*Slettes*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: *Slettes*

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question *Slettes*

*Slettes*

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logikken i den testen er jo syltynt. Han kunne like gjerne gjort den samme testen med en 10" monitor og sagt at det ikke er noe synlig forskjell mellom 720x576 og 1280x720.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Slettes*

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på lerret eller skjerm er egentlig helt uvesentlig, det som betyr noe er hvor stor del av synsfeltet som dekkes.

Menneskesynet er av ekstremt god kvalitet, og mengden "oppløsning" som vi kan oppfatte overgår alt som er skapt av formater, så man vil alltid kunne glede seg over fordelen ved bedre oppløsning.

personlig tror jeg at jeg skal være fornøyd med oppløsning den dagen vi (vanlige dødelige)får 4K prosjektorer og tilhørende UHD-DVD filmer (4520x2540 pixler)...

720p er bedre, men det er ikke "godt nok"!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at øyet har høyere "oppløsning" enn noen av dagens film formater. Men denne oppløsningen er hovedsakelig i nærsynet. Ved lengre avstand så blir øyets oppløsning kraftig redusert. Dette blir jo forsåvidt bekreftet i avforum testen hvor personen ikke ser forskjell mellom 2 forskjellige oppløsninger.

Fullkvalitet trykk regnes som 300dpi. Dvs. et vanlig 15x10cm foto har en pixel oppløsning på 1800x1200 punkter. Selv om du dobler print oppløsningen til 600dpi, så må du holde bildet helt opp til ansiktet for å se forskjell i kvalitet.
    Så oppfattet oppløsning er definitivt avhengig av fysisk størrelse og avstand.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og på et 100" lerret er 1920x1080 neppe i nærheten av "fullkvalitet trykk", med mindre en sitter 10-15 meter unna (eller mer).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så mange som er opptatt av å fortelle oss at egentlig trenger vi ikke høyere oppløsning enn VHS. Hva er greia, er det den gamle "høyt henger de, og sure er de"?

Jeg tenker som så:

- Vi kan se SDE, selv på 720p DLP
    - Hver enkelt linje i rutenettet er ikke bredere enn en femdel av pixelen
    - Det vil si at vi kunne hatt 7680 x 4320, og fremdeles sett alle punktene

Man bruker jo ordet "knivskarp". Han fyren kunne jo prøve å ta bilde av en kniv i profil, vise den på 22"-CRTen sin, holdt kniven opptil bildet, og sett om det ikke var noe forbedringspotensiale.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    The following experiment led me to the name of this thread, and I find it hard to believe that after reading what I say below, anyone will be able to argue against my conclusion, which seems to elude so many members in this forum.

Why 1080p has no merit, apart from maybe reducing SDE. - AVS Forum
    En merkelig tråd må jeg si, spesielt siden kisen bruker en CRT skjerm som gjerne ikke har noen klar pixcelerings visning, og dermed ikke viser dette han prøver å bevise på noen spesiellt god måte. Det er vel nettop er noen av fortrinnene med den høyopløste CRT teknologien, at den får en meget sømløs og "naturlig" visning av godt kildemateriale som blir matet riktig, men kan være avslørende å vanskelig å få til å kjøre riktig når det er snakk om høyoppløselig 1080P fra en HTPC som vel han kanskje også benyttet.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Slettes*

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forøvrig, selv om man kan kjøre 1080 på en 22" CRT (jeg kan gjøre det på min 19"), så er man vel til en viss grad avhengig av at fosforet har så mange repetisjoner også, det ligger jo en naturlig begrensning der, særlig i lengderetningen. Fontene blir for eksempel betraktelig mindre skarpe om man kjører veldig høye oppløsninger på CRTer.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo en annen tråd på samme forum som virker litt mere gjennomført:
    1080p-720p shoot-out in Athens! - AVS Forum

Her utfører de en test av en 720p vs. en 1080p prosjektør opp mot hverandre, og veldig mange av deltagerne klarte faktisk ikke å se forskjell på de 2 selv ved ganske nære avstander. (130" på 4 meter.)

For min egen del så er oppløsning bare en liten del av kaka som avgjorde mitt valg av prosjektør. Sortnivå, panoreringer og stabile bilder er minst like viktig for meg. For øyeblikket så er fortsatt Pearl enerådende på disse områdene, uansett oppløsning.. (På digital-fronten.)

Newcomer piano sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel viktig å få med at det er stor forskjell på SDE og oppløsningen i kildematerialet. Så selv om det er mer synlige pixler på en 720 projektor enn på en 1080 projektor, så kan det være vanskelig å se mer detaljer i selve kildematerialet (gitt 1080 kilde). Mange som forveksler oppløsningen på kilden med projektorens oppløsning. Shootouten i Athen gjør vel et poeng ut av at så lenge en sitter langt unna nok til ikke å se pixlene på en 720 projektor, så vinner en fint lite (eller ingenting) ved å gå opp til 1080 projektor. Kildematerialet utgjør forskjellen. Såvidt jeg har skjønt!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør vel ikke være tvil om at fargegjengivelse og kontrast er viktigere enn oppløsning.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •