Finnes det en konkurrent til BenQ 8720 med mye offset?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer .Tore. sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finnes det en konkurrent til BenQ 8720 med mye offset?

Har planlagt lenge å kjøpe en 8720, men sliter sånn med plassering at jeg snart gir opp å kjøpe den. (Den ville bli hengende under hodehøyde midt mellom to dører i en trang passasje bak en sofa, mao. håpløst.) Finnes det en projektor med tilsvarende bildekvalitet og støynivå, men som kan gi meg 40-50 cm offset med lensshiften? Budsjettet kan strekkes til 20-25 000 siden jeg med BenQen måtte lagt en del penger i projektorheis e.l. for å få den ut av veien.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det vertikal eller horisontal lensshift du sliter med? 8720en har godt med vertikal lensshift, men må dessverre plasseres 100% sentrert i horisontalretningen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horisontalt går det bra.

Den har riktig nok mye lens-shift, men det går i feil retning. På max utslag er offset bare 10-12 cm med 90" lerret, jeg trenger 40-50 cm. Med andre ord blir bildet nesten helt oppe i taket, og lens-shiften kan bare justere det lenger opp. Dette gjelder uansett om den står på hylle eller henger opp ned i stativ siden lens-shiften tilsynelatende er symmetrisk om midt på linsa.

Jeg har en mistanke om at de fleste projektorer er slik, men siden jeg ikke har kontroll på hva som finnes på markedet, håper jeg en eller annen guru kan redde meg...

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Mishubisu HC-3000 (numere 3100) har svært mye offset, så kanskje dette er løsningen for deg?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av .Tore.
    Horisontalt går det bra.

Den har riktig nok mye lens-shift, men det går i feil retning. På max utslag er offset bare 10-12 cm med 90" lerret, jeg trenger 40-50 cm. Med andre ord blir bildet nesten helt oppe i taket, og lens-shiften kan bare justere det lenger opp. Dette gjelder uansett om den står på hylle eller henger opp ned i stativ siden lens-shiften tilsynelatende er symmetrisk om midt på linsa.

Jeg har en mistanke om at de fleste projektorer er slik, men siden jeg ikke har kontroll på hva som finnes på markedet, håper jeg en eller annen guru kan redde meg...
    Jeg tror kanskje brukermanualen til BenQ forvirrer litt på dette med lens-shift. Du får unnskylde om det er jeg som misforstår deg, men her er min erfaring: Jeg har plassert min 8720 med linsa 180cm over gulvet. Den er montert på hylle, altså "riktig" vei. Med en kasteavstand på 4.3m og bildbredde på 200cmx112cm har den ingen problemer med å kjøre nedre bildekant helt i gulvet. Altså med en vertikal offset på bortimot 70cm. Normalt har jeg bildet ca 70cm over gulvet, med toppen av bildet 70+112=182cm, omtrent i linsehøyde. Vertikaloffseten er selvsagt omtrent proporsjonal med kasteavstanden, så om du har mye kortere kasteavstand skjønner jeg problemet ditt litt bedre.

EDIT: Jeg fant ut at dette faktisk var feil, se post lenger ned!

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til å allerede være en av de nærmeste konkurrentene til 8720 (skulle jeg tro) har HC3100 en solid offset som gjør den mer egnet for oss som ikke har TV under lerretet, som nevnt lenger oppe. Mitsubishi har også et fint kalkulatorprogram på siden sin (må lastes ned og installeres) som beregner for deg, mer avansert enn projectorcentral sin. I tillegg kan du komme billigere unna med HC1100 om du vil, de to er testet sammen på cine4home.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg tror kanskje brukermanualen til BenQ forvirrer litt på dette med lens-shift. Du får unnskylde om det er jeg som misforstår deg, men her er min erfaring: Jeg har plassert min 8720 med linsa 180cm over gulvet. Den er montert på hylle, altså "riktig" vei. Med en kasteavstand på 4.3m og bildbredde på 200cmx112cm har den ingen problemer med å kjøre nedre bildekant helt i gulvet. Altså med en vertikal offset på bortimot 70cm. Normalt har jeg bildet ca 70cm over gulvet, med toppen av bildet 70+112=182cm, omtrent i linsehøyde. Vertikaloffseten er selvsagt omtrent proporsjonal med kasteavstanden, så om du har mye kortere kasteavstand skjønner jeg problemet ditt litt bedre.
    Hvis det du sier her stemmer, så er det jo ingen problem. Det hadde vært helt knall. Problemet mitt er at jeg har fått svært sprikende svar på dette med offset på 8720.

Du har altså projektoren helt i vater, og likevel får du øvre billedkant nesten 70 cm under senter på linsa? Må bare spørre en gang til for å være sikker.

Kanskje BenQ har endret på dette underveis... er den ganske ny?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, i manualen ser det jo ut som at offset'en ved din avstand & lerret størrelse skal bli ca. 10 cm... Nå ble jeg også forvirret

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trumpetguys erfaringer stemmer ikke overens med mine erfaringer, min projektor kaster øvre bildekant omtrent rett frem med lens shift helt nede.

Edit: Jeg siterer fra 8720-tråden:
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Da jeg fikk min projektor tok jeg noen mål for å finne ut hvordan jeg skulle montere den slik at bildebredden ble 230 cm. Projektoren sto på gulvet og bildet var på veggen:

Med bildet justert helt opp med lens shift var det 22,5 cm fra gulv til nedre bildekant. Med lens shiften helt nede var overkant av bildet i overgangen vegg - gulv. Minimum kasteavstand var 408 cm fra linsen.
    Det er jo selvsagt en mulighet for at jeg har gjort noe feil under målingen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det du sier her stemmer, så er det jo ingen problem. Det hadde vært helt knall. Problemet mitt er at jeg har fått svært sprikende svar på dette med offset på 8720.

Du har altså projektoren helt i vater, og likevel får du øvre billedkant nesten 70 cm under senter på linsa? Må bare spørre en gang til for å være sikker.

Kanskje BenQ har endret på dette underveis... er den ganske ny?
    Min pj er helt ny, fikk den i slutten av november'06.

Jeg må bare understreke at min erfaring stemmer dårlig med slik jeg oppfatter teknisk spec fra brosjyre og manual. Var innstilt på å takmontere den oppned, men så ville jeg bare prøve rettveien først, siden det ville spare meg mye bryderi. Klaffet helt fint.

Gi meg en dag, så skal jeg sjekke en gang til:
    - om den står helt i vater
    - dobbeltsjekke hvor langt ned den klarer å kaste bildet

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Kan du sjekke offset andre veien også?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg begynner å skjønne det. Stort sett alle har antydet at lens-shiften er symmetrisk, altså skulle det være det samme om proj står rettvendt eller opp ned.

Men ut fra manualen (som jeg fant på nettet) kan det se ut som om nøytral lens-shift (altså i midtstille) ikke er rett frem men vinklet en god del nedover. Dette er jo selvsagt ganske forvirrende siden stort sett alle proj (som jeg har sett i alle fall) sender bildet oppover. Resultatet blir vel da at når den henger opp ned i takstativ, så får du max 10-12 cm offset. Det må jo være grunnen til at så mange sier at nettopp det er max. Mens ved rettvendt hyllemontering kan du få mye mer. I tillegg står det jo +- 120 % i manualen, altså 240% totalt.

Men det er jo bare å vente på Trumpetguys dobbeltsjekk, så har vi nok svaret på dette en gang for alle.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min pj er helt ny, fikk den i slutten av november'06.

Jeg må bare understreke at min erfaring stemmer dårlig med slik jeg oppfatter teknisk spec fra brosjyre og manual. Var innstilt på å takmontere den oppned, men så ville jeg bare prøve rettveien først, siden det ville spare meg mye bryderi. Klaffet helt fint.

Gi meg en dag, så skal jeg sjekke en gang til:
    - om den står helt i vater
    - dobbeltsjekke hvor langt ned den klarer å kaste bildet
    Dette er flaut ops: ops: ops:
    Manualen er faktisk helt rett!!! Med linsesenter 180cm over gulv fikk jeg dratt bildets topp ned til 168cm, altså 12cm. Alt jeg har postet over er dermed feil! Skjønner ikke hvordan jeg klarte det der...

Til mitt forsvar kan det sies at denne målingen gjelder for fullt 16:9-bilde, f.eks. "Finding Nemo". Veldig mange filmer har et annet høyde-bredde-forhold (dette kan jeg lite om...), og da har bildets toppkant vært lenger ned selv med 2m bredde.

Og - som sagt - det funker hos oss....:wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble visst min teori gjort til skamme også

Kan du sjekke andre veien også, som Rikky nevnte? Hvor mye er det fra senter linse til bunnen av bildet når du kjører det helt opp?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom han blingset har han sannsynligvis samme offset som meg begge veier, mine målinger står litt lenger oppe i tråden. Dette avhenger imidlertid av kasteavstand/zoom.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble visst min teori gjort til skamme også

Kan du sjekke andre veien også, som Rikky nevnte? Hvor mye er det fra senter linse til bunnen av bildet når du kjører det helt opp?
    Med max shift oppover og nedover:
    Oppover: Linsesenter 180cm, nedre kant 192cm over gulv
    Nedover: Linsesenter 180cm, øvre kant 168cm over gulv

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •