Offisiell tråd: Epson EMP-TW1000 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 220
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er kveldens visning av TW1000 over, og jeg takker for nok en hyggelig aften Akto.
    Angående TW1000, så vet jeg hvor godt fornøyd jeg er med visningen, men jeg er svært nysgjerrig på hva dere andre opplevde. Jeg skal selvsagt beskrive min opplevelse, men ikke før jeg vet mer om hva dere andre syns. Det er klart at bakprojeksjonsløsningen medførte noen artefakter noen av dere ikke er vant med, men det burde ikke være vanskelig å gjøre seg opp et inntrykk/status likevel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var veldig imponert av det jeg så. Dybden i bilde var enorm. OG ikke minst en dybde skarphet som kan krediteres til antall piksler. Til de som lurer, screendoor ikke sett. Den hadde veldig bra farger også. Vi så litt på "The Fast And The Furious - Tokyo Drift" i HD (tror det var BluRay men vet ikke sikkert.) Da en kom med konge kommentaren " Den bilen så ikke så blankpolert ut på DVD". Og det stemte når vi sammenlignet. Detalje rikdomen som i skarpe/tydelige refleksjoner i bil lakk osv. Vi sammenlignet med med pj til Akto som var en 720p og forskjellen var stor i minne øyne. Spesielt på den opplevde dybden følelsen i bilde. Med andre ord en veldig lovende projektor.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går og lurer på hvilken av 1080 projektorene jeg skal kjøpe,hva vil dere si om sortnivå på denne og hvordan er den i forhold til Mitsubishi hc5000?
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært vanskelig å sammenlikne, siden vi så TW1000 i bakprojeksjon. Uansett, det var ingen som hadde noe å utsette på dymamikken i bildet, så vi kan vel konkludere med at sortnivået er bra. Jeg vil anta at den er på høyde med HC5000, men det er bare gjetting basert på at de begge er bygget rundt samme LCD-paneler. Fujinonlinsen på TW1000 holder svært høy kvalitet, og bidrar til god skarphet og økt kontrast. Linsen i HC5000 har jeg ikke studert enda, men i følge tilbakemeldingene om bildeskarpheten, så virker det som om Mitsu'en også har god optikk.

En direkte sammenlikning av de to nevnte får vi antakelig i slutten av februar. Du kommer vel på eventet bigor?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er svært vanskelig å sammenlikne, siden vi så TW1000 i bakprojeksjon. Uansett, det var ingen som hadde noe å utsette på dymamikken i bildet, så vi kan vel konkludere med at sortnivået er bra. Jeg vil anta at den er på høyde med HC5000, men det er bare gjetting basert på at de begge er bygget rundt samme LCD-paneler. Fujinonlinsen på TW1000 holder svært høy kvalitet, og bidrar til god skarphet og økt kontrast. Linsen i HC5000 har jeg ikke studert enda, men i følge tilbakemeldingene om bildeskarpheten, så virker det som om Mitsu'en også har god optikk.

En direkte sammenlikning av de to nevnte får vi antakelig i slutten av februar. Du kommer vel på eventet bigor?
    Ja jeg skulle gjerne vært der men jeg har bryllupsdag den dagen.
    Mvh bigtor

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gorm,

Med det du vet idag hva ville du valgt av TW1000, HC5000 eller Sony Pearl dersom du skulle valgt en modell som finnes idag og prisklassen disse befinner seg? Er du tilhenger av LCD eller DLP ? Hvilken er best passende for en nybegynner som vil ha 1080p og med best mulig out-of-the-box ytelse og som ikke har så mye greie på kalibrering og annen fininstilling?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP med denne oppløsningen koster jo det dobbeltet, så en beslutning om LCD kontra DLP (med så stor prisforskjell) må tas av lommebokens eier.
    Jeg kan heller ikke komme med noen anbefaling av TW1000 kontra HC5000 før jeg har sett et ferdig produksjonsekemplar av dem begge. Det jeg kan si er at både TW1000 og HC5000 vil oppleves som noe skarpere enn Pearl, men de vil også ha litt mindre bildedynamikk (kontrast) i et mørkmaskert rom. I et rom som ikke er mørkmaskert, vil TW1000's "living room" modus ha nok lysstyrke til å feie begge de to andre av banen.

Vi vet mer om dette mot slutten av neste måned.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg synes om TW-1000, samt min mening om TW-1000 kontra HC3000:

TW-1000 hadde en dybde i bildet som virket helt formidabel. Særlig på HD-materiale, men også på DVD ble dette bra. Til tross for at enkelte mente at fargene var noe oversaturert syntes jeg at også disse var godt balansert, noe vi etter all sannsynlighet kan takke Gorms kalibrering for. Det som imponerte meg mest, og som tidligere har vært mitt ankepunkt mot LCD, var fyllingsgrad. Visuelt fremstår dette like godt som på min 720 DLP.

Nå er ikke jeg noen bildefanatiker i filmsammenheng, men jeg ønsker en projektor som også kan brukes som bildefremviser (stillbilder altså). Her er DLP lite egnet da f. eks et sort-hvitt bilde har en mengde gråtoner som aldri kan vises på en DLP, i alle fall ikke den jeg har. Her føler jeg at Epson er i særklasse, og dette bekreftes også av andre (og profesjonelle fotografer) i fotomiljøet. Derfor er jeg nokså sikker på at om prisen blir riktig når den slippes så havner det en slik i min kino.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP med denne oppløsningen koster jo det dobbeltet, så en beslutning om LCD kontra DLP (med så stor prisforskjell) må tas av lommebokens eier.
    Jeg kan heller ikke komme med noen anbefaling av TW1000 kontra HC5000 før jeg har sett et ferdig produksjonsekemplar av dem begge. Det jeg kan si er at både TW1000 og HC5000 vil oppleves som noe skarpere enn Pearl, men de vil også ha litt mindre bildedynamikk (kontrast) i et mørkmaskert rom. I et rom som ikke er mørkmaskert, vil TW1000's "living room" modus ha nok lysstyrke til å feie begge de to andre av banen.

Vi vet mer om dette mot slutten av neste måned.

Gorm,

Så i mitt tilfelle hvor prosjektoren skal monteres i en lysmalt kjellerstue, dog med muligheter å blende 3 små vinduer , så vil TW1000 være et lurere valg ved bruk av "living room modus"? Jeg skal også bruke prosjektoren til fotballkvelder med kamerater og da er det ikke alltid en ønsker helt bekmørkt lokal. Er da en lyssterk pj å anbefale og er TW1000 et godt valg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den settingen bør TW1000 være et særdeles godt valg. Den dekker alle dine behov. Når mørket faller på kjører du den i "TheaterBlack1", og fotballkveldene kjøres i "LivingRoom". LivingRoom modus "feter" også opp fargene litt, for å kompensere det faktum at fargene virker blassere når det er mye lys i rommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er kveldens visning av TW1000 over, og jeg takker for nok en hyggelig aften Akto.
    Angående TW1000, så vet jeg hvor godt fornøyd jeg er med visningen, men jeg er svært nysgjerrig på hva dere andre opplevde. Jeg skal selvsagt beskrive min opplevelse, men ikke før jeg vet mer om hva dere andre syns. Det er klart at bakprojeksjonsløsningen medførte noen artefakter noen av dere ikke er vant med, men det burde ikke være vanskelig å gjøre seg opp et inntrykk/status likevel.
    Mitt inntrykk av TW1000 er definitivt at jeg er imponert over dybden i bildet, detaljeringsgrad og klarhet. Mine referanser (som jeg har sett men ikke eid) fra 1080P er Ruby, Pearl og HC5000. Kunne under rådende forhold ikke se at TW 1000 sto noe tilbake for disse på et generelt grunnlag fra "amatør" synspunkt. Prestasjonene på HD matriale, både D-vhs og HD-dvd er strålende. Men DVD matriale på Denon 2930 var utrolig bra det også, her så vi jo klart at 720P projektor ikke var like bra selv om HC3000 er god.
    Det må sies at det er vanskelig å si noe i forhold til de andre 1080P som jeg har sett siden Aeroplex plata har en effekt som både gir en reflekseffekt samtidig som en blir lamslått over hvor bra bildet er med lys i rommet.

Utrolig lærerikt å kunne sitte sammen med så mye kompetente folk å vurdere bildet å få konkrete forklaringer på hvorfor det enen eller det andre skjer, hva er kildematriale, hva er dekoding og hva er fremviserrelatert.

TW1000 virker også veldig lyssterk vi hadde den på laveste modus og brukte ND2 filter (50% demping) enda ble det snakket om at ND4 (75% demping) kunne vært aktuelt. Dette lover godt for de med dårlig lyskontroll dvs hvitt tak for eksempel.

Projektoren ser veldig godt ut i sort. Etter mitt syn burde dette vært standardfarve på alle projektorer.

Er meget glad for å kunne få oppleve en så god projektor i så kompetent og ikke minst hyggelig selskap. Takk til alle og kanskje spesielt Epson som lånte ut projektor og Akto som gjestfritt innviterer til langt på natt (igjen )

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    apropos farge. Synes både helt matt sort(for de med kinorom) og helt hvit(for de som skal ha den i stue taket) burde hvert standard på alle proj...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    apropos farge. Synes både helt matt sort(for de med kinorom) og helt hvit(for de som skal ha den i stue taket) burde hvert standard på alle proj...
    Vi som ikke har hvitt stuetak da?....

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da velger du den sorte...
    Nei men de fleste har jo hvit stuetak så man får tilfredstilt ganske mange. man kan uansett ikke tilfredstille absolutt alle

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte dere TW1000 i Aktos oppsett?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Målte dere TW1000 i Aktos oppsett?
    Trodde du leste Akto sin tråd men dette hører vel hjemme her.
    Sitat Opprinnelig postet av fra Akto sin tråd skrevet av Gorm
    Kan kanskje utfylle litt.
    Ved første øyekast virker det som om kontrasten er noe bedre. Det er også tilnærmet umulig å se irisen jobbe, og hverken Atle eller jeg la merke til dette en eneste gang i løpet av kvelden. Akkurat dette løfter jo TW1000 i forhold til HC5000. Bildebehandlingen er ikke ferdigutviklet i denne demoenheten, og PAL ville den dermed ikke vite av i det hele tatt. Ergo måtte vi la DVD-spilleren oppskalere. I den forbindelse kan vi også konstantere at 2930 ikke fungerer tilfredstillende på oppskalering til 1080p, men heldivis overrasket Arcam DV137 med knivskarpe bilder i denne disiplinen. Bildeskarpheten på HD-materiale får vi ikke sett før torsdag, men da tar jeg til gjengjeld med både D-VHS og HD-DVD.
    Når det gjelder kontrast, så er jo bakprojeksjonsoppsettet til Atle litt spesielt. Jeg prøvde å måle on/off kontrast, men sort ble for mørkt til at måleinstumentet mitt klarte å måle korrekt (den sa 0,0000). For å få til en måling måtte jeg deaktivere irisen, og da målte jeg rett i overkant av 4000:1. Her bidrar bakprojeksjonsløsningen radikalt, så ta disse målingene med en klype salt inntill jeg har målt direkte på projektorens linse. Ansikontrasten (dvs måling i sjakkbrettmønster) målte anstendige 370:1, så en kan trygt si at bildet oppleves dynamisk. Projektoren er nok i overkant lyssterk for bakprojeksjonsplaten til Atle, men dette kan jo lett reduseres med et filter.
    Fargekalibreringen var fort gjort på TW1000, og resultatet er en gråskala som tracker særdeles bra. Fra 20 IRE og oppover er det tilnærmet null avvik.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde du leste Akto sin tråd :wink: men dette hører vel hjemme her.
    Joa, men jeg klarte tydeligvis å ikke få med meg den infoen

Fikk dere testet noe på hvor bra lensshiften var? Mye degraderinger i bildet?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det kommet noen prisantydninger på denne?
    Er meget nysgjerrig på denne etter at jeg bare har blitt mer og mer følsom for DLP-teknologiens RGB-flimmer etterhvert som de har fått mer kontrast. HDMI 1.3 er jo også fremtidsrettet. Tar meg en tur til presentasjonsdata i slutten av februar. Er meget spent på hvordan denne fungerer sammenlignet med Pearl. (Regner med at Pearl er best, men hvor store er forskjellene, mon tro...)

Spennende tid vi lever i nå når 1080-panelene begynner å oppnå fornuftige priser.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har det kommet noen prisantydninger på denne?
    Epson representanten ville ikke si noe definitivt om dette. De sier at den vil "uansett være konkuransedyktig priset ift. konkurenter". "Prisen kommer til å være avhengig av volum".
    Det som er antydet er 35K veil men jeg tror de kommer til å havne under dette. Siden f.eks HC5000 stort sett går for 30K og Pana AE1000 er antydet til 28K. Men dette er kun mine spekulasjoner. Prisen er ikke satt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Fikk dere testet noe på hvor bra lensshiften var? Mye degraderinger i bildet?
    Testet ikke dette den kvelden jeg var der. Mulig Gorm og Akto har sjekket dette.

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •