Ikke skarp nok, Epson emp tw-600!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate kfh74 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke skarp nok, Epson emp tw-600!

Jeg sliter med at bildet på min Epson emp tw-600 ikke er skarpt nok.
    Bildekilde er Samsung DVD-HD850. 10m HDMI kabel fra Clas-Olson.

Jeg håper at løsningen er enkel og at det skyldes at jeg bruker tupplur rullegardin fra Ikea som lerret.

Prosjektoravstand til lerret er ca 3m, sitteavstand ca. 2,5m.
    Størrelse på bildet har jeg prøvd å variert, men fortsatt noe uklart.

Er det noen innstillinger jeg kan gjøre på prosjektoren forutenom manuell fokus på linse?

Det går fint å se film, men er likevel irriterende.

Noen der ute som har erfaringer eller eventuelle løsninger på problemet mitt?

Newcomer NostraD sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med en annen DVD spiller/kilde og med andre video-inn/utganger?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NostraD
    Har du prøvd med en annen DVD spiller/kilde og med andre video-inn/utganger?
    Eneste jeg har prøvd er xbox med kompositt kabel. Dårligere enn HDMI.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    holder liv i tråden!

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker du lens-shift?

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke uskarpt fordi man bruker tupplur, men jeg merker selv at hjørneskarpheten svikter litt på min projektor der hvor bildet er "lengst fra" linsen. Lens shift er så godt som på så lavt som mulig, og windowsklokken er ikke spesielt skarp, selv om den øvre delen av bildet, særlig på midten er sylskarpt, så man tydelig ser rutenettet godt definert når man går nær bildet. Jeg har bestemt meg for å ikke legge merke til det så lenge før jeg har funnet ut om dette er helt normalt, og jeg forstår jo til en viss grad om det er det. Kunne kanskje tatt noen bilder av forskjellen på det skarpe og det uskarpe. Såkalt ende-til-ende-skarphet er vel temmelig vanskelig å få til tror jeg, og offset/lens shift gjør det vel vanskeligere.

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Epson har jeg oxo problemer med at hjørnene ikke er like skarpe som midten. dvs ett av hjørnene ikke er like skarpt som resten av bildet. Dreier jeg på fokus for å fjerne uskarpheten flytter jeg bare uskarpheten til hjørnet over. La ikke merke til dette før jeg kobla på pc`en. Hos meg var windows Xp start-knappen uskarp. Men dette legger jeg ikke merke til ved filmsjåing eller xboxspelling. Selv om jeg ikke irriterer meg over dette lenger, hadde det vært fint om noen prosjektor-guruer kunne avkrefte/bekrefte om dette er et vanlig problem, eller om dette er en feil på epson-projer. Bruker forøvrig moderat med lensshift.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gurban
    På min Epson har jeg oxo problemer med at hjørnene ikke er like skarpe som midten. dvs ett av hjørnene ikke er like skarpt som resten av bildet. Dreier jeg på fokus for å fjerne uskarpheten flytter jeg bare uskarpheten til hjørnet over. La ikke merke til dette før jeg kobla på pc`en. Hos meg var windows Xp start-knappen uskarp. Men dette legger jeg ikke merke til ved filmsjåing eller xboxspelling. Selv om jeg ikke irriterer meg over dette lenger, hadde det vært fint om noen prosjektor-guruer kunne avkrefte/bekrefte om dette er et vanlig problem, eller om dette er en feil på epson-projer. Bruker forøvrig moderat med lensshift.
    Er projektoren din 100% i vater og står vinkelrett på lerretet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    bruker du lens-shift?
    Ja, til å justere bildet fra taket og ned på lerretet. Projektoren står i vater, vannrett.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    100% i vater, mangler ca. 10-15 cm til å være vinkelrett på lerret. Tok utgangspunt i selve projektoren når jeg satte den opp i forhold til lerretet og ikke linsa.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Det blir ikke uskarpt fordi man bruker tupplur, men jeg merker selv at hjørneskarpheten svikter litt på min projektor der hvor bildet er "lengst fra" linsen. Lens shift er så godt som på så lavt som mulig, og windowsklokken er ikke spesielt skarp, selv om den øvre delen av bildet, særlig på midten er sylskarpt, så man tydelig ser rutenettet godt definert når man går nær bildet. Jeg har bestemt meg for å ikke legge merke til det så lenge før jeg har funnet ut om dette er helt normalt, og jeg forstår jo til en viss grad om det er det. Kunne kanskje tatt noen bilder av forskjellen på det skarpe og det uskarpe. Såkalt ende-til-ende-skarphet er vel temmelig vanskelig å få til tror jeg, og offset/lens shift gjør det vel vanskeligere.
    Håpte det var tupplur som var årsaken til mine problem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    100% i vater, mangler ca. 10-15 cm til å være vinkelrett på lerret. Tok utgangspunt i selve projektoren når jeg satte den opp i forhold til lerretet og ikke linsa.
    Når lens-shift da står i midtposisjon sideveis, havner bildet 10-15 cm til side for lerretet da? Hvis ikke må du vri projektoren slik at dette er tilfellet, og så justere bildet sideveis med lens-shift. Det er nettopp her de aller fleste bommer, nemlig at de vrir projektoren sideveis i setdet for å juster sideveis med lens-shift. Bildet får dermed aldri riktig geometri, og focus vil ikke være skarp på begge sider samtidig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projen står på en hylle på bakveggen. Er 100% vater og vinkelrett på lerret ja. Bruker som sagt litt lenshift. En anelse ned og litt til siden. Geometrien på bildet er 100%. Kan det da være lenshift`en som er synderen?

Edit: Med vinkelrett mener jeg at projen ikke er vridd sideveis, med dertil geometrisk feil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tviler jeg på. Enten så er det noe feil på kilden din, eller så kan det virke som om det rett og slett er feil på optikken. Har du prøvd andre kilder, f.eks. en PC?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at dette problemet kommer uansett kilde. Menyen på projen kan flyttes rundt på forskjellige steder på bildet. Da er det enkelt å se om noen områder er skarpere enn andre. Skal teste dette når jeg kommer hjem.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når lens-shift da står i midtposisjon sideveis, havner bildet 10-15 cm til side for lerretet da? Hvis ikke må du vri projektoren slik at dette er tilfellet, og så justere bildet sideveis med lens-shift. Det er nettopp her de aller fleste bommer, nemlig at de vrir projektoren sideveis i setdet for å juster sideveis med lens-shift. Bildet får dermed aldri riktig geometri, og focus vil ikke være skarp på begge sider samtidig.
    Ja, projektor er satt opp slik at bildet havner noe utenfor lerret, bruker lens-shift for å korrigere, ca. 10-15 cm.

Prøvde I-robot i går og justerte litt underveis...syntes at om jeg gjorde undertekst noe uklar ble bildet noe bedre, kan dette stemme? Er redd det er jeg som er ute av fokus

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hvit matt 02 i taket, kan dette gjøre noe med skarpheten på bildet, eller er det kun svartnivået som blir påvirket?

Må uansett male taket på nytt:cry:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfh74
    Ja, projektor er satt opp slik at bildet havner noe utenfor lerret, bruker lens-shift for å korrigere, ca. 10-15 cm.

Prøvde I-robot i går og justerte litt underveis...syntes at om jeg gjorde undertekst noe uklar ble bildet noe bedre, kan dette stemme? Er redd det er jeg som er ute av fokus
    Mitt tips: Juster fokus etter projektorens meny. Å stille inn fokus etter filmmateriale er en heller vanskelig og mer upålitelig variant.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips: Juster fokus etter projektorens meny. Å stille inn fokus etter filmmateriale er en heller vanskelig og mer upålitelig variant.
    Der sier du noe! Den,menyen, er krystallklar, så her må det vel være bildekilden som er svak?

Active gurban sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det tviler jeg på. Enten så er det noe feil på kilden din, eller så kan det virke som om det rett og slett er feil på optikken. Har du prøvd andre kilder, f.eks. en PC?
    Det var faktisk lensshift som var synderen. Når jeg midtstilte lenshiften (vertikalt/horisontalt)ble hele bildet klart. Men det er bare et lite felt nederst i venstre billedkant som blir berørt. Når jeg bruker lensshiften er det jo oxo ned mot venstre jeg stiller den. Så da er det bare å flytte hylla, eller late som det ikke er der.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •