Beste DLP prosjektor angående REGNBUE effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste DLP prosjektor angående REGNBUE effekt?

Hei,

Er det noen forskjell på DLP projectorer med hensyn til regnbue-effekten?
    Vet at f.eks noen kan stille hjulet fra 4x til 5x og dermed få mindre synlig regnbue effekt.

Noen som har erfaringer med dette? Hva med BenQ 8720 kontra Sharp Z3000 og HC3100 , er det noen av disse som har funksjoner som kan redusere regnbue effekten eller har en teknologi hvor problemet er mindre?

Mvh
    T Sund

Viking patriot som frykter tap mot RBK idag.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell på DLP projectorer med hensyn til regnbue-effekten?
    Vet at f.eks noen kan stille hjulet fra 4x til 5x og dermed få mindre synlig regnbue effekt.

Noen som har erfaringer med dette? Hva med BenQ 8720 kontra Sharp Z3000 og HC3100 , er det noen av disse som har funksjoner som kan redusere regnbue effekten eller har en teknologi hvor problemet er mindre?
    Alle de tre projektorene du nevner har 5X hastignet på fargehjulet, slik at det skiller nok lite på RGB flimmer. 8720 har i tillegg mulighet til å kjøre 6X hastighet, men dette slår sannsynligvis uheldig ut på bildekvaliteten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo høyere hastighet på fargehjulet, jo vanskeligere er det for øynene å "synkronisere" med fargehjulet. Ulempen med høy hastighet er at driveren til speilene får pusteproblemer. Når fargehjul-hastighten øker, minsker tiden tilgjengelig til å beregne hvilken stilling hvert speil skal stå i for hvert fargesegment som passerer. Dermed skjer det som skjedde når vi fikk 100Hz TV-apparater, nemlig at bildeprosesseringen ikke rekker å produsere et riktig bilde før den må begynne på neste. På DLP-projektorer utarter det seg som "graderinger" i bildet, og det er først og fremst i skyggepartier at bildet da blir seende ut som om det ikke består av nok gråtoner. Det er her DDP3020 (brilliancolor driverbrikken) kommer som en reddende engel. Den har nemlig høy nok regnekapasitet, og rask nok overføringshastiget til å holde kontroll på hvert speil, selv ved svært høye fargehjul-hastigheter (f.eks 6x).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8720 har både 4X, 5X og 6X hastighet på fargehjulet. I Eco mode kjører den med 4X hastighet. Jeg er ikke veldig følsom for regnbuer, men merket dette noe på HC3000, mens på 8720 er det et ikke-tema selv med hastigheten på 4X. Hvordan det er på HC3100 som du nevner vet jeg ikke, men det kan kanskje andre svare på.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen DLP projektorer skal ha kvittet seg med regnbuer.. Dette ved å putte tre stk fargebrikker som tar seg av hver sin farge.
    Bedre forklaring av dette kan noen andre ta seg av, da jeg ikke har satt meg helt inn i dette.

Mener Infocus sp777 har dette, og sony pearl og ruby om jeg ikke husker feil... Desverre befinner disse seg i en høy prisklasse..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen DLP projektorer skal ha kvittet seg med regnbuer.. Dette ved å putte tre stk fargebrikker som tar seg av hver sin farge.
    Bedre forklaring av dette kan noen andre ta seg av, da jeg ikke har satt meg helt inn i dette.

Mener Infocus sp777 har dette, og sony pearl og ruby om jeg ikke husker feil... Desverre befinner disse seg i en høy prisklasse..
    3-chip DLP projektorer koster MYE penger enda, men prisene vil naturligvis falle etterhvert. Pearl og Ruby er SXRD og har ingen regnbuer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil tidspunkt å kjøpe PJ !?!

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    3-chip DLP projektorer koster MYE penger enda, men prisene vil naturligvis falle etterhvert. Pearl og Ruby er SXRD og har ingen regnbuer.

Kan vi konkludere med at tidspunktet for å kjøpe PJ , f.eks en BenQ 8720, kanskje er feil og at det muligens er smartere å vente til prosjektorer som har 3-chip har fallt i pris?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil jeg ikke si. 8720 er et veldig godt kjøp i dag, og ny teknologi er alltid rett rundt hjørnet (for øyeblikket er det vel 1080p som er mest "hot"). Hvis du vil ha projektor nå, så kjøp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi konkludere med at tidspunktet for å kjøpe PJ , f.eks en BenQ 8720, kanskje er feil og at det muligens er smartere å vente til prosjektorer som har 3-chip har fallt i pris?
    Som Rikky sier finnes det neppe noe "riktig" tidspunkt å kjøpe på da det alltid kommer noe bedre ikke lenge etterpå. 8720 er et svært bra kjøp nå, men det er klart den vil bli kraftig forbigått etterhvert. Som med alle andre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det vil jeg ikke si. 8720 er et veldig godt kjøp i dag, og ny teknologi er alltid rett rundt hjørnet (for øyeblikket er det vel 1080p som er mest "hot"). Hvis du vil ha projektor nå, så kjøp.
    Ikke minst representerer 8720 en utprøvd teknologi,mens det som nå kommer kan slite litt med "barne sykdommer"
    Jeg er selv i "jeg har bestilt 8720 "gjengen

Thriz

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •