Kan noen komme med tips om bilde på PJ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kan noen komme med tips om bilde på PJ

Jeg trodde jeg hadde litt peiling på kinoen min og PJ. Men jo flere tråder jeg leser her jo mere skjønner jeg at jeg mangler kunnskap på noe av dette.

Det jeg lurer på er :

1:
    Jeg har nå koblet PC (SAPPHIRE RADEON X1600 PRO) med VGA kabel til pj. Har clonet bilde 17" til PJ. 17" = 1024*768 *70hz PJ = 1280*720 *70hz Bilde passer bra på lerrete, men lurer på om det kan oppnås et bedre bilde med det oppsettet jeg har. Ser på tabellen i manualen (se bilde i posten) der står det AA = Maximum picture quality can be optained.
    Altså : Hvilken oppløsning og Hz skal jeg kjøre inn på PJ. Holder det med VGA kabel eller bør jeg bruke DVI --> HDMI ???

2:
    Fra dvd (Pioneer DV-2750)spilleren har jeg Komponent kabel. Progressive scan er på, og PJ sier jeg har 576p. hva er best interlaced eller progressive
    Hvordan få bedre/best bilde her ????

3:
    Jeg har i dag en pace nv460 tuner fra viasat. Men skal ha Kabel tv og digital boks fra CD snart. Burde jeg kjøre SCART fra den til PJ eller vil holde med S-VIDEO ??

Håper det er noen som kan gi meg noen gode tips på disse spm.
    Da jeg tydeligvis ikke har nok kunnskap om dette med PJ.:-D

Og til alle sammen GOD JUL.

PS: Har søkt en del om dette på forumet men finner ikke no serlig om dette konkret. Syns forøvrigt at søkefunksjonen er dårlig.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mange kloke hoder her inne og ingen vil si noe ????
    Dere kan da ikke være fulle av ribbe og go drikke enda ???

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå søkt på forum siden jeg startet tråden.
    Jeg har nå finni ut at jeg ikke kan få noe annet en 576p med komponent.
    Men vil det bli bedre og kjøre interlaced en progressiv.
    Vil jeg få mye bedre bilde med en dvd spiller med HDMI. ???
    +de andre spørsmålene mine.....

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    Jeg trodde jeg hadde litt peiling på kinoen min og PJ. Men jo flere tråder jeg leser her jo mere skjønner jeg at jeg mangler kunnskap på noe av dette.

Det jeg lurer på er :

1:
    Jeg har nå koblet PC (SAPPHIRE RADEON X1600 PRO) med VGA kabel til pj. Har clonet bilde 17" til PJ. 17" = 1024*768 *70hz PJ = 1280*720 *70hz Bilde passer bra på lerrete, men lurer på om det kan oppnås et bedre bilde med det
    oppsettet jeg har. Ser på tabellen i manualen (se bilde i posten) der står det AA = Maximum picture quality can be optained.
    Altså : Hvilken oppløsning og Hz skal jeg kjøre inn på PJ. Holder det med VGA kabel eller bør jeg bruke DVI --> HDMI ???

2:
    Fra dvd (Pioneer DV-2750)spilleren har jeg Komponent kabel. Progressive scan er på, og PJ sier jeg har 576p. hva er best interlaced eller progressive
    Hvordan få bedre/best bilde her ????

3:
    Jeg har i dag en pace nv460 tuner fra viasat. Men skal ha Kabel tv og digital boks fra CD snart. Burde jeg kjøre SCART fra den til PJ eller vil holde med S-VIDEO ??

Håper det er noen som kan gi meg noen gode tips på disse spm.
    Da jeg tydeligvis ikke har nok kunnskap om dette med PJ.:-D

Og til alle sammen GOD JUL.

PS: Har søkt en del om dette på forumet men finner ikke no serlig om dette konkret. Syns forøvrigt at søkefunksjonen er dårlig.
    1. Tror nesten VGA er bedre i bruk. Jeg koblet nylig projektoren min til recieveren med HDMI og stilte den på klonet modus. Med klonet modus var bildet helt forferdelig og det gikk ikke an å "stretche" bilde til 16:9, dette gikk an med VGA.
    Nå kjører jeg i extended modus hvor jeg har stilt projektor inn på 1280x720 og dataskjermen på 1280x1024.
    Nå blir bildet fra Tv (Media center) kjørt i 4:3 uansett, så jeg får to streker på hver side av bildet.

2. Progressive er best. Interlaced oppdaterer halve bildet hver for seg, noe som gjør at vi oppfatter det som et helt bilde.
    Dette kan skape noe opplevd hakking når bildet vises fort (for eksempel når kameraet beveger seg fort bortover).
    Når du skrur på Progressive scan gjør DVD spilleren din signalet fra Interlaced til Progressive. DVD'er fra Sone 2 er originalt 576i.
    Du har det beste bildet tilgjengelig mener jeg.

3. Det beste av SCART og S-Video er SCART. Men jeg tror nok CD boksen har flere utganger en SCART og S-Video(?).
    Isåfall er rekkefølgen på hva som er best innen kabler og tilkoblingsmuligheter denne:

Kompositt
    Kompositt videosignal har en sånn kontakt som gjerne brukes til lyd på de fleste stereoanlegg (såkalt phono-kontakt), men er som regel gul. Dette videosignalet sender alt i en pakke.

S-video
    S-Video er en rund plugg, og finnes på de fleste nyere skjermkort. Dersom du har en litt eldre TV er det denne kontakten du skal sikte mot å bruke. Denne videostandarden sender farge- og bildeinformasjonen separat.

S-video standarden har fire pinner, men du finner også kontakter med sju. Hva de tre ekstra gjør varierer litt, men det fine er at de fire "vanlige" pinnene er på rett plass. Altså er det bare å bruke en 4-pinners ledning og ikke tenke noe mer på det.

Komponent
    Komponent / RGB (rød, grønn, blå) Video. Det finnes i realiteten flere typer komponentsignaler, men når ordet "komponent" nevnes om tilkoblinger så mener vi tre ledninger med phono-kontakter som sender et RGB-signal.

SCART
    SCART er veldig vanlig, og vi må derfor ikke glemme å nevne dette. Men det er viktig å huske at dette ikke er noen videostandard, det er bare en måte å koble til lyd og bilde på. Videosignalet kan være av typen kompositt, S-Video eller RGB.

VGA
    (egentlig Super VGA), som finnes på så å si alle monitorer, gir det absolutt beste RGB-signalet. For vanlige dødelige er det kun på de høyeste oppløsningne det er mulig å skille denne kvaliteten fra digitalt signal.

DVI
    DVI tar oss fra den analoge verden med signaltap over ledningene til den digitale perfeksjonismen. Det betyr ikke at alt er perfekt, ettersom signalene fremdeles skal konverteres, men i de aller fleste tilfeller er det dette som gir best kvalitet.

HDMI og DVI
    HDMI er også digitalt og bakoverkompatibelt med DVI. Kort sagt: om du bruker DVI eller HDMI vil i praksis ikke gi forskjell i kvalitet med mindre PCen eller TVen behandler signalene forskjellig. Fordelen HDMI har over DVI er blant annet at den også tar med lyd.

Rangeringen er hentet fra DinSide

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tuuuusen Takk !!

tusen takk for et fine svar...

Dette med rangering av kabler visste jeg fra før men fint at du tok det med.

CD boksen er den ny lille saken. Fikk et nummer av CD til de som lager eller gir ut tuneren.
    De sa til meg at scart på denne gir kun RGB så obergang til komponent er ikke vits.
    Den har bare scart . s-video og komposit. på bilde ut.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen

Komponent
    Komponent / RGB (rød, grønn, blå) Video. Det finnes i realiteten flere typer komponentsignaler, men når ordet "komponent" nevnes om tilkoblinger så mener vi tre ledninger med phono-kontakter som sender et RGB-signal.
    Blir litt feil å si at komponent og rgb er det samme.
    RGB er (rød, grønn, blå) men komponent er YPbPr
    der Y er svart/hvit informasjon,Pb og Pr er di forskjellige fargene.

Scart kan og inneholde YPbPr

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Blir litt feil å si at komponent og rgb er det samme.
    RGB er (rød, grønn, blå) men komponent er YPbPr
    der Y er svart/hvit informasjon,Pb og Pr er di forskjellige fargene.

Scart kan og inneholde YPbPr
    Ja, mulig det... hentet bare noe kjapt fra dinside.no

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    tusen takk for et fine svar...

Dette med rangering av kabler visste jeg fra før men fint at du tok det med.

CD boksen er den ny lille saken. Fikk et nummer av CD til de som lager eller gir ut tuneren.
    De sa til meg at scart på denne gir kun RGB så obergang til komponent er ikke vits.
    Den har bare scart . s-video og komposit. på bilde ut.
    Da ville jeg valgt SCART, helt klart

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •