt bilde størrelse og 1280x720 oppløsning.

Det som også er viktig å merke seg er at du bruker et DVD medie som gjerne har en 576 (pal) eller 480 (NTSC) linjers oppløsning, man kan også ofte fra film til fil pga oppløsning og mpeg komprimerings algoritmer se store bildemessige forskjeller når dette skal tilpasses skjermens oppløsning.

Edit: er ellers litt usikker på hva du mener når du skriver "PJ'en nedskalerer".

Betyr det at du kjører en høyere oppskalert oppløsning fra DVD spilleren som PJ må nedsakere igjen for å få et 1280x720 oppløst bilde.
    Lerret på 92". Så, det har helt sikkert med størrelsen å gjøre. Tipper jeg må ha full HD fra PJ for å oppnå ønskelig skarphet, eller 1080i om du vil.

Hvordan vet jeg om min DVD har 576 pal, eller ikke?

Riktig, oppløsning fra DVD er 1080i, så PJ må nedskalere for å få 1280x720. Tror vel at høy oppløsning fra DVD hjelper. Og det gjør det vel helt sikkert ikke, siden PJ må nedskalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med de andre svarene her.

Sender du 1080i til projektoren så er sjansen stor for at den ikke skalerer riktig ned til 1280x720 men heller først skalerer ned til 960x540 og så opp til 1280x720. Det er vanlig, med mindre de-interlaceren/skalereren i projektoren er veldig god.

Jeg vil også skylde litt på at projektoren er en LCD-projektor og da kan ha en svak konvergensskjevhet. En DLP-projektor er sylskarp.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er dvd det er snakk om? isåfall er hele oppleget med 1080 oppløsningen bortkastet på 720 proj, da burde u kjøre 720 ut rett til proj eller ikke skalere opp i det hele tatt for å la proj ordne det selv. Hvilke du velger kommer da helt ann på om det proj eller dvd spilleren som er best på denne jobben...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sender jeg ut 720 fra DVD og ser hva som skjer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet jeg om min DVD har 576 pal, eller ikke?
    DEt er så enkelt som å se om det står Sone 2 bak på coveret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ser man det..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forutsatt at den ikke er fra Japan

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsatt at den ikke er fra Japan :smile:
    Det har du helt rett i. Jeg hadde helt glemt at Japan har Sone2 og bruker NTSC. Står det PAL bak på cover er man ihvertfall helt sikker.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo størrelse som er grunnen til at TV-sendinger er røtne i dag, jeg leste et sted at man gikk ut fra en størrelse på 20" på "vanlig" avstand da man spesifiserte PAL og/eller NTSC. Eller sier de det på DVE eller noe? Kan ha drømt det også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt mer på dette.

Fargene er forskjellige. Hudfargen er forskjellig fra plasma og PJ. Vanlig DVD, 720p fra PJ.

Justerte ned en god del på farge og noe ned på nyanse. Nå har jeg stort sett samme farger på plasma og PJ.

Men fortsatt er skarpheten og den glatte overflaten bedre på plasma. Skal også sies at på PJ blir det hele litt matt. Kan det ha noe med det grå lerrete?

Når det er sol eller det er bilde mot himmelen, så føler jeg at mer lys kommer inn til meg med plasmaen. Blåfargen på himmelen er også klarer på plasma.

Prøvde PJ på kaffe latte veggen og der blir bakgrunnen grå. Så jeg tipper det grå lerrete har noe med fargeforskjellen å gjøre? Men liker ikke helt at PJ+lerret blir matt. Er dette noe jeg kan gjøre noe med?

Blir kanskje bedre når Blue Ray kommer i hus?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt mer på dette.

Fargene er forskjellige. Hudfargen er forskjellig fra plasma og PJ. Vanlig DVD, 720p fra PJ.

Justerte ned en god del på farge og noe ned på nyanse. Nå har jeg stort sett samme farger på plasma og PJ.

Men fortsatt er skarpheten og den glatte overflaten bedre på plasma. Skal også sies at på PJ blir det hele litt matt. Kan det ha noe med det grå lerrete?

Når det er sol eller det er bilde mot himmelen, så føler jeg at mer lys kommer inn til meg med plasmaen. Blåfargen på himmelen er også klarer på plasma.

Prøvde PJ på kaffe latte veggen og der blir bakgrunnen grå. Så jeg tipper det grå lerrete har noe med fargeforskjellen å gjøre? Men liker ikke helt at PJ+lerret blir matt. Er dette noe jeg kan gjøre noe med?

Blir kanskje bedre når Blue Ray kommer i hus?
    Skal du samenligne plasma mot projektor direkte, må du zoome projektoren ned til samme størrelse som plasma tv'n. Da tipper jeg at det ikke skiller så mye i skarphet.

En vanlig TV vil i de aler fleste tilfeller opleves som mye mer lyssterk enn en hjemekinoprojektor. En projektor må også brukes i et helt sortmaskert rom for å yte sitt beste.

Det stemmer sikkert at bakgrunnen ble grå på "latte veggen" din, noe som henger sammen med at fargen på veggen er mørkere enn hvit, og ødeleger fargebalansen i bildet. En bør absolutt spandere på seg et skikkelig lerret når en har projektor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •