Prosjektor og consoll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor og consoll

Hei

Er litt usikker på om denne skal under digitale prosjektorer eller spill kategorien.

Jeg har en 800x600 prosjektor (infocus X1) og ja, jeg vet at den er litt gammel, og sikkert utdatert, men tenkte å bruke den til den ryker eller til jeg har råd til en Full HD prosjektor.

Uansett, når jeg kobler denne opp mot tv spill (gamecube/ps2) så blir ikke bildet skarpt. Det er koblet opp med komponent.

Tror at ps2/ngc sender ut bilde med lavere oppløsning enn prosjektoren min, så antok at når jeg setter den på "Native" så skulle jeg fått 1:1 mapping. gjorde dette, bilde ble mindre, men fortsatt like uskarpt.

Med uskarpt mener jeg at det ser ut som du kjøre ett 1024x768 signal inn på prosjektoren min (se bilde, har prøvd å tegne hvordan det ser ut)

Hvorfor er det slik? ja, hvorfor, antar det ikke går an å fikse problemet, men vil bare vite hvorfor..

PS:har koblet opp med en panasonic pt-700 prosjektor ( 1280x768 ) da ble det mer skarpt, men fortsatt ikke helt sånn 1:1 så du får når du koble til pcen..

Hansi

Bilde forklaring:
    Dette skal være ett 1 tall, d første 1 tallet er slikt det skal se ut/ser ut på crt tven, mens d andre 1 tallet er sånn halveges hvordan det ser ut på prosjektoren...

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er koblet opp mot komponent sender maskinene 720x576-signaler (720x480 i ntsc). Hvis disse skaleres opp til 800x600 vil det kanskje bli mer grøtete enn hvis man viser dem 1:1. Jeg lånte en Infocus-projektor en gang, og der var det slik at man kunne velge om den skulle skalere opp eller ikke, slik at hvis jeg satt den på å ikke skalere, og sendte 640x480-signal fra en pc, så fikk jeg et mindre bilde, men som fremdeles var skarpt. Spørsmålet er om din projektor har samme mulighet, og om den vil la deg gjøre det over komponent. Hvis du ikke finner noen innstillinger for det, så kan det tenkes det er lite å gjøre med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dette sitter jeg å lurer på også etter testing av PS2 på min nyinnkjøpte Panasonic AX100. Det ser rett og slett ikke så bra ut som på min gamle Hitachi TX-10 (854x480). Bildet blir "grøtete" og opplever av og til et merkelig fenomen at tall og bokstaver som glir over skjermen blir rippet opp i sagtann form. Ser nesten ut som de får et elektrisk støt. Vanskelig å forklare. Noen andre som har erfaring og tips til forbedringer?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et lignende problem med ps2 på Samsung 32M51, bildet så begredelig ut over komponent. I det tilfellet hjalp det veldig å velge ntsc under oppstart av spillet, men det er jo ikke alle spill som lar deg velge det. Det var Resident Evil 4 det var snakk om her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme her!

Sitter faktis å lurer på det samme selv.

Har også prøvd å velge native, da blir bildet mindre (får svart ramme rundt hele bilde) men allikavell er det samme problem.

Har sammenlignet med PT-700AE jeg også, ble bedre, sikkert pga oppløsningen er større. (tettere pixsler)

Tror det er derfor det også ser enda bedre ut på en crt tv, fordi der er pixslene ENDA mindre (ett parti med RGB tror jeg er ca 0,005mm, mens på infocusen ved 2meter bredt bilde blir de på 2,5mm).

Det jeg tror så skjer, er at område mellom 2 forkjellige farger (som vet 1 tallet ditt) vil bli en blanding, altså grått, før det går over til neste pixsel som blir korrekt (altså svart). siden det er så store pixsler på infocusen, så blir denne "galne" pixslen meget synlig, mens på høyere oppløsning eller en crt tv, så vil denne bli meget liten og nesten usynlig..

Men igjen, dette er bare det jeg TROR.. så....

Antar dette kun skjer ved analoge signaler, eller signaler med dårligere kvalitet ann VGA (for fra pcen blir det jo ganske så skarpt).. men men, ikke vet jeg.. nå har dere enda litt mer å tenke på (eller drite i )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har løst problemet med skurring på tall og bokstaver på min Panasonic AX100. Jeg måtte skru av cinema reality

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skurringen du snakker tror jeg er pga kobling/singal. hvis jeg kobler til komposite signal, får jeg denne skurringen som du forklarer. mens hvis du kobler til med komponent, så blir den 100 borte, med svideo er den der også, men meget mye svakere enn ved komposite.

Men at du fikk det vekk med å bare trykke noe instillinger og slepper å bytte signal type/kabel skal en ikke klage på

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok jeg skulle ha lagt til at jeg kjører PS2 via Monster komponent. Composit er for meg nærmest et banneord og det styrer jeg langt unna . Skurringen var ikke ikke kontinurlig, men kom av og til. Cinema reality går på å synkronisere for 24fps for videokilder så det var vel ikke så rart at det ble litt tull med PS2. Når det gjelder generelt litt uklart bilde fra PS2 så er vel det noe en må leve med pga lav PS2 oppløsning på HD Ready projektor, men legger til at det ser bra ut likevel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •