Offisiell tråd BenQ PE8720 - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 103 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 2060
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hei takk for svar :-D
    Bruker Grandview rammelerret, hvitt. Projen står på preset/Home theatre. Har kjørt brightness på 11, men skal prøve litt ned nå, vet jeg har hatt den lavere før. Irirs har jeg omtrent "midt på".

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Et grånyansert lerret vil fungere langt bedre hvis du har hvite vegger og tak, ettersom det hvite lerretet suger til seg omkringliggende lysenergi fra tak og vegger og ødelegger for mye av dynamikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk lygren, er det inntrykket jeg sitter med selv. Ser jo hele stueinnredningen når projektoren står på :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang fargekalibrering Gorm, så sendte jeg en mail til Edge som mange her på forumet har benyttet. Har ikke fått svar. De har vel ikke lagt ned driften? Andre firmaer som driver med kalibrering? Jeg tror bare jeg har hørt om Edge.

Newcomer jormot sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mons_ivar
    tenkte kanskje på en poll her men det er litt vanskelig....

er egentlig ute etter innstillinger som dere mener gir best bile på PJ'en..... ettersom jeg har lest her har vel flesteparten av oss "rotet" i servicemenyen, så håper at flere har gjort seg opp en mening hva som passer best av innstillinger.
    Her er skjema med innstillingene som jeg bruker. Takk til kenti for skjemaet. Jeg har litt forskjellige innstillinger med forskjellig kilde. Vil nevne at det ikke ser ut til at iris-innstillingen lagres i hukommelsen. Jeg har ikke vært inne i servicemenyen da jeg synes det er unødvendig.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Vil nevne at det ikke ser ut til at iris-innstillingen lagres i hukommelsen.
    Det er mange innstillinger som ikke kan lagres i de forskjellige minnene: Real/Anamorphic kan heller ikke lagres; noe som gjør at jeg vet bytte fra HTPC til DVD-spiller må endre denne manuelt... litt irriterende...:?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alle storfonøyde eiere av 8720 her på forumet sortmalte vegger? eller er det noen som har lyse og hvite som meg? Frykter at stuebetegnelsen forsvinner brått nå som jeg vurderer å kjøpe noen sorte svære gardiner langs begge sideveggene av "kinosonen" :-S Blir ikke pent, men må man så må man hehe. Jeg leier så maling av tak og vegger er utelukket :-(

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikaze
    Har alle storfonøyde eiere av 8720 her på forumet sortmalte vegger? eller er det noen som har lyse og hvite som meg? Frykter at stuebetegnelsen forsvinner brått nå som jeg vurderer å kjøpe noen sorte svære gardiner langs begge sideveggene av "kinosonen" :-S Blir ikke pent, men må man så må man hehe. Jeg leier så maling av tak og vegger er utelukket :-(
    Lyse vegger og lyst tak... i stua... :? men det funker greit egentlig. Kunne nok vært verre...
    Jeg kunne nok også hatt behov for mørke gardiner, men der tror jeg nok min W kommer til å sette på håndbrekket gitt...:???:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike drastiske sortmalings tiltak er mer bare for å hente ut det lille ekstra av sortnivå og kontrast som ligger i projektoren, og er ikke noe man strengt tatt trenger å gjøre hvis det ellers betyr at man ikke får sjangsen til å nyte projektor i det hele tatt. Det som kan være lurt er å plassere lerretet slik at eventuelle lyse flater ikke kommer så nerme det projiserte bildet at det blir utvaskings problemer. Størreslen på lerretet er også en faktor som spiller inn for hvor mørkt rommet trenger å være og hvor følsomt bildet blir for lyse omgivelser.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en stue så blir det nok litt vel drastisk med gamle blende gardiner fra krigen.
    Men om du har dedikert kino rom, så anbefaler jeg det på det sterkeste.
    I mitt kino rom så er vegger og tak kledd i matt sort tøy. Med bekmørkt rom så forsvinner alle detaljer i rommet og bilde på lerret er det eneste du kan se, slik at det overhode ikke er noen forstyrrende elementer.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alle storfonøyde eiere av 8720 her på forumet sortmalte vegger? eller er det noen som har lyse og hvite som meg?(
    Jeg har hvitt tak, én hvitkalket sidevegg bak peisen og lys brune vegger ellers. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag for å vurdere sortnivå og må innrømme at det er ikke helt kullsort.

Kan mye gjøres med et "glass bead" lerret som har begrenset refleksjonsvinkel? Jeg vil tro det blir mindre strølys tilbake i rommet fra det.

Ellers har jeg sett tips om at mørk rødt (som i kinolokaler) er nesten like mørkt som sort når rommet er mørkt. Man bør sikkert unngå blanke tekstiler som silke.

Et slikt forheng kan sikkert gjøres ganske elegant med automatisk fortrekk når projektoren slås på. Normalt kan forhenget være fratrekt i en krok.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis valget står mellom en projetor i stua eller ikke projektor i det hele tatt og en kjedelig flatskjerm til film, ville vel en projektor med forbedrings potensial i en hvit stue vært det beste alternativet. Man kan jo også gradvis gjøre enkelte lyskontroll forbedrende tiltak, som litt mørkere vegger og tak med litt kraftigere innebelysning osv, og kanske mørke røde lystette gardiner osv. Rødt har f.eks den egenskapen at det ser ganske så sort ut med dempet belysning hvis det ikke direkte blir opplyst, og enkelte W synes kanskje rødt ikke er så dumt heller.

I et dedikert kinorom er det klart at lyskontroll kan lettere nå andre høyder enn i en stue der man gjerne vil ha muligheten for å få det behagelig lyst uten å måtte beregne en 500W halogen spot pr m2 for å kunne se hvor soffan er.... Har man også med en projektor som kan lukke ned lyset skikkelig i mørke sener eller i mørke områder av et ellers opplyst bilde, da blir det å hindre neggetive refleksjoner fra rommet bare enda mer viktig, og det er meget fristende å kle hele rommet i sort og maskere foran alle lysdioder osv i resten av hjemmekino utstyret, så det blir å sort at selv katten går rett i veggen i mørket.....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En gammel test

Noen kjenner kanskje denne gamle testen, skrevet på engelsk, på en italiensk hjemmekino-webside.
    Loading....
    Jeg lærte i hvertfall mye om kalibrering og innstillinger fra den.
    Det nevnes at gamma ikke er ideell (gir dårlige detaljer i mørke bilder) og at den bør være i nærheten av 2,2. Dette kan jo være rettet i senere firmware.

Nå må jeg bare få meg spiller med DVI eller HDMI utgang, skjønner jeg. Eller kan noen si om det er mulig gjøre et inngrep og ta ut et HDMI-signal fra Pioneer DV-535? Den har jo optisk lydutgang.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg rotet meg til å kjøpe julegave til meg selv, en 8720 + et DreamScreen V2 DynaGrey WideFrame 16:9 230 cm/106"

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kjenner kanskje denne gamle testen, skrevet på engelsk, på en italiensk hjemmekino-webside.
    Loading....
    Jeg lærte i hvertfall mye om kalibrering og innstillinger fra den.
    Det nevnes at gamma ikke er ideell (gir dårlige detaljer i mørke bilder) og at den bør være i nærheten av 2,2. Dette kan jo være rettet i senere firmware.

Nå må jeg bare få meg spiller med DVI eller HDMI utgang, skjønner jeg. Eller kan noen si om det er mulig gjøre et inngrep og ta ut et HDMI-signal fra Pioneer DV-535? Den har jo optisk lydutgang.
    Kanskje bedre å kjøpe en ny Oppo dvd spiller! De leverer masse bilde til lite penger..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kan noen si om det er mulig gjøre et inngrep og ta ut et HDMI-signal fra Pioneer DV-535? Den har jo optisk lydutgang.
    Alt er vel egentlig mulig å få til, hvis man legger inn nokk resurser til å bygge om osv, men kan egentlig ikke si jeg helt fulgte tankerekken din her jormot, selv DVD spillere til salgs for 400kr på Rema 1000 har vel ofte en optisk lydutgang selv om det ikke er DVI-D eller HDMI utganger på slike spillere.

De rimligset DVD spillerene som er utstyrt med HDMI begynner vel ca i samme prisklasse som den nye OPPO spilleren, og med dens ellers gode bildemessige egenskaper i forhold til prisen, er jeg enig med antiloop at det nokk er et greiere alternativ enn å bygge om en Pioneer DV-535 slik at man får en tilgjengelig HDMI utgang.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Da har jeg rotet meg til å kjøpe julegave til meg selv, en 8720 + et DreamScreen V2 DynaGrey WideFrame 16:9 230 cm/106"
    Grattis! :-D Da kan du se fram til mange gode filmopplevelser!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for det! Har da forsåvidt et bilde jeg er godt fornøyd med pr. i dag også men til prisen 8720 er kommet ned på så kunne jeg ikke dy meg..:-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Justering av brightness

hei takk for svar :-D
    Bruker Grandview rammelerret, hvitt. Projen står på preset/Home theatre. Har kjørt brightness på 11, men skal prøve litt ned nå, vet jeg har hatt den lavere før. Irirs har jeg omtrent "midt på".
    Hvis du ikke har DVE kan du bruke PE8720 sitt innebygde testbilde: Meny/Set up/Pattern/Color bar. Se på gråskalen nederst, juster brighness ned til de to venstre feltene er like sorte, så ett hakk opp igjen. Det skulle ikke være så langt unna riktig, men du har ikke fått justert for avvik i spilleren.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Alt er vel egentlig mulig å få til, hvis man legger inn nokk resurser til å bygge om osv, men kan egentlig ikke si jeg helt fulgte tankerekken din her jormot,
    Fortsetter denne tråden her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post536533

Side 65 av 103 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •