Benq 8720 bedre enn Dell 2400MP?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Benq 8720 bedre enn Dell 2400MP?

Vil Benq 8720 være en bedre projektor for visning av fotografi (ikke film) enn presentasjonsprojektoren Dell 2400MP? Er klar over den høyere lysstyrken hos Dell, men det viktigste er gode svarttoner, kontrast og skarphet.

Hvilken projektor "er best" til primært fotografi, under 20.000?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir fryktelig rotete om man lager flere tråder om det samme. Bedre å *bumpe* opp eksisterende tråd

http://avforum.no/forum/digitale-pro...fotografi.html

Uansett, for visning av bilder ville jeg muligens vært skeptisk til DLP pga mylder effekt siden speilene ikke klarer å holde seg rolig (uten BC chip). Dette gjelder spesiellt litt eldre modeller 8720 inkl. DLP har dog bedre detaljer i mørke bilder og et mer 3D bilde pga fillrate. Men jeg tror ingen kan gi anbefalinger uten å vite omgivelsene eller bruken. Skal du kjøre presentasjoner i et mørkt rom ? Størrelse på lerret og gain, avstand rom etc.

Presentasjonsprodukter er laget for å kunne vise bilde under lyse omgivelser og er derav dårlig på sort (og mørke detaljer) og støynivå.

"gode svarttoner, kontrast og skarphet" er bedre på DLP en LCD (om dere spør meg men det gjør dere kanskje ikke).

Kanskje du også vil få noen bedre svar på mere foto orienterte forum som akam.no eller foto.no.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    Kanskje du også vil få noen bedre svar på mere foto orienterte forum som akam.no eller foto.no.
    Takk for svar! Jeg har lett etter info om dette mange steder, og studert projektoromtaler i flere dager, men ikke funnet stort som gjelder spesielt for fotografi. Alt dreier seg jo om hjemmekino.

Som fotograf er jeg selvfølgelig ute etter best mulig bildekvalitet, og er villig til å ofre noe av lysstyrken for å oppnå det.

Både Dell og Canon (LCOS) har projektorer med høy lysstyrke beregnet for presentasjon, men nå som mange topp-DLPer for hjemmekino har havnet langt under 20k, ligger de i samme prissjikt som Dell 2400MP. Og da blir jeg i tvil om jeg heller skal velge en slik, og oppnå bedre svarttoner og kontrast på bekostning av lysstyrke.

Projektorer med større oppløsning vil selvfølgelig vært å foretrekke, men foreløpig er prisen for høy. En Optoma EP910 synes å være perfekt for mitt bruk, men altfor kostbar.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det du har behov for ved fotobruk er en så jevn gråskala som mulig, spesielt i de midtre til øvre sjiktene, ettersom det ikke er like utstrakt bruk av mørke fotografier. Kontrast er du imidlertid også opptatt av, det gjør det lettere å identifisere detaljer. Lysutbytte er viktig i den grad det ikke ødelegger for jevnheten i gråskalaen, noe som svært ofte er tilfelle. Oppløsning og pikseltetthet er også viktig, du ønsker så mye detaljer som mulig, og selv 1080p, som tilsvarer 2 megapiksler har jo ikke tilsvarende den pikseloppløsning som sitter i fotoutstyret. Nå vet vi jo alle at ingen linse/chip klarer å gjengi på pikselnivå type 10 megapiksler uansett (LAANGT derfra), men høy oppløsning gir i alle tilfeller høy definisjon.

Først og fremst må du være klar over at en projektor i et opplyst rom uansett ikke egner seg for visning av noe som helst, inkludert fotografier. Det beste for din del hadde vært et skikkelig godt gammaldags mørkerom med sorte vegger og tak, da har du de riktige omstendighetene for en optimal gjengivelse.

Mye lys mener jeg med andre ord at bare er tull, Canons egne Lcos-projektorer med høy oppløsning og masse lysutbytte gir etter mitt syn flate og livløse bilder, grunnet mangen av kontrast.

De typiske hjemmekino-projektorene som BenQ 8720 tror jeg derfor fungerer bedre. De er tunet for filmgjengivelse dog, der gammakurven tunes til å forsterke visse deler av IRE-skalaen (nedre) og samtidig redusere den øvre, noe du i utgangspunktet ikke ønsker. Samtidig forekommer det jo svakheter på produktene som gjør det nødvendig med en viss grad av gammakorrigering, det være seg svakheter nederst i IRE-skalaen (uønsket lys slipper gjennom og visker ut detaljer, som igjen påkrever bruk av gamma). Samtidig må en justere ned gammaen på toppen av IRE-skalaen for å ikke få såkalte "crushed whites", som jo forårsakes av en overdreven signalstyrke.

En fotovisning bør generelt sett ha en så rett gammakurve som mulig, uten for mye "hjelp" av en S-kurve eller tilsvarende. BenQen har et lass av innstillinger i så måte, uten at jeg selv har fiklet nok i menyene til å konkludere rundt om dette er tilstrekkelig...

Uansett, av disse to projektorene hadde jeg ikke vært i tvil; BenQen stiller i en helt annen klasse bildekvalitets-messig, som jo er like (minst) avgjørende for bruk mot fotografier som video. Samtidig har BenQen litt lav oppløsning, spesielt når du blåser opp bildene såpass, der en 1920x1080 projektor nok vil gi deg enda bedre detaljering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •