helt grønn,dårlig råd og må ha pære

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face helt grønn,dårlig råd og må ha pære

Hei på dere...har fått en Epson emp-800 med en ødelagt pære...denna kosta 3700kr. har jeg hørt....er litt gnien så jeg fant ut att det koster meg under 50kr. å prøve på å lage en...
    Men det jeg da lurer på er :

*PÅ PÆRA STÅR DET :200W men ikke Volt...det jeg lurer på er om jeg kan bruke en 100 W pære og fortsatt få det til...og på hvor mange Volt den pæra må være på...

spænks for svar....:-D

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på å stappe en vanlig E27-osram-type-lyspære inni der?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja....neida...er det ikke sånn halogen pærer eller noe såndt...åssen påre er det i de prosjektorene skoler og sånn bruker da...med sånn billeg pære altså...
    jeg har ikke peiling...derfor spør jeg dere som kan detta

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

åssen type pære er det da....:-|
    og hvor mange volt må den være...12-24-230??:?

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg aner ikke åssen pære som sitter i den. Men jeg kan GARANTERE med livet som innsats, at du ikke klarer å lage en ny...

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykke til..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D var det ironisk det eller...har noen gjort det før meg og fått det til???
    men er det noen som vet hvor mange volt pæra må være på...
    finner ikke noe info på nettet...

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg vet dette hadde jeg nokk trodd det var en lik pære som i xenon pærene til biler. Det høres slik ut når den starer, for det høres ut som en tennes på samme måten. Disse pære må ha en egen boks som gjør om til høyspennt. Pære koster rundt tusen lappen og en tenner rundt 3 lapper(dette til bmw) Vet Bilteam selger sånne sett med tenner og pære for et par lapper, om du får dette til å funke så må du skrike ut *!!!!! Disse har et vanvitig bra lys og de utvikler veldig lite varme.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skunkie
    Hei på dere...har fått en Epson emp-800 med en ødelagt pære...denna kosta 3700kr. har jeg hørt....er litt gnien så jeg fant ut att det koster meg under 50kr. å prøve på å lage en...
    Men det jeg da lurer på er :

*PÅ PÆRA STÅR DET :200W men ikke Volt...det jeg lurer på er om jeg kan bruke en 100 W pære og fortsatt få det til...og på hvor mange Volt den pæra må være på...

spænks for svar....:-D
    lykke til! om du klarer dette blir du rik min venn

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skunkie
    ja....neida...er det ikke sånn halogen pærer eller noe såndt...åssen påre er det i de prosjektorene skoler og sånn bruker da...med sånn billeg pære altså...
    jeg har ikke peiling...derfor spør jeg dere som kan detta

I eldre lysbilde fremvisere og 8-16mm film fremvisere osv ble det tidligere benyttet glødetråds lamper eller halogen lamper osv. Det finnes vel også en eldre SONY LCD projektor som brukte en slik løsning med en 50W halogen åære som måtte skiftes veldig ofte. Disse lampene kunne typisk være på 12-24volt osv.
    Har selv tidligere prøvd å mekke til en halogen pære jeg hadde liggende til å bruke i for en eldre lysbilde fremviser, og da viste det seg at selve utformingen av glødetråden viktig for at lyset skulle komme rigtig gjennom kondenser linsene, så man ikke fikk et diffust lys på lysbilde filmen og et diffust bilde på lerretet, eller lysbortfall i hjørner osv...

I dagens digitale lampebaserte projektorer benyttes det imidlertid noen ganske andre arbeids prinsipper. Disse må lampene ligner mye på xenon lamper i bilbruk, må ha flere tusen volt fra en starter krets for å lage en lysbue mellom to elektroder i en metallisk gass atmosfære, og en spesial konstruert strømforsyning som kan oppretholde denne lysbuen under drift. Drifts spenningen er mye lavere enn start spenningen , men det er ikke snakk om noe 12v eller 24v glødetråds lamper akuratt. Selve kapslingen til lampen der lysbuen danner lyset i kjører i temperatur områder der glass ikke kan benyttes, og det består quarts, og trenger i en projektor en tilstrekkelig kjøling for ikke å bli overopphetet og sprekke.
    I motsettning til glødetråds lamper der det somregel er luft tomt og vacum eller et meget svakt trykk som kan være i enkelte halogen pærer, jobber dagens projektorer ofte med høye trykk når de har kommet opp i arbeids temp. Dette er grunnen til at det kan smelle skikkelig i projektoren hvis lampemodulen ryker fortidlig under drift, eller hvis man kjører den lenger enn anbefalt. De fleste lampemoduler til projektorer kommer med en egen reflektor og litt elektronikk i en og samme modul som typisk er spesial konstruert for enkelte projektor modeller. Faktorer som hvor lyskilden befinner seg i forhold til reflektoren så lyset sendes riktig er også andre fysiske egenskaper som må stemme.

Tror derfor det vil være mer løsnomt hvis du skal få liv i Epson emp-800 projektoren din at du får tak i en ny pære som er kontruert for projektoren enn å prøve å mekke til noe selv, eventuellt søke på ebay osv etter noen som kanskje selger en reserve lampemodull billig osv. Eller måtte det kanskje vært en mulig DIY løsning, hvis du hadde en annen projektor pære som passet til en annen projektor som brukte den samme strømforyningen osv at man kunne flyttet selve pære delen over til lampemodulen til den deffekte osv at man kanskje kunne gjort noe slikt selv.

Det er ofte sånn at jo mer kunnskap man har og jo mer man vet om forskjellige ting jo mer finner man ut at man ikke kan og ofte flere begrensinger ser man samtidig.
    Synes ellers at tanken bak denne tråden var veldig god, og har man tid og mulighet til å mekke litt selv og sette seg inn i de forskjellige prinsippene, kan det være nyttig å ta med seg på veien det også.

Edit: Litt info om projektor lampe prinsipper osv kan leses her:
    Don's Lighting Info Center!
    Welcome to the Museum of Historic Discharge Lamps
    How does an HID lamp work?
    UHP - small lamp for large pictures
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har fått det til å lyse i et par minutter...
    men så slår maskinen seg av...
    pæra er like hel...men jeg må ta ut ledningen for å resette maskinen...
    har nullstilt maskinen oxo i menyen...men det hjalp ikke i noe...
    hva kan dette være...er det ett termostat inne i maskinen...
    skal vel ikke gi opp enda...
    har noen noen forslag....
    tar gjerne imot forslag...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva problemet kan være. Får du noen tilbakemelding med røde eller gule lys på projektor ref side 82 i brukermanualen. Det kan være lurt å sjekke luftfilteret og se om det det er tilsterekkelig kjøling osv, det er ofte sensoere på lokket til lampehus og luftfilter som kan skape trøbbel hvis ikke lokkene er lukket ordentlig osv. Ellers er det ofte en automatisk nedslukking etter noen minutter hvis projektoren ikke mottar noe kildesignal, men en slik ned telling vises ofte på skjermen, så det kan nokk være noe annet i veien med projektoren din. enten at lampemodulen er utslitt og deffekt og ikke klarer å oppredholde prosessene internt, eller at det er noe feil med stømforsyningen til lampe modulen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •