Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 103 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 2060
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    baige (skrives det slik ?
    beige :-D

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    beige :-D
    nesten altså

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egentlig forskjell på sorthet når en struper irisen? Eneste forskjellen synes jeg da er at hele bildet generelt blir mattere, mister litt av fargeintensitet, men synes ikke at det sorte blir sortere. De beste måter å justere sorthet på er vel egentlig å finne en god løsning mellom brightness og contrast både på vanlig meny og i servicemenyen, samt justere litt på gammaen, da blir sortheten meget bra.. ser jo og at med 7,5 ire er bildet genrelt mye sortere,men at det mistes en del detaljer i det mørke og at når det justeres er det nesten som 0 ire

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har denne : Hva er det normalt å ha irisen på ?

Finnes det noe "fasitsvar" ? Eller varierer dette veldig mye fra rom til rom. Hva er fabrikkinnstilling på irisen ?

Hos meg skal den i et rom med baige (skrives det slik ? ) vegger, hvit tak og sort bakvegg. Rommet har 100% lyskontroll. Noen som kan komme med noen ca tall ? (bare så jeg ikke stiller meg helt på jordet )
    Mener at Gorm har nevnt noe om Iris instillingen og hva slags påvirkning det hadde for gråtone skala og bildet litt tidligere i denne etter hvert så lange tåden.

Vil ellers også bare kommentere begrepet 100% lyskontroll. Mange angir det som 100% når man har blendings gardiner eller rom uten påvirkning av lys utenfra. Det er vel forsåvit greit å kunne se film i hjemmekinoen selv om det er fint solskinn ute (ja det hender faktisk ), uten at det vasker ut og ødelegger bildet, men det å ha hvitt tak og beige vegger er vel også en del av rommets lyskontroll, og det blir ikke helt korekt etter min mening i alle fall å si 100% lyskontoll så lenge man har slike lyse flater som kan påvirke bildet på lerretet.
    Bare det å ha elektoniske komponenter med lysdioder og lysende displayer er med på å redusere lyskontrollen, så det å oppnå 100% lyskontroll er egenlig en ganske vanskelig oppgave, hvis man tolker det på den måten jeg mener det skal brukes i alle fall....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt (eller delvis ) enig, det var derfor jeg skrev hvilke farger jeg hadde i rommet. ( På generellt grunnlag mener jeg at med lyskontroll, så hindrer du lys i å komme inn i rommet.)

Er klar over at rommet skulle vert mørkere men ikke noe å gjør med det. (skal ikke bo her så altfor lenge...)

Har etterhvert lest hele tråden, og klarte ikke å finne noe svar på dette med irisen, bare derfor jeg spør. Er klar over at det er "bare" å prøve selv, men om en bommer toltalt fra starten og begynner å slille på andre ting for å kompensere for feil bruk av iris... ikke alltid like lett å komme seg tilbake på veien

Bare et lite eksempel fra egen erfaring. På min tidligere BenQ 5120 var jeg kjempefornøyd med bildet. Men etter en stund begynnte jeg å gruble litt over uro i lyse parti, det var ikke noe irreterenes, men slik at jeg tenkte : "Skal det være slik ?"
    Så tok jeg meg en tur inn på kontrast menyen, og vips, borte vekk.
    Da fikk jeg høre at : "Det er aldri smart med formye gamma nei "

Er bare en slik tulleting jeg vil forsøke å unngå.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definisjonen på 100% lyskontroll er helt riktig som A4M2 sier; ikke bare skal du holde lyset ute, men også ha full kontroll på strølys fra PJ, lerret og andre kilder. Da hjelper det lite å ha hvite vegger og tak.

MrMyagi har et veldig mørkt rom som jeg vil definere som kloss på 100% lyskontroll.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Definisjonen på 100% lyskontroll er helt riktig som A4M2 sier; ikke bare skal du holde lyset ute, men også ha full kontroll på strølys fra PJ, lerret og andre kilder. Da hjelper det lite å ha hvite vegger og tak.

MrMyagi har et veldig mørkt rom som jeg vil definere som kloss på 100% lyskontroll.
    Hva er "strølys fra lerret" utover det reflekterte lyset, som jo er nødvendig for å få bilde?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo det jeg tenker på. Det lyset som treffer lerretet, blir jo reflektert tilbake på tak og vegger. Er disse lyse, blir jo sortnivået lidende da en tross alt ikke får det sortere på lerretet enn det rommet tillater. Muligens tungvint skrevet, men håper du tar poenget.

Men vi bør vel kanskje tilbake til topic, som jo er 8720...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har etterhvert lest hele tråden, og klarte ikke å finne noe svar på dette med irisen, bare derfor jeg spør. Er klar over at det er "bare" å prøve selv, men om en bommer toltalt fra starten og begynner å slille på andre ting for å kompensere for feil bruk av iris... ikke alltid like lett å komme seg tilbake på veien
    Det inlegget jeg tenkte på som Gorm skrev var balandt annet dette og dette
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xxxx

så venta vi... dårlig at status på produkt har "på lager" når jeg bestiller mens det nå tilsynelatende viser seg at de måtte bestilles inn. Jeg vet ikke dette sikkert men status har fortsatt "lagt i bestilling" siden 1. januar. :evil: klikker snart for meg her nå! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    dere kan fjerne innlegget nå.

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kalibrerte lumens er det lysutbyttet som din projektor gir med de innstillinger som er gjort. Oppgitte lumens er en maksverdi som pj gir optimalt. Egentlig så må det vel måles med en lysmåler. Men det er vel tvilsomt om den gir 1000.
    (Hvis Gorm, Per Johnny, Tor Atle eller noen av dere andre som virkelig kan dette kunne gi facit hadde det sikkert vært lettere å forstå)
    Ellers så er det viktig å regne formelen riktig, starte med parentesene osv. Hvilke lerretstørrelse brukte du?
    1,95 x 1,1 meter.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    1,95 x 1,1 meter.
    Da kan jeg si med en gang at du sikkert har regnet riktig. Med "så lite" lerret vil alle, og ikke minst en high-end pj som 8720 klare å gi nok lys :-D
    Det er først når en snakker om stoore lerret (2,5m og oppover at det blir kritisk) Jeg har undersøkt i forhold til 4 meter lerret som krever sinnsykt mye lys.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hva 12v-triggerkontakten heter, evt hvor jeg kan få tak i en slik kabel/plugg? Jeg trodde det var en minijack, men kontakten har en pinne i midten. Hva heter denne kontakten, og hvilken dimensjon er den?

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Er det noen som vet hva 12v-triggerkontakten heter, evt hvor jeg kan få tak i en slik kabel/plugg? Jeg trodde det var en minijack, men kontakten har en pinne i midten. Hva heter denne kontakten, og hvilken dimensjon er den?
    Det ligner pluggen på batterieliminatorer, men jeg har ikke sett nærmere etter. Har ikke funnet data på hvor mye strøm man kan trekke derfra, så jeg har ikke turt å koble til noe.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte med meg noen plugger hjem i dag, og fant ut at den hvite helt til høyre passet. Diameter er ca 5,5 mm. Jeg vet ikke om dette er fargekoder som gjelder på alle plugger av denne typen.

Newcomer Kjell Hugo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Sikkert ikke fargekoder,, jeg har en lik remse på en bateri adapter greie her,, og der er alle svarte

Newcomer Charon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PC oppkobling mot HDMI kontra BNC5

Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Velkommen til forumet Charon! :-D
    Jeg kjører Xbox via komponent samt DVD-spiller og HTPC via HDMI. Bildet er knallbra og det blir mange timer med underholdning med dette installert! :-D
    Til slutt; Gratulerer med en kjempe-projektor! :-D

Hva er deres erfaringer med tilkobling av PC/HTPC. Stor forskjell mellom HDMI og BNC5?. Vil nok benytte HDMI til Oppo DVD (HD når prisen er rett) eller er det verdt å investere i en HDMI hub?. (ønsker jo å utnytte BenQens tilkoblinger best mulig, uten å måtte swappe kabler for ofte)

HDMI oppkobling mot PC betyr ved ren digital DVI-D, og at du er "stuck" med 720p (1280x720) eller 1080i (1920x1080). BNC5 analog gir deg vel større fleksibilitet men ikke så høy oppløsning?.

PC kilde vil nok bli benyttet mest til bilder & PC spill, samt noen filmklipp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sikkert bruke andre oppløsninger, men å være "stuck" med 720p er jo ikke det verste med tanke på at det er den optimale oppløsningen å bruke fra PC.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarnesomme
    så venta vi... dårlig at status på produkt har "på lager" når jeg bestiller mens det nå tilsynelatende viser seg at de måtte bestilles inn. Jeg vet ikke dette sikkert men status har fortsatt "lagt i bestilling" siden 1. januar. :evil: klikker snart for meg her nå! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    dere kan fjerne innlegget nå.
    Har du fått den nå eller ? Jeg bestillte min natt til fredag 5 jan. Og den kommer til meg imorgen reiner jeg med.

Om du ikke har fått den så må d ha sjedd en glipp enplass...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Knallbra

Har fått min prosjektor nå men har kun testa med et lite bilde. Ikke kalibrert noenting annet enn sharpness, contrast og litt av hvert. Mangler altså farger. Hvor finner jeg et gratis kalibreringsverktøy? Blir nok perfekt til slutt

Side 70 av 103 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •