Vil vibrasjoner fra kraftig bass påvirke levetid på pæren??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe!

Det er trebjelker i taket. Kjellerstue og to lavt tunede bassrefleksrør gjør susen! Refernasenivå er meget høyt, forøvrig. Det er ikke så ofte jeg spiller så høyt, men det blir en del på demoer og slikt. Greit å vite at ikke fargehjulet tar turen til de evige kinokøer når man drar på litt.

Millmaker: Angående k-faktor på fjæra, er det noen formel for nedre grensefrekvens som blir overført når man vet masse og slikt? Siden vi snakker om såpass lave frekvenser vil jeg intuitivt anta at fjærene må være temmelig myke?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det finnes faktorer og slikt for dette, men de gangene vi har slitt med spesifikke frekvenser som må fjernes har vi hentet inn ekstern ekspertise som har utstyret til å måle de forskjellige frekvenser og dB.

Det jeg ville prøvd var jeg deg, er å få tak i 4 fjærer eller gummidempere for å prøve. Ta noen som tåler feks 2 kilo pr stk eller så.

Koster ikke stort å prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp! Jeg kjøper det settet på Clas, det så ut til å være mange forskjellige fjærer der.

Får håpe vekten er sånn noenlunde jevnt fordelt på krokene nå, da...
    Det er da alltid noe...

Takk for hjelpen så langt, jeg rapporterer tilbake når jeg har prøvd!

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jupp! Jeg kjøper det settet på Clas, det så ut til å være mange forskjellige fjærer der.

Får håpe vekten er sånn noenlunde jevnt fordelt på krokene nå, da...
    Det er da alltid noe...

Takk for hjelpen så langt, jeg rapporterer tilbake når jeg har prøvd!
    Gjør det! Tenker i mitt stille sinn at en fjær ikke helt er løsningen, men prøv!

Grunnen til det er at en fjær likefullt skaper full kontakt mellom delene ikke sant? I en gummidemper har du skrue - gummi - skrue. Altså ingen fysisk kontakt mellom delene.

Men prøv, du mister ikke mulighetene til å fortsatt kjøpe julegaver av denne kostnaden!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ser for meg at en gummiløsning ikke demper lavt nok i frekvens?

Har sorbothaneputer jeg kan legge under og prøve med også. Lurer bare litt på hvordan jeg skal få målt dette... Kanskje et billig akselerometer inn på PC'en? Da skulle det være lett å måle eventuelle resonansfrekvenser også. Antar de ville dukke opp som en peak ved et sveip?

Spennende dette!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Gjør det! Tenker i mitt stille sinn at en fjær ikke helt er løsningen, men prøv!

Grunnen til det er at en fjær likefullt skaper full kontakt mellom delene ikke sant? I en gummidemper har du skrue - gummi - skrue. Altså ingen fysisk kontakt mellom delene.

Men prøv, du mister ikke mulighetene til å fortsatt kjøpe julegaver av denne kostnaden!
    Nå er vel gummien like fullt en fysisk del av en gummi demper, og en gummi pute vil også ha en fjerkonstant der en tilført kraft vil føre til en fysisk bevegelse/deformasjon.

Det som vel gjelder for et projektor oppheng, er å lage dempingen slik at resonans frekvensen går så langt ned i frekvens som mulig (underdempet) og lavere enn de vibrasjonene som kommer fra det man skal dempe mot.

Noe av det samme prinsippet som man har i vaskemaskinen. Dette kan vel oppnås med fjerer og/eller gummi dempere. Vær forøvrig forsiktig hvis du bruker gummi dempere i strekk. vulkaniseringen kan løsne over tid....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg også er redd for. Det er ingen prinsipiell forskjell på gummi og fjær. Begge har en k-faktor (stivhet). En gummikloss har ven en progressiv k-faktor, og blir dermed stivere og stivere med høyere utsving. En fjær har lineær k-faktor, og er dermed mykere og har lavere nedre grensefrekvens. Dermed vil også fjæra være mer lineær mtp amplitude. Den vil ha samme grensefrekvens uansett om det er mye eller lite utsving, mens gummien vil ha høyere grensefrekvens med høyere amplitude, siden gummien blir stivere ved høyere amplitude.

Eller er jeg på blåbærtur nå?

Må visst finne de gamle reguleringsteknikkbøkene mine...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •