Hjelp til å koble tv+data(vga+svideo) til min BEnQ8720 projektor.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å koble tv+data(vga+svideo) til min BEnQ8720 projektor.

Jeg har kjøpt en BenQ 8720 projektor og trenger hjelp til hvordan jeg kan se tv og video fra pc på denne. Nedenfor står det litt om planløsning, samt forslag jeg allerede har fått fra butikker.

Jeg har i dag en tv med 1x scart utgang. Den står under lerretet, 10 kabelstrekkmeter fra projektoren.
    Bærbar pc kan enten stå ved tvn, eller 5 kabelstrekk meter fra projektoren.
    Det er jeg og min kompis som kommer til å koble til pc til denne projektoren.

Han har en mac med sånn overgang til en liten boks med s-video og en sånn slags phono plugg utgang.
    Jeg har BARE vga utgang.

Vi har fra før 10meter billig s-video kabel.

Håper på billigst (brukbare) måte å kunne se tv og video/dvd fra begge pcne.
    Håper på innspill på hvordan jeg skal kunne se tv og bruke begge bærbar pcne til å se film. Jeg har snakket med avshop, samt en lokal dataforhandler

Avshop foreslår: (venter på mer utfyllende mail fra Daniel, han skulle tenke litt mer på dette)
    Tvsignaler:
    Sett bærbar pc ved TV. Scart fra tv til konverter. Kort komponentkabel fra konverter til 3-1 swich. Lang komponent kabel opp til projektor.
    Pc signaler:
    Fra begge pc, kjører en overgang fra vga til komponent. Fra den, kort komponentkabel inn i switchen. (som er koblet til projektoren med samme kabel som tvsignalene)

Dette blir noen (4-5) tusen kroner.

Jeg snakket med en lokal datashop. De foreslår dette:
    Tv signaler:
    Alternativ 1: adapter scart/komposittà10 m kompoositt kabel opp til projektor. Ulempe her er at tvn på stå på samtidig som en kjører på projektor for å kunne bytte kanal. Altnernativt kan en ha en liten reisetv stående under projektoren som ikke forstyrrer når den står på (det har jeg, men mister da tvn på soverommet)

Alternativ 2: Kjøpe en antennekabel splitter. Et tv signal går inn i tv, og et går inn i en dvd opptaker han selger for 2000kr(daewoo). Kjører da komponent kabel fra opptakeren til projektor. Da kan en bytte tv kanal fra dvd opptakeren (brukes som tuner) Går ut fra at den også kan kobles til tvn om ønskelig.

Pc signaler:
    S-video fra kompisen sin pc.
    Hadde ingen løsning på hvordan jeg med VGA kunne koble til pcn til projektoren.

Jeg flytter ut i juni2007. Hvordan romløsning blir da vet jeg ikke. Så er ikke så keen på å bruke mange tusen kroner på løsningen her, da jeg ikke vet hvor lange kabler og sånt jeg trenger til sommeren.

Håper på noen forslag til hvordan jeg kan koble opp anlegget mitt.
    Lyd til forsterker klarer jeg selv
    Håper jeg postet dette på riktig plass, og takk for alle svar

Mvh Kjetil

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha det billigst mulig, ville jeg kansje kjøre tv og dataene gjennom forsterkeren din? Og så kjøre komposit opp til forsterkeren, komposit kalber er jo veldig billige, og så lenge det bare er noe foreløpige greier klarer du deg kansje med det signalet du får via komposit.

Da må du kjøre en scart kabel, som har overgang til komposit ut ifra tuneren, og inn i forsterkeren, så kan du se om du finner omformere fra vga til komponent eller komposit og dermed koble dataen din på, og så kan du kjøre komponent eller komposit fra den mac boxen du snakket om. Og koble begge disse på forsterker som f.eks vrc1 og vrc2. Da slipper du også å måtte bytte masse kablerer hele tiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for svar

jeg har en enkel stereo forsterker med 5*phono innganger. ingenting annet. Så tror ikke jeg får til å gjøre det sånn som du foreslår. Ellers takk.

HAr søkt litt mer og virker kanskje som at VGA problemet mitt kan løses med en VGA- 5BNC adapter eller ledning. VEt ikke hva det er, men kan det være en grei løsning til signal fra bærbar pcn min til projektoren. Hvordan er en slik løsning imot s-video?

ellers håper jeg på flere kreative innspill på første posten min

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

snakket med Daniel på avshop

Da har jeg fått mail tilbake fra Daniel. Dette kom vi fram til:

TV signal:
    Antenne kabel fra tak inn i NY DVD spiller/dvd opptaker. Den vil fungere som tuner. Det er viktig den har komponent utgang som brukes til projektor, og scart utgang som brukes til TV. Kobles til projektor med en 10meter lang komponent kabel (real cable til 699).

Til VGA bærbar pcn, kjøper jeg en 5 meter lang OEM VGA-BNC kabel til 399.

Bruker gammel S-video kabel til kompisen sin pc med svideo utgang.

Til lyden trenger jeg 1 stykk phono-phono fra dvd spiller/opptaker til forsterker
    Samt 1x minijack til phono fra pc til forsterker.

Innkjøpsliste:
    1x dvdspiller / dvd opptaker -ikke peil på hvilken, avshop mente de ikke hadde noe billig og enkelt som passet meg
    1x komponent kabel 10m
    1x vga/bnc kanel 5m
    1xphono-phono kabel til lyd 1m
    1x minijack til phono kabel til lyd, 5m

Så kommer spørsmålet mitt, hvilken boks kan jeg bruke som tuner. Jeg leier skjelden DVD, blir som regel film fra nett. Jeg har ikke videomaskin fra før, så kan være ønskelig med opptaker funksjon. Er da en billig dvd opptaker til rundt 2000 en grei løsning? Noen forslag til spiller? Kan jeg komme billig ut med en slags HTPC isteden for alle kablene og dvdspiller. At en kjører tv signal inn i en HTPC boks som sender ut til projektor og tv. Og at det går ann å koble til min eksterne disk/pc til den HTPC boksen for å se film. Kan ingenting om sånt, bare noen som nevnte HTPC. Men vet ikke om det kanskje er mye dyrere.

Hva bør jeg gjøre?

Mvh Kjetil

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sir.blue
    HAr søkt litt mer og virker kanskje som at VGA problemet mitt kan løses med en VGA- 5BNC adapter eller ledning. VEt ikke hva det er, men kan det være en grei løsning til signal fra bærbar pcn min til projektoren. Hvordan er en slik løsning imot s-video?
    VGA - 5BNC vil være det beste alternativet ditt, så sant datamaskinen din ikke har DVI utgang. Da kunne du brukt en DVI - HDMI kabel mot projektoren som kanskje ville vært enda bedre.

Når det gjelder s-Video signalet så er ikke dette i utgangspunktet så forferdelig dårlig, selv om det blir klart bedre med RGB SCART eller Component. Problemet med S-video er når det blir satt som TV utgang på skjermkort. Av en eller annen grunn blir dette aldri vellykket.

Når det gjelder oppkopling av utstyret ditt ville jeg nok koplet opp datamaskinen til projektor med VGA - 5BNC og vurdert å kjøpe et USB TV-Kort til datamaskinen. LINK

Som du ser er det nok å velge blant, spør om råd i en HTPC tråd. Med et slikt kort kan du bruke datamaskinen som tuner, og ta opp programer til HDD. Og du slipper jo da å trekke 2 sett med kabler for lyd og bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pcn har ikke dvi utgang nei. Så da blir en sånn VGA-5bnc det beste valget virker det som.

Tv signal: Splitter tv antenne kabel, en til tv og en til usb tvkort.

USB tv kort som kobles til datan har jeg ikke tenkt over. Det virker jo smart. Hvis jeg tar antennen inn i tv kortet, og videre kobler tvkortet med usb inn til datan. Kjører jeg da signalet til projektoren fra pcn med "VGA-5bnc" kabelen eller fra tvkortet (med en egen kabel), hva er best? kobles lyden til forsterkeren fra pc eller fra tvkort?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den rimeligste og enkleste løsningen er nok som nevnt vga-5bnc,og usb basert tvkort.
    De usb baserte tvkortene kan du få i den kvaliteten du vil.
    Det kan også være en løsning å koble kameratens mac til lokalnettverket, eller du kan bruke en krysset nettverkskabel mellom laptoppene, og overføre filene fra mac til pc eller streame fra mac.

Thriz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan godt legge noen lapper i et OK usb tv kort. Noen ideer til hvilket jeg skal velge? For å gjøre det enklere kan jeg feks velge pinnacle eller Hauppauge da de er kjente merker. Men er jo så mange forskjellige å velge mellom. Jeg trenger en som en kan kjøre analog antenne inn å få bra bilde

Forlag?

Da blir innkjøpslista
    1x USB tvkort
    1x VGA BNC kort (fra pc til projektor)
    1x minijack-phono (lyd fra pc til forsterker)
    1x antennekabel splitter
    1x antenne kabel 5 meter (antenne kabel bort til tv kortet)

Hardware.no - Prisguide - TV-/videokort

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tvtuner

Nå har jeg fått tips om en ren tv-tuner boks. 800kr inkl frakt.

Komplett.no - Sunsway TV Receiver Box for LCD/CRT monitor (bruk PC-skjerm som TV)

Da blir det nok en sånn, for da slipper jeg koble til pcn for å se tv

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror et usb tvkort vil gi deg et bedre tvbilde enn den boksen.

Thriz

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet opp min sunsway boks. Den virker genialt bra. Får fint TVbilde opp på projektoren. Koblet projektor til sunswayboks med en komposit kabel.

(ALTERNATIVT kan jeg koble disse to sammens med VGA-BNC kabel, er det bedre en komposit?)

En annet problem:
    når jeg kobler til s-video/VGA til den sunsway boksen, (er inngang til det på boksen) burde jeg fått bilde opp på projektoren. Det får jeg ikke, bare tv bilder som kommer opp dit. Prøver trykke på alt som går ann...

Noen som vet hva det kan skyldes? Kan problemt løses med en VGA-BNC kabel opp til projektor fra sunsway boksen?

Virker jo genialt å koble alt til den boksen, for å bare ha en kabel opp i projektor. ELLER burde jeg koblet pcn rett opp til projektoren, og ikke inn sunsway boksen? Da blir det litt mer kabling, og en eksta kablel til forsterkern.

ble litt spørsmål her, men håper noen har litt tid

supert forum igjen

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skaffet meg denne for å få dataen på min BenQ 8720. Det funker knall:P

pcutstyr.no - OBS!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du kjøpt samme type kabel som jeg henter på posten (bare at jeg kjøpte fra avshop)

Men nå kobler jeg VGA out fra pcn min, til VGA inn(en rar plugg) på boksen.
    Så kobler jeg boksen med VGA-VGA ledning til en lcd åc skjerm. da får jeg bilde

MEN jeg får ikke bilde på projektoren min som samtidig er koblet til sunsway boksen med komposit. (dog får jeg tv bilder fra boksen om jeg vil på projektoren)

Hva kan dette skyldes?

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sir.blue
    Da har du kjøpt samme type kabel som jeg henter på posten (bare at jeg kjøpte fra avshop)

Men nå kobler jeg VGA out fra pcn min, til VGA inn(en rar plugg) på boksen.
    Så kobler jeg boksen med VGA-VGA ledning til en lcd åc skjerm. da får jeg bilde

MEN jeg får ikke bilde på projektoren min som samtidig er koblet til sunsway boksen med komposit. (dog får jeg tv bilder fra boksen om jeg vil på projektoren)

Hva kan dette skyldes?
    det høres jo rart ut da! hmmmm, jeg kan ikke svare på det helt spesifikk...:???:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •