Ønskeprojektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønskeprojektor

Ser at folk er begynt å snakke litt mer om lyssterke projektorer i det siste.
    Jeg jobber til daglig med montering av dataprojektorer, og er selv vant med en slik hjemme. Av min projektorbruk, er ca 80% surfing og vanlig databruk, mens ca 20% er filmtitting. Jeg har lerretet over tv'en, og på denne måten kan jeg surfe/nerde, mens den bedre halvdel ser på TVNorge serier.
    Siden da mesteparten av projektorbruken skjer i opplyst rom, trenger jeg lysstyrke, men når jeg skal se film holder det med ca 1000 ansilumens.

Dette leder meg til problemet. Jeg finner ingen perfekt projektor.
    Det jeg ønsker meg, er:
    - 1280x720 (med 1920x1080 tror jeg skriften blir for liten ved pc bruk)
    - DLP med minst 4000:1 i kontrast, uten auto iris. (liker ikke at windows-skrivebordet dimmer opp og ned når du viser video i et vindu)
    - ca 2000 ansilumens (gjerne en proj med lyssensor som regulerer lysstyrken automatisk etter lyset i rommet)
    - Elektrisk lensshift (slik at lerretet kan senkes ned foran flatskjermen)

Ser at Panasonic sin pt-ax100 er rimelig nært målet hadde den bare vært dlp og hatt elektrisk lensshift.
    Er det noen der ute som vet om en projektor som oppfyller disse ønskene?
    Kan det bli en trend med mer lyssterke projektorer fremover?
    Kommer det hjemmekinoprojektorer som kan regulere lysstyrken fra f.eks. 1000 til 2000 ansilumens? Om fargekvaliteten blir endel dårligere ved maks lysutbytte kan jeg leve med.
    Synes det er rart at ikke dette er mer etterspurt.
    Nå ser ikke jeg fotball, men det kan jo ikke være noe gøy å måtte sitte i et bekmørkt rom når man ser foppal med kompiser?!?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med frontprojeksjon vil kontrasten falle som en stein når du skrur på lyset, så det du trenger er en modus der du skrur av autoiris'n. Maks lysstyrke og kontrast *samtidig* er ikke et tema for deg (hvis jeg oppfatter det du skriver riktig).

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke infocus en dlp prosjektor med 2000 ansi limens? den er ganske dyr da..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det ikke er svar på spørsmålet ditt, men hvis 80% av bruken er surfing og vanlig databruk, hvorfor bruker du ikke en vanlig PC-skjerm? Jeg ser ingen fordeler ved å bruke projektor til dette formålet. 1280*720 er heller ikke noe å rope hurra for til vanlig PC-bruk heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant at kontrasten faller voldsomt når du skrur på lyset, men trøsten er at pc bildet har veldig høy kontrast (mye svart skrift på hvit bakgrunn).
    En dlp projektor med 2000 al og utkoblbar autoiris ville sikkert funke bra. Da kunne den jo strupes ned til ca 1000 al ved filmbruk.

Poenget med projektor, er jo stort bilde som flere kan se på samtidig. Da blir en pc-skjerm for liten. Dessuten er det ikke veldig pent med en pc-skjerm i stuen. Projektoren er der jo uansett. Jeg tenkte 1280x720 er det nærmeste jeg kommer 1024x768 som jeg bruker idag (utenom 1280x768, men jeg vil ha native 720p).

Det virker kanskje rart, men bruken er for det meste å surfe etter gøye ting, videogoogle, se bilder, spille spill, styre playlister ved fest, lete etter nedlastninger osv. med venner i en normalt opplyst stue.
    Dette funker fint med en god dataprojektor, men da blir filmtittingen skadelidende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •