Pære gått på 331 timer - AVVIST - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har vært i kontakt med forbrukerrådet, de sier jeg skal gå til komplett. men jeg har også ringt til epson og de vil heller ikke gjøre noe.

En litt rar ting med projektoren er at det ikke finnes 1700 timer lampegaranti på tw600, som det finnes på alle de andre projektor modellene rundt tw600. Det har også komet en ny projektor, tw620, som har akkurat samme spesifikasjoner som tw600. tw600 finnes heller ikke på epsons hjemmesider lenger. Det kan virke som ar tw600 har blitt fjernet og erstattet med tw620 fordi det var en feil med den(?) og det var derfor også bare (90) dager garanti på den(?).

litt mistenksomt...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei!

Nå kan jeg ikke la være og tenke kronerulling.
    og ta en slik sak videre til en advokat/jurist,og kjøre saken videre til toppen der det Evnt:kunne avgjøres en gang for alle .(prinsippsak)om hva som er rett og ikke rett--reklamasjon eller ikke !? :?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pjokken
    hei!

Nå kan jeg ikke la være og tenke kronerulling.
    og ta en slik sak videre til en advokat/jurist,og kjøre saken videre til toppen der det Evnt:kunne avgjøres en gang for alle .(prinsippsak)om hva som er rett og ikke rett--reklamasjon eller ikke !? :?
    Tell meg med!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har jeg tenkt på. Jeg skal først si at projektoren står i et godt ventilert miljø, hvis ikke det hjelper, skal jeg få en dom fra forbruker rådet, hvis det fortsatt ikke hjelper blir det advokat. En venn av familien er advokat og hjelper med glede.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Forbrukerrådet er ofte for ukritisk positive i slike saker, men en skikkelig sak på projektorpærer i rettsystemet hadde vært fordelaktig. Nå tror jeg nok dessverre at en lett kommer til kort på prinsipielt grunnlag, pæren er jo en slitedel på lik linje med et bildekk eller barberhøvel. Samtidig har et bildekk eller en barberhøvel en langt mer stabil slitasjeutvikling, pærer har en tendens til å gå i tide og utide. Dette måtte en imidlertid måtte bevise at er tilfelle i en eventuell rettsak (altså at det ikke skyldes feilbruk, som f.eks. direkte avbrudd i strømtilgang, støv o.l.). Eventuelt må produsenten bevise at denne type feilbruk kan forkorte levetiden, og ettersom det er svært vanskelig å påvise i den ene eller andre retning blir det veldig lett et sak som tar for seg dokumentasjonskrav utenfor garantitid for konsument (utenfor garanti må som kjent konsument sannsynliggjøre fabrikasjonsfeil som ikke er forårsaket av feilbruk, garantitid er frivillig for produsent, kan være alt fra 5 år til ingen i det hele tatt).

Hvis en vanlige lyspære ryker tidlig er det jo unektelig slik at en kan bytte pæren i lokalbutikken, merkelig at ikke samme skal gjelde for projektorpærer?

Jeg tror at en sak i rettsystemet veldig lett kan angi et minstenivå i antall timer innenfor produktets reklamasjonstid (levetid), men at pæren skal vare like lenge som produktet som sådan tror jeg neppe får gjennomslag. Hvor lenge denne minstetiden oppgis til kan en jo bare gjette seg til, men 1000-1500 timer er nok et rimelig estimat...

Uansett har jo de fleste forhandlere som selger en del projektorer nå tilbud om en relativt rimelig utvidet garanti/forsikring da, så inntil en dom foreligger på tilstrekkelig nivå til å skape presedens (en enkelt tingrettsdom er ikke tilstrekkelig), kan det jo svare seg å kjøpe en slik tjeneste neste gang en kjøper inn projektor...

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

god nok ventilasjon?

Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Det er den det er bilde av ja.
    Har skåret ut ventilasjons "vindu" for god ventilasjon, så det er nok ikke det som er gjort den gåen.
    Er langt fra noen ekspert på projektorer og levetid på pærer, men mener at pærer er ømfintlige for varme/temp.svinginger.
    Så på bildet på din hjemmekino og ble litt bekymret for den innbyggingsboksen du har laget.
    Ser du har laget rom til "utluft", men ikke noe hull til innluft, som jo er kjøleluften.

Filteret på tw600 sitter på undersiden og bør renses pr 100 time. Har du renset filteret? Har selv en Epson emp-tw600 som blir brukt i et 12 kvadratmeter stort rom, projektoren produserer god varme i rommet og jeg har store betenkligheter med å putte den inn i en slik boks.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Er langt fra noen ekspert på projektorer og levetid på pærer, men mener at pærer er ømfintlige for varme/temp.svinginger.
    Så på bildet på din hjemmekino og ble litt bekymret for den innbyggingsboksen du har laget.
    Ser du har laget rom til "utluft", men ikke noe hull til innluft, som jo er kjøleluften.

Filteret på tw600 sitter på undersiden og bør renses pr 100 time. Har du renset filteret? Har selv en Epson emp-tw600 som blir brukt i et 12 kvadratmeter stort rom, projektoren produserer god varme i rommet og jeg har store betenkligheter med å putte den inn i en slik boks.
    men innluft kommer uansett nedenfra, under projektoren og da vil enhver projektor hylle blokkere dette hvis ikke man lager et hull under projektoren på hylla. Ellers er det god plass rundt projektoren innenfor "gjerdene" på hylla.

EDIT: ja, jeg har renset filteret. Jeg fikk ideen av en annen tw600 eier som også gjerdet inn projektoren, men han kuttet ikke ventilasjons hull i front som jeg har gjort.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men innluft kommer uansett nedenfra, under projektoren og da vil enhver projektor hylle blokkere dette hvis ikke man lager et hull under projektoren på hylla. Ellers er det god plass rundt projektoren innenfor "gjerdene" på hylla.

EDIT: ja, jeg har renset filteret. Jeg fikk ideen av en annen tw600 eier som også gjerdet inn projektoren, men han kuttet ikke ventilasjons hull i front som jeg har gjort.
    Prøver bare å tenke logisk her. Temperaturen må da bli mye hoyere i en slik boks og ventilasjon av "ny/frisk" luft må da bli noe begrenset? Projektor på hylle får da fri luft fra resten av rommet, mens i boks så blir det varm luft fra projektor?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Prøver bare å tenke logisk her. Temperaturen må da bli mye hoyere i en slik boks og ventilasjon av "ny/frisk" luft må da bli noe begrenset? Projektor på hylle får da fri luft fra resten av rommet, mens i boks så blir det varm luft fra projektor?
    Så lenge den varme luften fra projektoren blir blåst ut i rommet og ikke inn på hylla igjen, så blir den ikke veldig varmere enn ellers.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om prosjektorboksen der har tak, er jeg også sterkt kritisk til om den får nok kjøling.

Jeg har ikke prøvd den aktuelle prosjektoren, men erfaringer med andre som feks ASK 120C, ASK 95C, diverse Sony prosjektorer, m.m., tilsier at de trenger en del kjøling! Man må jo feks alltid la prosjektoren bli slått skikkelig av, så den får kjørt viften for å kjøle ned pæren.

Den boksen der så jo ikke akkuratt svær ut, så om den har tak mener jeg personlig den vil bli alt for varm. Uten tak er det gjerne anderledes, men jeg ville fremdeles vært skeptisk til å montert prosjektoren i en så liten boks, med mindre den da hadde frest ut luftinntak i bunn, evnt. bare borret hull eller kanskje hatt en 80x80 vifte i bakkant som da kunne hente inn friskluften, gjerne to slike vifter også, for den slags skyld.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge den varme luften fra projektoren blir blåst ut i rommet og ikke inn på hylla igjen, så blir den ikke veldig varmere enn ellers.
    Jeg tror, og jeg tolker din siste uttalelse også slik at du tror, at det blir varmere i en slik boks.
    Jeg mener at dette kan være skadelig for pæren, overoppheting er grunn #1 til ødlagte pærer. Hadde vært fint om noen andre kunne avkreftet/bekreftet dette.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Forbrukerrådet er ofte for ukritisk positive i slike saker, men en skikkelig sak på projektorpærer i rettsystemet hadde vært fordelaktig. Nå tror jeg nok dessverre at en lett kommer til kort på prinsipielt grunnlag, pæren er jo en slitedel på lik linje med et bildekk eller barberhøvel. Samtidig har et bildekk eller en barberhøvel en langt mer stabil slitasjeutvikling, pærer har en tendens til å gå i tide og utide. Dette måtte en imidlertid måtte bevise at er tilfelle i en eventuell rettsak (altså at det ikke skyldes feilbruk, som f.eks. direkte avbrudd i strømtilgang, støv o.l.). Eventuelt må produsenten bevise at denne type feilbruk kan forkorte levetiden, og ettersom det er svært vanskelig å påvise i den ene eller andre retning blir det veldig lett et sak som tar for seg dokumentasjonskrav utenfor garantitid for konsument (utenfor garanti må som kjent konsument sannsynliggjøre fabrikasjonsfeil som ikke er forårsaket av feilbruk, garantitid er frivillig for produsent, kan være alt fra 5 år til ingen i det hele tatt).

Hvis en vanlige lyspære ryker tidlig er det jo unektelig slik at en kan bytte pæren i lokalbutikken, merkelig at ikke samme skal gjelde for projektorpærer?

Jeg tror at en sak i rettsystemet veldig lett kan angi et minstenivå i antall timer innenfor produktets reklamasjonstid (levetid), men at pæren skal vare like lenge som produktet som sådan tror jeg neppe får gjennomslag. Hvor lenge denne minstetiden oppgis til kan en jo bare gjette seg til, men 1000-1500 timer er nok et rimelig estimat...

Uansett har jo de fleste forhandlere som selger en del projektorer nå tilbud om en relativt rimelig utvidet garanti/forsikring da, så inntil en dom foreligger på tilstrekkelig nivå til å skape presedens (en enkelt tingrettsdom er ikke tilstrekkelig), kan det jo svare seg å kjøpe en slik tjeneste neste gang en kjøper inn projektor...
    Det er vel selger/produsenten som har bevisbyrden i en reklamasjons sak.
    Men kjøper må vel motbevise deres påstand.Ikke vet jeg.

Men kan en projektorpærer sammellignes med et batteri til en laptopp feks.
    der du ikke ha noen reklamasjons rett utover garantien selger gir.

Eller har du det om et batteri slutter å fungere helt (død)etter at garantien er gått ut.at et batteri slutter å fungere helt er jo ikke "normal" slitasje innenfor feks 7-8 måneder.

Så er det at en PJ pære som dør normal slitasje?eller er varen rett og slett for dårlig når den kun fungerer noe 100 timer og koster mange tusen.

Men du kan få forbrukerkontoret til å ta denne saken til retten for å få en endelig avklaring på dette.
    Så kjør på.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All den tid produsentene reklamerer med opptil 2000, 3000, 5000 timer etc. pærelevetid må det jo være en simpel sak ifølge kjøpsloven. Hvis en produsent i markedsføringen skriver "forventet pærelevetid opptil 2000 timer" og pæra ryker etter 300 er det jo åpenbart en produksjonsfeil. Så lenge projektoren da er brukt ved normale innetemperaturer og støvfilter etc. er rengjort i henhold til bruksanvisningen burde det være en smal sak å vinne en eventuell rettssak. Når det gjelder strømbrudd blir det bare tull å skylde på det. Hvis pæra ikke tåler et strømbrudd en gang i mellom sånn som skjer i normale hjem, burde projektorene hatt innebygd batteribackup. Jeg tipper at så fort noen har baller/penger til å gå til en slik sak, vil problemet være løst. Enten vil produsentene/forhandlerne endelig begynne å faktisk respektere lover og regler her i landet, ellers vil de kutte drastisk ned på "forventet levetid" i markedsføringen sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den boxen der var liten du.. tipper det bra høytemp der.
    men håper du får ny lampe alikevell da

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min pære har nå vart i 3500 timer
    Men den begynner seff å bli dårlig...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe boks. Det er bare en hylle med gjerder. Det er faktisk ganske så god plass i boksen. kan ta et bilde av den ovenifra med min gamle projektor, infocus 4800 i..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    tazzat, ihht forbrukerkjøpsloven er det forbruker som selv må sannsynliggjøre fabrikasjonsfeil innenfor reklamasjonstiden, mens det innen garantitiden er produsenten som har bevisbyrden...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder. Infocus SP 4800 er plassert på en do rull for å få den til å peke på lerret

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i kontakt med forbrukerrådet, de sier jeg skal gå til komplett. men jeg har også ringt til epson og de vil heller ikke gjøre noe.

En litt rar ting med projektoren er at det ikke finnes 1700 timer lampegaranti på tw600, som det finnes på alle de andre projektor modellene rundt tw600. Det har også komet en ny projektor, tw620, som har akkurat samme spesifikasjoner som tw600. tw600 finnes heller ikke på epsons hjemmesider lenger. Det kan virke som ar tw600 har blitt fjernet og erstattet med tw620 fordi det var en feil med den(?) og det var derfor også bare (90) dager garanti på den(?).

litt mistenksomt...
    1700 timer / 3 år garantien gjelder den nye projektorserien. TW600 tilhører forrige generasjon, og er utgått. Det er ingen konspirasjon rundt dette. TW600 er forøvrig en projektor det er solgt svært mange av, og jeg kan ikke erindre at jeg har hørt noen indikasjoner som skulle underbygge "dårlig kvalitet" mistanken din. Snarere tvert i mot.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor skal akkurat den bare ha 90 dager garanti. Det må jo være en grunn til det?

EDIT: En ting er hvertfall helt sikkert: Jeg kjøper aldri en projektor igjen med så liten garanti.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •