Nybegynner trenger hjelp til valg av projektor i bod.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner trenger hjelp til valg av projektor i bod.

Hei.

Jeg har tømt boden for alt mulig, og sitter igjen med et knøttelite tomt rom. Tenkte å dedikere denne til film og spill. Fra en vegg til annen er det 220 cm, så regner med at jeg har ca 2 m. til rådighet fra projektor og til veggen bildet skal vises på... Jeg har ikke muligheter til å montere projektor/lerrert andre steder i huset dessverre.

Er det mulig å finne noen projektor til denne bittelille avstanden, eller må jeg ta LCD-skjerm ruten?

Jeg har akkurat kjøpt meg Xbox 360, og den TVen jeg har nå er ikke skapt for så bra bilde (CRT type med scart), så jeg tenkte i grunn å kjøpe noe som støttet 720p i det minste. Etterpå vil jeg helt sikkert kjøpe Playstation 3, også kjøpe HD-DVD add-on til 360en. Så jeg er i grunn litt sugen på "high definition" bilde. Projektoren skal ikke brukes til PC eller TV, kanskje en og annen videosignal via S-videoen på laptopen.

Jeg har 15.000 kr. i budsjett (jeg venter på at bilen skal bli solgt, så løper jeg og kjøper lerret også) og sikler på Hitachi PJ-TX300. Om ca 1 1/2 år flytter jeg sikkert ut og ønsker da å ta med meg projektoren videre. Evt. andre projektorer som er skapt for bra plasseringsvennlighet hadde jeg satt pris på tips om.

Hjertelig takk på forhånd.

Edit; Veggen bildet skal kastes på er 130 cm x 80 cm! Det er latterlig lite, jeg vet det, men jeg ønsker å gå projektorruten da jeg bare kan ta med projektoren videre når jeg flytter og få større bilde... Jeg kan lage custom lerret, ingen problem det heller, om jeg ikke finner så lite lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye hjelp å få

Kan noen vennligst svare ja eller nei på følgende spørsmål;

Er

Focus Distance :
    0.8m~13.8m (16:9 screen)

det samme som hvor langt jeg kan sette projektoren?

Hvis det går ann å legge den 2 meter fra veggen så bestiller jeg neste uke.

Takk til de som gidder å svinge innom.

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Her var det mye hjelp å få

Kan noen vennligst svare ja eller nei på følgende spørsmål;

Er

Focus Distance :
    0.8m~13.8m (16:9 screen)

det samme som hvor langt jeg kan sette projektoren?

Skulle tro det, uten at jeg vet. Men det enkleste er vell å høre med selger?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hitachi er et godt valg, finnes kalkulatorer for å regne hvor stort lerret man kan ha på x-antall meter:wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å få laget deg et lerret på 130x73cm, 125x70cm eller 120x68cm (16/9). Vet ikke hvor mye "kant" du vil tillate. Dersom du vil presse lerret helt ut i kanten så må du nesten gå veien om enten screen-goo eller DIY rammelerret. ekstremt billig DIY-lerret-guide.

På 125cm lerretsbredde vil TX200 i alle fall kunne plasseres mellom 160cm og 250cm fra lerretet. Dog, du vil antageligvis få et heftig kraftig lys på oppsettet og det kan lønne seg å sette på "economy" (lavere lysutbytte) hvis det finnes på projektoren. Skulle tro TX300 ligger i omtrent samme område? Plasseringsmessig skulle du være reddet med TX300 siden den har både vertikal og horisontal lensshift som kan hjelpe litt dersom det blir trangt i bakkant av rommet. På hitachi sine sider står det at du skal kunne lage fra 30" til 300" bilde med den. Tallene du refererte til over er max/min avstand for å kunne få bildet skarpt. 125cm bredde tilsvarer et 56" lerret.

Ellers har du jo Sony sin nye 40" LCD et-eller-annet W2000 med 1920x1080 oppløsning til rundt 20k som kunne vært et alternativ. Denne har såpass høy oppløsning at det ikke skulle være problem å sitte nært den?

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Du kan prøve å få laget deg et lerret på 130x73cm, 125x70cm eller 120x68cm (16/9). Vet ikke hvor mye "kant" du vil tillate. Dersom du vil presse lerret helt ut i kanten så må du nesten gå veien om enten screen-goo eller DIY rammelerret. ekstremt billig DIY-lerret-guide.

På 125cm lerretsbredde vil TX200 i alle fall kunne plasseres mellom 160cm og 250cm fra lerretet. Dog, du vil antageligvis få et heftig kraftig lys på oppsettet og det kan lønne seg å sette på "economy" (lavere lysutbytte) hvis det finnes på projektoren. Skulle tro TX300 ligger i omtrent samme område? Plasseringsmessig skulle du være reddet med TX300 siden den har både vertikal og horisontal lensshift som kan hjelpe litt dersom det blir trangt i bakkant av rommet. På hitachi sine sider står det at du skal kunne lage fra 30" til 300" bilde med den. Tallene du refererte til over er max/min avstand for å kunne få bildet skarpt. 125cm bredde tilsvarer et 56" lerret.

Ellers har du jo Sony sin nye 40" LCD et-eller-annet W2000 med 1920x1080 oppløsning til rundt 20k som kunne vært et alternativ. Denne har såpass høy oppløsning at det ikke skulle være problem å sitte nært den?

DrE

Hei,

kjempesvar, takk skal du ha. Ja, jeg har sett litt på DIY lerretene, blir vel løsningen til slutt. Det var artig at du tok med hva slags 16/9 alternativer jeg hadde Ja jeg tenkte på Hitachien hovedsakelig pga lensshift og plasseringsvennlighet, pianolakken i svart er heller ikke så dumt hvis projektoren havner i stua!

Jeg skal også se ann til TVen du anbefalte. Jeg siklet egentlig på Pioneer PDP-507XA siden den får bra kritikk for å levere bra bilder uansett kilde, men den har jeg ikke råd til enda. Så jeg får sjekke nærmere på den du anbefalte.

Takk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •