Ny prosjektor til Film,skole,bilde og lignende

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Kristian`s Hifi sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny prosjektor til Film,skole,bilde og lignende

Jeg skal hjelpe skolen min i og velge prosjektor til alle klasseromene på skolen og så lurer jeg på om dere har noen synspunkter på disse projektorene vi har kommet fram til

EVERCOM / BENQ Projektor, MP610, 2000 Ansi Lumen BenQ MP610

Eller

Dell 1200MP Projector

Og det skal være god til og vise film, men også god til og vise office og lignene ting.

Håper på svar, for om et par dager MÅ vi bestille!

Produsent rep.
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg er ingen objektiv person, men synes jeg må gjøre deg klar over et fenomen som heter Mystagmus. Dette er et medisinsk fenomen som det er skrevet en del om men som det ikke før nylig har kommet forskning på iforhold til projektorer. Waseda universitetet i Japan har foretatt forskning på dette. Veldig forenklet kan man si at øyeeplet blir stående og vibrere og har problemer når det blir utsatt for viss typer synsinntrykk. Det viser seg at dette er mest utbredt blant barn under 13år og at det er mye høyere forekommster i norden enn på verdensbasis. En svensk undersøkelse mener at så mye som 6% er plaget med dette.

Undersøkelsen fra Waseda universitetet viste at 3LCD teknologi ikke utløser dette. Denne undersøkelsen er foretatt med presentasjonsmateriell og ikke levende bilder(video).

Vær også klar over at det er begrenset hvor høy kontrast du kan oppnå i et relativt lyst rom. Hvis det dreier seg om et normalt klasserom med lyse vegger og vinduer vil du neppe oppnå så høye kontrasttall. Typisk for et møterom er at vi ikke kommer noe særlig over 200:1 . Det som påvirker kontrasten mest er lysstyrken på projektoren. Generellt vil en møterom projektor med 2000 ANSI lumen ha mye høyere kontrast enn en hjemmekinoprojektor med 1200 ANSI lumen selv om kontrasttallet på hjemmekinoprojektoren er mye bedre på papiret.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Inge
    Hei

Jeg er ingen objektiv person, men synes jeg må gjøre deg klar over et fenomen som heter Mystagmus.
    Bare en liten rettelse fra meg. Heter Nystagmus. Tenkte var greit og rette denne, i tilfelle noen har lyst og google lidelsen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dag Inge
    Hei

Jeg er ingen objektiv person, men synes jeg må gjøre deg klar over et fenomen som heter Mystagmus. Dette er et medisinsk fenomen som det er skrevet en del om men som det ikke før nylig har kommet forskning på iforhold til projektorer. Waseda universitetet i Japan har foretatt forskning på dette. Veldig forenklet kan man si at øyeeplet blir stående og vibrere og har problemer når det blir utsatt for viss typer synsinntrykk. Det viser seg at dette er mest utbredt blant barn under 13år og at det er mye høyere forekommster i norden enn på verdensbasis. En svensk undersøkelse mener at så mye som 6% er plaget med dette.

Undersøkelsen fra Waseda universitetet viste at 3LCD teknologi ikke utløser dette. Denne undersøkelsen er foretatt med presentasjonsmateriell og ikke levende bilder(video).
    Men hva har dette med valg av projektor og gjøre? Men fint innspill. Så du mener at det er farlig og se på projektor når du er under 13 år? Det var det jeg fikk inntrykk av. Men jeg skjønner det sikker feil!

Produsent rep.
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvis man tenker seg en skoleklasse der 6% av elevene vil oppleve stort ubehag og ikke kan delta i den delen av undervisningen der det brukes projektor vil jo dette ha betydning. Jeg kan dessverrre ikke sende deg en link til denne undersøkelsen. Dette er en forskningsrapport som selges av dette universitetet. Som representant for Epson er det eneste jeg kan si at 3LCD teknologi ikke utløser dette fenomenet. Jeg har sett denne rapporten tidligere og kombinert med en tidligere svensk studie som viste at det er såpass høye verdier av fenomenet i norden, bør det tas hensyn til dette ved kjøp av projektor.

Hvis du lurer på hvordan dette fenomenet stiller seg iforhold til andre teknologier bør du sjekke med de produsentene som lager projektorer med denne teknologien. Hvis du får forsikringer om at dette ikke er et problem har du jo ditt på det tørre. Jeg vil ikke uttale meg om dette fordi det finnes flere varianter av en teknologi og det kan være at den ene utløser dette og ikke den andre. Når det gjelder 3 LCD teknologi er det ikke et problem uansett variant av denne teknologien.

Når det gjelder det korrekte navnet på fenomenet må jeg innrømme at jeg er en legperson som ikke har full innsikt. Har prøvd å google og finner Mystagmus og Nystagmus nevnt om hverandre.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville valgt BenQ har vel også bedre garanti enn de andre du nevner?

Produsent rep.
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke at det er farlig å se på projektor. På ingen måte. Undersøkelsen viser at et antall personer med denne diagnosen ikke vil kunne følge undervisning som foregår med visse typer projektorer. Legg også merke til at undersøkelsen ikke har blitt foretatt med videomateriale, men med presentasjoner a la powerpoint.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Men nå er 3 stk BenQ bestilt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kristian: Gir du en kort anmeldelse på hva du synes om BENQ mp610?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •