Har "endelig" bestillt Sony HS20, hvilken DVD velg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har "endelig" bestillt Sony HS20, hvilken DVD velg

Da er den endelig bestillt
    Etter timelange lesinger av diverse forum, samt tester, er jeg kommet frem til at denne er den som jeg kommer til og bli mest fornøyd med

Kommer til i begynnelsen å satse på et "IKEA" lerret, som jeg tenker på og spenne opp i en aluminium-ramme. Siden kan jo dette byttes ut mot et Greyline som spennes opp i samme ramme

Trenger hjelp til å velge DVD spiller til denne projectoren...
    Har sett litt på(lest om) Samsung 935, Pioneer 668/868, Sony 930/730...
    (Valgte å ta denne på denne link og ikke på Dvd, siden det går mot Projektoren, håper det er greit(Ble først feilaktig satt under "Alt annet ops: ))
    Noen som kan komme med råd/erfaringer?
    Ser at det nok er en fordel med HDMI, men er det vedt pengene enda?

Godt Nyttår forresten til alle Dere der ute
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt svar er som alltid "HTPC".

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og mitt svar er der du postet først :wink:

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Mitt svar er som alltid "HTPC".
    Støtter anbefalingen om HTPC, litt arbeid er det, men når du først har fått det til å fungere så vet du iallefall hvor begrensningene ligger. Med en egen DVD spiller så har du ikke så god kontroll over hvordan fargene blir overført via DVI kabelen, og det er mange "skrekk-historier" om DVD spillere som har overdreven "edge-enhancement", problem med å vise riktig sort/hvitt-nivå (spesielt over DVI kabelen), støtter ikke custom-oppløsninger (1366x768/56Hz er ikke standard kost for standalone spillere.)..

DVD spillere med DVI utgang er fortsatt for nytt og ukjent til å kunne gi noen konkrete anbefalinger. Så med mindre du har mulighet til å teste spillerne selv, og så evt. returnere dem dersom du ikke er fornøyd så er det vanskelig å vite hva som vil fungere i ditt oppsett.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Takker for svarene,og håper PJ kommer neste uke
    Ser ut som at jeg klarer å få tak i en brukt Sony med komponentutgang, som jeg kan bruke foreløpigt (Har ikke dette på min )
    Så håper jeg å få tak i en bedre senere i år...

Har også fått ny "Hjemme-PC" rett før jul, og den har DVI utgang, Radeon 9800 kort, er denne noe som kan brukes til HTPC uten en masse ekstra Software/Hardware?

Ellers nok en gang takk for alle innlegg/svar som har fått meg til å bestemme meg+ utvide mine kunnskaper
    Sony VPL-HW30ES - Yamaha RX-A3030 - Panasonic dmp-bdt500 - B&W 640i - B&W 600 - LCR600S3 - DM600 -4xCWM 362 - 2x SVS 12ND

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9800? :shock: Min lille venn, du har nettopp kommet til Nirvana! Bedre kort får du ikke til HTPC-bruk, hvis man da ikke satser en haug lapper på et Holo-kort. Og du trenger ikke mye programvare. Du fikk sikkert et DVD-avspillingsprogram med pc-en, så der kan du begynne. Se først hva du syns om det bildet. Hvis det er PowerDVD og du er fornøyd med bildet, kan jeg fortelle deg at du vil få virkelig bra bilde ved å satse på WinDVD 5, ZoomPlayer og ffdsshow (til sammen koster vel greiene rundt en tusing, og det moser enhver vanlig DVD-spiller til under 50 000). Hvis bare ikke hjemme-pc-en er treigere enn 2000 mHz, vil du fikse mye morsomt. F.eks. å skalere bildet til den innebygde oppløsningen på prosjektøren (hva den er aner jeg ikke, jeg prøver å vite minst mulig om digitale prosjektører...) så det ikke blir noen skaleringsfeil i de innebygde kretsene. Les litt på HTPC-sidene her på forumet, og ta gjerne en tur innom mine nettsider, så vil du vite mye mer om HTPC etter en stund.

Å, gjør meg en tjeneste: Rett opp signaturen til "Digger å" istedenfor "og"... Det skjærer litt i øynene. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Mastiff,
    Det var gode opplysninger
    Håper å få PJ neste uke, og da skal jeg koble opp den mot PC for å prøve litt. Har ikke peiling hvordan jeg skal gå frem for å justere dette, men får se litt i forumet, samt leke meg litt med Pc'en
    Ellers er nå signaturen korrigert ops:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No problemo. Og det å leke er også den eneste måten å finne riktige innstillinger på siden ingen (nesten) har helt likt utstyr, med prosjektør, skjermkort, lerret og lysforhold.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bildet

Hei igjen,
    Ettersom det oppgis at denne PJ'en korrigerer automatisk for vertikal keystone lurer jeg på et par ting til:
    Hvordan vet man om den gjør dette, mener her om det er mulig i menyen eller en annen plass og se om denne funksjonen er "aktiv"?
    Hvor mye kan man "tilte" før dette skjer?
    Noen som vet ca hvor mye lavere bildet projiseres når denne er takmontert ved en avstand på ca 4 meter med full zoom?

Vil bildet bli mye dårligere om jeg må bruke "litt" sidejustering (ca 0,5 meter off-senter ved 4 meters avstand)?

Dette slik at jeg kan planlegge litt hvordan takfestet skal bli og hvor jeg henger den opp .

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bildet

Sitat Opprinnelig postet av bblqg99
    Hei igjen,
    Ettersom det oppgis at denne PJ'en korrigerer automatisk for vertikal keystone lurer jeg på et par ting til:
    Hvordan vet man om den gjør dette, mener her om det er mulig i menyen eller en annen plass og se om denne funksjonen er "aktiv"?
    Hvor mye kan man "tilte" før dette skjer?
    Du kan slå av den automatiske keystoningen i menyen, anbefales absolutt at du slår den av. Den påvirker 1:1 mappingen, og du vil få et mindre skarpt bilde. Tror bare den automatiske keystoningen fungerer så lenge beina står på et plant underlag. (Men for å være helt ærlig så slo jeg den egentlig bare av uten å bruke den, så at bildet ikke ble like stabilt som når den var av.)

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kjekt og høre
    Fikk beskjed om at PJ'en ble sendt fra Danmark på fredag, så den er vel også rett rundt hjørnet

Tklev: hvor mye er bildets overkant under linsehøyde ved opsettet ditt, og hva er avstanden din fra PJ til lerret?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kjekt og høre

Tklev: hvor mye er bildets overkant under linsehøyde ved opsettet ditt, og hva er avstanden din fra PJ til lerret?
    Uff, kan desverre ikke gi deg noen helt nøyaktige tall.
    Det står en god del tall i manualen, men jeg gikk stort sett ut ifra at prosjektørens linse skulle stå ca. like høyt som den øverste delen av bildet(dersom den står opp ned). Beklager at jeg ikke kan være mer nøyaktig, anbefaler deg å henge opp prosjektøren før du plasserer lerettet, så slipper du å være så nøyaktig med høyden.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Vet du om der er "innebygd" progressiv scan i denne PJ?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.

Vet du om der er "innebygd" progressiv scan i denne PJ?
    Ehh, regner med at du snakker om en de-interlacer, og det har denne prosjektøren. Skal være rimelig bra også, er vel ikke "Farudja"(skriver navnet som jeg husker det ) kvalitet over den, men bra nok til sitt bruk. Den har også en innebygd "linjedobler", som skalerer bildet til native oppløsningen til panelet. Så den skal takle alle kilder på en grei måte, den beste løsningen er allikevel at den får et perfekt digitalt bilde overført via DVI eller HDMI kabelen.

Mvh.
    Tore K.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være rimelig bra også, er vel ikke "Farudja"(skriver navnet som jeg husker det ) kvalitet over den, men bra nok til sitt bruk. Den har også en innebygd "linjedobler", som skalerer bildet til native oppløsningen til panelet.
    Trodde dette var i samme videokretsen jeg?
    Sony sin linjedobbler har forresten fått veldig god kritikk, og noen sier den er like god som Faroudija sine FLIXXXX...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Ak"]
    Trodde dette var i samme videokretsen jeg?
    Sony sin linjedobbler har forresten fått veldig god kritikk, og noen sier den er like god som Faroudija sine FLIXXXX...
    Mulig, men det er snakk om to forskjellige prosesser. Progresivt bilde får en ved å de-interlace bildene, slik at de 2 del-bildene blir lagret som et komplett bilde. Dette bildet blir så "linjedoblet" (skalert opp) som en annen prosess.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Progresivt bilde får en ved å de-interlace bildene, slik at de 2 del-bildene blir lagret som et komplett bilde. Dette bildet blir så "linjedoblet" (skalert opp) som en annen prosess.
    Ok,
    Jeg trodde samme processoren gjorde begge deler jeg, men feil kan man ta :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig mente var egentlig om den har samme funksjon innebygd, som disse Dvd-spillerene har(nemlig Progressiv scan)?
    Trodde ikke det selv, men mener å ha lest det en plass...

Ellers er vel De-interlacer/Linjedobler for videosignaler, eller?

Ellers fikk jeg telefon fra "julenissen" i dag (broderen), som fortalte at PJ var kommet til butikken
    Jett om det var en som ble glad , Hadde akkurat vært og hentet "Ikea-lerretet" så jeg bare måtte hente den.
    Duverden for et bra bilde denne gir (Ok, så er det min første, men dog..).
    Har prøvd litt tilpassninger i rommet, og faktisk får jeg mye større bilde enn jeg turde å håpe på , Faktisk bortimot 2,80 bredde.
    Vet ikke helt hvordan jeg skal få laget takfeste, men får pønske ut noe der.
    Det viser seg at den sender bildet tilnærmet vannrett ut fra linsa, noe som var litt dumt for meg. hadde håpet på montering kloss oppunder taket, men får prøve på en ørliten tilt av den og eventuelt bruke litt vertikal korreksjon
    Ellers er dette jo som julekvelden .

Takker til alle som har hjulpet meg til og få denne godsaken i hus.
    Ville det vært en ide å startet en Sony VPL-HS20 offesiell side?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig mente var egentlig om den har samme funksjon innebygd, som disse Dvd-spillerene har(nemlig Progressiv scan)?
    Ja, videokretsene i projektoren kan gjøre det samme.

Ellers er vel De-interlacer/Linjedobler for videosignaler, eller?
    Jepp..

Gratulerer med en glimrende projektor forresten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, videokretsene i projektoren kan gjøre det samme.
    Vil det da være unødvendig med ny PS dvd spiller?
    Hvilken modus må en i så fall ha Pj'en i?
    (Siden jeg alikevel ikke har komponentutg på min spiller, kommer denne til å bli byttet straks økonomien tillater det , lurer litt på Pioner 686 nå. Ser at den skårer bra i tester/samt erfaringer hos folk)

Ja nå er det vel til for Jon Blund, så jeg får drømme litt om PJ en

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •