Pære gått på 331 timer - AVVIST - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det slipper du vel også, for bevisstheten rundt dette har jo økt i årene etter introduksjonen av TW600, slik at de aller fleste produsentene nå tilbyr langt bedre lampegaranti. Når TW600 var ny, var det vel heller ingen andre produsenter som stillte med særlig bedre villkår. Epson (som produserer pærene sine selv), har nå den beste garantien på markedet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer Afro sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det slipper du vel også, for bevisstheten rundt dette har jo økt i årene etter introduksjonen av TW600, slik at de aller fleste produsentene nå tilbyr langt bedre lampegaranti. Når TW600 var ny, var det vel heller ingen andre produsenter som stillte med særlig bedre villkår. Epson (som produserer pærene sine selv), har nå den beste garantien på markedet.
    Bare for å tilføye, så produserte ikke Epson pærene selv til TW600 (tror jeg :P). Bare den nye generasjonen (TW620, TW700, etc.) har Epson produserte pærer. Derfor gir også Epson den garantien de gjør nå. De er så sikre på sin forskning og utvikling/produksjon at de kan gi 3 år / 1700 timer garanti. Vi får bare håpe resten av produsentene følger etter. Spesielt timeantallet bør opp på samtlige garantier.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Noen bilder. Infocus SP 4800 er plassert på en do rull for å få den til å peke på lerret
    Så den "boksen" er helt åpen over? I så fall burde det ikke være noe problem med varme på grunn av plasseringen. Hvis den hadde vært tett bortsett fra åpningen i front hadde jeg vært skeptisk.

Jeg regner forøvrig med at du har prøvd å plassere 4800´en opp/ned slik at du slipper å sprenge keystone-skalaen?

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Så den "boksen" er helt åpen over? I så fall burde det ikke være noe problem med varme på grunn av plasseringen. Hvis den hadde vært tett bortsett fra åpningen i front hadde jeg vært skeptisk.

Jeg regner forøvrig med at du har prøvd å plassere 4800´en opp/ned slik at du slipper å sprenge keystone-skalaen?
    Jeg har vært oppe i kassen og kjent flere ganger under bruk om den har vært varm, men jeg har ikke kjent noen problemer med det. eehh... opp ned ja nettopp.. Da fjerner jeg dorullene nå.. hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter "Videospiller-dommen" ble det klarlagt at det er forhandler/produsent som har bevisbyrden for at en feil ikke er en følge av en mangel ved produktet. De første 6 mnd skal det etter forbrukerkjøpsloven forutsettes at mangelen eksisterte ved overtagelsen.. Her er regelen der for at kunder skal slippe å krangle kort tid etter kjøpet. At denne regelen innbefatter en begrensning av den mangelsvurderingen som følger av "videospiller-dommen" er det ikke støtte for.
    I stedet for lampegaranti, kan en kjøpe "forsikring" som gir deg hjelp til å krangle med advokat. Se f eks Nokia-saken som nylig stod for tingretten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hordan inn/utluftingen er på din SP4800/tw600, men hadde jeg satt min ask C100 i en slik boks med bakenden så nære bakveggen så hadde den tatt fyr (sp4800 ser bortimot lik ut). alt som kjøler pæra sitter bak på denne prosjektoren, utluft og innluft. En slik boks vil alltid være en hindring for luftstrøm. Bare det at innluft får noen få grader høyere temp kan korte ned pæretiden veldig. Jeg skal ikke påstå noe her om din pj, men vil tro tempen er litt for høy, selv om du kanskje ikke tenker spesielt over det, eller merker det! Når det gjelder pæretid så vil jeg at du skal studere kjøpsloven (www.forbrukerportalen.no), og smelle noen gode argumenter i bordet. Jeg mener at det er utvilsomt en mangel ved varen! Få hjelp av forbrukerrådet, si at du vil gå til tv2 hjelper deg, eller prøv saken din for forbrukertvistutvalget. De kan gi en dom. Stå på!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de nye bildene som kom her nå, vil jeg trekke min mening vedr. for høy varme, så lenge dorullen ikke har blokkert luftinntaket til prosjektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant forresten noe interessant. La alle oss her på AVforum slå oss sammen og kjempe om prosjektorpærer!

Nye forbrukerrettigheter - forbrukerportalen.no

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder 4800 er det litt ennerledes. Den har jo lufting på alle kanter, derfor blir boksen et større problem for den. Men med tw600 vil den jo blåse all luft ut av boksen (projektoren) foran og hente ny luft under gjennom filteret. En projektor vil jo uansett stå på en hylle, slik at den lufte kanalen under blir litt blokkert uansett med gjerder rundt hylla eller ikke. Da jeg lagde hylla passet jeg på å lage stor plass rundt samt kutte ut plass til varmluft ut i front.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes helt klart dette med projektor pærer burde bli løst en gang for alle. Et gruppesøksmål hadde vært fint

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! så utluft er foran på den pjen Da er ikke varmen noe stort problem lenger, da den vil gå ut i fri luft. Ja, gruppesøksmål hadde vært bra, det er bare vi forbrukerene selv som kan kjempe oss frem til bedre vilkår...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen på pæren i forhold til prosjektor er et vesentlig poeng. Da min AE700 pære gav seg så altfor tidlig uttalte forbrukerrådet:

Hvis en pære koster en tredjedel av prosjektoren, og ryker lenge før oppgitt levetid, da tilfredstiller ikke produktet kravene til "alminndelig god handelsvare".

Fordi pæren er så dyr regnes den ikke som slitedel, men som en integrert del av produktet. Jeg fikk ny pære :lol:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Prisen på pæren i forhold til prosjektor er et vesentlig poeng. Da min AE700 pære gav seg så altfor tidlig uttalte forbrukerrådet:

Hvis en pære koster en tredjedel av prosjektoren, og ryker lenge før oppgitt levetid, da tilfredstiller ikke produktet kravene til "alminndelig god handelsvare".

Fordi pæren er så dyr regnes den ikke som slitedel, men som en integrert del av produktet. Jeg fikk ny pære :lol:
    Det er nettopp det jeg har sagt til komplett, men nei da. I mitt tilfelle utgjør jo pæren 40% av produkt pris. Forbruker rådet sa det samme til meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DypBassen, ikke gi deg! plag dem hver dag(saklig riktignok), henvis som noen sa tidligere til denne tråden, og tru med å gå til media. Kan godt hende at noen vil skrive eller lage tv om saken din. Jeg for min del mister masse respekt for komplett når de oppfører seg slik. Har handlet MYE der, men det kommer til å bli mindre når jeg hører slike erfaringer om servicen. Rett og slett for dårlig. Og argumentet til runer er det vi må gå etter. En lyspære til 3000 er noe mer enn bare en glasskule med wolfram i.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kranglet med dem i snart 3 måneder, men har ihvertfall ikke tenkt å gi opp. Det som er dumt er at jeg snakker med så mange forskjellige personer innen komplett og hver av dem skal jeg krangle med før jeg kommer videre. Ringer forbruker rådet idag og ber dem sende et skriftlig syn på saken.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 måneder allerede ja... Er nok smart å be om å få en skriftlig vurdering av saken som du kan konfrontere de med. Det kan kanskje også være greit å få navnet/e-posten til én av de hos komplett slik at du kan be om å få snakke med samme persom hver gang!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyb
    3 måneder allerede ja... Er nok smart å be om å få en skriftlig vurdering av saken som du kan konfrontere de med. Det kan kanskje også være greit å få navnet/e-posten til én av de hos komplett slik at du kan be om å få snakke med samme persom hver gang!
    Ja, har snakket med 3 forskjellige komplett mailer, tror ikke man kan få en privat adresse til en person. Bak hver mail er det jo en ny mann hver gang.

Newcomer bjornetjeneste sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

kjøpte for 5 måneder siden ny pære til min BenQ PB6100. Pæren som fulgte med var kommet opp i 2000 timer og jeg tenkte det var på tide å bytte før hele greia sprenger.

Etter 850 timer gir den nye pæra seg. Heldigvis hadde jeg IKKE kasta den gamle pæra (jeg ville forsøke den og se om det var pæra som var problemet, eller annet hardware...) - den gamle pæra lyste opp og alt funka.

Jeg henvendte meg til min selger (en nettbutikk) som hevdet at det kunne funke å sende klage/service request direkte til BenQ. Desverre kunne ikke BenQ hjelpe meg da de kun gir garanti på pærer som fulgte med projektoren......

Her står jeg da - med en gammel pære som kan funke 500 timer til, eller kutter ut imorgen - og en ny pæra, som har tatt dagen og ikke vil la seg bytte til ny.....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornetjeneste
    hei

kjøpte for 5 måneder siden ny pære til min BenQ PB6100. Pæren som fulgte med var kommet opp i 2000 timer og jeg tenkte det var på tide å bytte før hele greia sprenger.

Etter 850 timer gir den nye pæra seg. Heldigvis hadde jeg IKKE kasta den gamle pæra (jeg ville forsøke den og se om det var pæra som var problemet, eller annet hardware...) - den gamle pæra lyste opp og alt funka.

Jeg henvendte meg til min selger (en nettbutikk) som hevdet at det kunne funke å sende klage/service request direkte til BenQ. Desverre kunne ikke BenQ hjelpe meg da de kun gir garanti på pærer som fulgte med projektoren......

Her står jeg da - med en gammel pære som kan funke 500 timer til, eller kutter ut imorgen - og en ny pæra, som har tatt dagen og ikke vil la seg bytte til ny.....
    Siden det ikke er BenQ som har laget den nye lampen, må du vel gå til der du kjøpte den og klage. 850 timer er også alt for lite, absolutt noe å klage på. Prøv å se om du får sendt den inn til nettbutikken så de kan se på den og evt. erstatte. Hvis de nekter er vi vel likelangt. Men hva enn du gjør, ikke gi opp! Stå pårettighetene dine

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Det er nettopp det jeg har sagt til komplett, men nei da. I mitt tilfelle utgjør jo pæren 40% av produkt pris. Forbruker rådet sa det samme til meg.
    Komplett og forsåvidt alle de andre butikkene også prøver først å dytte ansvaret over på produsenten, men når det ikke går p.g.a. kortere garantitid enn 2 år, så prøver de å vri seg unna reklamasjonsfristen. Man kan forstå at butikkene har behov for å sile vekk uredelige kunder som ødelegger produktet ved skjødesløshet eller feil bruk og tror de skal kunne få ny på garantien. Jeg har opplevd dette med de fleste som selger produkter med garanti mindre enn 2 år. Men de fleste butikker gir seg når man er standhaftig nok, dokumenterer godt, og har forbrukerorganisasjoner i ryggen.

Benytt bare skriftlig korrespondanse. Ikke telefon som ikke kan dokumenteres. Ta vare på all dokumentasjon - korrespondanse, bruksanvisninger, reklame, salgsbrosjyrer etc, og få en skriftlig uttalelse fra forbrukerrådet.

Komplett er ikke spesielt ille. Jeg kjøper mye hos Komplett, og har alltid fått dekket varer som ryker før to år. Men det kan ta litt tid...
    Det verste firmaet jeg har opplevd hittil har vært Telenor. Der tok reklamasjonen 18 måneder før de gav seg...

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •