SHOOT-OUT...... 2.april kl. 1630-2200 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 82
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Shoot-out

Supert arrangement.
    Blir mange meninger etter et slik kveld.
    Jeg likte ikke LG’n da kontrasten var for dårlig. Også tilhører jeg også ”regnbue - fraksjonen”.
    Så DLP projektor kan ikke jeg eie før fargehjulet snurrer fort nok for mitt øye.
    Veldig fint å se både High-end projektorer og vanlige projektorer opp mot hverandre.
    Takk til Lygren og presentations data, og Dvd-Jan for å starte hele ideen.
    Håper vi får flere slike arrangement.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stor takk til arrangørene av den første Shoot-Out!

Veldig matnyttig å se mange av de modellene man har lest om samlet. Om jeg ikke fikk en klar ener som kjøpskandidat så kunne jeg ihvertfall utelukke en del. Pris spiller også en rolle i denne vurderingen.

Jeg plagdes fælt med regnbuer (hadde aldri sett en DLP før). Spesielt X1 kunne ikke jeg levd med. Og jeg trengte ikke å headbange for godt å merke effekten. :wink: De fleste mørke scener ble fargevrengt. Hi-Fil nevnte 'RGB-flimmer' eller noe sånt og det stemmer med det jeg opplever. Bare når Windows desktop var fremme kunne jeg se det ved å flytte blikket fra musepeker ned til Windows Start-knappen, UTEN at musen dras rundt omkring på skrivebordet. Det er tydeligvis individuelt om man er sensitiv eller ikke, jeg hadde håpet at jeg ikke skulle være det... På de dyrere modellene merket jeg det lite i forhold til X1.

Ellers var jeg litt skuffet over sort-nivå på de fleste modeller. Min kompis sin noe slitne 3-rørs fra 80-tallert blir jo overlegen på det området. :!:

SpaceMoose nevnte et godt poeng i denne sammenheng. Det lyseste punktet som fremvises blir referanse for hvit-nivå. Om dette ikke er blenda-hvitt så vil øyet justere seg slik at dette blir nesten det ved å slippe inn mer lys. Det samme gjelder IKKE for sortnivå. Er det grått til å begynne med så vil det forbli det. Om man har 300 eller flere tusen ansi-lumen, det spiller liten rolle for meg. Det er mørkt i stua når jeg ser film.

Mvh
    Bjørn

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei alle sammen!

Ja, det var jo skikkelig moro det! Stooor takk til Presentations Data (og spesialt Georg) som virkelig hadde slått på stortrommen og satt istand et skikkelig opplegg.

Vi hadde da anledning til å sammenligne ulike prisklasser og typer side ved side, som Hi-Fil nevnte jo er en unik mulighet, spesielt her på disse kanter av kloden!

Takker til alle som tok seg turen, og de som tok med seg projektorer, da Trygve med PLV-Z1 og dvdjan med AE300. I tillegg hadde noen med seg en ekstra HTPC og HDTV materiale, og det var veldig nyttig! Beklager at jeg ikke fikk hilst på alle sammen, vi ble jo så mange etterhvert. Jeg tror definitivt vi skal ta tipset med navnelapper til oss neste gang, da blir det litt enklere for de fleste! Presentations Data hadde et arsenal av projektorer å vise, da LG's nye LCD WXGA modell, InFocus Screenplay 7200 / 110, NEC HT-1000, og i tillegg stilte ProjectionDesign med sine nye Action, som på mange området virket som en ScreenPlay 7200 klone.

ProjectionDesign mistet sin første Action i gulvet, og det var selvsagt fryktelig, men fikk allikevel kjørt opp en ny fra Fredrikstad, og det er skikkelig imponerende innsatsvilje! ProjectionDesign Action var en utrolig flott overraskelse, og selv om dette var en prototyp, imponerte den stort.

ProjectionDesign Action har mye av den samme innmaten som InFocus Screenplay 7200, da bl.a. en Mustang HD2 chip på 1280x720, 5x fargehjul, Faroudja 2300 de-interlacer ++ Projektoren vil få en throw på ca. 1,75-2,25, med andre ord vil en trenge en relativt stor/lang stue for å få størrelse på bildet. InFocus står oppgitt flere stedet til 1.49:1 - 2.08:1, oh det er jo noe bedre enn Action. En vil da med en avstad til lerretet på 3 meter kunne vise et 2 meter bredt bilde. Action vil eksempelvis kunne maksimalt projektere 2,3 meter bredt ved en avstand på fire meter, eller kun 1,7 meter hvis projektoren står 3 meter bak. Dette har kanskje sammenheng med at ProjectionDesign tidligere hovedsakelig har produsert for businessmarkedet, og benytter samme optikk i sine hjemmekinoprojektorer. Imidlertid er det jo også visse som har klaget over NEC HT-1000's korte throw, så det er jo mulig at de som først benytter 50-80.000 på projektor også har plass til den?

Action blir oppgitt til kun 28 db, da ProjectionDesign visstnok benytter et spesielt resonnansredusert aliminiums chassi, og da ligger den jo kanskje litt under InFocus, som er rated noe høyere?? Vanskelig å si, dette må testes i en stille hjemmekino.

Uansett synes jeg det er utrolig morsomt at Norge faktisk stiller med noen av verdens beste projektorer! Lykke til til ProjectionDesign, Norge trenger innovative firmaer som dette!

Jeg vil for øvrig kommentere hver og en projektor i egne tråder... Kommer opp etterhvert!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for BRA oppmøte!!

.Hei alle AV-medlemmer!

Vil bare takke for igår og gi en stor Takk til Mr. Lygren som velvillig stilte opp med HTPC og i tillegg har administrert påmeldingen.
    Jeg vil også rette en takk til DVDJan og Trygve som henholdvis stilte med Panasonic AE-300 og Sanyo PLV-Z1. I tillegg var det en som stilte med sine egen HTPC (i tillegg til Lygrens) og InFocus X1. Har ikke navnet hans, med stor takk til deg også.
    Spacemoose stilte med endel filmer, takk for det! Og en annen med mye HDTV-material = stilig!
    Overraskelsen igår var Projection Design som kom opp fra Fredrikstad og viste frem deres nye stolthet, ACTION!. Like morsomt var det nok ikke da jeg ønsket velkommen, og så gikk ACTION! ned for telling (les: en drop-test = uheldigvis så gikk maskinen i bakken). Likevel stoppet dette ikke proff-gutta fra Fredrikstad. De ringte like godt etter en annen proto-type av ACTION! og fikk denne sendt opp. Imponerende!

Det var gøy å se så mange interesserte på et og samme sted. På det meste var vi 34 personer, så det var virkelig gøy å se få samlet "kremen" av AV-entusiaster her i Norge.

Mr. Lygren hadde et viktig poeng om at lille Norge har klart å få dette til. Likevel viser det seg at Norge er meget langt fremme når det gjelder projektor-utviklingen. Norge har vært innvovatører (ASK, Davis, InFocus og Projection Design) på mange områder innen AV, og er respektert for dette i utlandet. Så jeg tror bare dette er begynnelsen på noe stort.

Neste "Shoot-out" som vil være til høsten og vil vi satse på å ha enda flere maskiner i hver kategori. Men før det er det kommet mange nye modeller ut på markedet (trust me!).

Nå som vi har møtt hverandre (face-to-face) så vil det være naturlig neste gang å ha navneskilt, slik at vi virkelig kjenner igjen hverandre, right...??

Da er det bare å vente i spenning til neste store "Shoot-Out"! Ellers så vil høstens store hjemmekino-messe i oktober også bli en plass for utveksling av erfaringer, ideer og muligens "Shoot-Outs"?

Vennlig hilsen,

georg...............
    Presentations Data

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte heller ikke "headbange" for å se regnbuer. X1 var uliderlig og de var også synlige på ProsjektorDesign, men de var som sagt til å leve med. På NEC, 7200 og 110 så jeg ikke noen rengbuer. Jeg prøvde virkelig hardt ved siste shootout å se dem på 7200, men så ingenting. Kan prototypen fra ProjectionDesign ha hatt usynkront fargehjul?

Selv om forholdene langtfra var ideelle for å vurdere mekanisk støy gikk jeg bort til flere av prosjektorene og de 34dB til LG hørtes lavere ut enn de 28 til ProjectionDesign.

Forøvrig hadde ProjectionDesign bedre bilde enn 7200 og derved kveldens beste bilde.

Kanske man får med en Marantz til neste kveld? :-)

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, mens dette tok sted så satt jeg trangt i en bil for å se på huset jeg nettopp hadde kjøpt uten å sett på det! Nesten så jeg hadde lyst til å droppe hele kjøpet og stikke å se på alle snacksens projektørene dere hadde der! :P Neste gang skal jeg pokker meg klare å dukke opp også!!!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg misunner alle dom var innom dette arrangementet....! Treger på at jeg ikke tok meg fri fra jobben......
    Virker som det var et utrolig profft opplegg, og dette trenger AV miljøet i Norge....

Neste "Shoot-out" som vil være til høsten og vil vi satse på å ha enda flere maskiner i hver kategori. Men før det er det kommet mange nye modeller ut på markedet (trust me!).
    "Guess I'll be there"..

Venter i spenning på diverse reviews!

Mvh

AK

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei til alle sammen som var på shoot-out'en hos PresentationsData.

Jeg istemmer med lygren, og må takke til de som kom med idéen om dette, og spesielt til Georg som ringte meg og inviterte til deltakelse. For å være ærlig var jeg faktisk ikke engang klar over at det fantes et såpass aktivt forum for video her på berget, de fleste dreier seg jo om Duelunds kabler, toalettpapir foran diskantene og 2 kanals lyd..

Alle vi som var til stede fra projectiondesign (skrives med kun små bokstaver!) var fryktelig skuffet over at Action! projektoren gikk i gulvet etter bare noen få sekunder. Denne enheten inneholdt all riktig mekanikk, som støy- og strølysskjerming, riktig kabinett, ren optikk, og riktig hovedkort med riktig (pr idag) kode (firmware).. Vi gledet oss stort til å vise denne, for vi visste at den hadde ytelse som var langt over det vi klarte å vise fram til slutt. (For den spesielt interesserte kan jeg fortelle at etter et fall på ca én meter med treffpunkt på fremre linselement har vi én stk ødelagt projeksjonslinse (nå i bananform), ødelagte innfestninger til lampehus, knust fargehjul (nå 5-segmenter!), og noe "endret mekanikk". Det kuleste er at etter bytte av fargehjul - så virker projektoren! Om enn med klart redusert ytelse.)

Så jeg må si det var med en viss spenning at vi koblet opp en av de enhetene vi bruker til utvikling her nede; ukalibrert, uten støy- og lysskjermende mekanikk, og med kort og kode som i aller beste fall kan betraktes som en alpha-versjoner, med massevis av test-funksjoner istedet for real-life funksjoner implementert. Som dere alle så, var også optikken ganske skrudd, med fingeravtrykk, støv og feil over alt. Bildet vi klarte å vise bar da også preg av dette, selvom noen av Action! modellens egenskaper kunne sees, som godt med detaljer i videobildet, dypt sort-nivå (som blir mye dypere uten alle feilene i optikken), riktig DCDi de-interlacing, og skalering uten tap av detaljer. Som vi nevnte mener vi vi er på ca 80-85% av der vi skal være, men det var da med utgangspunkt i den første modellen.... Uansett håper vi at vi skal få muligheten til å vise dere en skikkelig en snart, for vi er ikke mer enn 5-6 uker unna produksjonskvalitet og offisiell release.

Inntil det... er jeg (vi) glad for å svare på alle mulige spørsmål angående projektorer, som regnbuer, kontrast og lys, kontakter og standarder, med vekt på å fungere som et mest mulig objektivt medlem. Derfor vil vi også fremstå som firmaet projectiondesign, slik at det ikke er noen tvil om hvor vi kommer fra, og hva bakgrunnen for våre påstander og fakta er.

Takk igjen til alle som deltok, og jeg oppfordrer alle som vil til å spørre, kommentere og påpeke, det være seg positive eller negative kommentarer. Alt er velkommen!

mvh,
    AndersL

PS! For å sette kronen på verket etter en kveld med "tragiske" hendelser, klarte vi å kjøre inn kr5000 i fartsbøter på veien hjem..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når får vi se bilder fra arrangementet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Når får vi se bilder fra arrangementet?
    Jeg tok opp ca. 30-40 minutter med mitt DV-kamera. Skal forsøke å få redigert på dette i de næremeste dagene.

Fikk forøvrig også med meg "droptesten" av Action. Et skikkelig smell var det, og forøvrig en tragisk hendelse. Men må si at gutta fra projectiondesign var utrolig sporty og svarte på alle slags spørsmål med stor entusiasme.

Undertegnede fikk bla.a. holde en TI mustang HD2 DMD i hånden mens Anders forklarte i detalj hvordan den fungerte. Ble meget imponert over kunskapsnivået de hadde, forøvrig om alle typer projektorer. Håper at vi ser de igjen, ivertfall her på forumet. Og kanskje en demo av Action når den er ferdig?

Alt i allt en kjempebra kveld hvor jeg lærte mye nytt og fikk et detaljert inntrykk av de tilgjenlige projektorene på markedet.

Så "stay tuned" for noen DV-clips! Er det forøvrig noen som har en bra codec å anbefale/foretrekke? Send meg gjerne link til nedlasting for codec for både lyd og bilde.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også gutta fra projectiondesign var både sporty og hyggelige. At de etter uhellet tør å hente en eldre og ikke helt riktig ferdig prototype opp fra Fredrikstad er imponerende og selv med støv og digert fingeravtrykk på linsen så sparket prosjektoren deres rompe.

Imponerende.

Robert-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, stor applaus til projectiondesign folkene også.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok opp ca. 30-40 minutter med mitt DV-kamera. Skal forsøke å få redigert på dette i de næremeste dagene.
    Hurry, hurry.... Cant Wait...
    At de etter uhellet tør å hente en eldre og ikke helt riktig ferdig prototype opp fra Fredrikstad er imponerende
    Ja, det er imponerende..!

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersL
    Hei til alle sammen som var på shoot-out'en hos PresentationsData.

Jeg istemmer med lygren, og må takke til de som kom med idéen om dette, og spesielt til Georg som ringte meg og inviterte til deltakelse. For å være ærlig var jeg faktisk ikke engang klar over at det fantes et såpass aktivt forum for video her på berget, de fleste dreier seg jo om Duelunds kabler, toalettpapir foran diskantene og 2 kanals lyd..

Alle vi som var til stede fra projectiondesign (skrives med kun små bokstaver!) var fryktelig skuffet over at Action! projektoren gikk i gulvet etter bare noen få sekunder. Denne enheten inneholdt all riktig mekanikk, som støy- og strølysskjerming, riktig kabinett, ren optikk, og riktig hovedkort med riktig (pr idag) kode (firmware).. Vi gledet oss stort til å vise denne, for vi visste at den hadde ytelse som var langt over det vi klarte å vise fram til slutt. (For den spesielt interesserte kan jeg fortelle at etter et fall på ca én meter med treffpunkt på fremre linselement har vi én stk ødelagt projeksjonslinse (nå i bananform), ødelagte innfestninger til lampehus, knust fargehjul (nå 5-segmenter!), og noe "endret mekanikk". Det kuleste er at etter bytte av fargehjul - så virker projektoren! Om enn med klart redusert ytelse.)

Så jeg må si det var med en viss spenning at vi koblet opp en av de enhetene vi bruker til utvikling her nede; ukalibrert, uten støy- og lysskjermende mekanikk, og med kort og kode som i aller beste fall kan betraktes som en alpha-versjoner, med massevis av test-funksjoner istedet for real-life funksjoner implementert. Som dere alle så, var også optikken ganske skrudd, med fingeravtrykk, støv og feil over alt. Bildet vi klarte å vise bar da også preg av dette, selvom noen av Action! modellens egenskaper kunne sees, som godt med detaljer i videobildet, dypt sort-nivå (som blir mye dypere uten alle feilene i optikken), riktig DCDi de-interlacing, og skalering uten tap av detaljer. Som vi nevnte mener vi vi er på ca 80-85% av der vi skal være, men det var da med utgangspunkt i den første modellen.... Uansett håper vi at vi skal få muligheten til å vise dere en skikkelig en snart, for vi er ikke mer enn 5-6 uker unna produksjonskvalitet og offisiell release.

Inntil det... er jeg (vi) glad for å svare på alle mulige spørsmål angående projektorer, som regnbuer, kontrast og lys, kontakter og standarder, med vekt på å fungere som et mest mulig objektivt medlem. Derfor vil vi også fremstå som firmaet projectiondesign, slik at det ikke er noen tvil om hvor vi kommer fra, og hva bakgrunnen for våre påstander og fakta er.

Takk igjen til alle som deltok, og jeg oppfordrer alle som vil til å spørre, kommentere og påpeke, det være seg positive eller negative kommentarer. Alt er velkommen!

mvh,
    AndersL

PS! For å sette kronen på verket etter en kveld med "tragiske" hendelser, klarte vi å kjøre inn kr5000 i fartsbøter på veien hjem..
    Hei, jeg var desværre ikke på denne shootouten, men det er alikevel en ting jeg etterlyser av dere! En konkurrent til infocus X1 i pris med mindre regnbuer, 16:9 og mulighet storebilder fra kort avstand! (Og kan jeg få den med en kaffekoker på siden?! )
    Jeg jobber i spill industrien som game designer så jeg vet at det er std. at gamere spør om ting de ikke har peiling på hvor mye arbeid og penger det koster så jeg regner nå med at dere sitter å tenker:"Fy faen, denne fyren har ikke peil på hvor mye tid og penger dette koster!" Men det er nå alikevel det jeg etterlyser!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Shoor out

Hei Ikon

En konkurrent til X1 kan for eksempel være Panasonic AE300. Denne har ikke regnbuer og er i 16:9 format. I tillegg viser den også stort bilde på kort avstand. Så det må jo være en projektor for deg.
    Jeg synes X1 har noe bedre bilde, men den gir vannvittig med regnbuer (for meg) + at den støyer (viftestøy) en del mer en AE300. Den ble vist frem på Shoot-out’n så det er sikkert flere som har formeninger om AE300.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Må også takke Mag, teknisk admin, for hjelp med bæring av utstyr og dytting av bil, samt enda en gang Kengebu for lån av startkabler og spenning når dytting ikke hjalp :lol: Typisk meg å glemme lysene på! :?

Newcomer Hazzard sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey!

Jeg skulle da egentlig ha vært på shoot-out jeg også med min Plus piano HE-3100...

Men den planen gikk brått i vasken onsdag morgen da jeg fikk streng beskjed om å øve med bandet på grunn av en viktig konsert foran stortinget i morgen.. :wink: www.safariari.com :wink:

Er det flere her inne som har type pull down lerret 4:3? Jeg har nettop laget et fint maskering system som er ganske enkelt og som ikke innebærer noen form for borrelås mekaninsme! he-he.. Skal ta noen bilder og legge de inn her i løpet av helgen.

Plus piano HE-3100 er kanskje en konkurent til X1 om dagen, siden den nå selges for rundt 18-19000,- hos www.avprodukter.no
    Meget stillegående, lite regnbuer( spesielt lite hvis du kjører htpc med 75hz refreshrate ), liten størelse og meget godt film-bilde!

God helg!

Produsent rep.
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ikon,

projectiondesign har pr idag dessverre ikke noen planer om å komme med en direkte konkurrent til InFocus X1. Vår styrke ligger nok litt i den høyere enden, og ikke ekstremt volumbaserte produkter som kan produseres i Malaysia (ikke at det er noe galt i det!). Vi ser jo selvsagt at X1 blir en uforbeholden slager, men vi tror nok det er et godt og voksende behov for produkter med betydelig bedre ytelse, spesielt da med tanke på bildekvalitet som kontrast og fargefremstilling, reduksjon av regnbueeffekter, og f.eks utvidede tilkoblingsmuligheter. Det sagt, den modellen vi har ute idag er en "model one", så du skal nok se at det kommer en model two etterhvert. Vi får se hva det blir..

Konkurrenter til X1 ligger nok idag i LCD-baserte enheter. LCD vil aldri ha problemer med regnbuer. Slik jeg ser det imponerte AE300 meg til å være en billig LCD-basert enhet, men på lik linje med at noen har problemer med regnbuer, har jeg tilsvarende problemer med LCD-artefakter som screen-door og linjestruktur. En artig sak med LCD, og som du vil sette pris på som gamedesigner, er at de ofte har sterke, (over)mettede farger som vil virke perfekt for spill og grafikk, men som er for kraftige etter min smak for vanlig video / dvd. AE300 imponerte også med bra sort-nivå, og jeg tror nok det kan være den beste billige LCD-baserte enheten på markedet nå. Med forbehold selvsagt, jeg har ikke testet den inngående på noen måte.

Ellers kan du jo se på projectiondesign F1 XGA-6, som har opptil 1500 lumens, 2000:1 i kontrast, og 6-segments fargehjul (minimalt med regnbuer, som Action! og ScreenPlay 7200), på samme måte som NEC HT1000. Den gir betydelig mer trykk i bildet, og er tilgjengelig med vid-vinkellinse som gir 2.35m bredt bilde på 3m avstand. Problemet er vel bare da at med linsen kommer den på over 75000, der linsen utgjør 35000 (standard pris 42.900). Bildemessig sett vil XGA-6 være en sterk utfordrer til HT-1000 på alle områder.

Utvilking at en projektor er nok i dag forbeholdt de få som har gjort det et par ganger før. Det er en tidkrevende prosess, og det finnes mange fallgruver dersom man ikke er klar over dem. dessuten gjelder det å ha et tett samarbeid med teknologileverandørene, ellers blir man aldri konkurransedyktig. Typisk vil det ta 12 - 15 måneder å utvikle et produkt fra bunnen av. Kostnaden deretter såklart..

mvh,
    AndersL

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei Anders!

Ja, det er sikkert lurt å heller velge et "øvre" video-segment foreløpig, for det er tydelig mange er villige til å betale for kvalitet, spesielt i HT-1000 prissegmentet. Du finner også en del som er villig til å punge ut 70.000 for en ScreenPlay 7200, men i dette prisleiet har jeg definitivt inntrykk av at markedet er ganske mye mindre, da sett i antall personer, muligens ikke i antall kr... Her gjelder det å være best, og der ser det jo virkelig ut som Action! kan bidra med sitt!

Din F1-XGA6 høres jo ut som en interressant sak, men jeg tror jeg ville valgt mindre lysutbytte fremfor lumens, for 1500 lumens og 2000:1 gir rimelig høyt absolutt sortnivå etter min mening (1500/2000=0,75 lux - en utregningsmetode InFocus viste til på en tråd på AVSforum, jeg kan selvsagt huske feil...)... Min streben etter godt sortnivå er selvsagt noe andre ikke trenger å bry seg så mye om, men NEC's suksess med HT-1000 er nok mye basert på dette, men selvsagt også kort throw kombinert med 4x fargehjul (tilstrekkelig for mange) og høy kontrast. Irisen tror jeg også har falt i smak for mange videophiles, da den faktisk funker slik den skal. Her må en sikkert som produsent veie kostnad mot antatt ønske og betalingsvillighet hos sluttbruker, men hvis dere må ut med 35.000 for en short-throw linse er det vel kanskje tilgangen som er det største problemet? Behovet er jeg uansett ganske sikker på ikke ligger på 1500 lumens, men jeg hører jo mange skriker etter minst 1000, selv om jeg personlig klarer meg fint med 5-700, selv på en GreyLine. Nå skal det understrekes at jeg har hatt mye CRT, og liker virkelig den 3D følelsen skikkelig sortnivå bidrar med. Jeg trenger ikke mye lys for å nyte og godt bilde!

Uansett er det morsomt å ha med en markedsmann fra et firma som akuratt er i ferd med å lansere nye produkter! Husk at du kan benytte polls på forumet, der du kan uoffisielt "måle" hva folk mener om f.eks. kontrast vs. lysutbytte. Dette er selvsagt en poll som ikke gir dere muligheten til å finne bakgrunnen til voterne, men legger dere litt vekt på formulering av spørsmål, er jo dette defitivt en god mulighet for dere å få gjennomført litt marketing-research billig! Mange av AV-forumets deltagere må jo definitivt sies å være rimelig representative for deres målgruppe!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersL
    Hei Ikon,

projectiondesign har pr idag dessverre ikke noen planer om å komme med en direkte konkurrent til InFocus X1. Vår styrke ligger nok litt i den høyere enden, og ikke ekstremt volumbaserte produkter som kan produseres i Malaysia (ikke at det er noe galt i det!). Vi ser jo selvsagt at X1 blir en uforbeholden slager, men vi tror nok det er et godt og voksende behov for produkter med betydelig bedre ytelse, spesielt da med tanke på bildekvalitet som kontrast og fargefremstilling, reduksjon av regnbueeffekter, og f.eks utvidede tilkoblingsmuligheter. Det sagt, den modellen vi har ute idag er en "model one", så du skal nok se at det kommer en model two etterhvert. Vi får se hva det blir..

Konkurrenter til X1 ligger nok idag i LCD-baserte enheter. LCD vil aldri ha problemer med regnbuer. Slik jeg ser det imponerte AE300 meg til å være en billig LCD-basert enhet, men på lik linje med at noen har problemer med regnbuer, har jeg tilsvarende problemer med LCD-artefakter som screen-door og linjestruktur. En artig sak med LCD, og som du vil sette pris på som gamedesigner, er at de ofte har sterke, (over)mettede farger som vil virke perfekt for spill og grafikk, men som er for kraftige etter min smak for vanlig video / dvd. AE300 imponerte også med bra sort-nivå, og jeg tror nok det kan være den beste billige LCD-baserte enheten på markedet nå. Med forbehold selvsagt, jeg har ikke testet den inngående på noen måte.

Ellers kan du jo se på projectiondesign F1 XGA-6, som har opptil 1500 lumens, 2000:1 i kontrast, og 6-segments fargehjul (minimalt med regnbuer, som Action! og ScreenPlay 7200), på samme måte som NEC HT1000. Den gir betydelig mer trykk i bildet, og er tilgjengelig med vid-vinkellinse som gir 2.35m bredt bilde på 3m avstand. Problemet er vel bare da at med linsen kommer den på over 75000, der linsen utgjør 35000 (standard pris 42.900). Bildemessig sett vil XGA-6 være en sterk utfordrer til HT-1000 på alle områder.

Utvilking at en projektor er nok i dag forbeholdt de få som har gjort det et par ganger før. Det er en tidkrevende prosess, og det finnes mange fallgruver dersom man ikke er klar over dem. dessuten gjelder det å ha et tett samarbeid med teknologileverandørene, ellers blir man aldri konkurransedyktig. Typisk vil det ta 12 - 15 måneder å utvikle et produkt fra bunnen av. Kostnaden deretter såklart..

mvh,
    AndersL
    En ting jeg lurer litt på. Siden du er fagmannen her
    Hvordan tror du at utviklingen av prosjektører vil fortsette?(teknologi,pris,specs etc.etc.) Alle nåværende teknologier har jo store svakheter(DLP feks har jo det problemet at hvis du skal ha bort regnbuer så koster det FLESK!) Finns det noe nytt rett rundt hjørnet som kommer til å revolusjonere prosjektør markedet?

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •