Prosjektor i lyst rom??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor i lyst rom??

Skal handle prosjektor nå som jeg snart er ferdig med opp-pussing av huset.Har malt veggene i stua veldig lyse og taket er helt hvitt. Må jeg da punge ut mye extra og kjøpe en mer lyssterk prosjektor enn om veggene hadde vert mørke? Ser for meg at bildet vil lyse opp hele rommet nå som det er i den fargen?? Har persienner og sorte gardiner.......

Linker til gode alternativ mottas med takk. Prisklasse 10-15000,-

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma HD72 er lyssterk:
    AVshop.no

http://avforum.no/forum/tester-video...oma-hd72i.html

Og evt Optoma HD70.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så grei ut den(ikke det at jeg har peiling i det hele tatt)
    Og så ett par spørsmål til.......
    Hvor stort lerret er optimalt til en slik?
    Hvordan er det å røyke i samme rom som prosjektoren?
    Vill vifta suge inn røyken og ødlegge hele greia?
    Må den henge i samme høyde som lerretet eller kan den vinkles?

Må igjenn beklage dumme spørsmål.Kunne sikkert fått svar om jeg hadde brukt noen timer på å leite i gamle tråder,men tar meg den frihet å lage en ny.
    Håper ingen blir lei av at "ferskingen" spør som en 5-åring:???:

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter

Må igjenn beklage dumme spørsmål.Kunne sikkert fått svar om jeg hadde brukt noen timer på å leite i gamle tråder,men tar meg den frihet å lage en ny.
    - 80-120 tommer.
    - Stump røyken!
    - Se tema "offset". Projektoren skal ikke vinkles.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med påvirkning fra rommet har vel litt å si hvor stort lerret man velger å bruke og avstandene til sidevegger og tak også, så egentlig trens ikke et så veldig høyt lysutbytte fra projektoren bare man intensiverer det lysutbytte man har til rådighet og har litt avstand til de lyse flatene (sidevegger og tak).

Problemet med hvitt tak og lyse vegger, er at sortnivået og kontrasten lettere vaskes ut av allt lys som tilføres rommet og letter reflekteres til lerretet, og man får ikke utnyttet en god projektor som har høy kontrast og godt sortnivå.

Vinkling av projektor slik "filmplanet" i projektoren ikke er parralelt med lerretet er ikke ønskelig fordi da får man en feil form på bildet og må bruke digital keystone i projektoren for å rette dette opp, og man mister mye av oppnåelig bildekvalitet på den måten.

Velger du en projektor med juterbar lensshift kan du justere og flytte hele bildet. Det er forholdsvis få DLP projektorer som støtter slik justering, men en del LCD modeller som gjør det. Med lyse vegger og tak , kan det godt tenkes at en LCD projektor hadde vært et greit valg, fordi det er ikke sikkert at du får så veldig mye mer kontrast og sortnivå ut av en DLP i de omgivelsene.

Når det gjelder røyking og projektor, er det ikke å anbefale da man neppe får stoppet alle disse sot og støv partiklene i eventuelle luft filtere og vil få dratt det inn i obtikken og lampemodulen med kjøleluften. Hvor stort problemet med røyking og projektor egentlig er, kommer vell ann på type projektor LCD, DLP teknologi og hvor mye røyk osv, og er ikke sikker på at det vil være det helt store problemet innenfor en normal levetid/brukstid beregner for projektoren.

Alle som røyker kommer jo til å slutte en eller annen gang frivilleg eller ufrivillig , så det er kanskje greit å ta en frivillig utgave både pga egen fremtid og for en eventuell projektor som vel burde komme langt ned på en slik prioriterings liste....

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

slutt og røyk og kjøp deg en benq 8720

Intermediate Kjeksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    760
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyrie neslie
    slutt og røyk og kjøp deg en benq 8720
    det var det fælt så imøtekommen med nye medlemmer da

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic Projector PT-AX100 er den mest lyssterke på markedet til en fornuftig pris.

Komplett.no - Panasonic Projector PT-AX100 16:9 1280x720,2000 ANSI Lumen,6000:1

Har fått meget god kritikk. Jeg har bestilt en..

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har samme "problemet" med lys stue. Kjøpte ein Optoma Hd70, som fungerer utmerket. 106" lerret går fint på denne i lys stue. Og den er i tillegg billig, HD og DLP. Trur neppe du får bedre bilde for pengene, om du da ikkje har 10.000,- ekstra og går for ein 8720.

Sjølv tok eg HD70 som ein stopp før 1080p rpjektor på nyåret/sommer-07. Har da sett meg ut HD81 som er enda meir lyssterk enn HD70.

Ang. røyking, så trur eg nok det vil kunne ha negativ innvirkning på projektoren. Røyken stiger opp, og vifta suger inn, så om du takmonterer den så vil den fungere som ufrivllig "luftrenser" som nok ikkje er særlig positivt med tanke på linse,fargehjul,speil, etc.etc.

Om du har vasket eit kvitt tak i eit rom det er røykt i ein del, så vet du kan eg tenke på. Det blir veldig veldig fort eit brunt tjærebelegg av røyking inne.. ein kvit klut viser det veldig god, og ein vil og greit sjå striper i taket der ein vasker.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Eller Supernova som også er en DLP plate. Har installert to slike den siste måneden og det er ingen tvil om at det fungerer utmerket med slike plater og deres høye gain.

Jeg tror det var Xscreen som ble vist på messen på Sola i fjor, men husker ikke helt... ? Det fungerte det også!

Gain i platen gjør at man kan gå ned et par hakk på lysutbytte fra projektoren, men allikevel få skikkelig smell i bildet i normalt opplyste rom.

Plasseringen av speilene i platen undertrykker "ambient light" og gir mest utbytte fra projektoren når denne er montert i samme høyde eller max 5% stigning over platen (ta da en projektor som enten har offset nedover, eller som har lensshift)

Innsynsvinkel er god.

Vet dessverre ikke prisen på noen av de...

DrE

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Eller Supernova som også er en DLP plate. Har installert to slike den siste måneden og det er ingen tvil om at det fungerer utmerket med slike plater og deres høye gain.

Jeg tror det var Xscreen som ble vist på messen på Sola i fjor, men husker ikke helt... ? Det fungerte det også!

Gain i platen gjør at man kan gå ned et par hakk på lysutbytte fra projektoren, men allikevel få skikkelig smell i bildet i normalt opplyste rom.

Plasseringen av speilene i platen undertrykker "ambient light" og gir mest utbytte fra projektoren når denne er montert i samme høyde eller max 5% stigning over platen (ta da en projektor som enten har offset nedover, eller som har lensshift)

Innsynsvinkel er god.

Vet dessverre ikke prisen på noen av de...

DrE
    Jeg hadde dnp supernova her for en test ikke så lenge tilbake og kan ikke si annet enn hold deg unna!! makan til hot-spotting skal du lete lenge etter, bildet fungerte bare ikke... silverstar og xscreen tror jeg er det samme.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bukker og takker for tips.... Får røyke på kjøkkenet:-)
    Blir ikke handel før neste lønning pga en fjellvegg som krasjet med bilen min

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bukker og takker for tips.... Får røyke på kjøkkenet:-)
    Blir ikke handel før neste lønning pga en fjellvegg som krasjet med bilen min
    oof.. hørtes ikke bra ut, kom den fort?

Newcomer kyrie neslie sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjeksen
    det var det fælt så imøtekommen med nye medlemmer da
    Bare en spøk ok

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,den bare kortet inn bakluka med 10cm. Fjellet måtte da ha forståelse for at jeg hadde(kremt) sommerdekk..... Ren idioti fra meg selv som kjører vogntog og buss til dagen..... Burde vel lært ettervert.Var på vei for å hente de nye piggdekka.....

....og en spøk tåler vi ferskinger godt:-)

Produsent repr.
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Jeg hadde dnp supernova her for en test ikke så lenge tilbake og kan ikke si annet enn hold deg unna!! makan til hot-spotting skal du lete lenge etter, bildet fungerte bare ikke... silverstar og xscreen tror jeg er det samme.
    Når det gjelder disse lerretene/skjermene, er det viktig å huske at her må man ha projectoren langt unna. Jo kortere kasteavstand man har jo større blir "hot spot'en". Longthrow linser er tingen her.

Det er klart at bruker man en slik skjerm vil det være en "trade off", men jeg har sett flere oppsett med supernova som har fungert helt greit.

mvh

Stig Sanengen
    projectiondesign

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øh..........finnest det en ordliste her på forumet.Dukker opp mye "fremmedord" for meg som fersking:smile:
    Men,men det er jo litt av moroa det og! Alt skal lærest!

Må nok en gang si meg imponert av alle gode tips og ikke minst miljøet her. Utrolig lærerikt!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StigPD
    r
    Det er klart at bruker man en slik skjerm vil det være en "trade off", men jeg har sett flere oppsett med supernova som har fungert helt greit.
    Ja, det er klart Supernova og lignende blir et kompromiss. Det er jo kun i rom der lysstyrken ellers er ganske høy at det er vits å bruke disse platene.

Faktisk brukte vi en EVO SX2+ mot supernova, og projektor montert litt høyere enn anbefalt av Supernova, med lensshift på EVO'en. Jeg kan ikke huske noe hotspot-problem akkurat her.

Har sett Supernova på en Christie DS25+ som var montert litt lavt, og da var det hotspot, men allikevel såpass mye "bedre" bilde at det uansett var en bedre løsning. Den siste testen ble gjort i et rom som var klargjort for tv-opptak med mye ekstra lys, og det er da disse skjermene (etter min mening) er en god løsning.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei,den bare kortet inn bakluka med 10cm.
    Så flott! Det letter jo lukeparkering merkbart, og dessuten så går man jo ikke inn i bilen via bakluka

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •