Og da var den projektoren gåen... hva gjør man nå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Og da var den projektoren gåen... hva gjør man nå?

Akkurat snakket med butikken jeg leverte inn projektoren på service.(min kjære Infocus SP 4805) fikk høre at optikken var defekt og at den har gått over garantien.

Kostet visst 6500,- å få byttet opptikken noe som jeg tror absolutt ikke lønner seg.

så spørsmålet er vel bare hva skal jeg gjøre nå?

sette meg ned i stille gråt eller er det noe jeg kan gjøre... hva med reklamasjon? (selgeren sa ikke at det var noen reklamasjon på dette) den ble forresten kjøpt i september 2004 hvis jeg ikke husker feil.

Får nesten lyst til å grine. for jeg er blakk som bare det for tiden... og jeg MÅ ha noe å se på snart...

Edit: det ordnet seg etter at jeg sendte brev... men kommer nok aldri til å handle der igjen...

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten att jeg vet for mye om dette, men en ting er garantien en annen ting er reklamasjon. Hvor gammel er prosjektoren din ?, Att optikken er gåen høres i allefall ut som en reklamasjonssak da dette er et produkt som skal/bør ha en levetid på mere enn 1 til 2 år.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt meg bekjent er det 5 års reklamasjon på det meste som blir solgt i Norge til forbruker. Så jeg tror ikke du skal gi deg med det første. Sånn jeg ser det må jo dette var en klar reklamasjons sak. En prosjektor må jo være ment til å vare mere snaue 2 år(dog ikke pæra).

Finn frem kjøpsloven og ta den med til selgeren.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte om dette men selgeren mente det ikke var reklamasjon på optikken....
    At garantien har gått ut er greit nok, men seriøst jeg trodde det ville ordne seg siden jeg ikke akkurat har pælma den i gulvet så reklamasjonen burde da være en utvei.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdrag fra forbrukerportalen om reklamasjon:

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid.

Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få.

Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden.

Hvis selger mener optikken ikke går inn under det som kan dekkes av reklamasjon tror jeg han bør komme med dokumentasjon på at det stemmer. Alikavel om det skulle være slik, så burde han opplyst deg om det når du kjøpte varen.

Forbrukerportalen: Garantier og reklamasjonsrett - dine rettigheter - forbrukerportalen.no

Kjøpsloven: <dato>LOV-1988-05-13-27</dato> Kjøpsloven - kjl. Lov om kjøp.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg får ringe i morgen eller noe å høre... hvis ikke han godtar det så får jeg dra og ta med kjøpsloven og greier... så får jeg håpe det ordner seg...

Nå er det i hvertfall et lite lyspunkt.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    Jeg spurte om dette men selgeren mente det ikke var reklamasjon på optikken....
    Hadde det vært lyspæren, kunne jeg vært enig - typisk "slitasjedel", men såpass kostbar at nye projektorer nå ofte selges med egen garanti på pæren...

Reklamer ivei. Forskjellen på garanti og reklamasjon er at garanti er mer uforbeholden rett til å få byttet/reparert defekte ting, mens reklamasjon så er det du som må hevde at dette må være en svakhet ved produktet.

Dvs for garanti er bevisbyrden på forhandleren, mens den ved reklamasjon er hos deg. Så du må sannsynliggjøre at den er pent behandlet og har gått istykker under helt vanlig bruk. Det er litt vanskeligere sånn sett siden forhandleren ofte vil være en faglig sterk motpart - og grunnen til at mange saker kan ende opp som forbruks-tvister.

Det som kan hjelpe er hvis du på nettet f.eks. finner info om denne feilen hos flere => sannsynliggjør at det er en produktsvakhet. Å Google litt etter dette kan m.a.o. være nyttig.

En annen misforståelse er at forhandleren ofte kan peke på utsagn fra produsenten. Men husk da at norske forhandlere tar litt bedre pris nettopp for å dekke et mye lenger garanti- og reklamasjons-ansvar enn i utlandet der dette ofte kan være så lavt som 90 dager... I Norge er det m.a.o. forhandlerens risiko og ansvar å dekke feil som skyldes svakheter ved produktet som oppstår etter at produsentens (ofte korte) garantitid utløper.

Noen ganger kan det også være at fabrikken har gitt utvidet garanti i forhold til feil de har oppdaget etter at produktet ble sendt ut på markedet - men her kan det ofte være tilfedig om dette blir kommunisert og kjent hos alle som gjør service på produktet. Det varierer også i hvilken grad produsentene bekjentgjør slike ting (ref Sony's batteripakker... det kom etterhvert en "recall" men pga kostnader for produsenten sitter slike ting ofte langt inne)

Konklusjonen blir altså for deg som forbruker å sannsynliggjøre at den burdte holdt lenger.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ratings and Reviews - ScreenPlay 4805 DLP Projector (InFocus-SP4805) - PriceGrabber.com
    1500-1700 timer nevnes for lyspæren (lamp) her og 3000-4000 timer hvis brukt på "low" setting. Pris for ny lampe ca $300 (sikkert x10 for norsk pris)

Så da har du noen tall å forholde deg til... Men med prisen du har fått er det vel noe annet som er gått istykker...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat snakket med butikken jeg leverte inn projektoren på service.(min kjære Infocus SP 4805) fikk høre at optikken var defekt og at den har gått over garantien.
    Optikken deffekt?

Hva var symtomene og grunnen til at du i første omgang leverte inn projektoren?

Greit nokk er det dyre deler, spesiellt hvis det er tidligere modeller osv, og ofte fordi man må skifte ut større komponenter selv om det bare kan være små feil på ganske billige deler, som selfølgelig ikke selges sepparat.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig planlagt å levere den inn lenge fordi jeg hadde fått noen støvflekker inni på linsa som jeg ikke fikk gjort så mye med uten å bryte garantien ved å åpne den.
    men det ble det jo aldri noe av..

også kom det plutselig en gul/grønn/brun stripe på høyre side av bildet... (det er sannsynligvis det som er optikkfeilen) som ble spikeren i kista... og da leverte jeg den inn omgående..

Jeg som har behandlet den som den skulle være ungen min, og nå vender den seg i mot meg...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fem år reklamasjonsrett på dette. Optikken skal ikke bli utsatt for slitasje som for eksempel pæra. Stå på kravene!
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid og drevet butikk i 4 år og kan si deg helt klart at her har du kjøpsloven på din side! ALDRI ta nei for ett svar.Ting som er ment å vare utover garantitiden SKAL dekkes av selger.
    Bruk skriftlig dialog,da er nok selgern ikke så bestemt med tanke på at du har dokumentasjon på alt:-)

Ett lite trix som virker psykisk:
    Skriv en detaljert mail ang problemet og send det til selger.Når du sender mailen så setter du inn en "fake" e-mailadr" i "kopi til" i tilegg. Feks: advokatpartner@c2i.net...

Når selger åpner mailen,vil han da tro at du har advokat på gang:-)
    Da svetter de nok litt:-)

Stå på! Jeg kan de fleste selgertrix,men advokater er en hver selgers mareritt

Lykke til.....

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig planlagt å levere den inn lenge fordi jeg hadde fått noen støvflekker inni på linsa som jeg ikke fikk gjort så mye med uten å bryte garantien ved å åpne den.
    men det ble det jo aldri noe av..

også kom det plutselig en gul/grønn/brun stripe på høyre side av bildet... (det er sannsynligvis det som er optikkfeilen) som ble spikeren i kista... og da leverte jeg den inn omgående..

Jeg som har behandlet den som den skulle være ungen min, og nå vender den seg i mot meg...
    Synes som de andre her at du ikke skal la deg bli avfeid av selger pga garanti tiden på 2 år er utløpt.

Den feilen du beskriver er nok i forbindelse med styringen av, eller i selve DLP brikken, og kan vel både være et "optisk" eller et "elektronisk" problem som kanskje krever store utskiftninger. Det er vel litt pga prisen på denne reperasjonen at selger prøver seg på å komme unna og prøver ikke ta hensyn til den 5 års reklamasjons retten du har.

Synes advokat "spøkelset" i e-mail sammenheng som Sizedoesmatter angir var ganske slu og genial, og det kan jo være det som må til for å få selger til å "oppdage" dine rettigheter i en slik trist og kjedelig sak.

Ville egentlig vært litt skeptisk til å koste på en slik projektor 6500,-, og et annet mulig senario ville kanskje vært å bruke anledningen til å oppgradere og få en meget gunstig pris på en annen nyere og bedre projektor hos selgeren, han skylder deg på en måte 6500,-, noe som kan være en god start på en ny og mer moderne projektor......
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg akkurat vært på telefon med butikken. og selgeren hevder at jeg IKKE har rett til å få fikse greiene uten at jeg betaler i bøtter og spann.
    Jeg prøvde å stå på mitt om at jeg har rett til dette i henhold til Norsk lov, men selgeren prøvde temmelig kvikt å avfeie dette. Han hevdet at siden garanti tiden hadde gått ut kunne jeg ikke få dette fikset, og at jeg godt kunne reklamere på det, men at det sjeldent gikk igjennom...

jævla tulling!!! jeg blei så sint at jeg skalv..(klarte å beholde roen)

Jeg sa at hvis ikke han fikk fikset dette kom jeg til å kontakte forbrukerrådet.

Noen flere tips?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta direkte kontakt med presentasjonsdata som er importøren.
    Presentation Data : Hovedside

Hvilken butikk er det som ikke vil følge Norsk lov?
    Det er nemlig helt greit å henge ut slike butikker.....
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jævla f*ckings Spaceworld strømmen!!

blir så sint.... Aldri kjøp noe der!!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legg ut epostadressa dems så kan de få litt hatmail..:evil:

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du hadde kommet mye lenger med skriftelig henvendelse hele tiden. De fleste kan si mye drit i telefonen, men blir straks litt mere forsiktige når de må besvare en mail, mao. sporbarhet.

Stå på, send importøren en mail om hvor håpløs servise du får fra deres utsalgssted, med koi til spaceworld selvsagt og fake advokat mail (genialt).

Tipper selgerspira på SW blir litt mere ydmyk da.

IKKE ring, ta alt pr. mail og ta vare på hele prosessen (sporbarhet = Advokat mat).

/L

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jævla f*ckings Spaceworld strømmen!!

blir så sint.... Aldri kjøp noe der!!!!
    Nå er Lygren som eier AVforum produktsjef i Spaceworld. Demed burde han ha en viss mulighet til å kunne hjelpe deg med dette. Han kjenner vel også Jojo på PData. Hvis ikke så kan sikkert vi i Hjemmekino ringe våre venner i TV2 hjelper deg. Det er vel den værste markedsføringen man kan få i dette landet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi får se hva jeg gjør... Jeg føler meg i hvertfall skikkelig dårlig behandlet...

sendte mail til forbrukerrådet og spurte om hvilke rettigheter jeg har.. kan jo eventuelt legge ved det hvis jeg sender en skriftlig klage..

edit: glemte å nevne at jeg ikke har funnet noen mail direkte til butikken....(har ikke leita så mye heller, men det i seg selv er jo temmelig håpløst)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •