Panasonic AX100 eller Epson TW700

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic AX100 eller Epson TW700

Valgets kvaler:
    Disse to projektorer er på mange områder ganske like, også hva lysstyrke angår. Epson er kledelig konservativ når det gjelder å oppgi tall på dette.
    Screendoor ser i praksis ut til ikke å være noe problem på en fornuftig sitteavstand. Har sett i tester av TW700 at den får skryt for et meget klart bilde. For meg er dette et godt argument. AX 100 betaler kanskje en pris for den "smoothing" de gjør for å unngå screendoor? Dessuten ser jeg på amerikanske fora at AX100 ser ut til å ha problemer med lampeflimmer på endel enheter (eco-mode) og at skarphetsinnstillingen kan endre seg en smule etter som projektor varmes opp.
    Jeg vakler mellom disse to projektorer, og hører gjerne synspunkter fra noen som har sett begge, kanskje i sammenligningstest?
    Råd og vink mottas med takk!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Jeg tror ikke det er noen her enda som har sett begge de nevnte projektorene. Når det er sagt er det visse ting en kan resonere seg frem til selv. Dersom du sitter ca 1.8 ganger fra lerretet (lerretsbredde * 1.8) vil jeg anbefale TW700, selv om jeg ikke har sett AX100. Sitter du derimot veldig nerme kan AX100 være en ide' grunnet sin smoothscreen teknologi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt AX100 i noen dager nå så jeg har ikke fått så lang erfaring med den enda. Så langt er jeg stoooor fornøyd. Fantastisk deilig uten screendoor som gir et transparent bilde med god 3D effekt. Det kan være noe i at selv om en er på god nok avstand til å ikke direkte se screendoor så er det der og fører til mindre "gjennomsiktig" bilde og mindre 3D effekt? Må også legge til at Panasonics smoothscreen 2 er veldig bra og jeg synes at bildet er skarpt. Har ikke hatt noen av de negative tingene med min AX100. Får se over tid om det dukker opp noe, krysser fingrene for at jeg ikke får noe. Kjører den i eco mode. Dere får bare spørre om det er noe dere lurer på så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare. Når det gjelder TW700 så har jeg ikke sett denne. Jeg har lest litt om den før valget mitt og jeg har reagert negativt på viftestøy (oppgitte data) og mangel på 1080P 24 støtte. Uansett det beste er om en kan få sett dem selv og gjøre seg opp en mening

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste om den takler 1080p 24fps i morgen. Den støttet i hvert fall 720p med 24 Hz oppdateringsfrekvens.
    Eller må jeg bare nevne at jeg for første gang sitter og ser film på en LCD-projektor uten å ha noe å utsette på kontrast og sortnivå. Screendoor ser jeg heller ikke fra min sitteposisjon (3,8 meter fra 100" lerret). Linsen er helt suveren, med skikkelig skarpt bilde over hele lerretsflaten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet 1080p nå? Og vet noen hvordan Hitachi PJ-TX300 er i forhold til disse to?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den (TW700) kjører akkurat nå 1080p 23,98Hz (fra Crystalio II). Projektoren synket umiddelbart, og gir ingen tegn til at dette er et format den ikke liker. Projektoren viser også i info-menyen at den har låst på riktig oppdateringshastighet. Altså støtter den innsignal på 1080 24fps.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du gjort noen målinger på TW700 enda, Gorm?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovende ut. TW700 seiler opp som favoritt i forhold til AX100. Bare en ting som jeg lurer litt på og det er støynivå. Oppleves det verre enn på AX 100? Uten måleinstrumenter blir jo dette (også) en subjektiv greie, men allikevel...
    Vil en Supra HDMI-kabel på 12m være OK for en slik projektor? Tenker da på digital støy, spesielt. Og er det noe poeng å kjøpe HDMI-kable som takler 1080P? Det gjør vel ikke Supra-kabelen som feks. AVShop selger. Har selvsagt BlueRay/HD-DVD i bakhodet. Men istedet for å bruke scaleren i projektoren vil det da i stedet kanskje lønne seg å bruke scaleren i en slik spiller og sende 720P?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT dette, men Supra 12m HDMI vil i det aller fleste tilfeller virke bra med 1080p... Jeg har en 15m som fungerer fint med 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo fint at TW700 håndterte 1080p 24, kunne ikke se dette ut fra spec jeg fant.

Til Gorm:
    Hvordan er viftestøy ?(gjerne ca sammenligning med TX200 el. lignende)
    Har den godt spekter for trinnløs justering av lyssyrke fra lavt til fullt ved bruk av iris? Har den dobbel iris?(Dette var vel litt grovt med TW600 som hadde valg på 400 eller 1600 ansilumens?)

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ...Eller må jeg bare nevne at jeg for første gang sitter og ser film på en LCD-projektor uten å ha noe å utsette på kontrast og sortnivå. Screendoor ser jeg heller ikke fra min sitteposisjon (3,8 meter fra 100" lerret). Linsen er helt suveren, med skikkelig skarpt bilde over hele lerretsflaten.
    Har Epson gjort store forandringer på denne modellen i forhold til TW600? Er irisen blitt kjappere, eller har de fått mer kontrast utav panelene alene?
    Har fått med meg at linsen er byttet ut til en bedre, men vil ikke dette gjøre at man enda lettere ser screendoor?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Screendoor er mindre markant enn på TW600. MLA teknologien (micro lens array) blir hele tiden forbedret, og screendoor et mindre og mindre problem. Kikker en på en tidlig utgave av TW600 og sammelikner denne med de senest produsere, vil en se at det er skjedd en utvikling med tanke på screendoor. Dette på tross av at typebetegnelsen er den samme.
    Irisen er ikke raskere, det ville bare gjort den mer synlig. Den er derimot gjort med "trinnløs", og derav er den heller ikke lett å legge merke til. Siden projektoren har så lavt støynivå (kjøling) så kan en høre at irisen jobber (samme lyden som fra armen i en harddisk, bare litt lavere). Hadde jeg ikke hørt den, ville jeg antakelig heller ikke lagt merke til den. Panelkontrasten er den samme, men den optiske kontrasten er litt høyere på grunn av den nye linsen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har TW700 god trinnløs justering av lysstyrke eller gjør den kjempehopp mellom 400 og 1600 ansilumens? Sitter med følelsen at du enten har 400 ansilumens for lyskontrollerte rom eller 1600 for living rom siden den ikke har dobbel iris (en etter lampe og en før linse) er dette tilfelle? Vurderer å bytte inn min AX100 etter nye oppdagelser, men trenger i mitt oppsett en mellomting mellom 400 og 1600. Det ble mye om det samme spm, men fikk ikke svar på det før så jeg prøver igjen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har flere modus som demper lampestyrken. Natural har høyere lysutbytte en "Theatre black". Dynamic er ikke egnet for film i det hele tatt, så den kan du glemme. Vil du ha mye lys er "living room" det rette valget. Litt mer dempet er den i "natural". Jeg bruker den nå i "Theatre black 1", og det fungerer veldig bra i rommet mitt. I helt maskert rom kan en gå enda lenger ned i lysubytte med "Theatre black 2". Noe for enhver smak med andre ord.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Gorm høres bra ut!

Jeg nytter sjansen og spør litt til. Det jeg sliter med Panasonic AX100 er ujevn skarphet ved lens shift og jeg er avhengig av ganske mye lens shift i mitt oppsett. Faktisk har jeg funnet at min AX 100 har noenlunde jevn skarphet ved lens shift maxet ut ved ca. kl 4, dette mener jeg slett ikke er holdbart og jeg vet ikke om dette kan tilskrives dårlig optikk, den forandrer seg også fra kald til varm....ikke bra. Ber gjerne om kommentarer på dette da jeg føler at dette er en design svakhet på AX100 som kanskje ikke vil løses ved å prøve en annen AX100. Så spørsmål om TW700:
    1. Hvordan oppfører skarphet seg fordelt over hele bildet på TW700 ved bruk av lens shift?
    2. Har lest (Bigscreen.se) at TW700 har dårlig deinterlacing, stemmer det? (jeg spiller mye PS2, dette spiller ikke så mye rolle når jeg får PS3, men likevel)
    3. Beklager, men litt til om lysstyrke og vifte. Stemmer det at det er modevalg som bestemmer om lampen er i eco eller normal mode og likeså med viftehastighet?. Her er AX100 veldig fleksibel ved at du kan sette lampe og vifte i høy og lav helt uavhengig av bildemode
    På forhånd takk

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg har ikke testet noen maksimaljustering av lens-shift. Jeg har den stående på et podium slik at linsen er plassert rett i underkant av lerret. Det vil si omtrent samme bruk av lens-shift, som de fleste vil oppleve ved å henge projektoren i taket.

2) Dersom progressiv er satt til off (fabrikkinstilling) så stemmer det at den gjør dårlig deinterlacing. Skulle bare mangle egentlig. Ved å bruke setting "video" til videomateriale, og "film" til filmmateriale gjør den deinterlacingen med bravur. Den klarer faktisk full score på deinterlacing-testene på HQV testdisken. Her må Bigscreen ha gjort en dårlig jobb?

3) Det stemmer at lampestyrken (og viften) styres ut i fra modus. Det ser jeg imidlertid ikke på som noe problem. Det hjelper jo lite å velge en modus som egentlig skal gi mye lys på AX100, for så å redusere lystyrken på pæren? Da vil jo fargetemperaturen på pæren forandre seg, og således også fargekorrektheten i det moduset du har valgt?

At skarpheten på AX100 forandrer seg med driftstemperatur tyder på dårlig optikk (plast?).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen Gorm, setter stor pris på det her.

Ser ut som Bigscreen har oversett noe der ja...

Når det gjelder AX100 og fargekorrektehet med pære i eco og normal i forskjellige moduser så har jeg ikke fått testet dette ordentlig, men det føles ok, dvs at det virker som om du bare gir mer eller mindre punch i bildet, men ta dette med en klype salt. Jeg tror at en skulle klare å justere den godt inn med ønsket bilde modus og pære modus hvis farger er ukorrekte.

1. Ser at du sier at SDE ikke er noe problem med TW700 hos deg og du sitter ca. 1.7 x lerretsbredde unna. Jeg trives best på ca. 1,5 x lerretsbredde. Har du mulighet å bevege deg mot lerretet og si ca. når du ser SD på f.eks hvit tekst?
    2. Jeg skjønner at det ikke er så lett å få til hos deg, men jeg spør likevel om du har mulighet til å prøve å sjekke bilde skarphet ved lens shift på TW700. Det kan gjøres ved at en skyver bildet rundt slik at bare bilde hjørnene havner innenfor lerretet med f.eks menyen til projectoren så kan en se om teksten i menyen blir uskarp.
    På forhånd takk!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SDE kan ikke sies å være problematisk ved 1,5x, men det er mulig å se i små hvite objekter.
    Jeg skal sjekke det med lens-shift til uken (les; tirsdag eller onsdag), men det ville forundre meg om dette er noe problem på den ellers svært så gode Fujinon optikken.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen Gorm!

Venter spent på lens shift skarphets test. Dette er sikkert viktig for mange andre også siden bruk av lens shift varierer fra oppsett til oppsett rundt omkring.

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig happy for informasjonen du kommer med Gorm
    Lurte på om du kunne si noe om byggkvaliteten på denne projektoren også? Syns nemlig at TW600 virket ganske "skranglete" sammensatt. Mye knirking i plastdekslene under oppvarmingen, og samme under nedkjøling etter at den var slått av.
    Her har de 2 Hitachi projektorene jeg har eid vært svært mye bedre.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •