Fargekalibrering av BenQ PE8720

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fargekalibrering av BenQ PE8720

Jeg vil gjerne ha det beste ut av min BenQ PE8720 og lurer på om noen her har kalibrert sin 8720 med profesjonelt utstyr av en profesjonell kar (eller røy). Og om de instillingene som fargekalibreringen resulterte i er mulig å bruke som en fasit for andre med samme projektor.
    Det hadde da vært utrolig praktisk om noen la ut de riktige korrigeringene her!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det anbefales vel sjeldent bruk av slike standarverdier med ulikt annet utstyr og romforhold. Jeg har kun brukt den enkle oppskriften til Gorm om bruk av DVE og mine fargeinnstillinger for grønt, blått og rødt blir stående på fabrikkinnstillingen på 15 +/- 1.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre er det ingen garanti for at de innstillinger som man kommer frem til ved kalibrering av en annen projektor vil være riktige for din. Tror desverre ikke det finnes noen annen løsning en å få kalibrert din egen dersom du ønsker best mulig resultat.

Gøran

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som de andre har skrevet her - det er ikke noe fasit på dette da hver projektor er forskjellig. Sjansen for at det blir verre er vel muligens større enn at det blir bedre om man bare bruker tilfeldige verdier som har passet på en annen pj. Når i tillegg 8720 er meget bra kalibrert fra BenQ så er det bedre å bruke den som den er enn å legge inn verdier som du ikke vet gjør pj'en bedre...
    Eneste riktige måte er å oppsøke noen som har verktøy til å måle/justere slik at det faktisk blir bedre! :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ante meg selvfølgelig at jeg ville få slike svar! Men jeg var ikke sikker. Noen som kan opplyse meg om hvem som foretar kalibreringer i Nord-Trøndelag, da?

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du burde seriøst prøve DVE guiden til Gorm. Den er idiotsikker. Jeg er kalibrerings noob av første klasse, men ser merkbare forandringer, etter en runde med denne. Er lett som få, kalibrerer på 5 min for kompiser nå, etter at jeg har lært meg systemet her

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Men du burde seriøst prøve DVE guiden til Gorm. Den er idiotsikker. Jeg er kalibrerings noob av første klasse, men ser merkbare forandringer, etter en runde med denne. Er lett som få, kalibrerer på 5 min for kompiser nå, etter at jeg har lært meg systemet her
    Er enig med deg her Geil, DVE kalibreringen er absolutt et skritt i riktig retning når det gjelder å stille inn birgtness og kontrast og til en viss grad få balangsert andelene RGB til D65 fargetemperatur rundt maks lysutbytte i alle fall.

Problemet med DVE er at man får ikke til å kalibrere en riktig gråtone skala hele veien ned til bildet er sort med denne metoden der man bruker øynene og fargefiltere (øynene mister mye av fargesynet når lysstyrken blir lavere), så man går glipp av noe av den kalibrerings gevinsten man får med å bruke slikt fargekalibrerings målerutstyr som Gorm bland annet bruker.

Noen vil kanskje påpeke at hvis øyet er mindre følsomt for farger i mørke områder i bildet, hvorfor er det viktig med riktig farge balangse da?. Problemet er at øyet er vandt med virkelighetens verden og gjennomskuer feil her på tross av lavere fargenøyaktighet, samt at det er noe å hente for projektorens det i forbedret sortnivå og kontrast verdi ytelser, hvis de tre RGB fargene jobber balangsert helt ned til sort. En farge som tar av litt i forhold til de andre i det sorte området vil også kunne opfattes som kompromerings støy og artifakser osv.

Vil derfor ikke fraråde om å bruke DVE til kalibrering, men bare antyde at det finnes bedre metoder også, hvis man er villig til å betale litt for dem....

Kjenner desverre ikke til hvor man skal ta kontakt for å få en fagmessig god kalibrering av projektorer i Nord-Trøndelag og nærheten av trådstarter, men det vet kanskje noen andre her på forumet.

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm+flybilett+fyllekule= kalibrering?

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet viktig poeng er vel å ikke bli helt idiot heller. Jeg har selv vært og er for den saks skyld en ivrig hifi entusiast. Men har gitt meg med de helt ville kjøpa. Jeg tror den gjengse mannen i gata, kommer til å være MER en fornøyd med en gorm quickguide kalibrering av 8720. For min del pisser den hardt på alt jeg noen gang har sett, være seg lcd, plasmaer. Tror folk lett kan bli litt overfølsomme på ting de kanskje egentlig ikke ser, hvis man leser litt for hardt her Så gå for quickguide og vær fornøyd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel nødt til å nøye meg med DVE guiden til Gorm og kalibrere selv, da!
    Tenker nok resultatet blir tilfredstillende nok!
    Ellers takk for alle svar og råd!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •