Pære gått på 331 timer - AVVIST

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Pære gått på 331 timer - AVVIST

hei

Pæren i min epson tw600 har nå gått på 331 timer. det er utrolig irriterende da pengene til lerret vil gå til lampeskifte er dette en reklamasjons sak?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde være det. Jeg fikk akkurat byttet min på garanti. Den hadde gått 700t på ca. 18mnd, og det gikk da på garantien uoppfordret (fikk først beskjed om at de dekket halve prisen).

Det kan ikke være at det blir for varmt for den inni boksen (hvis det er den det er bilde av på profilen din: AVforum.no - DypBassen's hjemmekino)

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Uten å nævne for mye så holder veldig mange pærer ikke tiden ut. Har mye erfaring med mange forskjellige prosjektorer og pærer, og veldig mange ryker på mellom 0-1000 timer. Dette er selvsagt ikke noe en selger informerer om fordi salget ville da gått ned dramatisk. En ting å huske på er miljøet den står i og ta forhånsregler (rengjøring av filter og riktig plassering (varmgang etc.).
    Mange fabrikanter som lager pærene har også mye retur på disse varene. Men når allt kommer til allt så er det sluttbruker som betaler regningen.

Noen som har spurte hvor mange pærer som blir solgt i etterkant, kontra prosjektor......
    Husk at når det gjelder privatpersoner så blir det kanskje litt anderledes en en stor bedrift (hvor mange av dem klager).

BARE NOE AV PRISEN MAN MÅ BETALE (TIL EN VIS GRAD).

Prosjektoen jeg nå har, har jeg skiftet pære på 2 ganger, mellom 500 og 700 timer.

God jul

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den det er bilde av ja.
    Har skåret ut ventilasjons "vindu" for god ventilasjon, så det er nok ikke det som er gjort den gåen.

Utrolig dårlig at ikke pærene i projektorene idag kan våre av bedre kvalitet. Jeg mener, de koster jo rundt 3-4k, så det burde vel ikke være så mye å forlange?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peng
    Det burde være det. Jeg fikk akkurat byttet min på garanti. Den hadde gått 700t på ca. 18mnd, og det gikk da på garantien uoppfordret (fikk først beskjed om at de dekket halve prisen).

Det kan ikke være at det blir for varmt for den inni boksen (hvis det er den det er bilde av på profilen din: AVforum.no - DypBassen's hjemmekino)
    hvilken projektor har du da? på noen er det jo lenger garanti en andre...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PT AE700
    Hele historien her:
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...ere-bilde.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.
    Da har vel jeg akkurat samme problem som du hadde. Jeg hadde først kraftig redusert lysstyrke og så var bildet borte og det blinket rødt om at det var noe feil med pæren. Da håper jeg dette er en garanti sak dette også, bare Epson er like greie som Panasonic.
    Da vet jeg neste gang at når lysstyrken plutselig går ned, kommer lampen til å gå..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Same shit her også, har en Sony hvor pæren røk for andre gang, begge har gått rundt 500t og stått fastmontert i godt ventilert miljø uten røyk eller noen andre faktorer som skulle tilsi at den skulle ha røket før de oppgitte 2000t.....sur nå....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen sur ting er at projektoren har bare 90 dager garanti... De andre modellene rundt TW600 (tw620, tw700, tw520) har alle sammen garanti på 1700 timer eller 2 år, det er surt...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hifiguru
    Same shit her også, har en Sony hvor pæren røk for andre gang, begge har gått rundt 500t og stått fastmontert i godt ventilert miljø uten røyk eller noen andre faktorer som skulle tilsi at den skulle ha røket før de oppgitte 2000t.....sur nå....
    Får du byttet pæren/e da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektoren har vel pr. lov minst 2 års garanti, men lampa kan de tydeligvis sette kortere tid på (antar det er den som er 90 dager) uten at det er 100% klart hvor lavt de kan sette den uten å komme i konflikt med loven. Lampa er jo en dyr gjenstand med en definert antatt levetid.

Sjekk litt andre postinger på forumet her også angående dette.
    Denne posten er lang, men linker til flere interessante poster om temaet:
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...e-bloffen.html

Bl.a kan det vel nevnes at 330 timer er vesentlig lavere enn lovet/estimert levetid (som sikkert er på et par tusen timer). Dersom prosjektoren har hatt normalt pen behandling bør det da være en defekt om den går såpass tidlig - egentlig uavhengig om det er 90 dager eller mer siden den ble kjøpt.

Du får gjøre et forsøk på å få dekket hele eller deler av den når den har gått såpass lite, kan iallefall være god timebetaling å skumme linken over for tips.

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk. når garantien er gått er det jo reklamasjons sak. Det er det jeg prøver å gjøre nå. 331 timer og så kjøpe ny kan jeg bare ikke leve med

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lenge siden er det du kjøpte den? Er det første lampe?
    Var depressiv lesning den posten din i lampebløff-tråden - det virker iallefall klart at jeg ikke kommer til å vurdere epson engang nestegang jeg skal kjøpe prosjektor!

Jeg ble også henvist rett til service-eksperten da jeg henvendte meg til Komplett. Greit nok, da jeg kunne kjøre innom framfor å sende den i posten. SE sa det var komplett som evnt måtte ordne låneprosjektor (gadd ikke det da de fikk det til på noen dager).

Men siden lampa di bare har gått 330 timer, og de garanterer 500 kan det da ikke være noe tvil her (mm det er 2 år siden du kjøpte den da!). Vil da tro lampa ikke blir dårligere av å stå i en avslått prosjektor noen måneder. Om det er 4-5 mnd siden du kjøpte den er epson ganske så smålige her!

Kan ikke skjønne annet enn at du har en potensielt god sak her!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men du skjønner at Epson var hyggelige og Rådet meg til å klage til dem, Komplett var bare uinteresserte og vridde seg unna, men siden forbruker rådet sa jeg skulle gå til komplett så gjorde jeg det. Det er jo egentlig de som skal erstatte. Men jeg tror jeg går til Epson nå, og sender dem samme klage brev som jeg sendte til Komplett. 330 timer kan jeg bare ikke leve med, det blir for surt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mail fra komplett
    Sitat Opprinnelig postet av Komplett.no
    Selve produktet skal ha en levetid på opptil 5 år er det ingen som setter
    spørsmåls tegn ved. Problemet her er at pæra er en forbruksvare og den går ikke
    under samme lovgivning. Er du så uheldig at pæra blir defekt etter det
    produsenten sier er levetiden, så er det dessverre ikke garanti igjen.
    Hallo! Hvem sa at pæren skulle vare i 330 timer, det er ikke oppgitt av produsenten!
    De sammenligner lampen med en pære fra Kiwi til 50 kroner, det blir jo helt feil.
    Projektor og lampe er like mye forbruksvarer. Lampen skal vare i 5 år, eller oppgitt levetid på lampen, altså 1700/ 3000 timer.
    Lampen blir ikke bare plutselig defekt, den er det hele tiden, hvis ikke den er blitt herjet med. For ørtende gang, jeg reklamerer! Ikke garanti jeg snakker om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lest denne:
    Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter - forbrukerportalen.no
    (jeg fant ingenting spesifikt om prosjektorlamper der, men de har sikkert vært borti temaet)

"Reklamasjonsrett
    Hvis du kjøper en vare med mangler, gir forbrukerkjøpsloven deg visse rettigheter. En vare er mangelfull dersom den ikke er som dere har avtalt. Ved mange kjøp er det ikke avtalt noe spesielt med hensyn til varens kvalitet osv. Da har du etter forbrukerkjøpsloven krav på at varen har samme egenskaper og holdbarhet som tilsvarende ting i samme prisklasse. Du har også krav på at varen har de egenskaper og den kvalitet som selgeren har opplyst direkte til deg eller gjennom sin markedsføring."

Spørs om det holder for de å si at den kan ryke veldig tidlig, når de oppgir 1700t som normalt skifteintervall. 300t er jo 1/5del av dette.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og hvis du tenker på at jeg har brukt modusene 50/50 blir det vel ca. 2350 timer som teller...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lampen på min TX200 røk med et høyt smell etter ca 370t, også etter at lysmengden ble kraftig redusert (dette er et typisk tegn på at lampen kommer til å ryke). Fabrikkgarantien var 300t, og jeg var redd for at jeg måtte kjøpe ny selv. Heldigvis ordnet HFK dette uten spørsmål, og jeg fikk ny lampe. Ros til HFK for håndteringen her, men det burde vært opplagt at en lampe til opptil flere tusen kr skal holde lenger en dette. Så stå på og ikke gi deg!

Den nye lampen nærmer seg nå 700t uten problemer (knock on wood)...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sendt pojektoren inn til komplett og de avviser den. De sier pæra er defekt og at det trolig kommer av at den er blitt for varm. hvis dere ser på hvor den står i minhjemmekino, ser dere at jeg til og med har kuttet ut til lufting i hyllegjerdet, det skal ikke gjøre at den slutter å virke på 330 timer?

Dessuten sier de at den er defekt og ikke ødelagt slik den ville vært hvis den var blitt ødelagt av varmen, men det er vel bare en liten formuleringsfeil...

Dette begynner å tære på både tolmodigheten og tilliten til komplett.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er i slike tilfeller en skulle ønsket en hadde kjøpt utvidet lampegaranti, gitt... Du har garantert hatt mer uflaks enn normalt, vi hadde en undersøkelse på lampelevetid for ett års tid siden, og snittlevetid var etter tilbakemeldingene å dømme godt over 1000 timer. Jeg synes uansett at du bør benytte deg av din rett til såkalt "springende regress" der du kan gå direkte på produsenten. Henvis de gjerne til denne tråden, dette er ikke god reklame for Epson... Forhandleren din får jo gjort lite da, de har jo å forholde seg til de retningslinjer som foreligger, samme hva forbrukerrådet måtte mene om saken.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •