Nytt og spennende fra projectiondesign - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 108
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ganske påfallende at DLP enda ikke har kommet med 1080p i PJ i samme størrelse som 720p modellene. Selv ikke på CES har det blitt vist prototyper.
    Er det fordi 1080p chipen er større så det trengs omfattende re-design av Light engines og optik? Eller er det fordi, som ryktene sier, at TI jobber med en mindre 1080p chip og alle produsentene venter på denne?
    Noen som vet noe, tidsrammer o.l?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kan du utdype det resonementet litt ?
    Hvis jeg forstår Gorm sitt inntrykk at M20 er den beste 720p projektoren på markedet nå, så vil den kunne gi ekstremt bra bilde på både SD og HD.
    Pearl har ekstrem oppløsning, men M20 vil vel ha bedre Ansi kontrast? Og det er tross alt 10K prisforskjell antydet akkurat nå.
    Du resonerte deg nesten frem til svaret selv, Counterpointer Det er godt mulig at den har bedre ansi-kontrast,men den har vel ikke bedre sortnivå. Dessuten har jo 1080p projektorer over 2 millioner bildepunkter; altså over dobbel så høy oppløsning som 720p.

Både av testen til Gorm og tilbakemeldinger fra de som eier Pearl, skrives det om fantastisk bildekvalitet, nesten CRT sortnivå, perfekt gråskala, enormt med detaljer i det sorte, mettede farger, nær perfekt skalering samt full HD. DET er verdt mellomlegget for meg på 10k opp til Pearl.

Jeg betviler ikke at M20 er knallbra. Jeg synes bare at den blir for dyr i forhold til de eksisterende- og kommende 1080p projektorer.

Ikke meningen å forsøke å endre din mening eller din glede med å oppgradere fra model two, Counterpointer, men kun min personlige mening

Da skal jeg la det ligge med sammenligningen av Pearl. Dette er jo en projection design-tråd
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS! -man; Ingen fare med meg endrer mening hele tiden jeg. Gleden er min egen sak og det kan ingen gjøre noe med :-D

Har nå snakket med Pd (direkte fra Las Vegas/CES) på telefon. M20 lanseres i dag eller i morgen.
    Den gode nyheten er at Two vil kunne oppgraderes (mellom 6 og 10K). Og gjett hvem som står øverst på lista for oppgradering..........
    Prototypen som Gorm refererer til har blitt utviklet videre og er nå enda bedre etter sigende. Dette lover jo ekstremt godt for en god bildekvalitet. Bildet med HD kilde skal vistnok være ekstremt bra, med strålende farger.
    Grunnen til at det er et stort sprik på oppgraderingsprisen er at de enda ikke vet hvor mye jobb det vil bli å løsne DMD brikken som er limt til kortet. Men de vil i følge sin tradisjon gjøre oppgraderingen til nærmest selvkost. Meget bra service av det lille norske selskapet og enda en god grunn til å støtte norsk næringsliv.
    Får mer info etterhvert.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du resonerte deg nesten frem til svaret selv, Counterpointer:wink: Det er godt mulig at den har bedre ansi-kontrast,men den har vel ikke bedre sortnivå. Dessuten har jo 1080p projektorer over 2 millioner bildepunkter; altså over dobbel så høy oppløsning som 720p.
    Jeg vil tro den har godt over dobbelt så høy ansi kontrast.

Både av testen til Gorm og tilbakemeldinger fra de som eier Pearl, skrives det om fantastisk bildekvalitet, nesten CRT sortnivå, perfekt gråskala, enormt med detaljer i det sorte, mettede farger, nær perfekt skalering samt full HD. DET er verdt mellomlegget for meg på 10k opp til Pearl.
    Den er absolutt bra, ingen tvil om det, men den er ikke i nærheten av CRT sortnivå, så er det sagt

Det blir spennende å se M20 når den kommer

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den er absolutt bra, ingen tvil om det, men den er ikke i nærheten av CRT sortnivå, så er det sagt
    Den har vi vel drøftet før Ak Det er ikke jeg som mener dette, men Gorm i sin test i Hjemmekino.

Og det Gorm sier.....
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgradering vil koste ca 6000kr fra model two til M20.
    Har hatt mulighet til å leke litt med M20 :-D og kan si at
    forskjellene er enorme fra Model two. Fargemessig er det mye bedre. Vi har også kjørt en del film fra vår kino server hvor vi har skallert ned bildet fra 1080p til 720p. Dette har blitt testet direkte i prosjektoren og gjennom crystalio2. Bildet ble som dere sikkert skjønner enda bedre når vi brukte crystalio2 men selv uten denne var bildet meget bra.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt mulighet til å leke litt med M20 :grin: og kan si at
    forskjellene er enorme fra Model two. Fargemessig er det mye bedre. Vi har også kjørt en del film fra vår kino server hvor vi har skallert ned bildet fra 1080p til 720p. Dette har blitt testet direkte i prosjektoren og gjennom crystalio2. Bildet ble som dere sikkert skjønner enda bedre når vi brukte crystalio2 men selv uten denne var bildet meget bra.
    Alltid hyggelig med tilbakemeldinger fra produsenter
    Hvordan er kontrasten på M20 i forhold til Model Two ?

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette si at det er slutt på oppgraderinger av mkIII? Uten å gå off topic?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marensius
    Glimrende :-D :-D Er så glad jeg står først på lista til å få denne oppgraderingen
    Har hatt mulighet til å leke litt med M20 og kan si at
    forskjellene er enorme fra Model two. Fargemessig er det mye bedre. Vi har også kjørt en del film fra vår kino server hvor vi har skallert ned bildet fra 1080p til 720p. Dette har blitt testet direkte i prosjektoren og gjennom crystalio2. Bildet ble som dere sikkert skjønner enda bedre når vi brukte crystalio2 men selv uten denne var bildet meget bra..
    Vet at det er et vanskelig/umulig spørsmål, men i prosent for eksempel hvor mye bedre blir bildet med CII? (En prosent, ti prosent, tredve prosent eller hva.)

Og samme spørsmål i forhold til Two? (her høres det ut som en nærmest 50 til 100 prosent forbedring)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at neste hele innmaten i projektoren må byttes, så er den oppgraderingen svært billig! :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Med tanke på at neste hele innmaten i projektoren må byttes, så er den oppgraderingen svært billig! :-D
    Ja, hvis jeg forstår det riktig så er det vel nesten bare linsa,vifta, strømforsyning og DMD brikka som blir igjen, (plus plastskallet med kontakter). Som jeg har sagt tidligere, ekstremt god service :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målt kontrast vil ikke være noe bedre, men opplevd kontrast vil være bedre fordi med BC vil du få mye mer mettede farger og dette vil lure øynene dine til å tro at kontrasten er bedre. så en direkte sammenligning mellom model two og M20 så vil M20 oppleves litt bedre på kontrast, men målt kontrast vil være lik.

Vanskelig å gi noe tall i prosent hvor mye bedre C2 er.
    En vil ikke oppleve noe forskjell på model two og M20 på skalering da skaleringsjobben er den samme på produktene.
    Hvis en slår av gennum prosessoren i C2 og kun benytter faroudjaen som også sitter i C2 vil en ikke oppleve noen forskjell på prosjektorene med eller uten C2.
    Når Gennumen er i bruk er det merkbart bedre. en vil sikkert ikke se den store forskjellen ved første øyekast, men hvis en setter seg ned å ser noen filmer med C2 i bruk vil en merke at den takler opp og nedskalering utrolig bra.

Det er ingen planer om noen oppgraderinger på mk3 i den nærmeste fremtid.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Ja, hvis jeg forstår det riktig så er det vel nesten bare linsa,vifta, strømforsyning og DMD brikka som blir igjen, (plus plastskallet med kontakter). Som jeg har sagt tidligere, ekstremt god service :-D
    Så det er bare driverkortet som byttes?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målt kontrast vil ikke være noe bedre, men opplevd kontrast vil være bedre fordi med BC vil du få mye mer mettede farger og dette vil lure øynene dine til å tro at kontrasten er bedre. så en direkte sammenligning mellom model two og M20 så vil M20 oppleves litt bedre på kontrast, men målt kontrast vil være lik.
    Varför gjorde ni inte mer för att öka kontrastnivån?? T.ex med dubbla iris appertures.. Nu kommer den säkert ge bättre upplevd ansi cr men i mörka scener kommer den vad jag förstår fortfarande lida av haze

Roland

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Så det er bare driverkortet som byttes?
    hehe, har du tittet inn i projektoren din? Tror i tilfellet den har vesentlige mangler. ;-)
    Forøvrig sitter vel også DMD driverne på "hovedkortet", i model two?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roland A
    Varför gjorde ni inte mer för att öka kontrastnivån?? T.ex med dubbla iris appertures.. Nu kommer den säkert ge bättre upplevd ansi cr men i mörka scener kommer den vad jag förstår fortfarande lida av haze

Roland
    Såvidt jeg vet er det ikke mange andre DLP-projektorer som bruker to iriser, annet enn Sharp XV-Z21000. Har du forresten kikket på prisen på denne?
    Ellers er jeg enig i at det er lov å drømme, men i denne prisklassen tror jeg nok dette fortsatt forblir drømmer en stund til. Jeg håper PD tar utfordringen ved neste korsvei.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vanskelig å gi noe tall i prosent hvor mye bedre C2 er.
    En vil ikke oppleve noe forskjell på model two og M20 på skalering da skaleringsjobben er den samme på produktene.
    Hvis en slår av gennum prosessoren i C2 og kun benytter faroudjaen som også sitter i C2 vil en ikke oppleve noen forskjell på prosjektorene med eller uten C2.
    Når Gennumen er i bruk er det merkbart bedre. en vil sikkert ikke se den store forskjellen ved første øyekast, men hvis en setter seg ned å ser noen filmer med C2 i bruk vil en merke at den takler opp og nedskalering utrolig bra.

Det er ingen planer om noen oppgraderinger på mk3 i den nærmeste fremtid.
    :-D Bra svar på et "umulig" spørsmål. Det ga meg svar på det jeg lurte på.
    Det eneste som egentlig gir et skikkelig svar er jo å se det med egne øyne og helst samtidig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Såvidt jeg vet er det ikke mange andre DLP-projektorer som bruker to iriser, annet enn Sharp XV-Z21000. Har du forresten kikket på prisen på denne?
    Åja Sharp z3000 samt BenQ 8720 har två iris samt betydligt högre kontrast och dessa två kostar mindre än PD M2(0)
    Det hade varit väldigt lätt att höja kontrast om man hade velat men samtidigt så kommer M20 att konkurrera med Model 3 720p till ett alldeles för lågt pris...

Roland

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Marensius

Hur mycket bättre blir m20 vad gäller svärta, nyanser och dynamik i låga APL jämfört med M2?? M2 lider ju lite av Haze (dimma)..

Roland

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder svart nivå har jeg svart på dette litt tidligere i denne tråden, les svar der. Når det gjelder dynamikk har jeg også skrevet om dette, men det er nettopp dynamikken i bildet som blir den store forskjellen.
    I alle år har jo alle sagt at LCD er så bra på farger, med Brilliant colors som er det store nye på M20 vil for første gang i mine øyne en DLP prosjektor ha like bra farger som en god LCD prosjektor. Ikke bare blir RGB mye bedre, men pga at fargehjulet også har CMY segmenter ("Cyan", "Magenta" og "Yellow") vil også disse komme mye tydligere frem. En vil spesielt oppleve hudtoner som mye mer naturlig, gresset blir grønnere og himmelen blåere. :-)

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •