PT-AE700 (700timer), plutselig mye mørkere bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question PT-AE700 (700timer), plutselig mye mørkere bilde

Jeg har hatt panasonic PT-AE700 siden slutten av juli 2005. Den har nå snaue 700t på pæra, mesteparten av tiden på "low".
    Nå har det plutselig (i løpet av de siste dagene - føles som "over natten") blitt betydelig dårligere lysstyrke - det har ikke vært en gradvis forverring, men heller et plutselig fall i lysstyrke (alltid vanskelig å si noe om lysstyrker i forhold til hverandre, men kanskje rundt 50% av styrken som var for noen "pæretimer" siden).

Jeg kan se forskjell mellom low og high på pæra, men det er bare såvidt det blir lysere på high - denne forskjellen stemmer forøverig med hva jeg har sett tidligere også. Derfor har jeg kjørt på low i håp om at pæra skal vare lenger.

Prosjektoren har vært brukt ca. 50/50 til film og spill (xbox 360). Det er nå vanskelig (i praksis uaktuelt) å spille MotoGP06 (motorsykkelrace) da veien kan være veldig vanskelig å se mange steder. Det er svakt bilde også fra andre kilder, hvitt blir mer gråaktig selv i helt mørkt rom.

Noen som har tilsvarende erfaringer, og eventuelt tips til hva man kan gjøre?
    Det er bare bildeinstillingen "dynamic" som gir et bilde som kan brukes - da med litt økt brightness. De andre preset'ene er svært svake. Det ser heller ikke ut til å være mulig å øke instillingene til et nivå som gir lyst nok bilde.

Jeg har ikke observert andre unormaliteter, og projektoren har stått i ro på en hylle hele tiden.

Jeg er klar over at pæra taper seg over tid, men hadde forventet lengre tid før den ble såpass ubrukelig.

Ser http://www.pricejapan.com har grei pris på ny pære (i forhold til i Norge, vel å merke) ET-LAE700:Price to Europe: EUR 189
    Noen som har erfaringer med pærekjøp derifra?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare si at akkurat det samme opplevde jeg med min AE300 i hlegen. skjønte ikke noe. Prøvde alt mulig. slå den av. skulel slå på igjen. da klarte den ikke vise noe bilde i det hele tatt og det blinket rødt der der står LAMP. Jeg tror pæren min røk. Det har gått omtrent 800 timer siden en gang i 2003. Jeg tror dessverre pæren din er på vei til å ryke

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da røk pæra med et "poff"

Har kjørt noen få timer til på veldig redusert lysstyrke i et par tre økter. Da jeg skrudde den på i kveld for en rask sjekk før den leveres på service i morgen tidlig gikk den i ca. 1 minutt før det kom et ganske så dempet "poff", og det ble mørkt. Dette stemte godt med Runars kommentar iallefall!

Skal iallefall bli spennende å se hvordan bildet er med ny pære igjen...
    (er dog ikke imponert over at den holdt i kun 700t, uten at projektoren har vært utsatt for noe spesielt utover å stå i ro på en egen hylle.)

Virker som Panasonic dekker 50% av ny lampe dersom den har gått < 1000 timer og <2 år, men det er fortsatt en ergelig utgift.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er en synd og skam med dem pærene. Selv varte jo min ae300 pære i rundt 800 timer. Men det var også med lamp i high 100% av tiden. Tror moralen er at man bør unngå å ha pæra i high mode i det hele tatt.

Jeg gjorde feilen med å ikke vite om low lamp mode når jeg fikk min ae300. dvs når jeg kjørte low lamp mode etter noen mnd så syntes jeg bilde ble for mørkt. Når jeg får min nye AE900 om noen dager skal jeg stille inn på low lamp mode umiddelbart slik at jeg aldri får vite hvordan high mode ser ut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min varte bare i 700t, og den var brukt på low hele tiden (unntatt helt på slutten, etter at den hadde blitt veldig mørk).
    Jeg så forsåvidt nesten ikke forskjell på high og low heller, så i håp om å ha pæra i noen tusen timer hadde jeg den på low.

Får se hva jeg gjør med den nye pæra - hvis pæra uansett varer <1000t kan man jo like godt køle på!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Samme skjer her

Min PT-AE700 har også blitt gradvis mer lyssvak de siste dagene. Er disse pærene programmert til å ryke på samme dag??

Timetelleren står nå på 1278. Projektorene har stått på samme sted i 2 år. Lysstyrken har hele tiden stått på Low.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan visst se ut til at det blir lampebytte på deg også, ja. Hvis du er både over 1000t OG 2år må du nok kjøpe ny også (<1000t og <2år = 1/2 pris).

Det slo meg i dag at en årsak kanskje kan være at den er bestillt i nettbutikk, og dermed blitt håndtert både av Posten og ungdommene som står i Postens luke på Rimi - ikke nødvendigvis all behandling som er pen der om man er uheldig. Men vet ikke om et par harde fall under transport er nok til å knekke lampa lenge før den egentlig skal gå. Er kanskje større sjans for at den da ryker nesten med en gang?

Ser ut som man kan få pære fra japan (http://www.pricejapan.com) for ca. 200 Euro (+fortolling), så det er jo nesten halv pris av f.eks komplett. Er kanskje lite å spare om den går i stykke lenge før tiden, og man må gjøre support mot Japan, men...noen som har erfaring med å kjøpe lamper fra Japan?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Da ordna det seg!

Jeg fikk igjen prosjektoren i går. Før reparasjonen var jeg forespeilet at Panasonic dekker halve utgiften til lampe (så totalt å betale skulle bli drøye 2000,-), men da jeg fikk den igjen sto det "belastes Panasonic Norge" på kvitteringen :-D . Dette viste seg dermed å være en garantisak - det skulle egentlig bare mangle også, etter max 1/3 av forventet levetid.

Er iallefall hyggelig at de uoppfordret tar ansvar for produktene sine når de ikke lever helt opp til forventningen! Bonuspoeng til Panasonic for det!!

Får håpe denne nye lampa varer lenger enn 700t, gjerne 2-3000!

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv pt-ae700 og pæra har gått 870 timer. Det som skjer hos meg er at de svarte linjene på widescreen sitter igjen i en lysere form etter at projektoren har stått på i 2-3 timer med film i widescreen. Altså hvis du ser på rein blåskjerm så er det litt lysere der de svarte linjene har vært. Disse blir borte hvis projektoren er av i en times tid... Det har ikke vært slik før. Lever pæra sine siste dager? om den er blitt svakere er litt vanskelig å se. men jeg tror ikke det...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var pussig, har ikke lagt merke til den varianten...skjønner jeg har noe å glede meg til!

Virker rart om det er lampa, for den skal vel bare jevnt gi lys over hele bildet uavhengig av hvilke pixler som har hvilke farger. Må være noe med LCD-panelet da.

Har du hørt med verkstedet eller panasonic om dette? Antar det er noe de vet om dersom det er et kjent fenomen!

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det anbefales da ikke å kjøpe en AE700 med pære som har gått over 800t?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Har selv pt-ae700 og pæra har gått 870 timer. Det som skjer hos meg er at de svarte linjene på widescreen sitter igjen i en lysere form etter at projektoren har stått på i 2-3 timer med film i widescreen. Altså hvis du ser på rein blåskjerm så er det litt lysere der de svarte linjene har vært. Disse blir borte hvis projektoren er av i en times tid... Det har ikke vært slik før. Lever pæra sine siste dager? om den er blitt svakere er litt vanskelig å se. men jeg tror ikke det...
    De lysere linjene har nok ingen ting med selve lampemodulen å gjøre, men kommer mest sansynlig av at de pixcel områdene som har tegne opp sort på de tre LCD panelene har sått å lukket for lyset i de 2-3 timene du nevner og derfor jobber litt anderledes rett etterepå enn resten når alle de aktive bilde pixcel områdene skal brukes igjen.

Husk på at i en slik lampebasert projektor lages sort i bildet med å lukker LCD pixcelene på de tre RGB panelene som skal tegne opp bildet. Disse områdene må dermed konstant lukke og absorbere mest mulig av lys energien fra lampemodulen og omgjøre det til varme som kjøles av kjøleviften som hele tiden må kjøle panelet. Det sorte feltet blir derfor også mer oppvarmet enn resten av LCD panel arealet. I værste fall kan man få permanente innbrenninger og farge forskjeller hvis man har områder på LCD panelene som over lang tid jobber statisk og meget forskjellig fra resten, men da er det ofte snakk om statiske bilder som står på mange timer i strekk, og det burde ikke gjelde for normal bruk av en hjemmekino projektorer som oftere veksler mellom 4:3 16:9 og 2,35:1 osv.

Når det gjelder levetid for lampemoduler, er det mye rart ute å går med antall driftstimer i forhold til estimert levetid fra produsent osv. Det man kan gjøre selv for å forebygge tidlig lampebytte er å kjøre med god kjøling og rene luftfiltere, og unngå hyppige på og av slåinger som skaper store termiske belastninger for lampemodulen osv. Dette vil ikke 100% sikkert hindre at en lampemodul ryker før tiden, men vil kunne øke sansyneligheten for at den holder den opgitte levetiden.

Når det gjelder å kjøpe en AE700 med over 800t på lampa, ville jeg ikke vært så redd for det egentlig hvis prisen er riktig, men ville beregnet at det snart kan løpe forholdsvis store utgifter til ny lampe, og ville regnet på hvor mye man synes den er verdt i forhold til tilvarende nye projektorer og priser, og som kan leveres med 2 års lampegaranti og kanskje enda bedre bildemessige egenslaper en AE700...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Takk for infoen! :-D

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang garanti har Panasonic på pærene AE700?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Service-eksperten sa følgende: "Du har 1 års garanti på lampe, men
    har den gått under 1000 timer dekker Panasonic 50% av lampe på reklamasjon, inntil 2 år."
    Men i mitt tilfelle, etter å ha fått den inn og skiftet lampe dekket de uoppfordret hele - det gikk på garanti.

Vil også tro de har noe ala "noen måneder og noen få hundre timer" mot lamper som har produksjonsfeil av noe slag.

Se forøvrig linker
    Komplett.no - Panasonic Projector PT-AE700E 1000 Ansi Lumen,Kontrast 2000:1,1280x720
    Komplett.no - Panasonic Projector Lyspære ET-LAE700 passer til Panasonic PT-AE700
    Siste link er lampen, der står det "Produsentens garanti (md.): 3 ", men ingen timeantall (jeg er ikke 100% sikker, men mener det sto noe om timer der da jeg undersøkte dette ifbm mitt problem før jul...med det kan være jeg blander med prosjektorlinken)

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha, så nå står det forventet levetid 5000 timer på pæren i sparemodus? Innbiller meg at det var oppgitt 3.000 timer når jeg kjøpte for ca. halvannet år siden...

Newcomer space sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bestilling av pærer fra utlandet

Noen her som har erfaringer med bestilling av pærer fra utlandet?

Har selv en PT-AE300 som jeg tydeligvis har vært litt heldig med. Den varte ~2500 timer før den tok kvelden her for noen dager siden. (99,9% i Low modus).

mvh
    Karl

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaringer ,men har en bekjent som kjøpte pære til AE200/AE300 fra pricejapan og betalte under halv pris av norsk pris alt inkludert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en PT-AE700 som jeg har nå 3478t på samme pære, og jeg ser fremdeles ikke noe veldig klare tegn til forverring av bildet, så det er tydelig at levetiden på lamper varierer betraktelig.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow! det er en del det as. håper min holder så lenge den og....:-D