Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 103 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 2060
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den skal visstnok gi godt bilde med orginale innstillinger.
    Men den viser nok bedre bilde etter en kalibrering.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skallesei
    jaja.. samma ****..

jeg har bestilt og betalt jævelskapen så jeg finner vel ut av det når jeg får den og skrur den på..

Gå utifra at jeg oppnår best bilde når jeg justerer bildet minst mulig opp og ned med innebygde funksjoner i projektoren...? Prosjektoren viser vel bildet best i "grunninstilling" går jeg utifra?
    Kan du plassere projektoren slik at du ikke trenger å flytte linsen ut av default posisjon er jo det det sikreste, men i teorien skal ikke lens-shift funksjonen ha spesielt stor innvirkning på bildekvaliteten. Keystone derimot.. er noe du kan ligge unna med mindre det kniper skikkelig

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter pæren til denne projektoren? (Det eksakte varenavnet)

Newcomer Skallesei sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Atlewee
    Den skal visstnok gi godt bilde med orginale innstillinger.
    Men den viser nok bedre bilde etter en kalibrering.
    Selvfølgelig vil den gi bedre bilde ved kalibrering, men det var ikke det je mente. Jeg mente å justere med lens-shift og evt keystone...

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Kan du plassere projektoren slik at du ikke trenger å flytte linsen ut av default posisjon er jo det det sikreste, men i teorien skal ikke lens-shift funksjonen ha spesielt stor innvirkning på bildekvaliteten. Keystone derimot.. er noe du kan ligge unna med mindre det kniper skikkelig
    Ja, plana er jo å plassere projektoren slik at ejeg kan ha linsen i default position, men det er jo **** ikke mulig å finne ut hva som er default position?!
    Ser ut til at jeg blir nødt å få pj først og deretter finne ut hvor høyt jeg skal henge den i forhold til lerretet.

Zoom'en blir jeg nødt å bruke uansett siden kastelengden blir kun 3,7m...
    Toppen på lerretet vil være 60cm fra taket.

Men en liten ting til helt på slutten.. Skal pj alltid monteres 100% vannrett, altså flatt? Er det fordeler/ulemper med å montere den flatt i forhold til i vinkel?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lens shift har ingen betydning for bildekvaliteten så det trenger du ikke bekymre deg for. Det er derfor lens shift er en så ettertraktet funksjon.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ahh... greit å vite! takker for den opplysninga..

Men jeg lurte på en liten ting til..

Jeg vet jo fra andres erfaringer med projektorer at bildet kan ha en tendens til å bli feilproposjonert.. Altså bredere eller smalere oppe enn nede (og omvendt). Hvilken funksjon justerer denne innstillingen og har dette noen betydning for bildekvalitet? Må man justere vinkelen på projektoren eller noe slikt om man oppplever dette?

Keystone - hva er det egentlig? Er det det jeg prater om over når bredden nede på bildet er ulik bredden oppe på bildet?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

etter hva jeg har forstått så har lenshift ingen negativ bildekvaliteten men keystone derimot burde unngås noe du også slipper med denne projector(vertikalt)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men en liten ting til helt på slutten.. Skal pj alltid monteres 100% vannrett, altså flatt? Er det fordeler/ulemper med å montere den flatt i forhold til i vinkel?
    Den bør stå mest mulig i vater, ellers vil du få skjevheter i bildet.

Når det gjelder offset så har jeg forstått det slik: Med lens-shift i default posisjon så vil du med 100" lerret få øvre kant av bildet 12,5cm under sentrum av linsa - dette når pj'en er montert opp-ned i taket. Og med det bildet kan du justere 25cm (20% av høyden på bildet som er 125cm) opp og ned med lens-shift... correct me if I'm wrong! :-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god ting kan ikke nevnes for ofte, og "seeing is believing":

Sitat Opprinnelig postet av actionshack.tk
    The keystone of hell
    With the same picture it is also easy to see how digital keystone correction affects the image. Here you have the same picture with correctly adjusted phase and frequency, but with a slight horizontal keystone correction. You can clearly see the differences between the original image and the 'keystone corrected' image.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Den bør stå mest mulig i vater, ellers vil du få skjevheter i bildet.

Når det gjelder offset så har jeg forstått det slik: Med lens-shift i default posisjon så vil du med 100" lerret få øvre kant av bildet 12,5cm under sentrum av linsa - dette når pj'en er montert opp-ned i taket. Og med det bildet kan du justere 22,4cm (20% av høyden på bildet som er 112cm) opp og ned med lens-shift... correct me if I'm wrong! :-D

Det er akkurat slik jeg har forstått det også..... :???:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jo fra andres erfaringer med projektorer at bildet kan ha en tendens til å bli feilproposjonert.. Altså bredere eller smalere oppe enn nede (og omvendt). Hvilken funksjon justerer denne innstillingen og har dette noen betydning for bildekvalitet? Må man justere vinkelen på projektoren eller noe slikt om man oppplever dette?
    Dette er stort sett bare et problem på projektorer som også har sideveis lens-shift. Problemet oppstår når projektoren ikke står vinkelrett på lerretet (sideveis), og eieren i stedet har flyttet bildet via lens-shift. 8720 har ikke sideveis lens-shift, ergo ikke noe problem. Du har bare en vinkel å forholde deg til, og det er at bunnen på projektoren står/henger i vater.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal pj alltid monteres 100% vannrett, altså flatt? Er det fordeler/ulemper med å montere den flatt i forhold til i vinkel?
    Ifølge manualen er maks vinkel 10 grader sideveis og 15 grader forover/bakover. Antar det er mekanikken (til fargehjulet) som ikke tåler skjev belastning.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Dette er stort sett bare et problem på projektorer som også har sideveis lens-shift. Problemet oppstår når projektoren ikke står vinkelrett på lerretet (sideveis), og eieren i stedet har flyttet bildet via lens-shift. 8720 har ikke sideveis lens-shift, ergo ikke noe problem. Du har bare en vinkel å forholde deg til, og det er at bunnen på projektoren står/henger i vater.
    Ok, takk for hjelp..

Så det absolutt beste er om bunnplata på projektoren er 100% i vater da skjønner jeg. og selvfølgelig at den står på midten i forhold til lerretet, altså rett på lerretet.

Da vil jeg ikke få problemer med dette i det hele tatt eller? Så jeg slipper å bruke keystone correction...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du har feil der, homecinema. 20% er ganske lite når det gjelder lens-shift. I manualen står det som sagt +/-120%, men får ikke illustrasjonen i manualen til å stemme helt med tallene fra tabellen deres.

Gorm, kan ikke du rense luften her nå er du snill! Du som er mer kjent enn de fleste av oss her med 8720. Stemmer det at lens-shift ikke opererer i et større område enn det illustrasjonen her viser? Det er da vitterlig mye mindre enn LCD-projektorer generelt. Alle projekterer jeg har hatt her kan jeg plassere på en hylle hvor linsesentrum treffer toppen av lerret, og fortsatt justere bildet såpass langt ned at det passer på lerretet. Hvor mye man kan justere er så klart avhengig av avstand og bildestørrelse, men Benq kan da ikke avvike så forferdelig mye fra normen her?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleksibiliteten til lens-shift er vel en av de store fordelene med LCD pj'er kontra DLP'er (i den grad DLP'er har hatt det i det hele tatt). Vi får la fasiten (les:Gorm) svare... håper jeg ikke har bomma totalt her for da blir jeg suicidal...:?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer meg selv:

Bildet kan heves med 60% og senkes med 60%. Dette betyr at ved 100" bildestørrelse (125cm høyde) vil man kunne plassere bildets nerkant mellom ca 137 cm under linsesentrum til 13 cm over linsesentrum.

Som vi ser i tabellen stemmer disse tallene for 100" lerret.

Dette oppklarer det hele, og bekrefter det jeg trodde tidligere. Kom selv fram til at jeg kunne plassere bildet 145cm under linsesentrum (plassert riktig vei, motsatt om den henger opp ned selvsagt) ved 424cm kasteavstand og 106" lerret i går. Noe som stemmer med tabellen i brukermanualen.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    120 prosent lens-shift betyr vanligvis at en kan flytte f.eks lerretets øvre kant, fra toppossisjon til en nedre possisjon som ligger hele 1,2 ganger lerretshøyden lavere. Det vil si at et 100" bilde kan flyttes fra over takhøyde, til et godt stykke ned på gulvet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wohoo...

Jeg er nummer 20 i køa.. Og får av første parti!!

http://www.avshop.no/catalog/pe8720.htm

AVShop har faktisk solgt BenQ PE8720 for over en halv million bare de siste par dagene gitt... Nice..

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det var da ikke så vanskelig, gorm

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    120 prosent lens-shift betyr vanligvis at en kan flytte f.eks lerretets øvre kant, fra toppossisjon til en nedre possisjon som ligger hele 1,2 ganger lerretshøyden lavere. Det vil si at et 100" bilde kan flyttes fra over takhøyde, til et godt stykke ned på gulvet.

Uten at det har noe som helst å si på bildekvaltet osv?

Side 8 av 103 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •