HC3100 og takhøyde !!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HC3100 og takhøyde !!

Hei

Vurderer en HC3100 blandt mange PJ. Jeg har en takhøyde på ca 210cm. Hvor ideelt er dette for å henge HC3100 på stang i taket , og hvor høyt må da et 91" lerret plasseres på vegg, og når en regner 3,6 meter "throw-distance" og når en ønsker det skal være optimal plassering. HC3100 har jo ikke lens-shift så en må være nøye med installeringen.

Mvh.

Sundman

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av HC3100

Dette har jeg regnet på en del gannger selv....:-D
    Vogel feste er ca 15cm fra taket + offset på den avstanden du sier er ca 40 cm + lerrethøyden på lerret 91" er 120 cm. Dette blir tilsammen 175 cm fra taket. Dvs at du har igjen 35 cm til gulvet (210-175= 35 cm).

NB! Bildet kommer ikke ut av fokus om du tilter den 10 cm oppover. Du må heller ikke bruke keystone. I tillegg har HC 3100 digital lensshift pga av at dette er en 768-brikke. Det betyr at du kan flytte bildet enda mer oppover om du har behov for det (litt usikker på cm, men jeg ble overrasket over at det var ganske mye).

HC3100 har fått noe kritikk på plasseringsvennlighet, men det finnes muligheter.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mixax
    NB! Bildet kommer ikke ut av fokus om du tilter den 10 cm oppover. Du må heller ikke bruke keystone.
    Hvordan kan du få et rektangulært bilde hvis projektoren ikke er i vater og du heller ikke bruker keystone? Hvor mye fokusen blir påvirket av tiltingen vet jeg ikke.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    210 under taket betyr at HC3100 er et dårlig valg, med mindre du vil ha lerretet svært langt ned mot gulvet. Lavt plassert lerret syns jeg er en dårlig løsning, siden en ikke kan lene seg tilbake i godstolen uten å sitte svært anstrengt i nakken (og med tidenes dobbelthake ;-) )
    Tilting av projektoren gir variabel fokus over bildet, og trapés. Hvor mye en bryr seg om dette er selvsagt vaiabelt fra person til person.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Hei

Vurderer en HC3100 blandt mange PJ. Jeg har en takhøyde på ca 210cm. Hvor ideelt er dette for å henge HC3100 på stang i taket , og hvor høyt må da et 91" lerret plasseres på vegg, og når en regner 3,6 meter "throw-distance" og når en ønsker det skal være optimal plassering. HC3100 har jo ikke lens-shift så en må være nøye med installeringen.

Mvh.

Sundman
    Med 210 cm under taket er Sharp XV-Z3000 et bedre valg. Jeg har selv 210 cm takhøyde, og et stativ som bygger ca 10 cm totalt. Jeg har et 100" lerret der nedre rammekant er ca 60 cm over gulvet.

Et 91" lerret på 3,6 meter bør således gå veldig greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Med 210 cm under taket er Sharp XV-Z3000 et bedre valg. Jeg har selv 210 cm takhøyde, og et stativ som bygger ca 10 cm totalt. Jeg har et 100" lerret der nedre rammekant er ca 60 cm over gulvet.

Et 91" lerret på 3,6 meter bør således gå veldig greit.

Jeg kan i teorien trekke f.eks en HC3100 4 meter fra lerret til linsen men da er jeg i følge leverandøren helt på grensen av spekteret og må bruke full zoom, og det er vel heller ikke å fortrekke? Står på leverandørsidene at en HC3100 med lerret på 200cm kan plasseres 3,3 - 4,0 meter fra lerretet, er det ikke slik da at en bør bestrebe å finne noe midt i mellom?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Jeg kan i teorien trekke f.eks en HC3100 4 meter fra lerret til linsen men da er jeg i følge leverandøren helt på grensen av spekteret og må bruke full zoom, og det er vel heller ikke å fortrekke? Står på leverandørsidene at en HC3100 med lerret på 200cm kan plasseres 3,3 - 4,0 meter fra lerretet, er det ikke slik da at en bør bestrebe å finne noe midt i mellom?

RETTELSE !!!

Sorry folkens, etter litt "finmåling" så viser det seg at det temmelig nøyaktig 221 cm fra tak til gulv. Lerretstørrelsen er jeg helt bestemt på, det må bli en 200cm (91 tommers). Med 221 i takhøyde og en PJ avstand rundt 3,6 - 3,9 meter, hvor "høyt" kan lerretet henges da for optimalt resultat ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilte projektoren

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvordan kan du få et rektangulært bilde hvis projektoren ikke er i vater og du heller ikke bruker keystone? Hvor mye fokusen blir påvirket av tiltingen vet jeg ikke.
    Teoretisk har du sikkert rett, men man kan tilte projektoren noe uten at det er behov for bruk av keystone. Har gjort det selv både på nåværende og tidl projektorer. Det blir ikke mye trapes av å tilte 5 cm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •