Mitsubishi HC3100 DLP eller HC5000 LCD ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Mitsubishi HC3100 DLP eller HC5000 LCD ?

Med ei lysmalt kjellerstue med 3 små vinduer som kan blendes, hva regner dere som PLUSS og MINUS og evt. gode råd når en vurderer en Mitsubishi HC3100 kontra en HC5000. Er førstegangs kjøper som vil ha en god PJ til film på et Adeo rammelerret. Det er 5,2 meter fra vegg til vegg og jeg ønsker at PJ takmonteres mellom 3,5 og 4 meter fra lerret til linse. Lerretstørrelse ønskes 91", 200cm bredt.

Gode råd mottas med takk !

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Med ei lysmalt kjellerstue med 3 små vinduer som kan blendes, hva regner dere som PLUSS og MINUS og evt. gode råd når en vurderer en Mitsubishi HC3100 kontra en HC5000. Er førstegangs kjøper som vil ha en god PJ til film på et Adeo rammelerret. Det er 5,2 meter fra vegg til vegg og jeg ønsker at PJ takmonteres mellom 3,5 og 4 meter fra lerret til linse. Lerretstørrelse ønskes 91", 200cm bredt.

Gode råd mottas med takk !
    Driver å tester HC5000 nå, så jeg kan si litt om den om en kort stund. HC3100 er en veldig god 'all-rounder', den leverer bra på både tv, dvd, pc og HD.

Hva legger du mest vekt på og hva slags materiale bruker du projectoren mest til?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Driver å tester HC5000 nå, så jeg kan si litt om den om en kort stund. HC3100 er en veldig god 'all-rounder', den leverer bra på både tv, dvd, pc og HD.

Hva legger du mest vekt på og hva slags materiale bruker du projectoren mest til?

Jeg legger mest vekt på fremvisning av DVD utleiefilm, i tillegg så vil jeg bruke den til div. fotballkamper og TV, men mest film. Ønsker en god allround PJ som passer en "nybegynner" som er relativt kvalitetsbevisst.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HC3100, alternativt BenQ 8720 som jo er tilgjengelig til en meget hyggelig pris om dagen... Det er klart, har du 30.000 å svi av, er jo HC5000 en oppgradering fra begge disse alternativene, men som nybegynner kan det jo svare seg å "gå gradene", slik at hobbyen ikke blir veldig veldig dyr i drift sånn umiddelbart (husk, det kommer nye modeller til stadighet)...

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det er klart, har du 30.000 å svi av, er jo HC5000 en oppgradering fra begge disse alternativene...
    Er det noe med HC5000 som er bedre enn HC3100 unntatt oppløsningen og kanskje støynivået? Føler man betaler ganske mye ekstra for 1080.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe med HC5000 som er bedre enn HC3100 unntatt oppløsningen og kanskje støynivået? Føler man betaler ganske mye ekstra for 1080.
    Det er nok i hovedsak de tingene du nevner der pluss noen ting til. Bedre optikk, veldig plasseringsvennlig, motorisert fokus og zoom etc.

På ren bildekvalitet er nok HC3100 like bra eller bedre på mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Jeg legger mest vekt på fremvisning av DVD utleiefilm, i tillegg så vil jeg bruke den til div. fotballkamper og TV, men mest film. Ønsker en god allround PJ som passer en "nybegynner" som er relativt kvalitetsbevisst.
    Etter de kriteriene, så er HC3100 en klar vinner. En 1080p projector en kun aktuell hvis hovedparten av det du ser er FullHD.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er nok i hovedsak de tingene du nevner der pluss noen ting til. Bedre optikk, veldig plasseringsvennlig, motorisert fokus og zoom etc.

På ren bildekvalitet er nok HC3100 like bra eller bedre på mye.
    Ja, HC5000 er jo en LCD-projektor selv om den koster 30000, så den har vel panelkontrast på 1:1500 og relativt lav fillrate.

Men et glitrende valg til Playstation 3 :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Ja, HC5000 er jo en LCD-projektor selv om den koster 30000, så den har vel panelkontrast på 1:1500 og relativt lav fillrate.

Men et glitrende valg til Playstation 3 :twisted:
    Selvom fill-raten er lav på HC5000, så er screendoor ett ikke-tema på den, det er det derimot på 720p DLP-projectorer som har langt høyere fill-rate.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom fill-raten er lav på HC5000, så er screendoor ett ikke-tema på den, det er det derimot på 720p DLP-projectorer som har langt høyere fill-rate.
    Men har HC3100 problemer med screendoor ? Eller med VB ? Det som "skremmer meg" mest med HC3100 er faren for at jeg kan ha anlegg for Regnbue forstyrrelsene. Men noen fordeler er det vel da også med HC3100 DLP prosjektor, kontrast f.eks. Grunnen til at jeg ikke vil ha BenQ 8720 skyldes at jeg vil ha takmontert PJ og da krever BenQ 8720 for lang avstand. Vil ikke ha 10 kg rett over hodet mitt rett over sofaen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har HC3100 problemer med screendoor ? Eller med VB ? Det som "skremmer meg" mest med HC3100 er faren for at jeg kan ha anlegg for Regnbue forstyrrelsene. Men noen fordeler er det vel da også med HC3100 DLP prosjektor, kontrast f.eks. Grunnen til at jeg ikke vil ha BenQ 8720 skyldes at jeg vil ha takmontert PJ og da krever BenQ 8720 for lang avstand. Vil ikke ha 10 kg rett over hodet mitt rett over sofaen.
    HC3100 har garantert ikke VB da dette er et fenomen kun på LCD projektorer.
    Har du sett andre DLP projektorer mtp. RGB flimmer? HC3100 har 5X på fargehjulet og vil derfor ha minimalt av dette.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samme lerretstørrelsen blir kantene mellom pikslene 33% smalere når man går fra 1280 til 1920, gitt at man beholder samme fillraten.

Nå kan jeg har regnet fort og gæli her, men gitt like stor avstand mellom pixlene i horisontal og vertikal retning (som er best case ut fra en gitt fillrate) vil 50% fillrate gi en "nettinglinje" som er 30% av bredden av en piksel og en nettinglinje, mens 80% fillrate vil gi en nettinglinje som er 11% av bredden av en piksel og en nettinglinje. For å spole til biljakten, så beregnet jeg at 50% fillrate i 1080 gir ca dobbelt så bred "netting" som 80% fillrate i 720 gjør. Basert på det er jeg uenig i det du sier, men jeg er ingen ekspert, og kan ha regnet feil. Det kan jo være andre faktorer som spiller inn her også, jeg er en teoretiker, i mangel av noe bedre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på det er jeg uenig i det du sier, men jeg er ingen ekspert, og kan ha regnet feil. Det kan jo være andre faktorer som spiller inn her også, jeg er en teoretiker, i mangel av noe bedre.
    Jeg forstår at du ikke har sett den, for SDE er ett "ikketema" på på HC5000. Ferdig med den saken ! Teorien er sikkert korrekt den, men da skiller det mye på teori og praksis

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På samme lerretstørrelsen blir kantene mellom pikslene 33% smalere når man går fra 1280 til 1920, gitt at man beholder samme fillraten.

Nå kan jeg har regnet fort og gæli her, men gitt like stor avstand mellom pixlene i horisontal og vertikal retning (som er best case ut fra en gitt fillrate) vil 50% fillrate gi en "nettinglinje" som er 30% av bredden av en piksel og en nettinglinje, mens 80% fillrate vil gi en nettinglinje som er 11% av bredden av en piksel og en nettinglinje. For å spole til biljakten, så beregnet jeg at 50% fillrate i 1080 gir ca dobbelt så bred "netting" som 80% fillrate i 720 gjør. Basert på det er jeg uenig i det du sier, men jeg er ingen ekspert, og kan ha regnet feil. Det kan jo være andre faktorer som spiller inn her også, jeg er en teoretiker, i mangel av noe bedre.
    :-D Det er godt mulig at du har regnet riktig.

Mine betraktninger er utifra mine observasjoner av projectorene. På 720p DLP ser jeg screendoor, på HC5000 ser jeg det ikke. Det er på ca. 1.6xbredde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag såg den på Projektormässan i helgen... Alla dagar i veckan skulle jag ha valt HC3100, den ger en mycket mer dynamisk bild än HC5000, som kändes platt och livlös. Visst OnOff skillnad mellan svart och vitt kanske HC5000 vinner, men i mina filmer är det så mycket mer... Upplösning är inte allt!!!Projectiondesign AM3 1080 var överlägset bäst.

Roland

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel en sannhet med store modifikasjoner, for seg om selve rasteret ikke er spesielt synlig utgjør det er svært stor del av den totale bildeflaten. Det er lett å se forskjell dersom den plasseres ved siden av en DLP med samme oppløsning, for HC5000 vil da ha en bildedybde som er langt dårligere enn fra DLP'en (eller SXRD for den sakens skyld). Skarpheten fremstår også "bedre" jo mer synlig raster det er i bildeflaten. Øyet oppfatter nemlig pikselering av bildet som skarphet. Sett den ved siden av Pearl eller en 1080 DLP så skjønner du hva jeg mener. Konklusjonen etter messen i Stockholm i helgen er også helt klar på dette punktet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette er vel en sannhet med store modifikasjoner, for seg om selve rasteret ikke er spesielt synlig utgjør det er svært stor del av den totale bildeflaten. Det er lett å se forskjell dersom den plasseres ved siden av en DLP med samme oppløsning, for HC5000 vil da ha en bildedybde som er langt dårligere enn fra DLP'en (eller SXRD for den sakens skyld). Skarpheten fremstår også "bedre" jo mer synlig raster det er i bildeflaten. Øyet oppfatter nemlig pikselering av bildet som skarphet. Sett den ved siden av Pearl eller en 1080 DLP så skjønner du hva jeg mener. Konklusjonen etter messen i Stockholm i helgen er også helt klar på dette punktet.
    Det var vel synlig fill-rate kontra 720p DLP som var tema her.:-D

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Det er godt mulig at du har regnet riktig.

Mine betraktninger er utifra mine observasjoner av projectorene. På 720p DLP ser jeg screendoor, på HC5000 ser jeg det ikke. Det er på ca. 1.6xbredde.
    Jeg har ikke testet den nei, det er helt sikkert, har svært begrenset erfaring med slikt :-D

En av disse faktorene som jeg kommer på nå er at på HC5000 må forholde seg til matchingen i plassering av de tre panelene, som såvidt meg bekjent ikke er noe man får til 100%, og dette vil vel kanskje dekke litt over SDE. Har du sjekket dette med rødt, grønt eller blått testbilde?

Ikke at jeg skal krangle sånn, men jeg får det hele bare ikke til å gå opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet den nei, det er helt sikkert, har svært begrenset erfaring med slikt :-D

En av disse faktorene som jeg kommer på nå er at på HC5000 må forholde seg til matchingen i plassering av de tre panelene, som såvidt meg bekjent ikke er noe man får til 100%, og dette vil vel kanskje dekke litt over SDE. Har du sjekket dette med rødt, grønt eller blått testbilde?

Ikkeno problem. Jeg har sjekket det. Og panel-alignment på det eksemplaret jeg har, er nesten perfekt - langt bedre enn på alle Ruby'er og Pearl'er jeg har sett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er du ikke får til å gå opp? Regnestykket på at screendoor burde egentlig være et problem på HC 5000?

Har sett HC 5000 - dog noe begrenset x antall ganger over to dager, og screen door er ikke noe problem. Da skal du veldig nærme i så fall.

Hvorvidt matematikken sier at det burde det egentlig være, får heller da bare være sånn.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •