Valg av strategi for ny projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av strategi for ny projektor

Hei
    Jeg sliter med et lite problem med å ta avgjørelse på valg av strategi for innkjøp av projektor. Dette blir min første projektor og jeg vurderer både nytt og brukt i den litt rimeligere prisklassen (brukt 4-12 kkr, ny <12kkr). Jeg har i dag en Pioneer DVD harddisk opptaker uten HDMI samt en Pioneer Surround receiver uten HDMI. Disse er relativt nylig anskaffet <2 år og er langt i fra billig. DVD spilleren har S-Video, kompositt og scart utgang med RGB signaler. Ingen projektorer tar i dag scart kabel. Ved kjøp av projektor står jeg derfor ovenfor følgende dilemma ved følgende alternativ:

1) Bruk av S-Video signal kabel. Alle projektorer tar dette signalet men kvaliteten sies å være dårlig.

2) Benytte scart / komponent overgang. Skal dermed kunne sende RGB signaler. OK bilde?, men ikke som HDMI? En slik overgang skal visstnok koste en del. Har noen erfaringer her?

3) Kjøpe en egen rimelig DVD med HDMI og benytte den kun til film. Slik jeg har oppfattet situasjonen vil selv rimelige DVD spillere kunne gi gode HDMI signaler. Problem1: Finnes disse med i-link som receiveren kan godta? Problem2: Jeg får ikke kjørt TV signaler til projektoren uten å strekke enda en kabel.

4) Alternativ 4 er å kjøpe ny harddisk DVD spiller med HDMI for bilde. Disse koster fra 4000 og oppover, men da gjelder det å finne en som kan sende lyd via i-link. Finnes dette da? Det er litt surt å kjøpe ny spiller nå siden den jeg har er ganske ny og som alle vet kommer det BlueRay i disse dager.
    Som dere ser sliter jeg litt med strategien her. Kan noen med erfaring ytre seg tru????

Mvh

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for alternativ tre, og kjøpt en billig dvd-spiller med hdmi-utgang. Har ikke testet Oppo o.l. selv, men det skal visstnok være utrolig mye for pengene. Og jeg kan nesten love deg at du vil få mye bedre bilder med en slik løsning enn med s-video fra Pioneeren din.

Så får det heller være at den ikke har i-link og at du må strekke en ny kabel...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg antar at den har optisk utgang og at denne kan benyttes for å sende digitale lydsignaler. Er denne like bra som I-link?

Mvh

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått (eller bare noe jeg innbiller meg?), så er i-link samme greia som Denon-link. I så fall er hovedargumentet for denne typen overføring at man også kan spille av multikanals SACD/DVD-Audio ved digital overføring.

Dermed holder det lenge med optisk utgang fra dvd-spilleren om du bare skal ha stereo og surround fra kilder som dvd og cd. Kvaliteten er den samme...

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i.Link er det samme som Firewire/IEEE1394. Denon Link er ikke det samme teknisk, men gjør tilsvarende jobb.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var i grunnen noe sånt jeg mente

Da trenger du hvertfall ikke i-link, med mindre du spiller av mye høyoppløselig, multikanals musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, utstyret skal benyttes til film siden jeg har eget 2 kanalsanlegg i annet rom. Flere synspukter på valg av strategi??

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GGeir
    Nei, utstyret skal benyttes til film siden jeg har eget 2 kanalsanlegg i annet rom. Flere synspukter på valg av strategi??
    Har selv OPPODV971H som nevnes her og er imponert over hva den leverer til projektor via HDMI, til en pris av kun 1500,-.

Kjører som sagt HDMI mot Epson TW600 (koster under 10k nå) og kan nyte bilder i 720 linjer progressivt, og som er skarpe og klare i en størrelse på ca 100 tommer.
    TW 600 har forresten også RGB scart inngang, vha en medfølgende adapter.

Lyden via SPDIF (digital coax) er det heller ingenting å utsette på.

Man får utrolig mye for pengene på lyd og bildefronten om dagen ja

Lykke til !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •