tw 600 kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tw 600 kalibrering

hei

er det noen som har en kalibrert epson tw600 og kan si meg litt hva innstillingene deres står på? jeg har kjøpt dve, men syns ikke bilde ble noe annerledes og lurer derfor på om jeg har gjort noe feil? utgangspunktet mitt er teather black 1

Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    hei

er det noen som har en kalibrert epson tw600 og kan si meg litt hva innstillingene deres står på? jeg har kjøpt dve, men syns ikke bilde ble noe annerledes og lurer derfor på om jeg har gjort noe feil? utgangspunktet mitt er teather black 1

Bruker også TB1.
    Har ikke brukt noe kalibreringshjelp som dve, men har jo prøvd litt selv. Jeg sliter med skarpheten på bildet får det liksom ikke 100% i fokus(?). Fargene er jeg rimlig fornøyd med. Har ikke parametrene her nå, men kan sjekke dem ut. Har du god lyskontroll i rommet ditt?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Bruker også TB1.
    Har ikke brukt noe kalibreringshjelp som dve, men har jo prøvd litt selv. Jeg sliter med skarpheten på bildet får det liksom ikke 100% i fokus(?). Fargene er jeg rimlig fornøyd med. Har ikke parametrene her nå, men kan sjekke dem ut. Har du god lyskontroll i rommet ditt?
    jeg har 90 % lyskontroll på dagtid og 100% om kvelden. jeg syns ikke dve hjalp i det hele tatt på bildet, syns nesten det ble dårligere... burde jeg skaffe kalibrerings hjelp?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TB1 er jo bare modusen, finnes jo langt flere verdier å justere enn det.

Først; hva slags tilkobling bruker du? Hva justerte du på når du følte at bildet ble "dårligere"?

DVE er brukendes til mye, men ikke alt. Når det gjelder fargetemperatur er det store individuelle forskjeller på eksemplarene. Når min ble kallibrert av Gorm måtte vi ned på 5500 kelvin i fargetemperatur for å nærme oss D65-standarden. Dernest er det viktig å justere brightness og kontrast. Viser spilleren din BTB og WTW, still inn til du ikke ser noen felter etter den stiplede linjen.

For høy sharpness er også en felle mange faller i. Juster den slik at du blir kvitt så mye som mulig av gloriene rundt symboler og tekst. Ofte har det vist seg å være virkningsfullt å justere verdien til bunns, og så litt opp.

Når det gjelder fargene vil du aldri klare å få dem 100% riktig i fht DVE. Grønt er vanskeligst, fokuser på den blå først og så den røde. Tint, fargemetning, hue m.m. kan du trygt hoppe over da dette ofte leder til mer "bad" enn "good".

Å direkte kopiere andres innstillinger har som oftest ingenting med seg. Til det er det som sagt store individuelle forskjeller på hvert eksemplar samt rommet de er oppsatt i.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    TB1 er jo bare modusen, finnes jo langt flere verdier å justere enn det.

Først; hva slags tilkobling bruker du? Hva justerte du på når du følte at bildet ble "dårligere"?

DVE er brukendes til mye, men ikke alt. Når det gjelder fargetemperatur er det store individuelle forskjeller på eksemplarene. Når min ble kallibrert av Gorm måtte vi ned på 5500 kelvin i fargetemperatur for å nærme oss D65-standarden. Dernest er det viktig å justere brightness og kontrast. Viser spilleren din BTB og WTW, still inn til du ikke ser noen felter etter den stiplede linjen.

For høy sharpness er også en felle mange faller i. Juster den slik at du blir kvitt så mye som mulig av gloriene rundt symboler og tekst. Ofte har det vist seg å være virkningsfullt å justere verdien til bunns, og så litt opp.

Når det gjelder fargene vil du aldri klare å få dem 100% riktig i fht DVE. Grønt er vanskeligst, fokuser på den blå først og så den røde. Tint, fargemetning, hue m.m. kan du trygt hoppe over da dette ofte leder til mer "bad" enn "good".

Å direkte kopiere andres innstillinger har som oftest ingenting med seg. Til det er det som sagt store individuelle forskjeller på hvert eksemplar samt rommet de er oppsatt i.
    jeg bruker komponent fra dvd til reciever og hdmi fra reciever til proj. det var ikke noe spesielt som gjorde bildet dårlig men da jeg sammenlignet resultatet etter kalibrering med en innstilling jeg hadde fra før, syntes jeg bildet var mye dårligere fra det kalibrerte bildet. når det gjelder det tre stripene man skal se på hver sin side av gråskalaen når man justerer brightness opp så ser jeg de ikke, kan det ha noe med dvd-spilleren å gjøre?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du ingen av stripene? Hvilken spiller?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du ingen av stripene? Hvilken spiller?
    nei, jeg bruker en LG v8916. en kombi spiller, dvd vhs.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Ville nok begynt å se meg om etter en bedre spiller da gitt, fremfor å "legge skylden på" TW520. Du trenger ikke en spesielt dyr en for å overgå den du har i dag, en Pioneer 696 eller Denon 1930 vil nok gi deg et vesentlig bedre bilde enn det du har i dag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Ville nok begynt å se meg om etter en bedre spiller da gitt, fremfor å "legge skylden på" TW520. Du trenger ikke en spesielt dyr en for å overgå den du har i dag, en Pioneer 696 eller Denon 1930 vil nok gi deg et vesentlig bedre bilde enn det du har i dag.
    ja jeg er fullt klar over at det ikke er en bra spiller, men jeg har som mål å vente til hd-dvd kommer skikkelig. jeg legger ikke noen skyld på tw600 men jeg kan ikke se stripene på xbox 360 heller, ikke at den er noe bedre. hvorfor jeg ikke kan se stripene vet jeg ikke, det er vel det som skjærer seg under kalibreringen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er grunnen til at du byttet ut tw600, anfield? kjørte du tw600 på greyvision da du hadde den? ble det bedre sortnivå da enn med hvitt lerret? jeg er ganske frustrert over dårlig sortnivå i lcd og angrer egentlig litt at jeg kjøpte lcd... jeg skal sjekke greyvision men er skeptisk til at det gir det resultatet jeg er ute etter. trenger hjelp

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut min TW600 for å prøve en DLP. Har ikke testet hvitt lerret vs grått i mitt oppsett, men tviler vel (i følge dine utsagn) på at et grått lerret vil gi det det sortnivået du er ute etter.

Når det er sagt er det jo også en stor fare for at du faktisk ikke ser hva en LCD-projektor faktisk er i stand til å levere godt kallibrert heller. Bommer du på brightness/kontrast-innstillingene blir jo bildekvaliteten heller laber.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut min TW600 for å prøve en DLP. Har ikke testet hvitt lerret vs grått i mitt oppsett, men tviler vel (i følge dine utsagn) på at et grått lerret vil gi det det sortnivået du er ute etter.

Når det er sagt er det jo også en stor fare for at du faktisk ikke ser hva en LCD-projektor faktisk er i stand til å levere godt kallibrert heller. Bommer du på brightness/kontrast-innstillingene blir jo bildekvaliteten heller laber.
    ja, jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan se de stripene?! jeg skrur opp brightness men alt jeg kan se er gråskalaen på midten av bildet. vil du anbefale å få profesjonell hjelp til å kalibrere? hvor mye koster det?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo veldig rart at du ikke ser noen av de stripene. Hadde du ikke sett den ytterste (den som viser BTB) så kunne det vært en innstillingsvariant på spilleren. Når du mangler alle er jeg mer i stuss.

Om det er verdt det med profesjonell kallibrering er det jo kun deg som kan svare på. Det koster fort et sted mellom 1-2k.

Edit: Jeg leser i ditt opprinnelige innlegg at du kjører komponent til receiver og så videre HDMI fra receiver til PJ. Hva skjer dersom du kjører det utenom receiver (altså direkte)? Husk at du kun får komponentsignalet gjennom HDMI så lenge "opphavet" opprinnelig er komponent.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo veldig rart at du ikke ser noen av de stripene. Hadde du ikke sett den ytterste (den som viser BTB) så kunne det vært en innstillingsvariant på spilleren. Når du mangler alle er jeg mer i stuss.

Om det er verdt det med profesjonell kallibrering er det jo kun deg som kan svare på. Det koster fort et sted mellom 1-2k.

Edit: Jeg leser i ditt opprinnelige innlegg at du kjører komponent til receiver og så videre HDMI fra receiver til PJ. Hva skjer dersom du kjører det utenom receiver (altså direkte)? Husk at du kun får komponentsignalet gjennom HDMI så lenge "opphavet" opprinnelig er komponent.
    skjønner ikke helt hva du mener med opphavet..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå viser den de to linjene ja! når jeg kjører direkte til proj kommer det to linjer i dve, men ikke btb linjen. nå ser jeg flere detaljer i sorte scener og er mer fornøyd med bildet! det må være noe feil eller innstilling i recieveren?! den skal da vise de to linjene. vet du om noen innstillinger anfield?!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke helt hva du mener med opphavet..
    Med opphavet mener jeg at når du kjører et signal som opprinnelig er komponent gjennom en receiver og derfra videre som HDMI vil signalet fremdeles være å betrakte som et analogt komponentsignal.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå viser den de to linjene ja! når jeg kjører direkte til proj kommer det to linjer i dve, men ikke btb linjen. nå ser jeg flere detaljer i sorte scener og er mer fornøyd med bildet! det må være noe feil eller innstilling i recieveren?! den skal da vise de to linjene. vet du om noen innstillinger anfield?!
    Om den viser BTB (den aller siste streken) eller ikke er ikke sååå farlig, da denne akkurat skal bli "usynlig" under kallibrering med DVE. Men det er således tydelig at noe skjer når signalet passerer gjennom receiver. Som Lygren skrev i en annen tråd du var i her, så kan det være at reveiver omdanner signalet IRE-vis. O IRE er ønskelig, kanskje den endrer signalet til NTSC/7,5 IRE som laveste sorte?

Tydelig at "problemet" her ligger i receiver. Kan du fortsette med koble direkte utenom reciever er jo det å anbefale.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    problemet lå i prosjektoren, i hdmi innstlillingene (ikke komponent) var epson superwhite på og dvi - video satt til normal, da jeg slo av superwhite og dvi - video satt til expanded, fikk jeg opp de to savnede linjene i dve. dvden tar ikke med btb. disse innstillingen var ikke i komponent innstillingene og gjorde derfor at komponent funket. takk for all hjelp

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •