Pæren røk i min AE300. Burde jeg kjøpe en AE900 nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pæren røk i min AE300. Burde jeg kjøpe en AE900 nå?

Ja..etter lang og tro tjeneste tok pæren i min AE300 kvelden

Jeg så dem hadde pære inne på komplett til 4100kr. Og selvsagt er det jo på ingen måte verd å kjøpe en så dyr pære til en slik gammel projektor.

Men jeg ønsker helst ikke bruke 10k på en ny projektor, samtidig som jeg er dønn avhengig av å se film på projektor.

Jeg vil ha en projektor som helst er litt bedre enn min AE300 og dette burde jo ikke akkurat være vanskelig å finne i dag hehe.

Finens det noen rundt en 5k?

Ae500? Ae700? Ae900?

Hva ville dere gjort?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Ser at det ikke er lett å få tak i noe "under" AE900. Men om så er. Det er mulig jeg flesker til med en 900 da siden den er gått kraftig ned i pris.

MEN...jeg kommer til å bruke komponentsignal. Får jeg utnyttet AE900'en til det fulle uten å kjøre DVI ? Jeg vil ikke kjøpe ny dvd-spiller liksom.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Ja..etter lang og tro tjeneste tok pæren i min AE300 kvelden:sad:

Jeg så dem hadde pære inne på komplett til 4100kr. Og selvsagt er det jo på ingen måte verd å kjøpe en så dyr pære til en slik gammel projektor.

Men jeg ønsker helst ikke bruke 10k på en ny projektor, samtidig som jeg er dønn avhengig av å se film på projektor.

Jeg vil ha en projektor som helst er litt bedre enn min AE300 og dette burde jo ikke akkurat være vanskelig å finne i dag hehe.

Finens det noen rundt en 5k?

Ae500? Ae700?

Hva ville dere gjort?

Bortsett fra at jeg bruker CRT projektor og har både dele projektor og noen brukbare reserver projektorer liggende, ville jeg hvis jeg kom i en slik situasjon som du beskriver hatt flere mulige løsninger.

Tror ikke jeg ville kostet på noen ny lampe til full pris i alle fall på AE300 heller hvis den har en del hundre timer bak seg, og ville heller sett på dette som en anledning til å oppradere til en nyere og bedre modell. BenQ PE8720 ville vært en av de heteste kandidatene for min del, pga pris/ytelse, men det er desverre litt over det 5000 kr taket ditt, hvor det riktignokk finnes enkelte nye billig modeller, men som vel ikke er noen spesiellt stor oppgradering i forhold til en AE300. da må du nokk være heldig å komme over en brukt modell, eller ta steget opp i rundt 10000 klassen som du også er inne på.

Jeg ville vel egentlig ha avskrevet AE300 for lenge siden og ville mest trolig hatt enten en reserve pære til den (i emellomtiden kjøpt ny og billigere fra ebay eller fra andre kjøpstorg) på lur, eller en reserve projektor som kunne brukes inn til videre til man fikk en ny og bedre projektor med en ny jakt etter billig reserve pære....

Ville anbefalt å bruke litt tid på å spare og kjøpe den neste best mulige av dagens nye projektoren i ca samme prisklasse som da AE300 var ny, og ellers vært på utkikk etter en 1000kr lampe til AE300 så kan det kanskje være bacup løsningen din etterpå, ventuellt du selger den med eller uten lampe til en som vil gi deg noen kroner for en slik projektor, for å kunne kjøpe noe nyere og bedre på brukt markedet i 7500 klassen
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Ser at det ikke er lett å få tak i noe "under" AE900. Men om så er. Det er mulig jeg flesker til med en 900 da siden den er gått kraftig ned i pris.

MEN...jeg kommer til å bruke komponentsignal. Får jeg utnyttet AE900'en til det fulle uten å kjøre DVI ? Jeg vil ikke kjøpe ny dvd-spiller liksom.
    Det er kanskje litt vanskelig å ha noen klare formeninger om det før du angir hva slags DVD spiller osv du har, men generellt kan man vel også si at man får vel egentlig ikke utnyttet en AE900 til fulle før du mater den med et ekte 1:1 720p HD signal fra en HD kilde, men et godt komponent signal fra en god dvd spilleren, vil nokk se bedre ut enn det gjorde på AE300.

Det å utnytte en projektor til fulle, krever ofte en del av kilde elektronikk osv, men du kunne kanskje fått en rimelig og god løsning med å få tak i en oppo spiller som har en til prisen meget god bildeprosessor innebygget og som kan være en god oppgradering på bildesiden til en rimelig penge....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for gode råd! Det at jeg ønsker en panasonic har litt å gjøre med at jeg har jo en fra før Dvs sitteavstand og oppheng burde være noenlunde likt min AE300 med en eventuell Ae900. Jeg er også "vant" til panasonic bilde..med smoothscreen osv...avstanden mellom lerret og projektor er dønn låst og helt umulig å forandre på, uten å begynne å rive ned vegger etc..

Reserveløsninger har jeg aldri vært noe for hehe.

Jeg burde kanskje bare druse til med å kjøpe Ae900'en da.

Det blir ikke aktuelt å kjøpe noe ny dvd-spiller, så jeg holder meg til komponent. Med den tanke at en dvd spiller som kan kjøre HDMI (eller hva det nå het), samt en 8 meter lang HDMI ledning nok vil koste en ja...3-4K. Det er ikke det at jeg ikke har pengene, men jeg vil helst ikke bruke altfor mye penger på hjemmekinoen.

Men joa..en brukt pære til 1k hadde jammen ikke vært dumt, i og med at jeg syntes film blir helt digg på min AE300 (fordi jeg ikke har sett film på noen bedre projektorer hehe, i og med at jeg ikke kjenner noen andre som har projektor)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville absolutt ikke kjøpt ny pære til din gamle AE-300. Selv om pæren er ny, er alle de andre delene svært godt brukt, og nestemann i linjen for å måtte byttes eller repareres.

En pent brukt AE700 har jeg sett for salg for rundt 5-6k, og en ny AE-900 selges vel for under 10k nå dersom jeg husker riktig.

De bildekvalitetsmessige forskjellene er større fra AE500 (og da også 300) til AE700, enn fra AE700 opp til 900. Så du får diskutere med lommeboka di hva den kan hjelpe deg med. Oppgraderingen blir du nok fornøyd med uansett.....:-D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for godt råd

Ja det heller kraftig mot en 700 elelr 900 nå

Noen som vet om opphenget er det samme på 900 som 300? Dvs..kan jeg bruke samme "tilpassnings-plate" til takfeste?

Active cocazulu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for godt råd

Ja det heller kraftig mot en 700 elelr 900 nå

Noen som vet om opphenget er det samme på 900 som 300? Dvs..kan jeg bruke samme "tilpassnings-plate" til takfeste?
    300 og 700 hadde iallefall samme oppheng, så det er mest sannsynlig det samme på 900 og.

hmm, kanskje man burde selge ae700'n snart....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sett en del på en AE900. Og det er ikke så mange av den igjen rundt omkring. Den er vel på vei ut..pga..den nye som er kommet. Så 10000kr er vel et bra kjøp for denne her?

Med tanke på at jeg har 300'en med takfeste og alt. Også det at det er scart gjør at jeg lett kan koble til TV tuner boksen fra lyse og se tv på projektoren. Har ikek sett andre projektorer med scart så dette er jo en fin løsning. Jeg har jo også en 8 meter lang scart monster kabel fra før så

Ville dere bare kjøpt denne 900'en?

PS: Ser at alle projektorer til 5000kr ikke har så bra oppløsning som min ae300 engang hehe. Det virker som at rundt 10.000kr faktisk er det laveste jeg får en "film" projektor til i dag. Som en oppgradering fra min AE300 altså.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd, så slå til. Du kommer nok til å bli godt fornøyd med oppgraderingen fra din 300....

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket takfeste har du?

hvis du har ett som passer til andre projektorer også hadde jeg nok undersøkt markedet litt til før jeg bestemte meg, for AE900 er nok kanskje ikke den sterkeste kandidaten i prisklassen.

en scart>Component overgang koster ikke mange kronene.

edit: men uansett hva du velger vil du nok bli fornøyd.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har takfeste jeg kjøpte fra komplett til min Ae300, med tilhørende adapterplate. Så jeg håper på å kunne smelle AE900 rett på den liksom.

Mulig det med scart, men jeg bruker komponent fra dvd til proj, og tenkte å bruke scart fra tuner til proj. Og jeg vil helst ikke ha en ekstra kobling om du skjønner. Det er allerede 8 meter lange ledninger så vil ikke foringe kvaliteten mer enn nødvendig med å putte inn ekstrakoblinger.

Og siden kameraten min ikke klarer å se på DLP projektorer pga regnbue så må det bli LCD. Men stiller noen sterkere enn AE900 da? Med tanke på 10k prisklassen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ae900 på vei ut? hm... noen som har sett det som overtar da? Kanskje jeg skal bytte ut min ae700.... nå har ikke pæra gått mer enn 140 timer men..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er kommet en ny sak hehe..husker ikke hva den heter men du finner mer om det på forumet her. Men den koster vel 13-14k.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •