Trenger jeg "Scaler" ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Trenger jeg "Scaler" ??

Er en første gangskjøper av PJ som i utgangspunktet har bestemt meg for å kjøpe Adeo Plano lerret og Mitsubishi HC3100 prosjektor. Tenkte i samme sleng å kjøpe en DVD spiller med tuner/harddisk med HDMI utgang for å få TV signaler inn på PJ). Ellers så vil jeg mest bruke PJ til leie av DVD film.

Men trenger jeg "SCALER" ? Vet ikke helt hvem som har behov for slike Scalere.

Kan noen forklare meg ?

Tusen takk

Mvh.

T Sund

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at dette er din første projektor, og måten du spør på, så vil jeg si at; nei det trenger du ikke.
    Dersom du er misfornøyd med bildekvaliteten når du ser TV-sendinger, så kan du kanskje vurdere om det blir nødvendig med en bildeprosessor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I projektoren er det en enhet;scaleren. Denne tar alt billedmateriale uavhengig av oppløsning og forandrer det til den oppløsningen som projektoren har. Tradisjonelt har f.eks. ikke DVD spillere hatt innebygd scaler siden skaleringen utføres i billedfremvisere som f.eks. projektorer og TV'er. Men den siste tiden har det dukket opp flere og flere avspillere som skalerer opp til den oppløsningen billedfremviseren har, og på den måten vil ikke i dette tilfellet projektoren trenge å utføre noen skalering siden billedsignalet allerede passer projektorens oppløsning.

La oss si at projektoren din er 2-3 år, og du kjøper en splitter ny DVD spiller med innebygd scaler. Da kan det godt tenkes at scaleren i DVD spilleren er bedre enn den som er i projektoren siden den er nyere. Og da vil det altså kunne være interessant å bruke den i steden for den i projektoren. Hvorvidt projektorens scaler er i bruk blir således enkelt avgjort ved å stille utgangs oppløsningen på DVD spilleren.

I den mer ekstreme enden av skalaen finnes det eksterne scalere av mye bedre kvalitet enn det man finner i TV'er og DVD spillere, disse kalles gjerne også for Video Prosessorer, og er så dyre at om man puttet dem i en TV ville TV'en kostet 35000Kr i stedet for 15000Kr.

Disse er nok mer for entusiaster, så for å svare enkelt på spørsmålet ditt: Nei, foreløpig så trenger du ikke en scaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på Gorm her - du trenger ikke scaler. HC3100 har god bildebehandling, og du vil helt sikkert bli veldig fornøyd.

Dyr scaler er idag noe enten for de med lite kunnskap og mye penger, eller noe for store entustiasterops: med lite penger.

VantageHD, Optoma HD3000 eller Crystalio CII vil øke ytelsen spesielt på tv-sendinger og gi ett litt skarpere HD-bilde. På sd-dvd vil det ikke være store forskjellen. Så en ekstra investering på 20-45k anbefales ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Henger meg på Gorm her - du trenger ikke scaler. HC3100 har god bildebehandling, og du vil helt sikkert bli veldig fornøyd.

Dyr scaler er idag noe enten for de med lite kunnskap og mye penger, eller noe for store entustiasterops: med lite penger.

VantageHD, Optoma HD3000 eller Crystalio CII vil øke ytelsen spesielt på tv-sendinger og gi ett litt skarpere HD-bilde. På sd-dvd vil det ikke være store forskjellen. Så en ekstra investering på 20-45k anbefales ikke.

Hei !!

Takk for fint svar. Men har HC3100 innebygget en ok bildebehandler for både tv sendinger, DVD leiefilm samt for fremtidens Blue Ray? Eller for å si det på en enklere måte. Kan jeg bruke en HC3100 på alt materiale og få et brukbart bilde?

Mvh.

T Sund

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det kan du.
    Men for å se TV-sendinger trenger du en ekstern TV-tuner, og kvaliteten på denne er selvsagt også en avgjørende faktor. Selv bruker jeg Sony RDR-HX1010 som TV-tuner, noe som fungerer svært godt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ja det kan du.
    Men for å se TV-sendinger trenger du en ekstern TV-tuner, og kvaliteten på denne er selvsagt også en avgjørende faktor. Selv bruker jeg Sony RDR-HX1010 som TV-tuner, noe som fungerer svært godt.

Kjører du HDMI kabel direkte fra Sony HX1010 til PJ ? Hos meg vil det være ca 8-10 meter med kabel fra DVD spiller til PJ, er det nok med en enkelt HDMI kabel ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjorde det til min forrige projektor, og da via en 12 meter HDMI-kabel (Supra).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •