InFocus Play Big IN76 vs BenQ - PE8720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

InFocus Play Big IN76 vs BenQ - PE8720

Blir helt sprø av alt dette PJ-greiene, avstand and all. Har sjekka på Projection Calculator, men den gjør meg ikke så veldig klok.

Var nede på centeret istad for å titte på IN76, og der sa han som jobber der:
    Hvis jeg kjøpte f.eks et 77"lerret, kunne jeg bruke PJ'en fra 3M - 3,5M, men i følge Projection calc kommer det da på det røde området :S:S
    Legger ved et bilde, kanskje det klarerer litt opp =]

Fra bakvegg (der hvor PJ skal evnt stå) til lerret er det ca 3,3M

Dere ser selv fargen på rommet, så lurte på om jeg burde gått for et grått lerret?
    Og så var det lerret da, kjøpe et på HFC eller avshop med de 10% som jeg får? måtte blitt dreamscreen evnt. Tror jeg uansett måtte gått for et pulldown ett. Ideer?

Og hva er det beste valget av PJ, infocus eller BenQ?
    Hvis jeg kjøper PJ kommer jeg også til å skaffe meg en Harman Kardon DVD37 og HDMI-kabel.

hehe, håper dere ikke er Altfor lei av disse trådene hvor nabber spør om det samme hver gang

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må du avgjøre hvor stort lerret du kan ha i rommet. Deretter må du vurdere hva slags projektor som passer.

Dersom du har 3 meters avstand fra linsa på projektoren til selve lerretet og du bruker et 77" lerret dvs 170 cm bredde, må linsa på 8720 være 3.07 meter fra lerretet, forutsatt at du bruker zoom-funksjonen.

Infocusen kan du bruke på 3.3 meters hold på samme lerretstørrelse.

Tror ikke at du trenger å henge deg for mye opp i rødfargen på Projectorcentral sin kalkulator. Den er vel mer å anse som anbefalt minsteavstand, men ikke noen absolutt avstand.

Alternativt kan du jo vurdere denne om du har kort avstand å ta hensyn til:

AVshop.no

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det røde området betyr bare at du får høyere lysstyrke enn du trenger i et mørkt rom. Det vil jo igjen si at det ihvertfall ikke er noe problem å ha pæren i stille/økomodus, huk av på boksen for det (visste ikke at det var kommet jeg) så ser du hvor du ligger. Høyere lysstyrke er jo greit å ha hvis man skal bruke dette i litt mer belyste rom.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er disse prosjektorene bildemessig/kvalitetsmessig i forhold til hverandre?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX
    Hvordan er disse prosjektorene bildemessig/kvalitetsmessig i forhold til hverandre?
    Vil tro at BenQ har et ørlite forsprang ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forskjell jeg synes er viktig er at pe8720 skal være bedre i forhold til regnbuer pga. flere segmenter i fagehjulet og større hastighet (?). Diverse tester hevder i hvertfall dette.
    Jeg har sett litt på IN76 og den produserte mye regnbueeffekter. Slikt blir forferdelig plagsomt for de som er følsomme for det, og er derfor et avgjørende kriterium for meg som også er på jakt etter pj.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.. jeg lider desverre av regnuer, som til tider kan være utrolig irriterendes. Men jeg så faktisk ikke så veldig mange da jeg så igjennom noen clips på HFC. får inntrykk at det er mest i mørke scener, mye kontrast etc..

Dere sier BenQ'en er bedre, i tillegg til at den er billigere. Så jeg vet hvertfall hva slags PJ det evnt blir =]

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis du i tillegg ønsker en svært stillegående pj, med motorisert lenshift, focus og zoom, og et "hav" av innstillingsmuligheter så....

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ8720 er enkelt å greit det beste valget, bildet er bedre på alle måter. Hadde selv Infocus 76 før jeg fikk 8720, men den måtte gi tapt mot en bedre motstander Jeg er ekstremt følsom for regnbuer, men med 8720 på 5xslr hastigeht, er ikke regnbuer et tema..kan se dem hvis jeg virkelig vil, men er ikke sjenerende lenger

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters. da vet jeg hvertfall det!

får se om jeg får spart opp nok cash til å kjøpe en

Newcomer Rockhardt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Litt info (kan være interressant)

(A) InFocus IN76 - (B) BenQpe8720

(A)-4x RGBRGB fargehjul med asymmetrisk fargehjul
    (B)-4-6x RGBRGB fargehjul
    høyere hastighet minsker regnbueeffekt for de følsomme, men det øker støy i bildet "dithering"

(A)-Texas DarkChip2
    (B)-Texas DarkChip3
    Darkchip3 gir deg hakket vassere kontrast

(A)-Pixelworks bildeprosessor
    (B)-Faroudja bildeprosessor
    Faroudje skal etter sigende ligge noe bak Pixelworks - noe InFocus har vurdert seg frem til etter flere årganger med Faroudja sammarbeid

(A)-Mer dB
    (B)-Mindre dB
    Mindre dB resulterer som regel i et vesentlig større kabinett (DLP).

(A)-Inngang for PC
    (B)-ikke PC inngang (ja det finnes noen eksempler som kan redde deg)

(A)-6500K og tunet etter alle kunstens regler
    (B)-Må tunes - bør investere i diverse kalibreringsverktøy og DVD essentials skiver - lykke til :-)

Løp ned til kisen på centeret å spør erbødixt om å få teste en bra LCD - det som er sikkert er: NO RAINBOW

Tips Sanyo Z5 !!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockhardt
    (A) InFocus IN76 - (B) BenQpe8720

(A)-4x RGBRGB fargehjul med asymmetrisk fargehjul
    (B)-4-6x RGBRGB fargehjul
    høyere hastighet minsker regnbueeffekt for de følsomme, men det øker støy i bildet "dithering"

(A)-Texas DarkChip2
    (B)-Texas DarkChip3
    Darkchip3 gir deg hakket vassere kontrast

(A)-Pixelworks bildeprosessor
    (B)-Faroudja bildeprosessor
    Faroudje skal etter sigende ligge noe bak Pixelworks - noe InFocus har vurdert seg frem til etter flere årganger med Faroudja sammarbeid

(A)-Mer dB
    (B)-Mindre dB
    Mindre dB resulterer som regel i et vesentlig større kabinett (DLP).

(A)-Inngang for PC
    (B)-ikke PC inngang (ja det finnes noen eksempler som kan redde deg)

(A)-6500K og tunet etter alle kunstens regler
    (B)-Må tunes - bør investere i diverse kalibreringsverktøy og DVD essentials skiver - lykke til :-)

Løp ned til kisen på centeret å spør erbødixt om å få teste en bra LCD - det som er sikkert er: NO RAINBOW

Tips Sanyo Z5 !!!

Er enig med deg i alt dette, unnatt det å teste en god lcd. Du får helt klart ingen regnbuer, men kan igjen få andre problemer som Screendoor eller Vertical Banding som er mer utbredt på lcd. Dessuten er det vel egentlig ingen lcd, unntatt kanskje de nye 1080p modellene som kommer, som kan måle seg mot en high end dlp, men tror nok tilog med de må gi tapt når det gjelder dybdefølelse og tredimensjonalitet i bildet. Foruten kanskje mer inng, er ikke Z5 en verdig kandidat mot 8720, den blir knust uansett på bildet ettersom 8720 er overlegen.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockhardt: takk for et meget utfyldene svar!
    Støynivået på IN76 var absolutt å leve med, hørte den nesten ikke, så hvis BenQ'en støyer enda mindre enn dette så lover det særdels godt!

HFC sa den var kalibrert, og da sa han skikkelig kalibrert det er jo digg å sleppe det, men det kan samtidig være smart å lære noe da. hvordan funker AVIA på pj kalibrering?

Du nevner andre alternativer når det kommer til pc-inngang? do tell more
    IN76 hadde litt regnbuer, så den er vel egentlig ekskludert siden dette plager meg. det var ikke snakk om så mye, men det virker som om BenQ'en steller seg sterkere her, og det er hvertfall en viktig faktor for meg!

Prismessig er de så og si dønn like. forskjell på 500,- i fordel på 8720 men det blir vel tatt igjen med frakt og kalibreringsutstyr (BenQ)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PC på BenQ

Les innlegget til ThorES - der får du svaret ditt.

Når det kommer til kalibrering av bildet, tror jeg de beste og mest seriøse svarene finnes hos Hi-Fi Centeret i Sandnes, der jobber en som heter Hegelstad - Han er professor på det området (kanskje Norges beste).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil si at IN76 ikke imponerte meg nevneverdig når jeg testet den, med sine bilde egenskaper og klart høye grad av regnbue effekt osv, og vil si at BenQ stiller i en helt annen klasse. BenQ er vel heller ikke så mye dårligere kalibret fra fabrikken enn IN76, men potensialet er mye høyere, og det vel er hoved grunnen til at man oftere anbefaler fagmessig kalibrering av denne.

Savner at noen nevnte motorisert vertikal lens shift på PE8720 og ingen justerbar lens shift på IN76.

Prismessig er vel til og med IN76 dyrere enn PE8720, og det er for meg helt uforståelig at det blir solgt noen IN76 i disse dager.

Når det gjelder tilkobbling til PC, har benQ valgt en bildemessig bedre kobbling for analog VGA enn den vanlige DB15 eller DVI-I kontakten, og benytter 5xBNC kontakter. Digitalt er det vel HDMI som gjelder, og synes ikke BenQ sin mer high end løsning skulle være noe degraderende for valg for en hjemmekino projektor, snarere tvert i mot.

Edit div tester:
    BenQ PE8720 - Overview
    InFocus Play Big IN76 Projector Review - Overview
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lcd

Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Er enig med deg i alt dette, unnatt det å teste en god lcd. Du får helt klart ingen regnbuer, men kan igjen få andre problemer som Screendoor eller Vertical Banding som er mer utbredt på lcd. Dessuten er det vel egentlig ingen lcd, unntatt kanskje de nye 1080p modellene som kommer, som kan måle seg mot en high end dlp, men tror nok tilog med de må gi tapt når det gjelder dybdefølelse og tredimensjonalitet i bildet. Foruten kanskje mer inng, er ikke Z5 en verdig kandidat mot 8720, den blir knust uansett på bildet ettersom 8720 er overlegen.

Dette er og blir en smakssak. For veldig mange er LCD et utmerket valg, det lønner seg i hvert fall å se det før en forkjøper seg. Z5 er nok en high end projektor som overgår de flese DLP hvis seeren er følsom for regnbuer. Må sees :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me: kjempeflott den testena v 8720. han hadde (nesten) kun gode ord å si om denne pj'en. ser ut som den gruser alt ^^,

Vet hvertfall hva det blir på meg! får se om jeg får jobba litt ekstra i jula!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockhardt
    Dette er og blir en smakssak. For veldig mange er LCD et utmerket valg, det lønner seg i hvert fall å se det før en forkjøper seg. Z5 er nok en high end projektor som overgår de flese DLP hvis seeren er følsom for regnbuer. Må sees :-D

Helt klart, er en person veldig følsom for regnbuer er ikke dlp noe å tenke på. Da vil uansett hvilken som helst lcd virke bedre, men kun fordi vedkommende da vil slippe regnbuer.
    Men å omtale Z5 som en high end projektor blir feil, den kommer inn i sjiktet low/mid end. Men uansett vil Z5 komme til kort på alle punkter rent bildemessig mot en 8720, som er en high end projektor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •