Nytt og spennende fra projectiondesign

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 108
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt og spennende fra projectiondesign

Da har jeg endelig fått lov til å legge ut litt informasjon om den kommende m20 fra projectiondesign.
    Da jeg var nede i Fredrikstad for å hente min nye projektor, fikk jeg mulighet til å titte på en tidlig prototyp av kommende m20. Dette er en ny projektor som bygger på den "gamle" model two (altså med lens-shift), men den har altså fått nytt fargehjul og ny driver til DMD'en. Det er ikke mindre enn en liten sensasjon for her snakker vi altså om en 0,79" 720 brikke med RGBCYM fargehjul og DDP3020 driverbrikke. Altså markedets første hjemmekinoprojektor basert på brilliantcolor driver og fargehjul. De nye segmentene i fargehjulet, CYM (cyan, magenta og gul), gir et helt utrolig løft når vi snakker fargedynamikk. Projektoren ser ut til å ha langt høyere lysutbytte, uten at det er særlig målbare forskjeller fra model two. Sortnivået er det samme gamle, så totalopplevelsen blir et voldsomt løft når det gjelder fargedynamikk og kontrast. m20 tar altså et stort skritt i riktig retning. Når jeg skrudde av brilliantcolor i menyen virker bildet som har imponert pressen verden over (fra model two) livløst og kjedelig. Så stor er forskjellen mellom model two og m20.
    Etter hva jeg har forstått har projectiondesign nok en gang vært pådriver i utviklingsfasen (mot TI), og dermed sitter de ene og alene på "gulloppskriften" i en periode fremover. Igjen løfter altså projectiondesign DLP-konseptet til et nytt nivå. Det er nesten så en blir litt stolt av å være Norsk. ;-)

Jeg regner med (håper på) å ha en ferdig prototyp til utstrakt testing rett over nyåret, og dermed er 2007 reddet for min del. Kanskje jeg blir nødt til å "nedgradere" til 720p igjen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ide hva prisnivået havner på? Den bør jo ikke bli dyrere enn før, heller tvert imot. Konkurransen fra full HD leiren øker jo..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig spennende ut. Håper at den får en konkurransedyktig pris som selger masse projectorer også - konkurransen i 720p segmentet er knalltøff.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Äntligen blir det officiellt!!! Otroligt roligt :-)

Vad har den nya M20 för CR värden?? Bättre med hög Onoff än hög Ansi CR då Ansi visserligen ger bra djup i bilden men sänks betydligt i normala rum av sekundära reflektioner. Onoff försämras ju inte på samma sätt... när det är mörkt blir det inte så mycket reflektioner... Givetvis vill vi ha båda!!!
    I mörka scener har den kvar samma "dimma" som vanliga M2 eller är det mycket bättre?
    Detaljer i mörka scener?
    Hur har man strypt ljuset? Tittar man på liknande lösningar som Sharp med iris
    innan lins samt innan dmd??
    Möjlighet att sänka ljusnivå ytterligare (fler steg på lampan eller motor iris)
    Blev svärtan bättre med BC avstängd?
    Dithering??
    Regnbågar, hur ser de ut med nya hjulet?
    Ljudnivå, spinner hjulet med annan hastighet?
    Pris för uppgradering?
    Är den så bra att Gorm vill byta från sin AM3 1080 till M20??

Många frågor... hoppas vi får svar på några av dem.

Roland

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Høres veldig spennende ut. Håper at den får en konkurransedyktig pris som selger masse projectorer også - konkurransen i 720p segmentet er knalltøff.
    Alt er selvsagt avhengig av pris, men jeg kan ikke se at det finnes noen bildemessig konkurrent til m20 i dagens 720p DLP-marked.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roland
    Måtte nummerere spørsmålene for å svare jeg. ;-)
    Svarene er basert på en forhåndsvisning i et ikke alt for godt egnet rom (hvite vegger og tak), så ta det for det det er. Projektoren var også en tidlig prototyp som fortsatt har et stykke å gå før den er ferdig.

1) Sortnivået stod ikke tilbake for model two.
    2) Detaljering i mørke områder er etter det jeg observerte på nivå med model two.
    3) Det vet jeg ikke, men det var ingen justerbar iris.
    4) Alle PD's nye projektorer har vel fri justering fra 80 til 100 prosent spenning på pæren (justerbart i ti trinn?), noe som gir god kontroll på lysutbyttet.
    5) Nei
    6) Ingen dithering. DDP3020 fikset det problemet
    7) Prøvde å fremprovosere RGB-flimmer, men heldigvis uten å lykkes.
    8) Fargehjulet spinner 1,5 ganger fortere enn i model two, men det var ikke mulig å høre. Jeg prøvde også å legge øret til kabinettet for å høre om det var mulig å oppfatte høyfrekvent støy/vibrasjoner, men det var det ikke.
    9) Vet ikke
    10) Vi får se. Først må den testes i kjente omgivelser. Det blir uansett ikke noe bytte, men kanskje jeg har plass til begge? ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    [COLOR=black][COLOR=black]1) Sortnivået stod ikke tilbake for model two
    Ledsen för att min norska är lite usel... men Betyder det att Hinnan i svarta detaljer är bättre eller är den sämre än i M2??

Stig kanske kan berätta lite mer om CR nivå, Priser etc??

Ska bli väldigt kul att de den när den kommer.

Roland

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr at sortnivået ikke oppfattes dårligere enn på model two. Heller tvert om. Men som tidligere nevnt, jeg har ikke fått testet m20 i et ideelt kinorom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så...
    1, Lika eller bättre svärta än m2
    2, Betydligt bättre tryck i färger
    3, Ljusstarkare (Betyder det bättre onoff cr, eller att den ger bättre midtones?) Har för mig att BC ska ge ung 50% mer ljusstyrka. Ökad ljusstyrka i samma lightengine borde ge högre cr!
    4, Dithering borta
    5, Ingen synlig RBE effekt
    6, Hur mycket bättre än vanliga m2 tycker du att den är i 1 färger, 2 tryck, 3 CR.. när du stängde av BC (Självfallet en uppskattning då jag fördtår att du inte har några siffror)

Roland

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns du er litt hissig på å konkludere, med tanke på produksjonsstadiet dette produktet er på. Husk at det er snakk om et tidlig prototyp sample, så kanskje vi skal vente litt med konklusjonene.

Som svar på spørsmålene
    1) Ja
    2) Ja
    3) Den virker lyssterkere pga trykket i fargene, men det kan være som du selv nevner at det er dynamikken i midtones som er bedret. Det er ikke mulig å svare på dette før den er målt.
    4) Ja
    5) Stemmer
    6) Skjønner ikke spørsmålet? Hvorfor skulle den være bedre enn model two når BrilliantColor er skrudd av?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6) Skjønner ikke spørsmålet? Hvorfor skulle den være bedre enn model two når BrilliantColor er skrudd av?

Du ska inte läsa min fråga så noggrant :-) Det jag menar är att jag antar att du inte satt och gjorde en A - B jämförelse mellan M2 och M20 utan hur mycket bättre kändes m20 med BC på met när den var i M2 läge med BC av??

Det ska som sagt bli väldigt kul att se den här, tror att den kommer krossa det mästa i 720p väg samt mycket i 1080p.

Ja, bör nog ta det lugnt med konklusionerna... men att den ser så bra ut redan i detta stadiet bådar väldigt gott för framtiden. Det jag skulle önska att PD kanske tittade på var att förbättra svärtbotten ännu mer (om möjligt)

Roland

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det komme noe nytt til model one, eller er det slutt på at denne oppgraderes mon tro?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roland A
    6)Det jag skulle önska att PD kanske tittade på var att förbättra svärtbotten ännu mer (om möjligt)
    Du kan gjøre det selv ved å bruke et natural density-filter...

Det du egentlig vil ha er mer kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Du kan gjøre det selv ved å bruke et natural density-filter...

Det du egentlig vil ha er mer kontrast.
    Visst kan man göra det, men är det inte bättre att tillverkaren gör produkten så användarvänlig som möjligt. Ställbara irislägen (ja det får plats om man tittar på bilderna på cine4home.de) med en iris innan prisma och dmd gör att jag slipper skruva av ND2 filtret om jag vill titta på sport under dagtid, jag som användare kan själv välja om jag vill ha en mörkare kontrastrikare bild eller mer ljus med mindre kontrast, när lampan åldras kan jag som användare också kompensera det med en ställbar iris. Ja det sista kan man åtgärda med att köra högre lampvärde, men jag vill inte ha ett högr fläktljud än vad den har idag!!!

Så visst, det jag önskar och jag tror många med mig är bättre svärtbotten, högre kontrast i onoff eftersom Ansi försvinner av sekundära reflektioner. Mindre haze i mörka scener som beror på ströljus inne i projektorn (dubbla iris hjälper mycket här)

Så PD om ni läser detta, eftersom plats finns, ge oss användare samma möjligheter att justera ljusstyrka och kontrast när ni nu tittar på uppgradering av model 2 till m20 som många av era konkurrenter (läs Sharp, Mitsu, BenQ, Marantz, Optoma, Sony, Sanyo, Panasonic mfl) gör idag!!

Roland

Newcomer Falukorv1 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Venter i spenning...

Dersom PD planlegger å tilby oppgradering fra model two til 20, hvordan annonserer de det? Hvordan har de tidligere annonsert oppgraderinger fra model one mk 2 til 3 osv? Og hvordan foregår det? Gjøres det via avshop eller direkte mot PD?

Gleder meg mere til dette en til jul...:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ring projectiondesign direkte, og spør etter Stig Sanengen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inget nytt om Model 20 nu när F20 spec etc ligger ute på PDs hemsida??

Roland

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roland A
    Inget nytt om Model 20 nu när F20 spec etc ligger ute på PDs hemsida??

Roland
    M20 annonse i siste Lyd og Bilde!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0