Full HD (1920 x 1080) , bør vi vente på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Full HD (1920 x 1080) , bør vi vente på?

For en førstegangskjøper som meg som vil bruke ca 70% av PJ til DVD leiefilm og 30% til Sport/TV , er det verdt å vente på at en full HD 1080p kommer ned i overkommelig pris? Eller skal du være rimelig "ekspert" før dette merkes?
    For det er vel slik at en standard HD prosjektor også vil fungere i de nærmeste årene selv om HD sendingene utvides til full HD ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    For en førstegangskjøper som meg som vil bruke ca 70% av PJ til DVD leiefilm og 30% til Sport/TV , er det verdt å vente på at en full HD 1080p kommer ned i overkommelig pris? Eller skal du være rimelig "ekspert" før dette merkes?
    For det er vel slik at en standard HD prosjektor også vil fungere i de nærmeste årene selv om HD sendingene utvides til full HD ?
    Etter din seer-adferd, så er det ingen gevinst å gå opp til 1080p. Jeg ville kun kjøpt 1080p projector hvis man allerede idag har stor interesse for 1920x1080 materiale, og ihvertfall allerede idag bruker over 30-40% av tiden til å se slikt material.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er først og fremst på projektor du vil få skikkelig utbytte av 1080i/p.
    Men siden det først og fremst er DVD du ser på, så er det ikke mye å hente fra 720->1080, siden bildet uansett er 576p oppskalert til 720/1080.

Om det var HD film (Blu-Ray/HD-DVD) ville du virkelig få utbytte av 1080 projektor. Ellers er det mer eller mindre bortkastet fram til HD materiale er tilgjengelig hos utleige butikken.

Så om du ikke har planer om å investere i HD spiller og filmer det nermeste året hadde jeg ventet med å hive meg på 1080 bølgen. Fremviserene er garantert billigere, og sannsyligvis enda bedre om 1år

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sundman
    Fikk PM'en men svarer her. For det første, så trenger du ikke vente på 1080 projektorer. VW50 er her allerede, og den ville uten tvil vært mitt førstevalg blandt projektorer under 70 tusen kroner. For 37K får du en projektor som gruser alt annet, opp til prisen av "storebror" VW100. Selv på samme prisnivå som VW100 ville jeg faktisk valgt VW50 i stedet, og brukt resten av pengene på en CrystalioII.
    Når det gjelder gleden av full HD-oppløsning, så vil jeg si at du får glede av den ved avspilling av DVD også. SXRD-panelene har en fillrate godt over 90%, og et kontrastnivå uten sidestykke blandt hjemmekinoprojektorer. Sony har også klart det kunststykket å utstyre projektorenen med en velfungerende dynamisk iris, og det er det ingen andre produsenter som har klart.
    Har du råd til å svi av 37K, er det ingen grunn til å sitte å vente.
    Jeg registrerer også at du er skeptisk i forhold til RGB-flimmer, og det er jo ikke noe tema fra en SXRD-projektor. Tvert i mot får du det beste markedet har å by på av kontrast, sortnivå, detaljering i mørke områder, farger og støynivå. Ekte bildeskarphet som kun er tuftet på detaljering i kildemateriale får du også, i motsetning til andre teknologier som gir kunstig skarhet som et resultat av synlig pikselstruktur.

Har du lommebok til det, kjøp ekte HD med en gang. Og når du først går den veien, kjøp VW50. ;-)

Og nei, dette er ikke reklame. Det er kun entusiasme rundt en fantastisk god hjemmekinoprojektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm.... du skulle ha vært selger! Jeg får ikke brukt prosjektor før neste år, men det er nesten så jeg løper og kjøper en Sony VW50 med en gang når jeg leser ditt innlegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hei Sundman
    Fikk PM'en men svarer her. For det første, så trenger du ikke vente på 1080 projektorer. VW50 er her allerede, og den ville uten tvil vært mitt førstevalg blandt projektorer under 70 tusen kroner. For 37K får du en projektor som gruser alt annet, opp til prisen av "storebror" VW100. Selv på samme prisnivå som VW100 ville jeg faktisk valgt VW50 i stedet, og brukt resten av pengene på en CrystalioII.
    Når det gjelder gleden av full HD-oppløsning, så vil jeg si at du får glede av den ved avspilling av DVD også. SXRD-panelene har en fillrate godt over 90%, og et kontrastnivå uten sidestykke blandt hjemmekinoprojektorer. Sony har også klart det kunststykket å utstyre projektorenen med en velfungerende dynamisk iris, og det er det ingen andre produsenter som har klart.
    Jeg registrerer også at du er skeptisk i forhold til RGB-flimmer, og det er jo ikke noe tema fra en SXRD-projektor. Tvert i mot får du det beste markedet har å by på av kontrast, sortnivå, detaljering i mørke områder, farger og støynivå. Ekte bildeskarphet som kun er tuftet på detaljering i kildemateriale får du også, i motsetning til andre teknologier som gir kunstig skarhet som et resultat av synlig pikselstruktur.

Har du lommebok til det, kjøp ekte HD med en gang. Og når du først går den veien, kjøp VW50. ;-)

Og nei, dette er ikke reklame. Det er kun entusiasme rundt en fantastisk god hjemmekinoprojektor.

Jeg kunne godt svi av 37K på Sony Pearl'en, men problemet mitt er at jeg pusser opp i kjellerstue samtidig som jeg ikke har hatt PJ før. Da trenger jeg både PJ, lerret, kabler og sannsynligvis nye høyttalere + DVD spiller med tuner for TV signalere. Dermed blir totalpakka så ufattelig mye mer enn 37K og da sliter jeg. Ved å kjøpe BenQ 8720 eller HC3100 så får jeg HELE PAKKEN til 37K og det var mer i tråd med hva jeg ønsker i utgangspunktet. Ikke så lurt å kjøpe PJ nå og måtte vente 1 år på å få råd til lerret.....Et annet alternativ er jo å vente til Sony Pearl eller tilsvarende faller i pris i tråd med utviklingen.

Hva er egentlig en Crystalio II ?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bildebehandlingsprosessor/scaler som koster mer enn hele budsjettet ditt til sammen.

Kjøp en 720P prosjektor og kos deg med den i dag.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er tull å kjøpe 1080p! I europa er HD standarden blitt 720p, så tv sendinger osv kommer i 720p. Hvis man da har en 1080p tv, så må den skalere bildet, og da kommer det en masse pixler som er generert av tv'en som egentlig ikke skal være der. Jeg skjønner jo at xbox360 og ps3 har 1080p og selvfølgelig HD DVD og BR, men mesteparten av tiden så ser man faktisk på tv og det er 720p. Så det så!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sundman

Helt enig med Gorm her. Etter å ha sett Pearl på SDDVD mener jeg det er et helt klart løft i forhold til å se DVD på 720p. Med en litt ok DVD-spiller (feks Denon 1930) vil du garantert ha gleden av en 1080p projektor
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    .......og da kommer det en masse pixler som er generert av tv'en som egentlig ikke skal være der.
    :???:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er tull å kjøpe 1080p! I europa er HD standarden blitt 720p, så tv sendinger osv kommer i 720p. Hvis man da har en 1080p tv, så må den skalere bildet, og da kommer det en masse pixler som er generert av tv'en som egentlig ikke skal være der. Jeg skjønner jo at xbox360 og ps3 har 1080p og selvfølgelig HD DVD og BR, men mesteparten av tiden så ser man faktisk på tv og det er 720p. Så det så!
    Bare som en liten oppdatring på virkelighetsbildet ditt, samtlige av de Europeiske sendingene i HD så langt er 1080i. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har også klart det kunststykket å utstyre projektorenen med en velfungerende dynamisk iris, og det er det ingen andre produsenter som har klart.
    Jeg er utrolig sensitiv på variasjoner i lysstyrken i bildet, og kan med hånden på hjertet si at VW50 er den eneste projektoren jeg har sett med en SKIKKELIG dynamisk iris. På alle andre projektorer levert idag er den ubrukelig. (Så enkelt)

Hvis man da har en 1080p tv, så må den skalere bildet, og da kommer det en masse pixler som er generert av tv'en som egentlig ikke skal være der.
    Det er sant at processoren i projektoren/displayet må interpolere for å fylle ut tompunkter som ikke er i kildematerialet i utgangspunktet. (Ved visning av 720 materiale på 1080 display) Dette er imidlertid ingen problem dersom processoren er av grei kvalitet. Det verste som kan skje er at man kan miste litt skarphet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er tull å kjøpe 1080p! I europa er HD standarden blitt 720p, så tv sendinger osv kommer i 720p.
    Dette mente jeg også lenge. Men etterhvert tror jeg at europa ligger så langt etter i løypa at hovedkildene våre vil være 1080i/p fra HD-DVD/BR og andre amerikanske kilder. 1080p displayer er forøvrig på full fart inn i markedet enten vi trenger det eller ikke.
    Hvis man da har en 1080p tv, så må den skalere bildet, og da kommer det en masse pixler som er generert av tv'en som egentlig ikke skal være der. Jeg skjønner jo at xbox360 og ps3 har 1080p og selvfølgelig HD DVD og BR, men mesteparten av tiden så ser man faktisk på tv og det er 720p. Så det så!
    Jeg har hatt et "religiøst" forhold til skalering og interpolering. Men hvis du har et digitalt kamera så interpolerer det faktisk fram sine f.eks 10megapixel fordelt på 3 primærfarger fra et array på 5mega grønne, 2.5 mega blå og 2.5 mega røde pixler. Altså totalt 1/3 av filas oppløsning...

Hvis 1080 medfører andre store ofre (som vi ofte har sett med lavere kontrast, mer screen door etc) så er jeg motstander. Hvis man kan får det uten andre ulemper samtidig så er jeg positiv. Jo større oppløsning jo bedre, siden det gjør at man kan presentere kilden best mulig uavhengig av kildens oppløsning. At dårlige kilder ser dårlige ut i store størrelser er en sannhet man ikke kommer utenom uansett oppløsning.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare som en liten oppdatring på virkelighetsbildet ditt, samtlige av de Europeiske sendingene i HD så langt er 1080i. ;-)
    Hmm. SVT har begynnt å sende i 720p. Det har også NRK uttalt at de vil gjøre.

Men de allerfleste idag sender 1080i, og jeg håper at de fortsetter å gjøre det.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men igjen, det er vel fortsatt 1-2år før det er bygget ut noe digitalt bakkenett i norge.

Siden jeg sitter med CRT hadde jeg helt glemt filrate/screendoor som Gorm nevner (CRT har 100% fillrate, ingen screendoor), det er jo en viktig fordel som de nye SXRD 1080 panelene har.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne godt svi av 37K på Sony Pearl'en, men problemet mitt er at jeg pusser opp i kjellerstue samtidig som jeg ikke har hatt PJ før. Da trenger jeg både PJ, lerret, kabler og sannsynligvis nye høyttalere + DVD spiller med tuner for TV signalere. Dermed blir totalpakka så ufattelig mye mer enn 37K og da sliter jeg. Ved å kjøpe BenQ 8720 eller HC3100 så får jeg HELE PAKKEN til 37K og det var mer i tråd med hva jeg ønsker i utgangspunktet. Ikke så lurt å kjøpe PJ nå og måtte vente 1 år på å få råd til lerret.....Et annet alternativ er jo å vente til Sony Pearl eller tilsvarende faller i pris i tråd med utviklingen.

Som førstegangskjøper av projektor tror jeg du vil bli meget fornøyd med både 8720 og HC3100.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke tull når man skal bruke pjen 70% til DVD og HD DVD/Blue Ray er på vei inn. Tror du har lest første innlegg for dårlig.
    Men en forutsetning for å kjøpe en skikkelig 1080p pj må være at man har penger. Og for det andre bør man kanskje også ha planer om å kjøpe HD DVD/Blue Ray innen en viss tid.

Enig med Håkon her; Du er en god selger Gorm. Hadde jeg hatt pengene nå, hadde jeg blitt farlig fristet til å kjøpe!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo det vanlige spørsmålet, kjøpe nå eller vente?
    i og med at du er førstegangskjøper og trenger oppheng, lerret, dvdspiller, kabler mm. så blir det jo en ganske kostbar førstegangs kino.
    En 8720 vil mest sansynligvis være et bedre valg.
    Man må ha i bakhodet at i løpet av neste høst så vil 1080P projectorer være mye mer utbredt, ha HDMI 1.3 støtte og koste enda mindre enn pearl gjør idag.
    Jeg tror valget om å hoppe på 1080P allerede nå i stor grad er avhengig av hvor utstyrshore man er og hvor langt fremskredet technophilia man har

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det kan være lurt å kjøpe en brukt projektor nå og vente til projektorer med full HD oppløsning faller i pris.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med HDMI 1.3 på en projektor? Kildematerialet (film-formatet)har jo ikke i nærheten av båndbredde nok til å gjøre dagens standard til noen begrensning.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •