Projektor rett på lerret?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor rett på lerret?

Er det viktig at senter av linsen er midt på lerret?

Eller kan senter "skyte" lys noe/litt over?

Hvordan i all verden måler jeg det?

Jeg må jo henge opp takkopphenget. Denne kan jeg justere opp og ned, men ikke side til side.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viktig at senter av linsen er midt på lerret?

Eller kan senter "skyte" lys noe/litt over?

Hvordan i all verden måler jeg det?

Jeg må jo henge opp takkopphenget. Denne kan jeg justere opp og ned, men ikke side til side.
    Det avhenger helt av hvilken projektor du har. Alle har stortsett forskjellig offset. Noen spesiell projektor du tenkte på?

Dersom du kan plassere det mot senter av lerretet vil det aldri være noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en TX-300. Vet at jeg kan justere linsen etter jeg har hengt opp, men bilde vil jo uansett være best når linsen er i senter posisjon, derfor prøver jeg å plasserer projektor mot senter.

Hvordan klarer jeg å måle meg til det?

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo relativt enkelt. Bruk et langt tau og fest hver ende ved prosjektorens sider. Dra tauet ut slik at du får en trekant. Sikre at hver side av trekanten er lik i lengde. Finn senter på lerretet. Så er det bare å trekke en linje fra senter av lerretet og ut til tauets "knutepunkt" lenger ut i rommet .Plasser prosjektorens akse langs denne linjen. En kan selvsagt bruke andre midler enn et tau

Når det er sagt vil jeg ikke bekymre meg for bildekvaliteten. Har selv prosjektor med justeringsmuligheter og jeg ser ingen forskjeller ved mindre korreksjoner.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn punktet i taket som er senter i forhold til lerretet. Mål så hvor mye forskøvet takopphenget er i forhold til senter på linsa og monter takopphenget i henhold til det. Uansett så har TX300 lens-shift både horisontalt og vertkalt så om du er sånn cirka i senter i forhold til lerretet så holder det i massevis! :-D (du kan flytte bildet med lens-shift sideveis uten at det går ut over kvaliteten på bildet)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Har en TX-300. Vet at jeg kan justere linsen etter jeg har hengt opp, men bilde vil jo uansett være best når linsen er i senter posisjon, derfor prøver jeg å plasserer projektor mot senter.

Hvordan klarer jeg å måle meg til det?
    Med så små justeringer du her snakker om, så spiller det absolutt ingen rolle om du må justere lens-shift. Det er først når du nærmer deg ytterpunktene for linsens arbeidsområde (lens-shift) at du vil oppleve degradering av bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •