"Pæreeksplosjon" på InFocus X1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Pæreeksplosjon" på InFocus X1

Greit nok, min gamle traver begynte å dra på årene, og hadde rundt 2500 timer på telleren, men når det plutselig smeller over hodet på meg så skvetter jeg jo..

Det er vel liten tvil om at pæren tok kvelden, med røyk sivende ut og lukten av brent et-eller-annet.

1. Skal jeg bare kaste hele dritten og begynne å spinke og spare?
    Både pga. pærepris i forhold til at prosjektoren er gammel og at "eksplosjonen" trolig tok kvelden på noe annet og?
    2. Burde ikke egentlig bare pæren slutte å funke fremfor å "poffe"?

"What a great day...."

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er normalt at en pære skal gå i lufta! Du burde vel bare bytte ut hele greia.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok først tatt ut pæreuniten for å titte litt, før jeg kastet den?
    Har opplevd et par tilsvarende smell på noen eldre Toshiba-projektorer på jobben, men de lever fortsatt i beste velgående!
    Nevnt som et alternativ til spinking og sparing.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke åpnet den enda.. Tror jeg venter til varmen er borte. Men poff og røyk kommer vel ikke uten at pæren eksploderer, eller at noe annet ryker.

Bare å venne meg til en 14" mens jeg sparer!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dritten har holdt seg inni selve lampehuset! Ser det ut til..

Men om prosjektoren er verdt en ny pære til kr. 3000,- er vel en annen ting? Innspill?

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke uvanlig med eksplosjon i pærene. det kommer normalt på slutten av levetiden. det anbefales å bytte pære etter ca 2/3 oppgitt levetid. (om du er så heldig da). antar at du ikke har renset filter og luftinntak serlig ofte(aldrig...) fy fy. den eksploderer pga høyere tempratur. Pæren tar også normalt noe mere strøm når den blir gammel, om du er kritisk å setter verdiene på farge,kontrast høyere, for å oppnå et godt bilde. denne kombinasjonen er selvsakt ikke gunstig. rens projektoren stadig for støv. dette er dens verste fiende.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektoren er renset jevnlig, oftere enn det som står i manualen! Men at jeg har fått 2500 av de 4000 oppgitte timene er jeg uansett ikke spesielt misfornøyd med. Har ventet på det en stund, men haddet håpet den skulle leve til over nyttår!

Sånn kan det gå! Dog en trist dag for min 3,5 år gamle traver..

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme skjedde hos meg mens jeg var midt i en spennende episode av 24. Du skjønner ikke mye når det smeller, også sitter du plutselig i mørket =)

Har 4805. Du kan fint kjøpe en ny, men jeg hadde vurdert og kastet driten og brukt de pengene på en ny dersom du har penger. 2500 timer er bra da. Jeg fikk 1800 timer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av swans
    det er ikke uvanlig med eksplosjon i pærene. det kommer normalt på slutten av levetiden. det anbefales å bytte pære etter ca 2/3 oppgitt levetid. (om du er så heldig da). antar at du ikke har renset filter og luftinntak serlig ofte(aldrig...) fy fy. den eksploderer pga høyere tempratur. Pæren tar også normalt noe mere strøm når den blir gammel, om du er kritisk å setter verdiene på farge,kontrast høyere, for å oppnå et godt bilde. denne kombinasjonen er selvsakt ikke gunstig. rens projektoren stadig for støv. dette er dens verste fiende.
    X1 projektoren er vel en av de få lampebaserte projektorer i dag som ikke har et eget eksternt luftfilter for inntaket i projektoren og er ellers så enkelt konstruert at den er beregnet til å bli slått av via power uten å ta skade som andre projektorer kan gjøre. Det er helt klart viktig som du angir swans med tilstrekkelig kjøling, så det å fjerne eventuelle hybel kaninene fra innsuget på kabinettet, det er det lurt å gjøre. Det anbefales også at de to luft filterene på selve lampemodulen holdes rene og sjekkes/støvsuges for hver 250 time i hvis projektoren brukes støvfulle omgivelser.....

Ellers er det vel ikke helt korrekt at det å sette verdiene for farge og kontrast høyere gjør arbeids forholdene værre for lampemodulen. Disse innstillingene påvirker hvordan lysprossesoren DLP jobber, men gjør så vidt jeg kjenner til ingen ting med hvordan lampemodulen kjøres i disse projektorene som jobber etter en reflekterende "lysventil" prinsippet.

Ellers Når slike lampemodulet ryker med et smell, så frigjøres det giftige tung-metall gasser ut av projektoren, og det anbefales at man ikke snuser inn denne dampen, men lufter og forlater "åstedet". Vider anbefales det at man kaster eventuelle matvarer i området som kan være utsatt for lampegassen, og regngjøre området rundt projektoren og i lampehuset nøye. Disse avfalls stoffene kan være ganske helseskadelig og føre til forgiftninger.

Hvor vidt det vil lønne seg å kjøpe ny lampemodul til projektoren eller ikke er vel også et godt spørsmål. Det har skjedd en del innefor hjemmekino projektorene i den siste tiden etter X1 kom ut, så det er vel en liten prioriterings sak egentlig dette. Vil forøvrig tro at X1 projektoren til trådstarter vil kunne fungere lenge ennå med litt regngjøring og et nytt lampeskifte, men mekanikken rundt fargehjulet er en svakhet på disse modellene, så hadde det vært meg, hadde jeg brukt Lampe pengene som en god start på en ny projektror, og kanskje heller prævd å få litt penger inn på å selge X1 som en dele projektor el. eller å få tak i en billig deffekt X1 som lampen virker på så man kunne solgt en godt brukbar projektor med en delemaskin osv...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det nå jeg skal klinke til å tilby min 4805 til en ok pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæra røyk på min X1 i går også. Er i samme dilemma som deg mtp. å kjøpe ny pære eller ikke.

Pæra selges ned til NOK 2500,- f.eks. på MULTICOM / INFOCUS REPLACEMENT LAMP F/ SP4805 3000 HOURS IN

Håkon

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har en infocus sp4805, min har nett passert 3000 timer på pæra å funker fint enda men eg har bestillt meg ny pære til den nå slik at eg ikkje sitter i det dilemma der pæren ryker å eg ikkje har noe å se på mer :P
    eg har bestemt meg for å skifte pære no pga eg har ikkje råd til å kjøpe meg ny PJ nå og når eg skifter pære no så har eg jo en bra PJ en god stund til å da er det jo kommet nye å betre PJ`er til eg skal oppgradere, eg vil si det er ganske rimelig på miticom der som eg har bestillt, kan ikkje klage på en pære pris til 2500,-

mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •